HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Nu är det hög tid att byta högtalare QRS Jupiter

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
johan.björklund Posted - 2008/08/12 : 20:34:40
Det här är en eoJUEDs produktion , barn o känsliga individer varnas för eventuellt stötande matrial.




Vad kan det bli måntro som ska ersätta dessa gamla läckerbitar ?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
johan.björklund Posted - 2008/08/18 : 06:36:50
Yep PG dom står på hjul, minns inte vikten men dom är tunga !
Det rena fysiska måttet nästan kräver hjul.

Min tio i topp lista ??
Det blir upplevelser som har etsat fast sig o vissa fall handlar det om äldre setuper som kanske inte skulle ha hängt med idag.

1# Cabasse La Sphere
2# Infinity Beta
3# B&W Den där gamla Jättehögtalare med 2 st 12"
4# Magnepan Tympani Mk3
5# WLM Aura - Duo15
6# Mirage M1
7# QRS Jupiter 1
8# Marten Statement (har inte lyssnat sååå mycket)
9# Cabasse Atlantis (bara mässlyssning)
10# Cabasse Colonne med Etna
Tompa-T Posted - 2008/08/16 : 19:13:51
Brama Posted - 2008/08/16 : 19:11:08
Ja då trillade polletten ner
Tompa-T Posted - 2008/08/16 : 18:51:13
De e rätt å riktigt Brama, Rydsgård är det, ja, någon km utnanför mitt på en åker

Om du tittar på http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=5710&st=60 och kollar post #71, andra bilden, så är det jag till höger

//-- Tompa --
Guru Posted - 2008/08/16 : 18:12:41
quote:
Nä, det får vara måtta. Jag tror mannen är lycklig i sin himmel om man inte petar mer i dessa kolosser. Vi klarar att få ordning på allt som ev kan gå fel eller sönder. Men det är tusentals lyssningstimmar och en del inte helt självklara kopplingar i dem som bör få stanna i pärmen.



Som DIY'are vore det kul att kika i pärmen men jag har full förståelse för att man inte vill ha den cirkulerandes på nätet
Brama Posted - 2008/08/16 : 18:03:51
Jag kan inte identifiera dig genom ditt nickname och har pratat med många hos Calle, men är det du som bor i Rydsgård!?
Tompa-T Posted - 2008/08/16 : 17:35:52
Brama, grattis till de nya högtalarna
Ser himla trevligt ut, spelar också säkerligen förträffligt
Vi har ju snackat om det flera gånger uppe hos Calle, att jag skulle svänga förbi för en lyssning, får väl göra slag i saken snart, är spänd på hur dina grejor spelar, jag har dessutom aldrig varken sett eller hört dina högtalare live

//-- Tompa --
Brama Posted - 2008/08/16 : 17:11:01
>Audionet, snacka med PG han vill också komma hit, Kappa/Iroise tänkte susa förbi samtidigt. Välkomna!
Audionet Posted - 2008/08/16 : 11:09:43
Häftigt reportage Johan.

Nu är det hög tid att jag kommer förbi dig Brama, det är ju för tusan knappt krypavstånd
shifts Posted - 2008/08/15 : 22:17:22
Jag gillar rummet (och rummet bakom). Ser ut att vara ett mysigt hem det dära.
jonasz Posted - 2008/08/15 : 20:19:34
quote:
Hur som helst så har den här setupen hamnat på min egen top 10 lista vilket säger en hel del om välljudet !


Hmmm kan du publicera din lista!?

Pleeeeeeeeeze!! (Som min dotter brukar säga )

Antar att en viss fransk setup kommer etta?
PG Jeppsson Posted - 2008/08/15 : 19:24:37
Det får nog bli ett lyssningsbesök hemma hos "Tuppen" .
Kappa Posted - 2008/08/15 : 19:15:33
Jag har haft den turen o lyssnat på vad Brama har haft innan,o det lät bra,men nu låter det ännu bättre,snacka om dynamik o mycket ljuddetaljer.Ett klart o godkännt köp.
Hi Fi Consult Posted - 2008/08/15 : 18:21:23

Hej!

Nä, det får vara måtta. Jag tror mannen är lycklig i sin himmel om man inte petar mer i dessa kolosser. Vi klarar att få ordning på allt som ev kan gå fel eller sönder. Men det är tusentals lyssningstimmar och en del inte helt självklara kopplingar i dem som bör få stanna i pärmen.

Här är han med Jupiter mk2, ännu större, ännu starkare, med aktiva filter
Även de framtagna i samarbete med Mats på gamla QLN


mvh

PG Jeppsson Posted - 2008/08/15 : 18:14:40
Står dom på hjul?
Bernt Jansson Posted - 2008/08/15 : 18:13:23
Häftigt reportage! Jag har inte sett den här versionen av Jupiter förut.
Guru Posted - 2008/08/15 : 18:03:27
quote:
bläddrade i pärmen, här finns ritningar och mätkurvor till bjässarna. Roligt att de får ny husse som tar hand om dem!


Det vore kul att få bläddra i den pärmen, går det inte att scanna och lägga ut på nätet ? .....please....
johan.björklund Posted - 2008/08/15 : 17:28:34
Då närmar vi oss slutet för den här gången.


Hur låter det då ? Jo det låter helt underbart bra !!
Lite hög ljudbild kanske (inställnings sak) soundstage är helt makalös. Där är även dynamik o ett klipp i ljudet som fick mig att falla. Dom gräver även väldigt djupt men utan svullenhet o bompa bompa tendenser. Det går även att verkligen dra på om man vill utan att det blir jobbigt.
Här spelar ARC:n in för rören gör att diskanten tappar ett par db vilket gör det mjukt o behagligt.


Där är en sak som jag tror påverkar med det är att Brama har förstärkt golvet med 8st (!) pelare som håller upp golvet!
För kunde man inte gå framför bänken utan att skivspelarna tappade spåret.
Idag kan man hoppa hur mycket man vill 40 ton eller något sånt ska dessa pelare klara av !?!?



Hur som helst så har den här setupen hamnat på min egen top 10 lista vilket säger en hel del om välljudet !

Thats all
Brama Posted - 2008/08/15 : 17:26:49
Både Lp o Cd låter förbannat bra (obs! Detta är skrivet av Iroise)
johan.björklund Posted - 2008/08/15 : 17:15:05
Jag har inga direkta bilder på alla tåtarna men det blir många kablar som ska kopplas. Allt är spec beställt från Transparent om jag har förståt det rätt.

Här ser man iaf att mellanbasen är öppen undertill men även på baksidan så där är Jupiter dipol


Det sitter en 12" plus slav i varje låda, det glömde jag att berätta.
johan.björklund Posted - 2008/08/15 : 17:11:28
Absolut o man kan justera både upp o ner i alla frekvenser om jag förstod det hela rätt.

Det är även gjort att man kan köra med separata slutsteg till alla registren med om man vill.


*edit*
Brama var visst först
Brama Posted - 2008/08/15 : 17:09:43
Jodå jag har justeringsmöjligheter både till diskant/mellanregister/bas, man flyttar byglarna som sitter väldigt lättillgängligt på filterna. Ljudet är mycket luftigt stort och ja vad skall jag säga hmmm, bra!!
huzze Posted - 2008/08/15 : 12:53:21
Filtret ser ut som ett litet mixerbord. Är det justeringsmöjligheter?
johan.björklund Posted - 2008/08/15 : 12:22:26
Tack för infon Hi Fi Consult
Att få rätt information är guld värt !
Jag kan säga så mycket att det spelar RIKTIGT bra och Brama lär nog aldrig köpa högtalare mer
Det kommer mer senare
Mc Square Posted - 2008/08/15 : 12:20:58
Holy ****,vilka feta högtalare"

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000