HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Hur har ni ställt upp vinylavläsaren?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
PG Jeppsson Posted - 2009/01/05 : 22:25:27
Som topic säger, hur har ni pallat upp skivspelaren, hyllor, fötter mm mm...
Och är ni nöjda?

Så här har jag det:



Allt står på en Skilfingrack, förhöjt med 40 mm rör, en ram av 60*10 mm stål.

IsoClear, där det har passats in fjädrar enligt instruktionerna,det funkade bättre än innan i varje fall.

Men de där hockypuckarna verkar inte gör mer nytta än att ställa in spelaren i våg.

Så, hur har ni löst skivspelarens stående?

Eller hur man ska uttrycka det.........
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Audionet Posted - 2009/01/08 : 09:33:34
Min vinylavläsare lever ett liv överst på en etagebyggnad.

Jag använder mig av en mix av hårda och mjuka kopplingar, samt blandning av material.
llerk Posted - 2009/01/06 : 17:40:52
Vad är vinyl PG?
Bubbel Posted - 2009/01/06 : 10:36:39
quote:
Då vill jag fråga vilken typ av spelare du har, är det fast plint eller har den flytande upphängning.
Vill ju inte ha 2 fjädrande komponeter i samma kedja...


Den är av sten PG's plints så den räknas nog som fast . Det finns de som förespråkar fjädring i två led men de är få men det fungerar säkert för dem. Jag kommer att ärva en TD125 med SME plint och där är även plinten fjädrad.

Jag använder en variant av vibrations kontroll i min EVALd plint alltså inte fjädrade sen är fötterna av något cellplast stötupptagande material.

quote:
Jag ska testa lte fler uppställningar, t.ex som Calle på Ljudprodukter tipsade om att köra utan botten, eller kanske byta ut den tunna botten mot en tjockare MDF.


Ett vanligt trick men man bör vara uppmärksam att man ändrar på grundkonstruktionen givetvis har jag provat detta och i flesta fall återgick jag till ursprunget. Prova vet jag det är lätt att återställa plinten.

anders
svejk Posted - 2009/01/06 : 10:33:57
Har min i hylla på Tempur kuddar, placering så spelaren står i våg åt alla håll.
PG Jeppsson Posted - 2009/01/06 : 10:33:39
En tämligen fast plint...
Kilgore Posted - 2009/01/06 : 10:10:04
Intressant tråd PG

Då vill jag fråga vilken typ av spelare du har, är det fast plint eller har den flytande upphängning.
Vill ju inte ha 2 fjädrande komponeter i samma kedja...

När jag hade fast plint körde jag med Isoclear och hockeypuckar, det funkade bra.

Nu med flytande upphängning har jag inte tweakat färdigt, men jag kör med Audionet-Mickes koner. Jag ska testa lte fler uppställningar, t.ex som Calle på Ljudprodukter tipsade om att köra utan botten, eller kanske byta ut den tunna botten mot en tjockare MDF.
Skivspelaren i fråga är en Thorens TD3001

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000