HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Halmstadträff

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Boccob Posted - 2007/03/11 : 15:23:18
Lördagen den 10 mars vart den en mycket trevlig träff här i Halmstad.

det blev väl ett 10 tal personer som kom o lyssnade på diverse medplockade prylar däribland en förstärkare från Zell och en cd från Original. Det testade även med en moddad dac och ett par restaurerade JBL högtalare. Ett DIY slutsteg av rang kopplades även in.

Tackar de som gjorde träffen möjlig.

Här följer lite bilder.


The usual suspects

Ett imponerande slutsteg

Fet rigg

Härvan

Förstärkaren från Zell, byggd som en pansarvagn. Och även Original CD:n var ett otroligt bygge

De restaurerade högtalarna

Och en slutlig bild från träffen

18   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Egill Posted - 2007/03/13 : 19:01:42
Vi körde först med Zellens för-och slutsteg innan unholyrishna kom, sen Zellens försteg och Aleph som slutsteg ett bra tag och sen tillbaka till ren Zell, så det blev inga noggrannare A-B-tester. Jag är lite partisk eftersom jag har en Zell själv, men intrycket jag fick var att även om de lät rätt lika så föredrog jag Zellen pga att Aleph hade ett lite råare och hårdare sound. Nu drev vi dem iofs rätt hårt eftersom det var ett stort rum de spelade i.

Jag hade fått för mig att Zellen drog 300 W i tomgång, men det var ju fel och det ska nog vara lite mer modesta 130W (det är bara själva siffrorna som inte är på kinesiska i manualen). 2x200 W vid 8ohm och 2x400 W vid 4 ohm, vikt 35 kg.
Rishna Posted - 2007/03/13 : 10:59:34
Jag tycker att Zellen spelade mycket fint. Den lät öppen och detaljerad med en grym kontroll. Dynamiken var aningen bättre i Aleph 5 men i övrigt var de båda giganterna mycket lika varandra. Byggkvaliteten i Zellen är fantastisk!

/Fredrik
BorO Posted - 2007/03/13 : 09:37:56
Jag är nyfiken på vad ni tyckte om ZELLen?

Jag vet vad jag tycker då jag har en hemma men det hade varit kul att höra hur andra upplever ljudet.





Egill Posted - 2007/03/12 : 23:30:51
JBL:arna blev jag positivt överraskad av. De saknade förstås den där riktigt snabba basen och superupplösningen som min brors Montana xp har, men de var lättlyssnade och trevliga. Matade med bra skivor, som här, lät de riktigt bra.

Det hade varit intressant att fått jämföra dem med några andra högtalare, men det blev tyvärr lite tunnsått med elektronik och högtalare denna gång, hoppas det kommer mer spännande hifi nästa gång....
Egill Posted - 2007/03/12 : 23:16:02
Jag kan länka in några bilder på Lite dacen

Så här ser den ut i orginalutförande med Sovtekrör








"Nya" rör köptes av Niro




och så här blev det efter har bytt till de blå Philips kondensatorer vid strömförsörjningen, balanserade utgångar och utbytta kondensatorer vid utgången







Rishna Posted - 2007/03/12 : 21:56:56
Ja hur lät JBL:arna egentligen? De är helt i original förutom nya foamkanter så vi lyssnade till en nästan 30 år gammal konstruktion. Jag kan tänka mig att det hänt en del på dessa år men högtalarna skämdes verkligen inte för sig. Dynamiken var enorm(!) och de fyllde den stora lokalen väl.

Vad tyckte ni andra om högtalarna?

Extra roligt att de fick spela med så fin elektronik. Både Aleph 5 och Zell gav högtalarna ordentligt med utrymme.

Tack till alla för en trevlig träff!

/Fredrik
UnholyRishna Posted - 2007/03/12 : 21:05:06
Stickan:

Menar du Alephen eller Zell:en?
Stickan Posted - 2007/03/12 : 20:56:48
Vilket j***a steg!!
UnholyRishna Posted - 2007/03/12 : 20:37:47
Såja, här kommer lite bilder som brorsan Rishna tagit!

Först har vi en översiktsbild.
ZELL-stärkaren är brutalt stor och robust!





Och här har vi en bild på kablaget på baksidan av grejorna..
Rejäla snokar!





Lite närmre!





Och nu kommer Alephen in i bilden, inte världens vackraste kylflänsar men det funkar!




Baksidan med kontakter från biltema (jaja jag vet, inte high end! !) De vita plopparna är baksidan på kondensatorerna.




Och här har vi Alephen, utan lock, bredvid sin tyngre antagonist! Så fint kablage har mitt slutsteg aldrig förunnats tidigare!




En närmre titt på insidan! De fyra stora lytarna tar en jäkla plats och gör att kabeldragningen inte blev helt optimal, detta resulterar i ett lågt brum i högtalarna då nätdelen stör en hel del. Inte den minsta trafon direkt! Under kondensatorerna sitter också ett litet nätfilter. Kondensatorbanken är totalt på 330 000 mikrofarad, om jag inte missminner mig, inklusive de två små som ska hjälpa till vid högre frekvenser.




Och här har vi några deltagare!




Och för att gå tillbaks till slutsteget:
Här följer två bilder på steget i hemmamiljö och utan blixt. Temperaturen har gjort att aluminiumen blivit en aning flammig. Detta syns i stort sett endast i dagsljus eller med fotoblixt! Synd att min kamera är så jäkla kornig dock!






Än en gång tack för en trevlig träff!

MvH / Martin








UnholyRishna Posted - 2007/03/12 : 19:29:02
Tjena!

Även jag tackar för en trevlig träff!

DIY-slutsteget är mitt hemmabyggda Pass Labs Aleph 5!
Med en matchvikt på 25 kilo levererar det 2*60W Klass A i 8 Ohm.

Det är byggt med kretskort från PCBdesign samt en specialbyggd trafo från Toroid. Kondensatorbanken ligger på 320000 mikrofarad!!

Steget drar ungefär 300W kontinuerligt och detta resulterar i ca 72 graders temperatur på flänsarna!

Chassiet är byggt av 3mm natureloxerad aluminiumplåt! (Tog sin tid det där!)

Fler bilder, även på stegets innanmäte, dyker nog upp snart!

Trodde inte att detta steget kunde spela så odrägligt högt som det gjorde!

MvH / Martin
Egill Posted - 2007/03/12 : 18:25:38
Tillbaks i Lund igen, tack alla för en trevlig träff! Originalspelare var brorsans 2008F, alltså den nyare versionen av 2008. Skillnaden mellan 2008(transport+dac) och 2008(transport)+Lite Dac var i detta rum, med denna kringutrustning, små till i princip obefintliga. Hemma min bror jämförde vi en hel del kvällen innan och Lite 60 hade där aningen mer framträdande mellanregister och lite mer avrullad högsta diskant. Det hade varit roligt att testa om den billigare NAD:en på träffen hade låtit bättre med dac:en, men tyvärr hade den ingen digitalutgång så vi kunde inte prova. De små skillnaderna förvånade mig eftersom det är jättestora skillnader hemma hos mig när jag jämför Lite dac:en med den inbyggda dac:en in rumskorrigeringsboxen hos mina Canton digital-högtalare, men det kan bero på andra faktorer som t ex att man inte kan göra mätningarna med en extern dac.

Om nån undrar över kablage, så hade vi med oss Xindak Fa-1 signalkablar och till dacen en DHlabs Silversonic koaxialkabel.
l99_man Posted - 2007/03/12 : 18:23:50
Vad är det för Lite DAC? 60 eller 68?
Funderar på att skaffa en DAC60. Om någon kunde ge en kort ljudmässig beskrivning skulle det uppskattas mycket!
Piggen Posted - 2007/03/12 : 12:23:13
Japp, det var trevligt.

quote:
Vad är det för DIY-slutsteg?

Det är UnholyRishnas Aleph-slutsteg (tror jag det hette).

quote:
Jämförde ni LITE Dac emot cd spelarna?

Ja, det gjorde vi. Någon annan kan nog redovisa för skillnaderna (jag hörde inga, möjligen beroende på förkylning och feber (skulle det visa sig)).
Bernt Jansson Posted - 2007/03/12 : 10:28:34
Vad är det för DIY-slutsteg?
johan.björklund Posted - 2007/03/12 : 10:08:22
bilder boys, vi vill se bilder
marcus_ec Posted - 2007/03/12 : 06:18:02
Jämförde ni LITE Dac emot cd spelarna?
bruce Posted - 2007/03/11 : 17:11:11
usch, att jag missade träffet igen pga jobb och en sjuk gravid fru
Stickan Posted - 2007/03/11 : 15:43:35
Och hur lät grejorna?
Är nyfiken på JBL:arna.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000