HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Nya Marten Centre

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
plind Posted - 2008/02/23 : 22:36:28
Idag slog bröderna Olofsson upp dörrarna på nya Marten Centre.
Inredandet av de nya lokalerna har dragit ut på tiden men idag kom äntligen den efterlängtade öppningen

Några bilder från hallen/foajén:













Dörren till vänster leder in till det "lilla" lyssningsrummet.
Rummet är ca. 20kvm. och ganska "vardagsrumslikt".
Här spelades det på Miles 3 via elektronik från Bladelius och Koreanska rörförstärkaren "Emille"






Det stora rummet var verkligen något extra! Treatat från topp till tå
med diffusorer och absorbenter(Svanå)



Högtalarna för dagen var "Bird" och elektroniken var bla. CD-spelare från Tyska Einstein och Rörförstärkare från Slovakiska JJ.





Leif rotar i vinylbacken.



Bird och Beowulf.




Det spelade otroligt stort och luftigt! Det här får ni inte missa.



Sen blev de fest...





25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
CC Posted - 2008/04/01 : 10:02:43
Efter ett besök på Marten Centre i helgen så upplevde jag en mycket positiv bieffekt i det stora rummet, min migrän-liknande och accelererande huvudvärk som jag vaknat med på morgonen försvann! Och detta till trots att mina vapenbröder önskade avnjuta den medhavda musiken på volym = högt!

Bortsett från detta så var besöket även förövrigt en mycket positiv upplevelse. En välkomnade och trevlig personal i en klart föredömlig butiksmiljö där elektronik och högtalare verkligen får erkänna sin kapacitet!

Denna gång lyssnade jag endast i det stora rummet (det lilla får bli vid nästa tillfälle) och jag måste säga att jag verkligen tycker att de lyckats med konststycket att få till rummet både visuellt och akustiskt. Visst imponerades jag av den torra och rena basen, men framför allt så var frånvaron av "konstigheter" i de övre registren som imponerade mig mest! En effekt som jag fått uppleva i andra akustikreglerade rum, företrädesvis designade av Svanå Miljöteknik.

Detta att kunna lyssna på musik på rejält hög utnivå utan att något sticker ut i mellanregister/diskant är något som (enligt mig) visar på rummets akustiska företräden, och naturligtvis anläggningens förmåga! Det går naturligtvis att "madrassera" bort övertoner (jag vet, jag har testat!) men samtidigt så "dödar" man musiken och det blir en väldigt livlös återgivning. I bästa fall... Men livlöst kan jag inte påstå att det är i Marten Centre!

Jag ser fram mot att ta med mig en knippe skivor och lyssna på deras lilla rum, med eller utan Migrän!
LydMekk Posted - 2008/03/14 : 16:45:04
Re Marten høytalere og bass: Har hørt 3 modeller inkl. "Swedish Statement"/Supreme, og alle Marten HT har svært slank bassgjengivelse IMO. Disse HT er ikke noe for en bassfreak. Tror nok Svanå Level 3 rommet i tillegg forsterker denne signaturen.
JD Posted - 2008/03/09 : 16:10:23
Ett mycket välbalanserat rum en upplevelse för både ögon och öron....
Bernt Jansson Posted - 2008/03/09 : 11:20:28
Inte nog med att ljudet är förstklassigt, det hela är smakfullt och estetiskt!



Stämningen och estetiken i lyssningsmiljön är en viktig faktor för helhetsintrycket tycker jag. Jag hör till dem som
föredrar att lyssna med öppna ögon och helst vill ha en lugn visuell miljö som inte distraherar mig.

Här har man lyckats föredömligt. Jag gillar som jag skrev i ett tidigare inlägg att man gömt undan stora delar av alla
(som jag anser) gräsligt fula akustikprylar. Detta är verkligen något för andra att inhämta inspiration från!
govinda Posted - 2008/03/09 : 00:13:16
Ja du Peter!

Du vet ju vad jag tycker om ditt fotande Kul att höra dina positiva omdömen Peter!
quote:
Det är nog dags för mig att gå dit och lyssna någon dag också. Det kan ju vara roligt att veta vad alla pratar om.
Lindome, skall vi slå följe?

Det är dags för mig med! Jag hänger gärna på det ser minst sagt trevligt ut.
Kanske vi kan ta det innan konserten den Måndag 17 mars?

mvh anders.s
Pac Posted - 2008/03/08 : 22:47:45
Och som du kan!!!

Det är nog dags för mig att gå dit och lyssna någon dag också. Det kan ju vara roligt att veta vad alla pratar om.
Lindome, skall vi slå följe?

plind Posted - 2008/03/08 : 22:34:31
quote:
Sicka bilder - bästa på länge Peter


En gör så gött en kan Tack!
lindome Posted - 2008/03/08 : 22:30:07
Sicka bilder - bästa på länge Peter

Intressant med höjningen av basen. Får bli ett nytt besök snart
plind Posted - 2008/03/08 : 21:26:40
Nytt besök idag med lite egna skivor och kameran i bagaget.
Börjar med ett par bilder från lilla rummet.





"Duke" var uppkopplade men jag lyssnade aldrig här...

Några bilder från hallen/foajén:







"Formserien" är riktigt snygga tycker jag





Vinylsvarven har oxå sin charm



En pickup med associationer till Mercedes



Inne i "finrummet" blev jag sittande med mina skivor en lååång stund



"Coltrane" stod för välljudet idag och Leif berättade att han höjt upp basnivån i rummet med ett par db... lobbying fungerar
Jag spelade en del "liveinspelningar" som verkligen fick nackhåren att resa sig. Har aldrig hört en häftigare ljudbild, inte ens "live"!









JJ-Electronics fina monoblock fick vila sig idag till förmån för Bladelius "Beowulf"



En sista på dagens uppställning.
Mårten Design Posted - 2008/03/05 : 19:32:25
Inledning

Först vill vi på Marten tacka trådskaparen Plind och Akkelis Audio som skapat denna tråd. Tack även till andra som bidragit till denna tråd.

Marten har som policy att inte delta i debatter och denna hållning står fast och detta är ett inlägg av engångskaraktär, enbart för att vi klargöra våra ståndpunkter i samband med nyöppningen av Marten Centre och speciellt det omdebatterade större lyssningsrummet som benämns som ett level 3 rum från Svanå Miljöteknik.

Nya Marten Centre

Vi på Marten är mycket glada över våra nya lokaler som vi har fått skräddarsydda efter våra önskemål, inte minst våra lyssningsrum och då främst det större rummet som är ett på många sätt ett unikt rum. Detta rum betyder mycket för oss och underlättar utvecklingsarbetet av nya modeller betydligt då det är lättare att göra från början när man kan lyssna i rummet som är befriat från det som vanliga rum alltid har: resonanser.

Vi är inte 100% klara med vårt Centra och med lyssningsrummen men vi har kommit så långt att vi har fått höra att det finns en otrolig potential och en unik möjlighet att utveckla och demonstrera våra högtalare på, i våra öron, bästa möjliga sätt.

Det har ju framkommit en del kritik, mest positiv men också en del negativ kritik främst gällande basåtergivningen. Det är detta vi vill kommentera och förklara med detta enstaka inlägg.

Marten högtalare en liten tillbakablick och hur det ser ut idag

Med våra högtalare så eftersträvar vi en så ren och subjektivt riktig återgivning som möjligt. Ibland får vi kritik för att det kan vara en något slank bas, detta beror mest på att med de element och konstruktion vi använder ger en mycket ren bas, kanske renare än många är vana vid, och i början av Martens (Mårten Designs) i år 10-åriga karriär så tog det ett tag, även för erfarna audiofiler och journalister, att vänja sig vid denna rena karaktär. Marten förmedlade inspelningarna på ett på ett för väldigt många helt nytt sätt och detta fick blandat bemötande med många reaktioner i stil med att det kommer för mycket information och för ljus karaktär. De allra flesta reaktioner kom sig av att lyssnarna satt med bastunga och i diskanten mycket avrullade system hemma och det var ovant att få sina referensskivor presenterade på ett nytt och annorlunda och på ett ibland avslöjande sätt. Att detta med tiden gett med sig har på senare tid visat sig med ganska stora framgångar på den internationella marknaden med en hel del från varandra helt oberoende awards och utmärkelser i bl.a "The Absolute Sound", Hifi+ samt klass A klassning i Stereophile Även i flera asiatiska och tyska tidningar har uppmärksammat Marten på ett för oss mycket trevligt sätt.

På senare år har vi inte fått någon nämnbar kritik när det gäller detta med slank eller tunn bas och vi upplever att utvecklingen i stort har gått vår väg med mer fokus på renhet och transparens i ljudåtergivningssammanhang, åtminstone i det lite dyrbarare segmentet där Marten rör sig. Att Marten inte skulle tycka om bas, eller att basregistret bortprioriteras till fördel för annat är helt enkelt inte sant, Marten älskar bas, men med ett stort förbehåll: Den måste vara ren! Och dessutom gillar vi ett öppet och luftigt sound som vi tycker återspeglar verkligheten på ett trovärdigt sätt.

Dock skall man inte förledas att tro att varje högtalarmodell från Marten är exakt likadan. Våra tre olika produktlinjer ställer olika krav på kringutrusning, rum och inspelning. Referensserien Coltrane med sina diamanter och exklusiva kolfiberkabinett räknar vi med att slutkunderna håller med kringutrustning av högsta kvalité. Gamla Mårten Design har förfinats och förbättrats i helkeramiska audiofilserien Heritage där kraven fortfarande är ganska höga på kringutrustning men Duke t ex är en hel del snällare än t ex Coltrane. Följaktligen är nya FormSeries, utrustad med banddiskant ännu mer förlåtande för kringutrustning och inspelning.

Är inspelningen lite tunn kan det låta lite tunt i ett Marten system eller i ett annat högupplöst system. Detta är ett klassiskt problem för högupplöst transparent ljudåtergivning då det inte är ovanligt att inspelningar eller andra brister i kedjan avslöjas. Är däremot inspelningen av tillräckligt hög klass kommer man att få en finfin stund framför stereon, där vi upplever att man kommer närmare musiken och får en fullödig upplevelse med mycket live #8211; känsla.

Svanå Level 3 rum har liknande problematik

Lite liknande problematik, som vi historiskt upplevt med Marten, kan uppstå det när det gäller ett Svanå level 3 rum. Det finns helt enkelt inga resonanser och efterklangen är mycket kontrollerad under 100 Hz. Detta är ovant för många lyssnare och kan vara lite besvärligt att i förstone ta till sig. De flesta är vana med att ha ett flertal mer eller mindre kraftiga resonanser samt ganska stora rumsförstärkningar i de nedre registren, vilket är mer eller mindre oundvikliga i "vanliga" rum. Det är inte ovanligt att i vanliga lyssningsrum / vardagsrum så finns en förstärkning i basen på 5-10 dB. Finns det mot förmodan inga resonanser i basområdet så brukar efterklangs tiden vara förhållandevis lång.

Med en helt resonans fri bas med så kort efterklang, som det är i ett level 3 rum, så kan det i förstone verka lite som att det saknas lite bas. Men finns det bas på inspelningen så återges det också korrekt i rummet.

Ytterligare en orsak till att en del av forum medlemmarna inte känner igen sig i de lägre frekvenserna är att rum som inte har reducerat rumsresonanserna tillräckligt, drar igång dessa till en del av toner som ligger i närheten av de olika rumsresonaserna, på detta sätt upplevs en fetare och mer otydligare bas. Rummets alla bidrag samt att tonerna ej klingar av tillräckligt fort ger också något som kallas maskerings effekt som gör sig påmind långt upp i frekvens (främst mellanregistret).

Frekvensgången (med Coltrane) i rummet är +- 3 dB från 23-10000 Hz vid lyssningsposition, förutom en utsläckning runt 35-40 Hz på ca 5 dB som beror på avståndet mellan högtalare och frontvägg som är ca 1.5 m, från bakkant högtalare (inte 4 m som någon skrev i något inlägg), ovanför 10000 Hz rullar det av lite lätt med -6 dB vid 20000 Hz som det normalt gör i lyssnings positionen. Efterklangen (RT60) är mellan 0.3-0.4 s mellan 60-20000 Hz. Under 60 Hz stiger den till ca 0.6 s. Dippen vid 35-40 Hz hoppas vi att kunna höja inom en ganska snar framtid.

En av finesserna med Svanås rum är att man kan tuna dem till viss del under 100 Hz. Vi skulle kunna höja nivån med 2-3 dB ganska lätt mellan 60-90 Hz om vi vill och kanske vi gör så det är lättare att ta till sig upplevelsen för ovana lyssnare (av level 3 rum).

Vi själva upplever resultatet som mycket behagligt när man slipper alla störande rumsbidrag och man får med verkligen alla detaljer som finns på inspelningen och man kan ta till sig musiken på ett helt sensationellt sätt. Faktum är att många av våra favoritskivor som vi tidigare ratat för att de varit för dåligt producerade eller inspelade blir riktigt njutbara och det är ju väldigt roligt.

När vi första gången hörde våra högtalare i det större lyssingsrummet så fick vi mer eller mindre en chock. Vi hade inte trott det inte var möjligt att kunna höra en sådan renhet, detaljupplösning, transparens, makro och mikrodynamik och musiken svävade bara fritt i rummet med rent otrolig livekänsla (när det inspelade materialet tillåter det).

Aktiviteter i level 3 rummet

Med detta rum får vi till på köpet ett inspelningsrum där väggar och tak är svåra att lokalisera eftersom de sena reflexerna reduceras bredbandigt 15-20 dB. Vi har faktiskt funderingar på att göra våra egna Marten inspelningar i detta rum. Tanken är att vi spelar in, mastrar och spelar upp detta i ett och samma rum. Vi har flera musiker som har testat rummet med att spela sina instrument (gitarr, trummor, röster mm) och de har varit mycket entusiastiska över resultatet. Vi hoppas kunna testa rummet med egna inspelningar redan i år och ber att få återkomma i ärendet.

Vi har demat den sista tiden med olika elektronik och högtalare i level 3 rummet. Det har varit JJ Electronics 323 (2x20W parallell single end triod), Emille Labs KI-270W (2x70W push pull 6550) samt Bladleius Beowulf (4x450W biamp) tillsammans med Bird, Coltrane och Supreme. Alla har fungerat bra på olika sätt. JJ Electronics har fungerat förvånansvärt bra med tanke på den på pappret blygsamma effekten, med en lysande återgivning av de övre registren, men naturligtvis kan den inte leverera full dynamik och kontroll vid lite högre ljudstyrke nivåer. Emille har också fungerat mycket bra med betydligt bättre dynamisk förmåga men med Beowulf presterar (framförallt med Coltrane) med en subjektivt obegränsad dynamik och kontroll.

Vi vill också tillägga att Coltrane finns numera i en ny version med högre impedans i basen. Tidigare så har den dippat på sina ställen ner till 2.3 Ohm. Numera går den aldrig under 4.7 Ohm. Denna ändring har vi gjort för att Coltrane skall kunna fungera med traditionell rörelektronik som många av våra kunder har och föredrar framför mer effektstarka transistorförstärkare.

Du är välkommen att bilda en egen uppfattning

Det finns ju gubevars ett mycket stort utbud av både olika högtalarmärken och andra lösningar på rumsliga problem vid musiklyssning än de vi valt att genomföra och det står verkligen alla fritt att välja vad som passar bäst på individnivå och till plånbokens storlek.

Vi gör bara det vi tycker är riktigt och genomför det vi tror på och väljer samarbetspartners efter vårt bästa förstånd, men det är oss helt främmande att pracka på någon våra åsikter.

Detta är en kul och intressant hobby för de flesta och ett fascinerande yrke för några få och ibland upplever vi att man tar meningsskiljaktligheter och sk. hifipolitik lite för allvarligt, speciellt på nätet. Koppla av, använd gärna ett öppet sinne och njut av de välgörande och helande upplevelser som hifin och musiken kan ge är Dr Martens stående ordination.

Alla är välkomna att komma in och titta och lyssna i något av våra lyssningsrum.

Med detta inlägg vill vi bara förbereda er på vad ni har att vänta er.

Marten Centre
Chalmersgatan 24
411 35 Göteborg
T: 031-207200
F. 031-207270

Öppet: Ons-Fre 13-18 samt Lör 11-15.
Mahler Posted - 2008/03/05 : 13:13:44
Tjenare Pettersson,

Du är så välkommen så!!

MED en REL 305:a i bagaget för utlån!! Annars kan du f-n stanna hemma!!

Närrå, skojjar lite.

Vi får hitta en dag snart helt enkelt!! Släpa hem hela Martengänget!!
Buggsson Posted - 2008/03/04 : 00:22:51
quote:
Vyger gör förbannat coola skivspelare


Vad kan man göra annat än att hålla med?
Pettersson Posted - 2008/03/03 : 12:29:53
quote:
Själv sitter man ju i ett nytt hifirum som är riktigt najjs akustiskt med torr, fin och kontrollerad bas och otrolig separation i registrena. Riktigt harmoniskt i alla register och varken för tunt eller för basrikt. Men ändå märker man från låt till låt var det finns problem. Resonanser, utsläckningar, hårdheter etc etc.
Så jag är återigen GRYMT nyfiken på hur ett rum utan några av dessa problem låter!!


Vore skoj att bli hembjuden till dig också, någon gång...

quote:
Jag måste banne mig ta mig till GBG snart igen!! Sugen på en ny runda dit snart Rob??

Så kan vi böla ikapp hemma hos Marten!!


Om Rob är för skör fortfarande så hänger jag gärna med, men bara om han stannar hemma, sitta och lyssna på musik med två vuxna gubbar som sitter och gråter känns väldigt fel på något sätt.

Det är ju bara en stereo, en ordentlig hembio däremot....

Mvh
Bernt Jansson Posted - 2008/03/03 : 10:18:17
quote:
går nog att söka upp info om detta på faktiskt.se

Mycket effektivare vore att skriva in "psychoacoustics" på Google.
Mahler Posted - 2008/03/03 : 09:13:26
quote:
Nu har jag äntligen fått lyssnat i det stora rummet. Var där med farsan och min systerson idag.

Det spelade på Coltrane dagen till ära..

Jösses... Jösses igen... Det måste upplevas...

Jag har aldrig blivit rörd till tårar förut.. Vi spelade "O'helga natt", Cantate ni vet.. När de första tonerna startade så reste sig armhåren rakt upp och när solisten började så stod vart enda hår på kroppen i givakt... När kören kom in första gången så började tårarna rinna... Har aldrig varit med om något liknande... Då ser jag farsan i ögonvrån lyfta upp glasögonen och torka bort tårarna... Det rann banne mig ohäjdat när låten var slut... Detta har aldrig hänt varken till inspelad eller live-musik. Det går inte beskriva utan måste upplevas... Jag kanske har "mans" eller något... Jag har hört denna låt en massa gånger och på lika många system inkl. Coltrane.

Grattis Leif till ett sagolikt rum och system.

Pelle


Ja jösses jäklar mannen!! Härligt att läsa din upplevelse och jag blir ju helt sjukt nyfiken på detta nya hifirum alltså!! Vågar man egentligen åka dit?? Eller är risken att man för alltid är pajj och inte kan lyssna på sin egen anläggning hemma efteråt??

Ja, denna Cantate har vi lyssnat på många gånger tillsammans och på flera olika anläggningar både hemma och hos Marten. Och jag har alltid tyckt att något svårdefinierat saknats. Det där sista som får håren på armarna att resa sig!!! Och själv har jag aldrig hört musik i ett rum utan resonanser, utsläckningar etc etc. Ett rum där väggarna "försvinner" liksom!!! Där musiken bara svävar helt fritt!! Kan tänka mig att det var detta du upplevde Rob?? Svårt att föreställa sig faktiskt.

Själv sitter man ju i ett nytt hifirum som är riktigt najjs akustiskt med torr, fin och kontrollerad bas och otrolig separation i registrena. Riktigt harmoniskt i alla register och varken för tunt eller för basrikt. Men ändå märker man från låt till låt var det finns problem. Resonanser, utsläckningar, hårdheter etc etc.
Så jag är återigen GRYMT nyfiken på hur ett rum utan några av dessa problem låter!!

Jag måste banne mig ta mig till GBG snart igen!! Sugen på en ny runda dit snart Rob?? Tjejerna kan vi alltid lämna i någon sko eller klädbutik på stan under tiden!!

Så kan vi böla ikapp hemma hos Marten!!

P.s Vad kostar en level 2 från Svanå???
whiskyman Posted - 2008/03/02 : 16:03:24
Nu gäller det ju att se till att fixa en tidpunkt som funkar för att vi inom AudioGruppVäst skall kunna ha vårat test av Labsteg tillsammans med Marten högtalare.

Det har ju dragit ut på tiden det här så det vore trevligt med ett datum., men nu när man ser hur Leif och Jörgen har fixat till lyssningsrummet så blir det inte så konstigt att det tagit en del tid.MvhKristofer
EngelholmAudio Posted - 2008/03/02 : 13:37:31
Ja, nu är det inte resonansfrekvensen jag syftar till utan dB'n. (Men jag förstår att mitt inlägg lätt missuppfattas).

Merkurius Posted - 2008/03/02 : 13:35:50
quote:
Ja, det är akustiken som går att justera in under 100 Hz.


Just ja, jag glömde att svanåprylarna har en lucka som man kan flytta
EngelholmAudio Posted - 2008/03/02 : 13:25:53
Ja, det är akustiken som går att justera in under 100 Hz.

Merkurius Posted - 2008/03/02 : 13:14:15
quote:
Bas är nog det som vi i hifivärlden kommer diskutera mest om. Här handlar det dock om ett rum som tar bort dom jobbiga resonanserna men som också går att tune'a in - beroende på smak - i basområdet. Vågar man säga att det finns potential till anpassning mellan rum och högtalare?


Bra skrivet. Jag håller med dig om att bas diskuteras mycket, det diskuteras hejvilt bland mina "hifi-polare" men det diskuteras en massa annat också.

Kan man på ett enkelt sätt "tune'a" in basen efter tycke och smak är det ju gott. Med många justeringsmöjligheter finns det en viss risk att många personer lätt går vilse i pannkakan om de inte vet vad de gör Därför tycker man att man bör tune'a in en högtalare permanent för att sedan ha en fast position för den (eller flera fasta). Hos mig är mina basmoduler injusterad för att funka psykoakustiskt bäst med mina förutsättningar. Jag har dock ändrat lite på inställningarna och skruvat ned nivån lite eftersom jag subjektivt tycker att det låter bättre då

Det finns nog en "potential anpassning mellan rum och högtalare" som du skriver men frågan är hur stor den potentialen är om man inte ändrar något i akustiken? Går förresten akustiken att tune'a i detta rum? En viktigare fråga är om denna potential är nödvändig eftersom Marten trivs bra med ljudet som anläggningen presterar?
Merkurius Posted - 2008/03/02 : 13:02:12
quote:
Bara en sista kommentar och jag är inte stött på något vis utan vill bara att tråden skall handla om rätt saker.

Jag skrev:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
det inkluderar något som kallas smak
--------------------------------------------------------------------------------


Merkurius skrev:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Psykoakustik innehåller ju till viss del subjektiva element men att det bara skulle ha med smak att göra stämmer ju inte
--------------------------------------------------------------------------------



Vi är ju rätt överens.


Nja, jag har nog svårt att förklara mig här. Att beskriva hur man uppfattar ljud subjektivt behöver inte ha något med smak att göra. Man kan beskriva hur man uppfattar ljud men det säger inget om man tycker om ljudet eller inte. Det var användandet av order "smak" som jag reagerade på
EngelholmAudio Posted - 2008/03/02 : 12:09:50
quote:
Denna gången var det en rörstärkare på cirka 70 watt (8 Ohm) inkopplad. Jag tror också att det är fler faktorer än rummet som spelar in men här tror jag att rummet är den absolut största faktorn. Sedan är ju som sagt högtalarnas placering viktig för återgivningen

Det lär komma mätningar på rummet frammöver.

Bas är nog det som vi i hifivärlden kommer diskutera mest om. Här handlar det dock om ett rum som tar bort dom jobbiga resonanserna men som också går att tune'a in - beroende på smak - i basområdet. Vågar man säga att det finns potential till anpassning mellan rum och högtalare?

Dessutom höjer jag en smula på ögonbrynet när man parar en 70 watt's rör-förstärkare med Coltrane vars impedans inte helt bör tilltala en rörförstärkare.

Angående level 5 rum ber vi att få återkomma med information längre fram.
MatsT Posted - 2008/03/02 : 12:09:43
Bara en sista kommentar och jag är inte stött på något vis utan vill bara att tråden skall handla om rätt saker.

Jag skrev:
quote:
det inkluderar något som kallas smak

Merkurius skrev:
quote:
Psykoakustik innehåller ju till viss del subjektiva element men att det bara skulle ha med smak att göra stämmer ju inte


Vi är ju rätt överens.
lindome Posted - 2008/03/02 : 11:53:56
Japp, jag har lyssnat.
Håller med om att det lät tunnt, lyssnade på Coltrane drivna av den nya koreanska integrerade.
Mycket bra upptill men saknade en del kropp.
Detta var första gången jag lyssnat i ett sådant rum...

Påpekade att bästa upplevelsen hos Mårten var i gamla lokalerna
Uppsättning då: Bird med Einstein OTL
Leif höll med om att det var bra, lite fett i basen bara!

Kändes som att det "fettet" saknades nu
Kanske andra parametrar var bättre nu men det hjälper inte när fundamentet saknas.

Det blir fler besök - Vyger gör förbannat coola skivspelare
Merkurius Posted - 2008/03/02 : 11:06:01
quote:
Förmodligen är jag mer påläst än du tror men nu lämnar jag tråden som är en bildtråd om ett ljudrum så det inte blir dålig stämning.


Oj då, det var inte meningen att trampa någon på tårna. Psykoakustik innehåller ju till viss del subjektiva element men att det bara skulle ha med smak att göra stämmer ju inte, det var bara det jag försökte klargöra

Nåväl, någon mer som varit där och lyssnat?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000