HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Bergen Lydlaug besøker SOA

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
tkr Posted - 2008/05/14 : 23:03:57
En flott sommerkveld i Bergen, og lydnerdene samler seg innendørs for å lytte til et anlegg!



Vel ikke et hvilket som helst anlegg, SOA sendt ut invitasjon, og alle som klarte å komme seg dit , stilte opp. Ikke så rart, når du tenker på hva som står her:

Krell KPS 30i CD- avspiller.




Platespiller har SOA også: Mitchell Gyro Dec med Rega RB 300 og Lyra Argo.




Rega- armen er på vei ut til fordel for en SME V.







25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
johan.björklund Posted - 2008/05/21 : 09:06:05
quote:
og man kunne merke bassen fysisk mer enn man hørte den

Precis !!
Exakt så ska det vara
tkr Posted - 2008/05/20 : 22:28:54
Har hatt endel meningsutveksling med andre medlemmer av Bergen Lydlaug, og konklusjonen var klar. En flertall av de som hadde vært hos SOA mente at ML Descent var skrudd på for høyt volum.
Etter at jeg hadd dratt hjem, ble det spilt musikk med suben slått helt av, og ifølge endel jag har hatt kontakt med, ble det bedre mikrodynamikk og fastere bass.
At the end of the day er det vel preferansene til anleggets eier som betyr noe, og ikke andres.

TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN
mvh
tkr Posted - 2008/05/17 : 20:15:34
@johan.bjørklund:
Jeg kan nesten garantere at du ikke hadde savnet bass her. SOA hadde koplet suben direkte inn på preamp, slik at den spilte uavhengig av høyttalere, og den slo inn ved 70Hz.

M.a.o. understøttet den bassoutput fra 70 Hz og nedover...Det ble spilt en cd med mye basstromme, og man kunne merke bassen fysisk mer enn man hørte den. Imponerende.

Det er alltid en vanskelig oppgave å integrere en sub i et eksisterende anlegg. Selv brukte jeg 2 år på å forsøke å integrere en Muse nr. 18 sub sammen med Soundlabene. Jeg fikk det aldri til, og enden på historien var at jeg ble så forbannet og frustrert at jeg solgte skiten.

SOA hadde lykkes bedre, men han foretrakk å la suben spille på høyere volum enn det jeg hadde likt.

For å komme tilbake til mine funderinger rundt ML Monolith, så sitter jeg igjen med følgende spørsmål: Når jeg skrev lengre opp på siden at ML Monoliths bass ikke var 100% integrert, var det ML Monolith eller ML Descent jeg hørte?

Jeg vet ikke, men SOA bor bare 15 minutter unna, og jeg skal prøve å finne det ut.

mvh
johan.björklund Posted - 2008/05/17 : 19:01:27
Det blir bättre o bättre !
Monolith hade jag antagligen suttit nöjd med, fast med 2x18" i systemet så har jag en konstant avsaknad av bas i andra system
tkr Posted - 2008/05/17 : 18:56:02
OG LYDEN??

Jeg har brukt litt tid på å bestemme hva jeg skulle skrive om lyden, siden dette systemet har mye til felles med mitt eget:Elektrostater, rør og vinyl.

I utgangspunktet skulle man tro at systemer som har så mye til felles skulle låte relativt likt, og på en måte gjør de jo det....Det er aldri noen tvil om at det er elektrostater man hører på!

Alle kjenner vel den klisjeen om "sømløs, hurtig og høyoppløst, nærmest elektrostat- likt". Vel, for de som ikke har hørt elektrostater: Sånn er det! De eneste dynamiske høyttalerne jeg har hørt som virkelig låt elektrostat- likt , var Overkill Encore, som bruker Manger- elementer.

Og, for å komme tilbake til tema, Martin Logan Monolith III er hurtige, høyoppløste og, til en viss grad sømløse. I forhold til M-L Sequel 2, som jeg selv har eiet, var den dynamiske bassen meget godt integrert. I forholdt til fulltone-elektrostater, som mine egne Soundlaber, var det nok et lite stykke igjen for å si at de var like sømløse i overgangen til bassen. Til gjengjeld var det mye, mye mer "punch" og dynamikk i bassen. Det som gjorde det uhyre vanskelig å vurdere lyden av bassen, var imidlertid denne:



Matin Logan Descent.
tkr Posted - 2008/05/16 : 20:12:59
Et bilde av (nesten) hele anlegget- en nytelse for både øre og øye:



mvh
tkr Posted - 2008/05/16 : 18:21:31
Takker, om.s, og takk for sist. Som det heter på engelsk: "Fancy seeing you here!"
mvh tkr
om.s Posted - 2008/05/16 : 12:54:54
Hyggelig tråd tkr, godt du holder en oppdatert fra gamlelandet og vestkysten .....

mvh
johan.björklund Posted - 2008/05/15 : 23:57:30
Jag tar för givet att det lät bra
tkr Posted - 2008/05/15 : 23:50:51
Jeg kan iallfall si at det låt godt! Det kan være at det henger sammen med en komponent til, som jeg ikke har vist ennå....
mvh
johan.björklund Posted - 2008/05/15 : 23:43:18
WE är väl lite väl dyra tycker jag, fast namnet lockar så klart !
tkr Posted - 2008/05/15 : 23:36:57
@Johan.Bjørklund:

My bad!
WE skal det være, Western Electric. Det går litt fort i svingene av og til.

Det finnes sikkert billigere 300B. Jeg har aldri hatt en forsterker med 300B- rør, så jeg kan ikke si mye om dem...SOA nevnte at han hadde byttet fra Golden Dragon til WE, men jeg spurte ikke hvorfor. Jeg har forøvrig aldri hørt en forsterker som bruker 300B i p/p- konfigurasjon. At de kunne gi så mye som 70W var også helt nytt for meg, og at de kunne drive store Martin-Logan ht var en overraskelse.

Jeg har selv hatt Martin Logan Sequel II, som jeg brukte en Music Reference RM-9 på. Jeg mener å huske at den ga rundt 2 x 100W, og jeg følte at det ikke var nok. Muligens er M-L Monolith noe mer høyimpedante i diskanten, men det kan like godt være at VAC 70/70 er bedre egnet for elektrostater enn Music Reference.

Jeg har hørt en JJ Tesla med 2 stykk 300B pr. side, men såvidt jeg husker, var de koplet i parallell. Utgangseffekten var vel knappe 20W og høyttalerne var Impulse horn.

Jeg synes at Racket var usedvanlig pent. SOA sa at han hadde hatt det lenge. Utover det har jeg dessverre ingen opplysninger eller linker.

mvh
johan.björklund Posted - 2008/05/15 : 23:14:07
Audio Magic gör snygga rack, synd bara att det är svårt att hitta info och priser på dom !

Ang 300b - GE 300b - vad är GE för märke ??
Vill man så finns det ju billigare 300b på marknaden med
tkr Posted - 2008/05/15 : 22:15:39
Fant et bilde av ARC PH 5 som var i fokus! En nydelig komponent.



Slenger også med et bilde av elektronikken i racket. Racket fra Audio Magic vari seg selv en estetisk nytelse.



Jeg spurte SOA om han hadde kjøpt komponenter som matchet racket, men han sverget at det var en tilfeldighet.

mvh
tkr Posted - 2008/05/15 : 15:02:28
Ja, det er riktig, Huzze.
SOA mener at GE 300B skal holde i minst 15-20 000 timer.
Det er vel 15-20 år ved normal bruk.
mvh
huzze Posted - 2008/05/15 : 14:51:05
Dyr service, men långa serviceintervall?
tkr Posted - 2008/05/15 : 14:42:16
Hehe, skjorter ja! Joda, har en skjorte på meg, og den andre er i vaskemaskinen

Et bilde at den prektige forsterkeren: VAC 70/70. 2 x 70 W fra 8(!) stykk 300B i Push-Pull.
Driverrørene er 6SN7GT.



Det står 8 stk. GE 300B i den. Et rørbytte kommer på rundt 40 000 kroner
mvh
huzze Posted - 2008/05/15 : 09:56:30

Men skjortorna har ni kvar...
tkr Posted - 2008/05/15 : 09:48:43
@ Huzze:




mvh
huzze Posted - 2008/05/15 : 09:30:50
Det gäller att prioritera.
Strumpkontot eller HiFikontot?
tkr Posted - 2008/05/15 : 09:24:59
Hei,
Jada, Bergen Lydlaug er en trivelig gjeng. Møtene foregår i uregelmessige avstander, og medlemmene er en solid blanding av veteraner og newbies. Håper å vise frem en del av anleggene her på Hififorum.

I denne omgang et bilde til fra SOA:

Krell og ARC SP 26:

Audionet Posted - 2008/05/15 : 09:16:55
Roliga saker händer i vårt grannland
Pac Posted - 2008/05/15 : 07:35:28


Ni verkar ha haft en trevlig afton.

tkr Posted - 2008/05/15 : 00:08:18
Siste bilder i kveld:

Bildet ble dessverre litt uskarpt, men det er en Audio Research PH 5



Den spilte meget godt sammen med Lyra Argo. Jeg ble overrasket over hvor god den komboen låt. Lyra er jo kjent for å være litt "overanalytiske". Det kunne jeg ikke si om Argo. Når SOA får sin SME V i hus, har jeg lovet å komme bort til ham igjen med min Koetsu Urushi.
Jeg er veldig spent på hvordan det vil låte.
mvh
johan.björklund Posted - 2008/05/14 : 23:59:20
ujujuj

MER
Monolith ser man inte var dag !

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000