HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 En digital vs analogtest i Bergen Lydlaug

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
tkr Posted - 2008/01/10 : 21:23:34
Hei, lovte å legge ut denne, en nokså interessant sammenlikningstest cd vs. lp. Et lite stykke nybrottsarbeid, om jeg skal si det selv.
Testen ble foretatt av medlemmene i Bergen Lydlaug. Selv sto jeg som vert og arrangør av selve den praktiske testen. Den ble foretatt i medio Oktober i 2007- relativt nylig, med andre ord.


La oss begynne med duellantene:

I sort hjørne:



Micro Seiki RX/RY/RZ 1500, SME V/Koetsu Urushi Sky Blue

I blankt hjørne:



EMMlabs CDSD/Dac6

Eget oppset var som beskrevet i min tråd, med unntak av et par akustiske tiltak:

En diffusor bak høyre høyttaler, utlånt av Bjørn Omholt


En absorbent bak venstre høyttaler, også utlånt av Omholt. Tusen takk!

Formålet med testen var rett og slett å finne ut av folks preferanser, m.a.o. å prøve å finne ut om et musikkstykke låt best på lp eller cd.

Til det formålet inviterte jeg Lauget til besøk hos meg, og ba om at det ble tatt med dubletter. Det ble ikke spilt bare audiofile opptak, tvertimot. Brorparten av musikkstykkene var på helt alminnelige lper og cder. Det var viktig, fordi det skulle dreie seg om å sammenlikne det som var tilgjengelig.
For å prøve å systematisere litt, hadde jeg på forhånd laget stemmesedler. Der kunne alle laugsmedlemmene krysse av for preferanser på 10 forskjellige musikkstykker spilt på både digital- og analogrigg, samt gi en kommentar. Stemmeseddelen så slik ut:






14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
tkr Posted - 2008/01/15 : 21:57:57
Hei,
Har vært borte i noen dager, kom tilbake i går.
Re montering: Jeg har lurt selv, men geometrien stemmer iht. monteringsinstruks og SMEs monteringsmal. Det som stemme, er avstanden fra spindel til armfeste, og det gjør den.
Overhang er også stilt inn etter SMEs monteringsmal, og for sikkerhets skyld (jeg begynte å tvile på meg selv) vendte jeg hele armbordet andre veien etter å ha skrudd av armen i går kveld.
Da får jeg ikke skrudd til festeskruen i armbordet uten å ta av hele platetallerkenen (!), og utfresningen i armbordet kommer på feil side, dvs siden som vender bort fra platetallerkenen. Det er likvel fullt mulig å få til en perfekt armgeometri den veien, men jeg tror ikke at det skal være sånn.
Hvis noen vet om et bilde av en Micro Seiki RX 1500 med påmontert SME V, hadde jeg vært takknemlig.
mvh
PS: Jeg har også vært inne på my-micro.de for å sjekke at der er riktig armbord jeg har. Det er det.
calle_jr Posted - 2008/01/15 : 20:46:13

Jag håller med, men den ser ju ut att vara rätt monterad.
Kanske så att armplattan är för en 12".

Harry_up Posted - 2008/01/13 : 02:36:42
Sitter verkligen tonarmen i rätt vinkel?
Jag har alltid sett SME sitta mer i linje ut i från centrumtappen.
mvh/Harry
tkr Posted - 2008/01/12 : 23:01:48
Det er minst like spredte resultater når man ser på deltakere:4 deltakere forertakk oftest digitalt, 4 deltakere foretrakk oftest analogt.De andre var uavgjort. En av deltakerne som foretrakk analogt, hadde ikke platespiller! En annen, som heller ikke hadde platespiller, sa at han ble svært forstyrret av knitring på vinylavspillingen. To andre deltakere, som begge hadde vinylrigger, hadde ikke hørt det engang!
mvh
tkr Posted - 2008/01/12 : 22:43:33
Vedr. nr 10, synes jeg i etterhånd at det ikke var særlig forbausende. Det ble spilt en dårlig vinylpressing av Bob Marleys "No, Woman, no Cry", som ble sattt opp mot en relativt ny og remastered utgave av cd. Det var vanskelig å få tilpasset lydnivået av de to opptakene, og vinylen var 30 år og i dårlig forfatning.
Husk: Her var det snakk om å finn ut av preferanser. Selv deltok jeg ikke i testen.
mvh
calle_jr Posted - 2008/01/12 : 22:32:26

Hmm, intressant resultat.
Speciellt 2, 3 och 10 förvånar.

tkr Posted - 2008/01/12 : 22:16:58
Deltaker1.. 2 .. 3 .. 4.. 5.. 6.. 7.. 8.. 9.. 10..

Stykke
....1.... D.. A.. U.. A.. A.. D.. A.. A.. D.. D... A> D

....2.... A.. D.. D.. U.. D.. D.. D.. A.. D.. U... D> A

....3.... A.. U.. D.. D.. A.. D.. U.. D.. D.. A... D> A

....4.... A.. A.. U.. D.. D.. A.. A.. D.. A.. D... A> D

....5.... A.. U.. A.. A.. A.. U.. A.. A.. U.. A... A> D

....6.... A.. D.. A.. D.. D.. D.. A.. A.. A.. A... A= D

....7.... A.. A.. U.. A.. A.. A.. D.. D.. D.. A... A> D

....8.... U.. D.. D.. D.. D.. D.. A.. A.. A.. U... D> A

....9.... A.. A.. A.. A.. A.. U.. A.. A.. A.. U... A> D

...10... D.. D.. D.. D.. D.. D.. D.. D.. D.. U... D> A

(A=analog, D= digital, U= uavgjort/vet ikke)

På den vannrette aksen ligger deltakerne fra 1-10, og på den loddrette aksen musikkstykkene fra 1-10. Av musikkstykkene spilt ble digitalt foretrukket 4 ganger, analogt foretrukket 5 ganger, en gang uavgjort
mvh
tkr Posted - 2008/01/12 : 22:10:24
@ Calle:
Hei,ja det er Micro Seikis egen.
Jeg fikk tak i den i Duisburg, hos ham som driver (drev) nettsiden www.mymicro.de. Han heter Mario Pohlmann, og jeg besøkte ham i August i fjor. Et interesant møte! Han hadde en utrolig samling av Micro Seiki spillere, og fler reservedeler enn jeg trodde fantes. Kjøpte kopperplate, motorstand, platestrammer og drivrem av ham. Det gjorde noe med Micro Seikien...
mvh
Re flytende føde: Det skal jo være moro å holde på med dette her, og dessuten blir man både sulten og tørst av å teste.
Bubbel Posted - 2008/01/12 : 00:20:16
quote:
Jag undrar inom parentes vad det är för kopparplatta du har på tallriken. Är det Micro Seikis egen?


Det stämmer bra det calle.

Anders

calle_jr Posted - 2008/01/11 : 23:39:31

Jag vet redan hur det gick. Speciellt om de fick en öl inför lyssningen också
Bra musikval.
Jag undrar inom parentes vad det är för kopparplatta du har på tallriken. Är det Micro Seikis egen?



quote:
Den ble foretatt i medio Oktober i 2007
Bra begrepp för ungefärliga tidsangivelser i månaden som vi sällan använder i Sverige; primo, medio och ultimo

PG Jeppsson Posted - 2008/01/11 : 22:35:24
tkr Posted - 2008/01/11 : 22:28:26


Et bilde av Lauget etter at oppgaven som "forsøksdyr" er avsluttet. De ser veldig lettet ut!

Etter avslutningen av testen gikk vi over til flytende føde...

Resultatet av testen satt jeg opp som tabell. Dessverre klarte jeg ikke å klippe og lime den inn, så jeg må skrive den inn for hånd. Det tar tid....ikke vent den mer i kveld! Jeg skal sette den opp i morgen.
mvh
stargazer Posted - 2008/01/11 : 08:45:03
...and the results are???

tkr Posted - 2008/01/10 : 21:45:44

Spillelisten, som for min del var helt tilfeldig, besto av følgende:
1) Lyle Lovett:I loved you Yesterday
2) Donald Fagen: I.G.Y.
3)Paul Simon: Diamonds on the Soles of her Shoes
4)Leonard Cohen: Halleluliah
5)Fleetwood Mac: I dont`t want to know
6)Harry Belafonte: Matilda
7)The Band: Evangeline
8)Eva Cassidy: Fields of Gold
9)Eagles: Hotel California
10) Bob Marley: No Woman, no cry

Det ble alternert mellom å spille cd og lp først. Det ble tilstrebet å tilpasse lydstyrken mellom lp og cd så godt det lot seg gjøre.

Etter at sesjonen, som varte i ca. 1 t 20 min, ble stemmesedlene samlet inn. Dagen etterpå satte jeg meg ned og regnet på det.




HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000