HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Nya högtalare igen.... först lite akustikkul... :)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
drkim Posted - 2007/12/16 : 20:57:00
Jag har de senaste dagarna jobbat hårt på att få till ljudet i stugan, som ni vet från träffen så har jag ju haft vissa problem med akustiken och då framför allt i basområdet...

Jag hade ju funderingar på att byta ut golvet, lägga tjockare parkett, sätta klinkers alternativt gjuta ett betonggolv (detta skulle sedan poleras och lackas/oljas). Jag har fortfarande dessa planer i bakhuvudet, men jag tror mig nu ha hittat en annan lösning...

Redan tidigare har jag ju monterat ett akustiktak, detta har en mkt god effekt och jag tror att jag är minst halvvägs genom detta...



Men jag har även tyckt att mina tavlor bakom stereon har låtit lite, så varför inte dämpa upp dessa lite? Åkte till lokala biltillbehörsbutiken och hittade ett skumgummiliknande material med metallfolie på ena sidan och klister på andra - ca 25 - 30 mm tjockt:







Resultatet blev över förväntan, lugnare renare ljud i toppen och detta smittade av sig nedåt i registret - kostnad ca 350 kr...

Sen hade ju Pär Engelholm 4 gigantiska skumgummihörn liggande - dessa har jag lånat och tycker faktiskt att de gör stor skillnad, tror faktiskt att dom bör gå att integrera hyfsat snyggt i rummet också pga den grå färgskalan...







Funkar verkligen kanon, vi kanske ska prata om om ett ev. pris för dessa tingestar, det är så jag funderar på att skaffa 4 stycken till och köra ända från golv till tak - vad tror ni?

Den sista och i mina öron den avgörande faktorn till att mina basproblem, inte bara blivit mindre, utan helt har försvunnit - beror på detta:

















Haha - det är helt sjukt, men dessa högtalare låter (så länge man spelar på rimliga nivåer) faktiskt bättre än Triangle vad det gäller timing, homogenitet, och följsamhet i toppen - sen kommer de givetvis till korta vad det gäller bas osv. Men jag är ändå nästan chockad hur väl de presterar för priset...

Detta är alltså mina nuvarande "datorhögtalare" ett par billiga Dynavoice - kan ju nämna att högtalarkablaget kostar exakt 14.200 kr mer än högtalarna som ligger på 599 Kr

Hur som helt så har jag lyckats att eliminera alla typer av basproblem, till och med själva basen är borta - kan det bli bättre än så - haha

Som ni säkert förstår med tråden så är mina Triangle Australe 260 sålda och faktiskt så har redan ersättningshögtalarna redan inhandlats...

Jag kan säga att jag är mer än nöjd...

Någon som vågar gissa vad jag köpt - de invigda i HKS är diskade...

För er som inte hängt med tidigare så är denna tråden en fortsättning på Har jag äntligen hittat hem?... Hifihus?

Mvh
Jocke
19   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Staffan Posted - 2007/12/23 : 08:16:18
Drkim,outriggers kan vara en vettig lösning
också.
http://www.martinloganowners.com/forum/attachment.php?attachmentid=4601&stc=1&d=1176071896


drkim Posted - 2007/12/22 : 19:47:42
Johan!
Jo det är väldigt stor skillnad, allt till det bättre - basen är djupare och lite high endigt rundör (ändå bland det tajtaste jag hört) om man jämför mot Triangle - mellanregister och diskant är magiskt och i perfekt nivå, nu står kontrollerna på noll igen...

JOakim!
Tack - mkt nöjd, tyvärr fick jag inte med orginalspikesen, men jag hade ändå tänkt montera BDR cones och BDR puckar som jag anser vara det bästa som finns, återkommer med resultaten...

Smackman!
Tack - Skulle vilja påstå att McIntosh och ML passar perfekt tillsammans - såklart

Mvh
Jocke
Smackman Posted - 2007/12/22 : 14:38:16
Kim , Coola burkar min granne har Summit..
Jo hur tycker du dina ML passar med Mcintosh ?
Kan tänka mig att den passar finfint
Mvh
j0akim Posted - 2007/12/21 : 15:35:37
Grattis!
Jag äger själv ett par och är mycket nöjd. Ett tips är att montera på Spikes,en som medföljer... då "släpper" basen på ett mycket bättre sätt.
johan.björklund Posted - 2007/12/21 : 08:18:17
Läckert
Det måste skilja sig ganska mycket nu mot innan antar jag
drkim Posted - 2007/12/21 : 07:43:42
Tack Fonzie

Ingen fara llerk...

Mvh
Jocke
llerk Posted - 2007/12/19 : 22:19:59
Fick uppfattningen att rummet var ca 15kvm... Sorry
fonz Posted - 2007/12/19 : 01:13:07
Oj! Detta har jag missat Jocke!..... Lycka till!
drkim Posted - 2007/12/18 : 19:59:25
Tackar för alla tillrop

Du kanske har rätt Zalve, tycker inte heller dom skäms för sig...

Rummet är nog ca 35 - 40 kvm plus en stor öppning till matrummet som är ca 10 - 12 kvm - så speciellt litet är det inte...

Har provat att spela lite med och utan skumhörnen och dom gör faktiskt stor skillnad, dom rensar upp basen lite, men framför allt så blir ljudbilden och alla perspektiv mycket större - nu är det inte säkert att detta kommer bli den permanenta lösningen trots allt - planer finns på mer avancerade akustiska ingrepp, men det får tiden utvisa...

Ang. exprimentet med toe in - så funkar det bäst i mina öron vid riktigt bra inspelningar - jag har fortsatt att exprimentera med uppställningen och fastnat för en placering, något längre mot ytterväggarna, lite mindre toe in och med högtalarna något längre ut från bakvägg.

Detta kommer bli så bra när det är färdigt

Mvh
Jocke
EngelholmAudio Posted - 2007/12/18 : 19:25:18
Jag hade förmånen att snabbt få lyssna till DrKims nya investeringar.

ML tillsammans med MI fungrerar riktigt bra. Efter att jag fått vrida lite toe-in på Vantage så blev det enligt mina öron bättre nivå på diskanten.

Det är nått magiskt med ML och vissa kvaliteer är ju fräcka!

U1 Posted - 2007/12/18 : 08:06:36
quote:
Rummet ser ut till att vara ganska litet till så pass homogena högtalare. Därför alla dessa absorbenter?
Kan du förklara detta? Förstår inte homogena högtalare och hur detta kopplas till rummets storlek.

Kul att du skaffat ML, det är något speciellt
Zalve Posted - 2007/12/18 : 07:48:52
Ganska litet?

Nu vet jag inte vad du har för normer llerk, men lägg ihop dessa bilder





så får du lite mer uppfattning.


(http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=64083)
llerk Posted - 2007/12/17 : 22:07:13
Rummet ser ut till att vara ganska litet till så pass homogena högtalare. Därför alla dessa absorbenter?
Zalve Posted - 2007/12/17 : 09:04:13
Tyckte de ljusa gjorde sig bra i rummet.
Det blir inte så "stort och klumpigt" som om de vore svarta/mörka.

Vore kul och se en skillnad med och utan skumhörnen (mätning givetvis )
drkim Posted - 2007/12/16 : 23:47:04
Rätt svar drbob - jag var som sagt helt inställd på att köpa ett par nya Vista, men när ett par begagnade Vantage dök upp för mindre pengar än vad Vista kostade nya så var valet ganska enkelt - rätt svar är alltså Martin Logan Vantage

Dessa hittade jag i Danmark - drygt ett år gamla och i utförandet av ljus lönn, detta kostar tydligen 5000 Kr extra när man köper nytt, jag hade i o f hellre haft ett mörkare träslag alt. svarta - men man kan inte vara petig när dom är så ovanliga på begagnatmarknaden...

Jag har inte hunnit lyssna så mycket än - men måste säga att jag är duktigt imponerad hittills - detta är grymma högtalare och dom är bättre på alla punkter än mina gamla Triangle... och då har jag inte tweakat nånting än så länge...
Ska testa fötter, sladdar och placering - misstänker att det finns ytterligare lite att hämta...

Hur som helt så är jag otroligt nöjd än så länge och det är ju kul

Lite mer bilder?











Återkommer med mer lyssningsintryck efter Jul...

Mvh
Jocke
Ampalang Posted - 2007/12/16 : 23:36:56
Ett par Vantage ser det ut som.
drkim Posted - 2007/12/16 : 23:05:20
Nope...

Mvh
Jocke
MullBenkt Posted - 2007/12/16 : 23:01:23
Clarity?
drkim Posted - 2007/12/16 : 22:45:13
Ja även om ingen vågar gissa på mina nya högtalare så är det givetvis inte Dynavoice som är ersättaren, nej det som inhandlats är betydligt roligare...

Jag har ju länge varit sugen på elektrostater och nu är det äntligen dags, frågan är ju bara vilka jag skulle välja - efter att ha läst ett antal tester så hade jag siktet inställt på Martin Logan Vista, men ödet ville nåt annat...

Martin Logan blev det i alla fall...




Någon som vågar sig på en gissning nu då?

Mvh
Jocke

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000