HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Min första lyssningsträff avklarad

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
nahoj Posted - 2007/12/09 : 16:26:56
Japp som rubriken avslöjar så har jag haft första officiella lyssningsträffen hemma hos mig, Pac var käck och tog med kameran
Ifall någon vill se hur det gick.

Men när man kommer till mig är det inte bara till att klampa in med skivorna i högsta hugg, det ligger nämligen en ulv i fårakläder o bara väntar på att det skall komma lite främmande människor så hon får roa sig lite

Hmm hörde jag någon nere i porten..

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
nahoj Posted - 2007/12/22 : 19:52:00
Japp då är årets sista tweak på plats och det var inte alls dumt med en gran modell större precis bakom lyssningspositionen (3m takhöjd inbjuder till rejäl gran)

Passar även på att önska er alla en riktigt God Jul

nahoj Posted - 2007/12/18 : 09:32:10
Verkar som att det du skrev stämde bra, hittade skivan i en webshop här
http://global.yesasia.com/en/PrdDept.aspx/code-c/section-music/pid-1004100282/

Och där står det ju klart och tydligt vad sångerskan heter..

Ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag lurat er
Men det är likförbannat en riktigt bra skiva

Bra att det finns vakna personer här på forumet
nahoj Posted - 2007/12/18 : 09:14:51
Hoppla!
Detta var lurigt, skall kolla omslaget i eftermiddag.
Rutger Posted - 2007/12/17 : 21:33:06
quote:
Såsom, Shirley Kwan, Sara K, The Doors, Gilberto Gil mm



nahoj, en liten utvikning med koppling till bilden.

Skivan "This is Shirley" är ju lite skum. Svårfunnen och svårtolkad.
Har luskat per Google och det verkar helt klart att det inte är
Hong Kong-damen Shirley Kwan som sjunger. Hon har inte gjort någon skiva
med den titeln.
http://en.wikipedia.org/wiki/Shirley_Kwan

Den faktiska artisten, också från Kina, verkar heta Xue Li och bära
artistnamnet Shirley. Men det påståendet har jag från just denna enda källa:
http://siwarangda.wordpress.com/2007/10/24/xue-li-this-is-shirley-audiophile/

Det står inget på engelska på skivomslaget?

I den äldre forumtråden om skivan så kan man förledas tro att hon heter "Blen Shirley"
(http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=60666).


Jag fick glo en stund på damens skivtitlar innan jag fattade...
http://www.malmusic.com/artistGP.asp?aid=4067&lang=E

Först, det är skivan som har titeln "Blen". Och det är en felstavning.
En skiva heter nämligen Blanc (och är vit), en heter Rouge (och är röd).
Så den tredje som heter Blen (och är blå) torde ska heta - Bleu!
Det är också rättat på en annan utgåva.


Som en parentes i parentesen så är det ju inte helt ovanligt
att utrikiska hanteras lite skakigt i asiatiskt tryck (tänk om
vi skulle svänga oss med asiatiska ord!). Jag har alltid undrat
om en viss japansk finförstärkare verkligen är tänkt att heta
Sinhonia som det står på fronten... Sinfonia kanske troligare?
Man kan inte få allt för 120 000:-.
nahoj Posted - 2007/12/15 : 15:47:33
Jag har sett att många här på forumet har någon form av instrument i sitt lyssningsrum, det tycker jag är trevligt och ger en liten extra känsla när man vistas i rummet.

I mitt rum står ett piano av märket:

Smackman Posted - 2007/12/15 : 09:42:18
Ja du , Usher`s bas är inte att leka med . Jag tycker att dom tål väldigt mkt och går förvånande djupt.
Misstänker att dina har lika egenskaper som mina Usher .
Måste vara grymma element i basen :)
nahoj Posted - 2007/12/13 : 13:49:30
Hittade en test ur sterophile där basen beskrivs väldigt bra
Saxar ett stycke där ur

quote:
The X-719's bass performance was unlike that of any other speaker I've heard. With all recordings, the bass was forceful, forward, dramatic, and deep (JA's measurements will tell us just how deep). But in searching for a word to describe the bass, the only word I can think of is buxom. With every recording I used, I kept thinking of...Dolly Parton. Adrienne Barbeau. Kitten Natividad. That is: round, tight, well-defined, dramatic, warm, supple, but slightly larger than life. Scott La Faro's solos on the live Bill Evans recording bloomed with good definition, and although the bass presentation was rather round, there was no sense of coloration, overhang, or sluggishness.

When I played well-recorded electronic rock recordings at higher volumes, the Usher's bass performance was even more dramatic. On "Feel No Pain," from Sade's Love Deluxe (CD, Epic EK 53178), the portamento from the lower-register bass synth shook the room with extraordinary definition and with no trace of coloration, overhang, or strain. Recordings such as this demonstrated the X-719's seemingly limitless capabilities of high-level dynamics#8212;by far the most impressive I've heard from a bookshelf speaker this size.
I decided to turn up the volume. The bass-synth blasts on "Electric Battle Weapon 6," from the Chemical Brothers' American EP (LP, Virgin/Astralwerks ASW 43338), are true lease-breakers. I cranked up the system to about 110dB. Walls were shaking. Floors were shaking. My dog began barking violently. But the Ushers didn't flinch#8212;despite my predilection for listening to delicate piano recordings with these speakers, the Ushers could party hearty when asked to.
johan.björklund Posted - 2007/12/13 : 09:45:28
Tackar för svaret
nahoj Posted - 2007/12/13 : 09:36:48
Hmm hur de står sig mot Sonus faber..
Just dessa 2 märken är de som tilltalar mig mest, både ljudmässigt och designmässigt, bägge brukar imponera stort på mig när jag är o provlyssnar hos min "hovleverantör"
Skulle kunna leva med vilka som.

Har dock aldrig kunna jämföra de två hemma hos mig själv så hur de står mot varandra blir svårt att svara på
Får säga att det blir jämt skägg, bägge har väl fördelar och nackdelar.


Har varit lite sugen mellan varven på att byta till SF cremona auditor
Mest för att testa hur det skulle bli samt att de är mindre och smäckrare, lånbyte någon?

Avsaknad av apparater? bara till att öppna skåpsdörren
johan.björklund Posted - 2007/12/13 : 09:20:17
Det är så jäkla snyggt med minimalistiska system Fast ögat saknar avsaknaden av apparater
Hur står sig dessa Usher mot Sonus Faber ? Jag antar att du har en bättre botten än deras stativare
nahoj Posted - 2007/12/13 : 08:47:52
quote:
Smart att tynga ner bänken med tidningstravar. Då håller elektroniken sig lugn.


Yepp, tidningstravarna gör sitt både för ljudet och estetiskt.

quote:
En nätlist kanske? Så att du slipper felfasat och hopblandning med hgt-kablar.



Yepp en bättre nätlist står på inköpslistan framöver, Alla kablar är som tur är skärmade

quote:
On Topic, hus pass baskapabla är de där Usher? Med tanke på ett ganska stort kabinett och att de uppger att de går ner till 28hz.
Min fråga är på inget sätt tvivlande, utan helt nyfiket ställd


Hur baskapabla de är? jag har hört få stativare som slår dem på det området(då får man gå upp betydligt i pris), denna punkt är en utav högtalarnas styrka, fast de går ner till 38Hz enligt spec
MullBenkt Posted - 2007/12/13 : 02:30:27
Jäklar vad det såg gott ut! Sorry för OT men jag råkade vara väldigt hungrig just nu.

On Topic, hus pass baskapabla är de där Usher? Med tanke på ett ganska stort kabinett och att de uppger att de går ner till 28hz.
Min fråga är på inget sätt tvivlande, utan helt nyfiket ställd
Matrixen Posted - 2007/12/13 : 00:36:13
Vegetariskt??
calle_jr Posted - 2007/12/12 : 21:16:08
quote:
http://bildarkiv.hififorum.nu//PAC/HemmahosNahoj/images/IMG_0149_1.jpg
Smart att tynga ner bänken med tidningstravar. Då håller elektroniken sig lugn.


quote:
http://bildarkiv.hififorum.nu//PAC/HemmahosNahoj/images/IMG_0118_1.jpg
En nätlist kanske? Så att du slipper felfasat och hopblandning med hgt-kablar.
Mycket snygga högtalare och stativ.
nahoj Posted - 2007/12/12 : 20:35:13
Och för er som är oroliga för att killarna skulle gå härifrån hungriga kan vara lugna, självklart kirrade jag lite mat med

Marcus7601 Posted - 2007/12/11 : 20:33:46
Jag är helkass på att uttrycka lyssningserfarenheter, men det första som slog mig var hur dämpat det lät (i en positiv bemärkelse) jämfört med min egna anläggning. Lät som om högtalarna var fastgjutna i golvet. Röster lät ruggigt fint i anläggningen tycker jag.
nahoj Posted - 2007/12/11 : 19:24:32
Ibland när man lyssnar på musik kan det vara skönt att slöläsa någon bok, finns lite olika genrer

Matrixen Posted - 2007/12/11 : 11:16:01
Strålande!
Det vore ju beklämmande om man lägger ner så mycket jobb på att bygga en anläggning och sedan inte gillar hur det låter. Subjektiva intrtyck kan aldrig ifrågastätta. Som sagt, ser fram mot en framtida möjlighet till lyssning.
nahoj Posted - 2007/12/11 : 10:25:49
Hmm kan väl skriva lite av mina intryck då

Så som anlägningen står nu så är det inte mycket jag saknar, det som är kan jag nog fixa till med hjälp av rummet.
Men det var först när mina senaste kablar kom allt föll på plats.
Kablarna jag nämner är:
signalkabel: Chord Anthem
högtalarkablar: Chord Epic twin.

Intrycken då?

Börjar med att skriva att det spelar rappt med ett härligt tempo, är det fart o fläkt i musiken så levereras fart o fläkt något jag märkt inte alltid är en självklarhet.

För att i nästa sekund kunna spela silkeslent med innerlig värme och känsla.

Det levereras helt enkelt en jäkla massa känsla i systemet
Alla detaljer/röster låter mycket trovärdigt, framförallt blåsinstrument låter makalöst bra.

Har även fått till en ljudbild med bra djup och pinpoints sitter som de skall efter väldigt mycket laborerande.

Basen som levereras ur högtalarna imponerar på mig gång efter gång(kommer bli ännu bättre efter pill med rummet)

Det lyckas alltid balansera på rätt sida av vad som är skönt att lyssna till, ibland hittar jag spår på skivor när jag tänker att nu brister det.. men icke det styrs upp galant.

Återigen måste jag nämna att det lyckas leverera trovärdighet och så mycket känslor att jag nästan alltid försvinner bort när jag sitter o lyssnar

Det negativa då?

Skulle väl vara att det är så avslöjande att kassa Mp3:or låter just kassa.


Jaha detta var mina intryck (kommer kanske fler), säkert många som inte delar dem.

Frågor?
Pac Posted - 2007/12/11 : 09:56:04

Shoot!
nahoj Posted - 2007/12/11 : 09:30:22
Jojomen, klarar ni så mycket superlativ på en gång tror ni?
Matrixen Posted - 2007/12/11 : 09:20:59
Litar du inte på ditt eget omdöme?
nahoj Posted - 2007/12/11 : 08:04:08
Skåpet är helt öppet på baksidan så förstärkaren har aldrig blivit för varm.

Vill ni ha lyssningsintryck så får ni be dem som var på besök komma med det då jag kanske kan uppfattas lite partisk
guffaw Posted - 2007/12/11 : 07:45:55
Och muffinsarna på en av de första bilderna kommer från Darth Sidious... Condeco/Muffins Med Mera?
Matrixen Posted - 2007/12/10 : 23:10:01
ser mycket trevligt ut! Blir aldrig förstärkaren överkokt i skåpet?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000