HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Lågbudgetvarning!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
MullBenkt Posted - 2007/12/05 : 03:17:18
Skämt åsido, varför varna för att det är budgetprylar det rör sig om?

Jag var tvungen att få loss lite pengar och enda utvägen var att offra mina Quad 11L till förmån för något billigare.

Hur gör man då, rent praktiskt? Ett par Quad får man inga fantasisummor för med tanke på att de är väldigt billiga redan vid nypris. Och DESSUTOM har jag bytt till golvare!

Nåväl, vi tar en liten bildtråd för de som är intresserade.


Till att börja med ska vi se hur långt (kort?) jag kommer innan någon vet vad det handlar om.


Högtalaren har, som så många andra, ett frontskydd




Dessa ingår förresten






Redan listat ut?
22   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Ryssen Posted - 2007/12/09 : 22:48:55
Tycker det ser ut som den sitter i stagen från ringen,då blir det ju inge bra om den sitter i mitten.
MullBenkt Posted - 2007/12/09 : 22:43:09
Av vad jag kan se, så sitter faspluggen fast i miten.
Magils Posted - 2007/12/09 : 21:56:45
Tack Lars, svårt att se av bilderna men sitter fas pluggen fast i mitten baktill eller är det luft emellan? Som det ser ut verkar det mest vara skydd, men det kan ju vara nån form av våg-formare?

Kul att du verkar vara nöjd!
MullBenkt Posted - 2007/12/06 : 00:10:26
Just ja! Jag glömde ju bilder på diskanten som efterfrågades. Jag visste inte vad jag skulle fokusera på så det fick bli makrobilder. Hojta till om jag tagit från fel vinkel. Önskas bilder på elementet ute i det fria så ge mig en dag så ska jag skriva loss och fota. Då kan jag samtidigt passa på att dokumentera insidan, kanske finns saker att göra åt den för en förhållandevis billig peng? Vem är det som brukar hotta upp lågbudgethögtalare på det här forumet?










MullBenkt Posted - 2007/12/05 : 23:40:54
Det här är verkligen jättekul. Jag har fått en ny referens, trots att jag inte gillar jazz så värst mycket, så är nog Miles Davis' Kind of bluefantastiskt bra. Det är den som lyssningsintrycken refererar till.

Ett litet utlåtande efter en veckas aktiv lyssning.

Jag har inte upplevt så många högtalarbyten så jag vet inte hur jag ska börja. Men jag delar upp det i de kriterier jag bedömt högtalaren.

Ljudbild, stereperspektiv, djup, bredd etc

Här glänser dessa högtalare sett till priset. På inledningsspåret So What får jag en riktigt mysig rumsinformation från basen. När temat kickar igång kan jag "se" hur basisten står ensam i mitten ganska långt bak och får sina svar från Coltrane i höger med ett tydligt uttryck från hans trärör i saxen. Ridecymbalen ligger stadigt precis bakom högtalaren och täcker upp sin fysiska bredd. Miles kliver fram i mitten framför alla och spelar sitt solo. Allt under detta har man hela tiden kompet i vänster kanal som får en att uppleva att pianisten sitter med ryggen mot mitten. Jag får hela tiden en känsla av att alla står i en halvcirkel med ögonkontakt med varandra medan Miles står i mitten och diggar när han inte har solo.


Flummigt va?


Rent konkret, bas, diskant, mellanregister

Basen, här har jag fått mer i djup och kraft samt dynamik i och med mitt byte från Quad. Jag kan dock inte påstå att basen är bättre, snabbare eller torrare. Den är "ungefär samma", vilket enligt mig är ett bra betyg och i princip exakt det jag var ute efter. Jag har ännu inte täppt igen basporten som sitter lågt vid golvet på baksidan. Högtalarna står i en likbent triangel såpass att jag ser liiiiiiite av insidan på vardera högtalare. De står med frontbaffeln ca 80cm från bakvägg. Höger högtalare har ca 60cm från närmaste sidovägg till cc. Vänster högtalare på sin sida helt fritt ut i en liten korridor.

Mellanregistret, här är jag nog den sämsta att bedöma. Som studerande gitarrlärare har jag aldrig svårt att höra en gitarr, jag vet precis exakt vad jag ska leta efter. Det brukar ofta lura min "objektiva" hörsel. Man kan säga att jag är nöjd med hur det låter, jag saknar inget och inget sticker ut.

Diskanten, här har vi registret som skiljer sig mest mot mina forna QUAD. QUAD spelar väldigt lugnt, detaljerat men lugnt. I jämförelse känns dock föredettingarna aningen beslöjade. Prosons diskant sträcker sig längre upp, är mer "på" men stör aldrig. Cymbaler och rumsklang blir mycket mer tydliga.


Summa summarum: För 2400:- inkl stadiga spikes/fötter är så nöjd som någon kan bli.

Kringutrustningen är min Xindak A100 (80w @8Ohm) samt Squeezebox som källa. Kablage är Xindak AC-03 från källan och SC-01 från förstärklaren. Högtalarna står med sina fötter på varsin polerad granitskiva klädd med möbeltassar.


Är det något mer jag kan tillägga så känn er fria att påpeka, tipsa eller fråga!
Eref Posted - 2007/12/05 : 22:04:09
Vilka snygga högtalare! Låter de bara hälften så bra är de prisvärda.

Iden med en lågbudgetavdelning tycker jag skulle vara intressant också.
Vi älskar väl alla såna där fynd som ställer begreppen lite uppochner.

Tack för intressant tråd, Mullbenkt!
CarlssonH Posted - 2007/12/05 : 20:49:09
Kul att du är nöjd med ditt budgetköp, Mullbenkt

Jag tycker det är kul att lyssna på stereoprylar som låter bättre än de borde göra med tanke på prislappen, jag köpte ju själv ett prismässigt riktig lågvattenmärke (aurora 101) som låter mer än de borde göra.

Jag har varit på Fynda och lyssnat på en del av burkarna och dina burkar låter väldigt bra för den lilla summan de kostar.
Personligen så anser jag att de bästa högtalarna på fynda (som jag lyssnat på) är Reality 63 MKII, men då har jag inte lyssnat på hela deras sortiment.

Tyvärr hade jag inte tid till att lyssna på dwain's förslag (Stratego Top 10) för när jag gått igenom Dynavoice's burkar, MA RS6 och en hel del av Prosons burkar kom sambon tillbaka från sin shoppingrunda i de andra butikerna.

Kanske dags för en "Low-Budget HiFi" avdelning på forat där man diskuterar det bästa man kan hitta för ett par tusen per del i anläggningen?
dwain Posted - 2007/12/05 : 20:23:55
jasså du fastnade för dom? jag var uppe på fynda med flickvännen för hon skulle ha nya burkar vi lyssnade på en jäkla massa burkar från alla möjliga prisklasser men dom vi fastnade med var proson stratego top 10? dubbla 6,5tums basar å ett horn. Dessa burkar spela i mina öron sanslöst bra ljud till pengarna. Spelar öppet rent och med en riktigt bra botten bas oavsett volym. Det är ett par burkar jag faktiskt kunnat levat med
Ryssen Posted - 2007/12/05 : 16:51:16
quote:
om det är XTZ W2MT du tänker på

Jasså biltema oxå.Jo det var W2MT jag tänkte på,
MullBenkt Posted - 2007/12/05 : 15:56:52
Oj vilken respons! Ska försöka besvara allihop.

Vox, ja det gör de faktiskt! Jag är lika positivt överraskad som när jag lånade hem ett par Reality 62 mkII. Dessa är lite vassre i diskanten men inget som stör.

johan, den är enbart där för att skymma det fula elementet. En två-tum-två i vardera ände och inklämd under fönsterbrädan. Blev rätt snyggt tycker jag. Angående diskanten har jag faktiskt ingen aning.

magils, jag ordnar det senare ikväll!

soundbrigade, med budget menar jag under 3000:- Dessa kostade mig 2400:- (demoex) och finns för 2495:- lite här och var. Ruggigt prisvärda!

magils, precis, jag ska ändra topic!

zalve, angående terminalerna liknar de de som satt på Proson Reality 62 mkII, men dessa är nååågot smalare, precis så att mina kablars gafflar når runt.
Zalve Posted - 2007/12/05 : 14:12:43
Ryssen: Det kan tänkas att de byggdes på samma fabrik, om det är XTZ W2MT du tänker på. (Jag vet inte exakt)
Förövrigt så finns det väl ett flertal terminaler som ser ut så där.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=524&iItemId=78658
Ryssen Posted - 2007/12/05 : 13:55:01
Anslutningspanelerna ser exakt ut som på XTZ,bas/mellan elementen oxå,månde är dom lite släkt?Låter det bra?
Magils Posted - 2007/12/05 : 12:18:36
Han skriver budget, men implecit betydelse är väl lågbudget, kan man kanske tänka sig. Jag skulle gärna höra om det är budget på lyssningsintrycken också.
soundbrigade Posted - 2007/12/05 : 12:03:42
När du skriver budget, vad menar du då?

Jag tycker budget är intressant - har man inga begränsningar kan det ju bli hur fel som helst. Men om saker bara får kosta X kronor blir det RIKTIGT intressant.
Magils Posted - 2007/12/05 : 12:00:34
Intressant Johan, fortsätter här http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65347 av hänsyn till tråden.
johan.björklund Posted - 2007/12/05 : 10:13:31
Nu kanske jag har helt fel för mig, men kan man inte välja om en eller två ringar ska ljuda ? Vill minnas att Sonus Faber bara nyttjar en ring
Magils Posted - 2007/12/05 : 10:03:55
Kan du inte ta en närbild på diskanten, jag skulle vilja se "ringradiatorn" lite närmare. Förstår inte vad ringen och faspluppen ska behöva tre stycken upphängningar till.
johan.björklund Posted - 2007/12/05 : 08:35:29
Den hålade masoniten, något akustiskt främjande ?
Vox Posted - 2007/12/05 : 08:02:28
Låter de lika bra som de är snygga?
MullBenkt Posted - 2007/12/05 : 07:51:50
marcus_ec, alldeles korrekt!

Visst är det...




Närmare bestämt Conquest 6020 mkII



Allt detta med äkta aluminiumimitation runtom bafflar samt topp och botten.

Bestyckningen äro två "kevlar"-element med snitsiga dammkåpor föreställandes faspluggar. Diskanten, en ringradiator.











Jus ja, främre baffeln är välvd, så det kan se ut som att de lutar!
marcus_ec Posted - 2007/12/05 : 07:43:59
Proson?
Vox Posted - 2007/12/05 : 07:29:13
Jag har ingen aning, men de ser snygga ut.

Lutar de lite bakåt eller blir jag lurad av bilden?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000