HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Hifiström med cylindrisk säkringshållare

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
johan1 Posted - 2009/01/29 : 08:52:41
Jag sprang på cylindriska säkringshållare på hifimässan i Köpenhamn i höstas. Dessa säkringshållare kallas också Klangmodul av märket AHP. Vägg i vägg med mitt hifirum så har jag en undercentral till poolmaskineriet, vilket gör kabeldragning och installation av skärmad nätkabel mycket enkelt.

Under ett par månaders tid har jag dammsugat marknaden på produkter för detta ändamål. Jag har insett att det finns två olika märken. Klangmodul från AHP och Siemens säkringshållare. Säkringshållarna ser i stort sett identiska ut men Siemens använder silverbaserade säkringar och AHP koppar. Jag betalade 490kr för säkringshållare och 290kr för polerad kopparsäkring från AHP.

16   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Kilgore Posted - 2009/01/30 : 09:11:00
Kul att det var en skillnad till det bättre Johan.
ser fram emot att höra det med egna öron :)
johan1 Posted - 2009/01/30 : 09:07:17
Igårkväll spenderade jag mycket tid i ett så kallat A/B test. Jag hade stereon kopplad till en nätlist som jag kunde flytta mellan "hifiström" uttaget och ett vanligt uttag. Elektroniken jag spelade med var förstärkaren Denon PMA S10II, Lavry DA10 och Pioneer PD-S06. Högtalarna var ett par ProAc.

Testet utfördes först på låg volym och sedan på lite högre volym med skivan Lemarcology av Peter Lemarc. Denna skiva är verkligen trevlig att lyssna till, bra musik men också fina inspelningar. Först ut gällde inkoppling via finström. Det är svårt att säga något eftersom man behöver ha något att jämföra med men det lät bra! Efter 5 minuters lyssning på spår 2 kopplade jag in fulströmmen. Gösses jag trodde det hade slagit lock för öronen. Ljudbilden var plattare och mindre i bredd. Både 3D och 2D var inte lika bra. Jag kopplade tillbaka till finströmmen och insåg då motsatsen. Sången utmejslades tydligare och med mer närvaro. Alla instrument fick mer plats i rummet.

Nästa test var att skruva upp volymen. I detta fall var det inte lika tydligt att höra skillanderna. Dock fanns det samma skillnad men inte i riktigt samma utsträckning. Det var mao inte lika enkelt att höra skillanden.

Sist ut var att spela en lite sämre inspelning. Jag la i en Mikael Wiehe skiva från 80 talet. För lite sämre inspelad musik var det skillnad i bredd på musiken. Alla instrument får en annan plats i musiken. Med fulström var många instrument och sång komprimerade i mitten av ljudbilden. Med finström så har varje instrument en tydligare plats och det blir roligare att lyssna.
rannagarden Posted - 2009/01/29 : 16:11:03
Gjorde samma procedur 2005. Najs!
Vox Posted - 2009/01/29 : 15:43:34
Jag har en sedan något år tillbaka en "hifisäkring" installerad.
johan1 Posted - 2009/01/29 : 15:25:07
Undercentralen i poolmaskinrummet ser ut så här.


Jag placerade klangmodulen direkt under undercentralen.


Efter all installation ser det ut så här.
johan1 Posted - 2009/01/29 : 15:21:01
I poolmaskinrummet kommer kabeln ut genom tegelväggen.



För att få den hyfsat rakt var jag tvungen att pausa med en bärs!

Blev det rakt?

johan1 Posted - 2009/01/29 : 15:17:05
Jag har diskuterat en del med mina kollegor huruvida jag skulle ansluta skärmen i båda ändar eller inte. En kollega till mig rådde mig till att ansluta den i en ända för att slippa störningar av höga frekvenser. Om man ansluter i båda ändar får man in högfrekvensstörningar som hifi apparaterna är känsliga för.

En cylindriska säkringshållare har mycket god passform och kontaktyta. I industrin används den för att skydda högvärd utrustning. Säkringen utlöses mycket snabbt och inte som en vanlig säkring. En vanlig säkring har en kurva mellan tid och strömstyrka, där hög ström utlöser säkring på kort tid och vice versa. En cyldr. säkring löser ut väldigt fort oavsett överström.

För en hifi-intresserad tror jag det viktiga är att den har god kontaktyta och överföring. Den är också mindre känslig mot termiska omständigheter och varierar inte lika mycket med temperaturen.
soundbrigade Posted - 2009/01/29 : 12:53:38
quote:
Jag valde att koppla semiskärmat, dvs skärmen är bara ansluten i ena ända. Då blir plockar inte kabeln upp de störningar som nätaggregatet är känsligt för i apparaterna.

Om skärmen inte är terminerad i bådaändar fungerar den som en antenn och kan i värsta fall leda in eterburna störning in i apparaten. Man kan heller inte jorda i båda ändar eftersom detta kan leda till brumslingor. Så hur gör man?
EMC-folket på SAAB i Trollhättan gav rådet att kortsluta andra änden till jord via etn kondensator. Kondensatorn fungerar i princip som en kortslutning för HF.

Fråga: vad skiljer denna säkring från en vanlig säkring?
Kilgore Posted - 2009/01/29 : 12:46:51
Du får berätta om du upplever några skillnader efter lyssningsjämförelser mot fulsäkring ikväll.
johan.björklund Posted - 2009/01/29 : 11:08:58
Nu kom det bilder, fast i väldigt varierande storlek
johan1 Posted - 2009/01/29 : 11:05:53
Jag bestämde mig för att använda vanlig skärmad nätkabel EKLK 3G2.5. 2,5mm2 ska man heslt använda när säkringen är på 16A. Jag var på väg att köpa tex Audio Agile strömkabel per lösmeter för 400kr/m men ångrade mig. Det känns konstigt att använda finkabel de sista metrarna när sedan EON har standardkabel hela vägen fram till din anläggning.

Som uttag köpte jag JOEL:s standard.


Jag valde att koppla semiskärmat, dvs skärmen är bara ansluten i ena ända. Då blir plockar inte kabeln upp de störningar som nätaggregatet är känsligt för i apparaterna.

Färdigt på väggen blev det så här.
johan.björklund Posted - 2009/01/29 : 10:47:37
tryck på den här knappen --->

Sen sätter du in adressen mellan taggarna

Kolla här för mer grejer http://www.hififorum.nu/forum/faq.asp
johan1 Posted - 2009/01/29 : 10:36:11
När man trycker "insert image" i reply fönstret så skriver den "". Hur skriver man i URL adressen då för att använda IMG taggar?
huzze Posted - 2009/01/29 : 10:24:17
Kör med img-taggar istället för url så kommer bilderna upp direkt i tråden.
johan1 Posted - 2009/01/29 : 10:21:19
I själva hifirummet så har jag dosfräst upp ett 70mm hål för att fälla in ett uttag.

johan1 Posted - 2009/01/29 : 10:19:33
Så här ser själva säkringshållaren ut. Jag tänker installera den i en jordfelsbrytarhus.


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000