HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 ASO - Vinylkonferens i ett snöigt Växjö

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
wallraff Posted - 2008/04/12 : 22:13:22
ASO har denna sköna lördag haft inomhusaktivitet i ett oförväntat snöigt Växjö



25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
geldis Posted - 2008/04/14 : 22:40:27
Den där Adyton är byggd som en stridsvagn och spelar.... Undrar hur många här på forumet som känner till detta norska "kultmärke"? Är själv ingen expert men jag har hört ett riktigt bra Adytonförsteg samt denna Opera.

mvh

mvh
wallraff Posted - 2008/04/14 : 19:58:08
Det krävs lite finess för att pilla vinyl. Här är en del av de nödvändigaste accessoarerna.


wallraff Posted - 2008/04/14 : 19:56:25
Samtalen gick allt som oftast om spelare, skivor och schyssta hyllor...


fripps Posted - 2008/04/14 : 17:37:43
Ser ut som ni hade det riktigt trevligt, hoppas att jag kan vara med på nästa träff

Fredrik
HEGE Posted - 2008/04/14 : 14:32:19
quote:
Modell får gärna värden fylla i då jag förmodligen kallar dessa för orginal deluxe istället för mkIII eller vad de nu kan tänkas heta

Fyll gärna på med namn på kablar, för det har jag inte i minnet vad de heter.


Högtalarna är ett par AE1 Classic vilket egentligen är en helt annan högtalare än MK3:an som jag också haft. Classic versionen ska väl istället vara en liten förbättring av MK2:an fast med ett enklare yttre medans MK3:an som sagt i princip är en helt annan högtalare. Högtalarna står sedan på ett par originalstativ med BDR koner mellan stativ och högtalare.

Kablarna är uteslutande ifrån Silk och Silspeak.
HEGE Posted - 2008/04/14 : 14:17:00
quote:
Tack Hege! Snyggt jobbat!


Tack själv fonz! Riktigt roligt att du kunde vara med på denna träffen. Tack också för redogörelsen om Mantran.

Kan tilläggas att den gode fonz har hjälpt mig mycket med anläggningen då han är väl insatt i märken som Adyton och Manticore.

mvh
wallraff Posted - 2008/04/14 : 07:50:33
Som sagt, ett studentrum kan lätt bli trångt, men det var inget vi märkte



Här skymtas värden i dörrposten



Mjon, Wallraff, Fonz, Josa1, Erixon
wallraff Posted - 2008/04/14 : 07:45:42
Modell får gärna värden fylla i då jag förmodligen kallar dessa för orginal deluxe istället för mkIII eller vad de nu kan tänkas heta

Fyll gärna på med namn på kablar, för det har jag inte i minnet vad de heter.
wallraff Posted - 2008/04/14 : 07:43:58
Vi fortsätter med anläggningen.
Efter den fysiskt lilla förstärkaren kommer ett par lika små högtalare.
Man de var enbart små för ögat!
Jösses vad de spelade!


geldis Posted - 2008/04/13 : 23:06:22
Snöglop och (vinyl)skivmässa i Växjö först på lördagsförmiddagen. Sex Lp-skivor och fyra hundra spänn fattigare. Begagnad vinyl är inte helt gratis men det var fina ex. Lite Bruce Springsteen, Bob Dylan, Patti Smith...därefter till Hege:s lilla stundentlya och ASO gänget som redan var på plats.

mvh
Beat Posted - 2008/04/13 : 22:02:17
Favvisförstärkare!
fonz Posted - 2008/04/13 : 20:43:34
Inget prut på presentationen här inte, pang på den berömda betan!

Vi kanske ska nyansera detta event en aning! Vi är alltså på besök hos Hege på Campus, Växjö högskola. Ca 28 Kvm studentlägenhet..Klart nice....
wallraff Posted - 2008/04/13 : 20:40:39
Återgång till anläggningen.


Hjärtat i anläggningen är av märket Adyton. Fonz gav en historielektion om företagets utveckling från födelse till dags datum. Verkligen intressant!






wallraff Posted - 2008/04/13 : 20:36:14
Tillbehör ja...


wallraff Posted - 2008/04/13 : 20:33:41
Övriga deltagare har redan börjat presentationen av utrustningen och jag överlåter fortsättningen till de lärda och värden


Mat bjöds det ju på, självklart! Gryta a lá värden('s mamma...) och tillbehör.

Riktigt gott!


wallraff Posted - 2008/04/13 : 20:29:38
Börjar med att beklaga att tempot halkat lite idag. Denna söndag har bjudit på härligt vårväder och undertecknad har varit ute sen morgontimmarna... Men nu fortsätter konferensen!

Vi zoomar ut lite och ser på anläggningen i sin helhet.


fonz Posted - 2008/04/13 : 20:03:24
Visst ja! Pickup fanns det ju också. Men visst ser ni själva? OC9 ifrån Audio Technica. Riaa presentation kommer nog så småningom
fonz Posted - 2008/04/13 : 19:57:40
quote:
hur tyckte församlade medlemmar att det lät om denna anläggning som efter vad jag förstått är uppgraderad med "ny" skivspelare bl.a.
Ifall jag skall börja då så skulle jag vilja börja med att säga. Alldeles förträffligt, alla musikaliska parametrar inräknade.

Nu är förvisso inte hela anläggningen presenterad men jag kan väl börja med skivspelaren då denna inte är någon hemlighet. Å visst ser en sann vinylist att det är en klassisk brittisk three point suspended subschassi konstruktion det handlar om. Fibrelam dessutom.
(likn matrial som används vid flygplanskonstruktioner) Lätt, vridstyft samt med resonansegenskaper som passar tänkt konstruktion.

I detta fall så handlar det om en "nästan" Magister ifrån Doug Hewitts Manticore.(sista pris 1997)4450£ Vilket betyder nämre 70000 Svkr i dåtida valuta.

Vad skiljer då? Jo Den massiva plinten ifrån Magister finns förstås inte här. Utan här handlar det om en trad Mantraplint i svart ask.
(fanns även Mahogany samt Valnöt)
Även tonarmen är ett lillsyskon till den berömda höglanspolerade Magician som Magister var bestyckad med, nämligen Musician S.
Denna arm är bestyckad med Abec3 lager horisontellt. och ett japanskt precisionslager för spindel.
Just detta ex var även uppgraderat med ett Cardas internkablage ifrån orginalet "kabelkul med Van den Hul" MMS-7.
Dock så är det externa kablaget fortfarande orginal Van D Hul M.C-D 502.

Dels så har inte heller den aktuella spelaren Magisters drivkrets (MB6i) som var en vidareutveckling av den aktuella MB5 i detta fall.
Även skivtallriken är densamma som Mantran i glas till skillnad ifrån Magisters i aluminium.

Kort o gott en liten nätt uppgradering ifrån den klassiska Manticore Mantra personligen gjord av Doug Hewitt själv 1997 till en kostnad av drygt 600£.
Men för övrigt så handlar det försås om en uppgradering i form av Megabearing i lagerväg samt innertallrik i aluminium ifrån orginalets acryl. Samt motoruppgradering i form av 24 polig syncronisk AC typ som byggs om och lagerförstärks enl Manticore ifrån Airpax (Philips).

Sist men inte minst och än en gång så handlar denna uppgradering om det eminenta Fibrelam för subschassi till skillnad ifrån Mantra orginal som är i en speciell metallegering som så många andra i denna skola.

Men hur spelar den då? Jotack! Jag tror nog att alla satt mer än nöjda, och hela tiden dessutom....
Gus Posted - 2008/04/13 : 18:45:41
Men jag tänkte närmast på något acetylsalicylsyrebaserat preparat...
fonz Posted - 2008/04/13 : 18:02:16
quote:
tja....Kent...men det kanske finns något piller man kan ta.

Nja? Jag har testat dessa piller (Kentodicin), men dom är klart överreklamerade. Dom funkar helt enkelt inte, inte på mig iallafall.....
Gus Posted - 2008/04/13 : 17:48:56
Sorgligt nog så fick jag förhinder och kunde inte närvara vid denna träff,eller....tja....Kent...men det kanske finns något piller man kan ta.
Skämt åsido,hur tyckte församlade medlemmar att det lät om denna anläggning som efter vad jag förstått är uppgraderad med "ny" skivspelare bl.a.

Ps.jag missade säkert något läckert i matväg också ?

Mvh.Gus
fonz Posted - 2008/04/13 : 11:50:15
quote:
Märkligt hur KENT kan dela ASO i två läger.....

Det kanske inte är världens största glädjeämne för att representera den ena halvan av skaran.

Desto större glädjeämne att kunna få vara med på en träff, det var bra längesedan. Riktigt nice på alla sätt, mycket mat och prat och musik till tusen såklart. Vilket trots allt är det viktigaste.

Fler musikaliska ex ur min väska!

The Maines Brothers band.
Mama´s Pride.
Little Feat.
Brendan Croker and the 5 o´clock shadows.
The Widespread jazz orchestra.
Dr John/Ricki Lee Jones

Tack Hege! Snyggt jobbat!
geldis Posted - 2008/04/13 : 08:35:04
quote:
Inte ett dugg konstigt,,, iom att det tydligen finns en del som gillar Kent :)


Ingen fara Zalve, vi har full respekt för varandras musiksmak även om "alla" inte förstår KENT:S storhet.

Vi har bred musiksmak inom ASO. Under träffen spelades allt från hårdrock till gles jazz, country, skönsjungande damer och modern pop och rock.
Under denna träff dock endast vinyl då HEGE inte äger en CD-spelare för tillfället.

edit: stavfel av värsta sort

mvh
Zalve Posted - 2008/04/13 : 06:45:38
Inte ett dugg konstigt,,, iom att det tydligen finns en del som gillar Kent :)
geldis Posted - 2008/04/12 : 22:36:59
Märkligt hur KENT kan dela ASO i två läger.....

mvh

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000