HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 EAR 864B - Försteg med MM/MC RIAA

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
calle_jr Posted - 2006/07/07 : 20:31:58
E.A.R 864 B - Balanserat rörförsteg med mm/mc riaa
Designed by Tim de Paravicini




Förförstärkaren EAR834L och RIAA:t EAR834P har byggts samman i en låda, utrustats med balanserade in- och utgångar, och fått namnet EAR864B i denna DeLuxe-version. RIAA-delen (MM 2.2mV - MC 0.22mV) har en RCA-ingång och förstegsdelen har 5 obalanserade linjeingångar och en balanserad samt tape out.

Två obalanserade utgångar avpassade för bi-amping (8V) och en balanserad. Tillägget "B" i EAR864B står vad jag kan gissa för balanserad, för det är det som skiljer mot samma försteg utan XLR.

Elektronikarkitekturen är minimalistisk för att minimera ljudförsämring. Det sitter 5 stycken dubbeltriodrör i en klassisk de Paravicini-krets, 3st ECC83 i RIAA-delen, samt 1st ECC82 och 1st ECC83 i förstegsdelen. Rörvalet baseras på Tim de Paravicinis uppfattning att välja lättillgängliga, välbeprövade rör. Alla ingångar sitter på bakpanelen på samma kretskort som ingångsväljarna och styrs av långa rör till frontpanelen.

Effektförsörjning sker med en toroidtransformator som matar dubbla likströmsnätdelar LT (low-tension) och HT (high-tension).

Kretsen är konstruerad så att rören ska hålla i fem år kontinuerlig drift (såvida man inte får slumpmässigt rörhaveri). Försteget har tillräcklig utnivå för vilket transistor- eller rörslutsteg som helst, och är idealt för bi-amping eller konfigurationer där man behöver använda långa signalkablar.

Samtliga in- och utgångar är guldpläterade, även XLR-kontakterna. Det sitter två jordskruvar, en vid riaadelen och en vid nätbrunnen. De balanserade kretsarna är elektriskt avisolerade från de obalanserade.

Om den är vacker eller ej är en smaksak, jag tycker den är mycket snygg. Den andas iaf kvalitet och är ett verkligt robust bygge.



SPECIFIKATIONER EAR 864B

Ingångar: 1x phono, 5x linje obalanserade (RCA), 1x linje balanserad (XLR)
Brusnivå (oviktad): -80dB (IHF)
Ingångskänslighet för 1V: Phono 2.2mV, Linje 200mV
Ingångsimpedans: Phono 47kOhm, Linje 47kOhm
Max utspänning: 8V vid 10kOhm
Effektförbrukning: 8W
Vikt: ca 10kg (enligt min köksvåg)
Mått BxDxH: 380mmx305x100mm
Rör: 1xECC82, 4xECC83


De försteg och RIIA jag har jämfört med är riktigt fina saker vissa av dem, och på sätt och vis är det av ren nyfikenhet/byteslusta jag ville testa EAR864. En viktig parameter är antalet burkar och kablar. Om man i stället för att lägga många tusen på RIIA+signalkablar+nätkabel i stället satsar på ett välbyggt försteg med RIAA så kan man ju titta på ganska fina försteg. Jag har mest testat mot högupplöst och korrekt elektronik såsom Cayin SC-6LS, AQVOX, Lehmann och även med Denon PRA-2000 som ger en riktigt bra punch i signalen.

Ljudet i EAR864 är inte neutralt. Jag har inte hört så mycket andra EAR-produkter, men om de låter såhär så skulle man nästan kunna känna igen dem. Inte så att det låter beslöjat så att alla skivor låter likadant. Det är mer som att EAR inte har något av den gråa klang som är tydlig framförallt hos transistorförstärkare. Den framhäver istället inspelningen med en lite gladare palett (Stockfisch Records eller BlueNote eller de "klassiska" från Capitol känner många till och de har ju en väldigt tydlig "signatur" på sina inspelningar. Det är alltid förförande i början, men kan bli grått i längden med viss hifi). EAR864 skapar en känsla och atmosfär som är exakt vad jag eftersträvar och som skiljer "agnarna från vetet". En härlig separation och utsträckning i instrument. Basen är snabb och distinkt. Mellanregister och diskant är mjukt och musikaliskt men ändå tydligt och avslöjande. Och röster!! En kropp, värme och närvaro i röster som ger dig gåshud med en skiva som inte ger det med
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
EAR Posted - 2006/10/23 : 08:01:54
quote:
E de Tjeckien?

Du har väl inte flyttat från skåne va
Jag pratar om södra skåne såklart alltså inte långt.
M
calle_jr Posted - 2006/10/22 : 19:35:04

Suveränt!
I riaat sitter 3st ecc83
I försteget sitter 1st ecc83 och 1st ecc82
I monoblocken sitter 2x1st ecc83 och 2x1st ecc82
Så alla förslag du nämner är intressanta. Tanken jag hade var att prova byta alla lampor samtidigt så man får lite waxon-waxoff-effekt Men det kan jag ju göra när jag bestämt mig.


quote:
inte så speciellt långt ifrån där du bor
E de Tjeckien?
EAR Posted - 2006/10/22 : 18:40:40
Det är synd att du behöver 3 st 82ór annars hade jag haft ett gäng olika rör som du kunde få prova.
Men GE 5963 kan du få låna 3 av om du vill(=Ecc 82)
Ecc 83 har jag nog bara 4 av vardera av det som kan komma ifråga.
Skall kolla ifall jag har 6 stycken RCA 12Ax7Wa och i så fall kan du låna dem också(=Ecc 83)
Ev en liten början iafSen vet jag var du kan köpa rör inte så speciellt långt ifrån där du bor
calle_jr Posted - 2006/10/22 : 16:53:37
Jag har letat lite. Vad tror ni om dessa:




RFT ECC83 NOS (Klickbar bild)




...som ersättare till dessa:



calle_jr Posted - 2006/10/22 : 16:49:05

Hittade ett par bilder på innanmätet av linjesteget EAR834L:



calle_jr Posted - 2006/10/21 : 09:26:15
quote:
Finns kanske ännu bättre rör
Info tack. Jag är jätteintresserad!

Anledningen att jag inte bytt än är att jag inte vet vad jag ska byta till och att andra saker har varit viktigare. Vissa tycker att byte av kondingar är #1, samma som Boombox länkar till för riaa-delen.

Om jag inbegriper det andra jag behöver så blir det 6st ECC83, 3st ECC82 och 2st 6N6. Så, tips om bättre rör tages tacksamt emot.
vole Posted - 2006/10/21 : 07:36:11
Håller helt klart med EAR..

Calle, hur kommer det sig att du inte har gjort den förbluffande förbättring man får genom att just byta rör i 864´n ?
boombox Posted - 2006/10/20 : 20:07:27
Sugen på att modda riaa-delen? Finns kanske lite inspiration här (men notera att den är från 2002):
http://db.audioasylum.com/cgi/m.pl?forum=vinyl&n=108318&highlight=ear+834p+modifications+thorsten&r=&session=
EAR Posted - 2006/10/20 : 19:30:45
Finns kanske ännu bättre rör Calle
calle_jr Posted - 2006/10/20 : 16:48:11

Nej, inte än

Det står några andra saker på listan före det.
Men jag spanar då och då efter 4st så'na här och kanske ett ecc82 av samma fabrikat.

http://www.ebay.se/viItem?ItemId=300039053103
vole Posted - 2006/10/20 : 09:26:01
calle, har du bytat rören i 864´n ?
calle_jr Posted - 2006/10/17 : 20:42:28

Lägger in lite bilder på EAR 834P Signature (Jörgens) och EAR 834P Deluxe (Boombox'):














På 834P var knappen till step-up-trafon betydligt lättare att se och det står t.o.m en förklarande text
calle_jr Posted - 2006/10/01 : 12:57:57

K118 = 2SK118 är tydligen en FET transistor.
Vad den används till är fortfarande ett mysterium. Jag har ingen lust att vända på korten

Blockdiagrammet stämmer inte helt med konstruktionen jag har. Försteget har alltså troligtvis vidareutvecklats.



calle_jr Posted - 2006/10/01 : 11:15:00


Nu kommer det lite fler närbilder på riaa-delen:



















Som syns sitter det två stycken transistorer med beteckningen K118 O ZJ. Undrar vad de används till

calle_jr Posted - 2006/09/30 : 10:14:20

Ett par bilder på EAR 834P riaa och 834L linjesteg från Swedish Statement-rummet hos Marten i Gbg:





calle_jr Posted - 2006/09/07 : 16:35:57

Den lilla, lilla knappen behövde ett tryck för att kunna spela med denna:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53525


calle_jr Posted - 2006/09/07 : 16:24:05

Till vänster om höger phono-kontakt sitter det en liten, liten knapp.




... Om man monterar en MC-puppa ska denna knapp tryckas in, så att den inbyggda step-up trafon träder i funktion.


Såhär såg det ju ut på blockdiagrammet:



Per100 Posted - 2006/08/01 : 15:10:44
Bra recension och fantastiska bilder!
När calle en söndag var över hos mig så kopplade vi detta försteg/riia direkt in i min Lavardin IT. Signalen var en Linn Basik skivspelare med akito arm och Lyra Dorian pickup.
Det lät så övertygande att jag nu själv beställt ett EAR 834P signature riia. Samma riaa som sitter i calles försteg/riia kombo, men utan den kromade fronten.
Jag gillade framförallt värmen i rösterna kombinerat med en ytterst avslappnad presentation. Även rummet växte på ett naturtroget sätt.
calle_jr Posted - 2006/07/29 : 12:59:37

Tillbaka efter 2 alldeles för varma veckor i Spanien, med enbart "Spanish television" (Gecko-ödlor) som ersättare till Internet.

Tack Erik, Bernt och Pac för intressanta synpunkter och svar!
Jag kan inte bemöta dessa konstruktionsfrågor alls men i eliots länk (som jag inte läst tidigare) kanske svaret finns
"So what magic is involved? Maybe Tim is really a wizard after all!"

Tim DP har en bra filosofi att inte utveckla och tillverka något om det redan finns en liknande produkt som är lika bra i prisklassen. Av oss konsumenter får det förstås tas som marknadsföring och ljudidealen är ju olika, men som vision är det en trevlig utgångspunkt.
eliot Posted - 2006/07/23 : 17:48:01
Mycket bra tagna bilder av ett trevligt försteg

EAR 864 har testats i POSITIVE FEEDBACK ONLINE - ISSUE 6

Mvh,
Eliot
Erik Andersson Posted - 2006/07/19 : 07:05:40
TNT: Triod-Ljud har upphört som firma. Jag tyckte då att det ej var någon mening med att behålla hemsidan. Jag funderar på att återkomma
med en mer privat "rörhemsida" vad det lider.
EAR Posted - 2006/07/18 : 23:47:33
quote:
Förmodligen brummar det inte som vissa andra RIAAn gör... ;-)

TNT Posted - 2006/07/18 : 21:49:25
Erik - du har glömt att betala räkningen för triod-ljud.nu eller så är länken fel!

/
Erik Andersson Posted - 2006/07/18 : 21:46:17
Nej det har Tim alltid varit bra på, inget brum eller brus.
lindvall Posted - 2006/07/18 : 19:47:04
Förmodligen brummar det inte som vissa andra RIAAn gör... ;-)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000