HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 HiFi Norr On Tour!!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Snoop Posted - 2006/02/26 : 07:52:52
Jaha då bär vi iväg på en långväga färd ännu en gång

Vart vi hamnar det får ni se senare, ha det gott
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
niklasmagnus Posted - 2006/03/01 : 22:21:35
Det var en liten rackare det där, men m5:orna var lite väl trög drivna. Jag har nu en T-amp (omoddad) hem lånad från min lärare, jag har som sagt AE 120 med en känslighet på 89dB/W*m och 8ohm, måste säga att efter kopplat in den och kolla om det kipper lika tidigt som hos Metal så fick jag ont i ören och ville inte höja mer . Den verkar klara min högtalare bra. Och det låter bra det lilla jag hört hittils, det blir att lyssna mer imorron om det hinns. Jag kan även säga att jag har börjat mät på den idag, och det jag hann med så vissar det sig att den inte orkar ge jämn utspänning i botten och toppen av registret den sjuker rätt kraftigt om jag miss graferna rätt. Det blir att mäta halva dagen imorron oxå.

/Niklas
Cliffan Posted - 2006/03/01 : 21:41:19
Metal- Känner igen det där med "regeringen"...fick min bestämma skulle det dock stå en minianläggning från ICA MAXI i vårat vardagsrum...*ryser*..
Metal Posted - 2006/03/01 : 21:05:05
Kul att höra att alla verkade trivas och även gillade min anläggning!

Väggarna är mkt riktigt av gips.

Angående akustikförbättringar så är det inte mig det sitter i utan min fru, annars hade det funnits sådant för länge sedan....
Det gäller att kompromissa för skulle hon få bestämma så skulle det stå en mkt liten kompaktanläggning från onoff i rummet...
Cliffan Posted - 2006/03/01 : 20:56:23
Metal -Väggarna är väl av gips? Och tack för att vi fick komma!

Skivan vi snabb-jämförde Denvern mot Primaren var Kari Bremnes "Lösrivelse", spår 5, "Skrik". Finfin inspelning som det mesta från KKV.

Fann inte heller några direkta brister i ljudet hos Metal, däremot när jag hörde skillnaden mellan vinyl och cd så fick man ett lätt habegär efter vinyl, det lät helt klart annorlunda, mycket mer känsla och kropp. Jag söker nu med ljus och lykta efter en lämplig instegsmodell (läs: billig).

Förstärkaren kändes mycket potent, där fanns det driv! Den imponerade. Men jag är lätt att imponera på när det är effekt, min röris har ungefär samma uteffekt som en T-amp! ha ha!

Sammanfattningsvis: Roligt! Bra ljud! OS-guld!
Snoop Posted - 2006/03/01 : 20:18:26
Ljudet hos Metal var roligt att lyssna på, jag kunde inte känna att jag blev lyssningstrött för frm öre och det är ett gott tecken.

Än en gång har denvern fått pisk, vilket iofs var lite väntat

Jag sa redan när jag kom att vi inte behövde koppla in den "fula" för jag ville inte att den skulle få spö, denvern nerverna satte sina spår så att säga

En sak jag gillade med ljudet i anläggning var att det var väldigt fin separation och en fin balans.

Sen finns det ju som sagt alltid saker som man kanske skulle velat ha varit bättre, men det finns det ju i alla anläggnignar princip , saker som kanske hade fått sig et stort uppsving med lite akustik fix, kom igen nu Metal lite kan du väll släppa på tyglarna

Håller med Euphonic till fullo i det han skriver här ovan ska jag kanske också tilläga

Nej jag försöker inte få + poäng Euphonic

EuphoniC Posted - 2006/03/01 : 19:55:56
Snoop: Det återstår att se
EuphoniC Posted - 2006/03/01 : 19:53:10
Denver-spelaren hängde med som det nämndes tidigare. Nu har vi ju redan utvärderat den och intrycken kvarstår. Det blev ingen lång lyssning, jag tror ni lyssnade på den medans ena gänget inklusive undertecknad kollade hockeyfinalen så ni fick köra igenom några låtar medans jag bara hörde en - men redan på en låt så kändes det helt fel och det var också därför att jag bad dig Cliffan att stoppa tillbaka samma skiva igen i Primare-spelaren och köra om samma track. Skillnaden var slående och det till Primarens stora fördel.



När vi hälsade på Snoop senaste så hade vi ju allvarliga problem med reflektioner och reverberationstiden var på tok för lång över mer eller mindre hela frekvensregistret vilket gjorde att återgivningen grötade ihop sig rejält så snart vi spelade något annat än gles och lugn musik. Hos Metal låter det riktigt bra och det finns inga direkta problem med det reflekterade ljudet även om rummet helt saknar akustikbehandling.

Nu kollade inte vad väggarna hos Metal vad gjorda av - det kanske han kan svara på - med eftersom det är ett radhus, parhus eller vad man ska kalla det så är det väl inte direkt troligt att det skulle vara betongväggar så en hel del av energin absorberas väl i eller släpps igenom väggarna.

Den enda lilla grumligheten jag som kan anmärka på anläggningen om vi ser på hur den spelade utan Denver inblandad är förmodligen ett direkt resultatet av den bipolära konstruktionen som Mirage har använt sig av där det förvisso inte låter illa och det mesta passerar med en känsla av klar och tydligt ökad ambiens i ljudet men fortfarande bara så att det låter annorlunda, inte "fel". Däremot så slår rummets oförmåga att ta hand om den översta toppen igenom på vissa skivor och ett tydligt exempel här är en skiva som har blivit lite av en standard i var audiofils CD-samling, nämligen Nils Lofgren: Acoustic Live.

Naturligtvis spelades Keith Don't Go där gitarrspelet är ganska intensivt och högt upp i frekvenserna. Här kändes gitarren för utsmetad speciellt när man tänker på hur knivskarp inspelningen i fråga faktiskt är.

Hur som helst, det var Denver jag talade om och ni anar kanske vart jag vill komma? Eftersom anläggningen i kombination med rummet ifråga tillåter avsevärt mycket mer nyanser att framträda i återgivningen i direkt jämförelse med Snoops rum i det skick som det var när vi lyssnade så avslöjades Denvers brister betydligt tydligare. Utslaget är detsamma som tidigare men skillnaden mellan spelarna är än mycket större.

Metal klargjorde tämligen omgående att några akustikregleringar inte kom på tal i och med att rummet är ett blandat sällskapsrum/ljudrum men jag tror allt att ljudet skulle må bra av lite diffusorer bakom högtalarna Speciellt om man spelar lite högre vilket kanske inte är vardagsfallet hemma hos Metal

Jag har lite ont om bilder kvar, det är mest variationer av vad jag redan visat på ni andra har säkert lite bilder, så låt se!
Snoop Posted - 2006/03/01 : 19:39:03
Ja volymen var ju på så pass låg så det var svårt att hinna bilda sig någon uppfattning på de få minuterna vi lyssnade.


Men , ja det lilla man hörde så var det mycket lovande, kanske hade thor fått det svettigt i en annan anläggning eller vad tror ni grabbar


EuphoniC Posted - 2006/03/01 : 19:33:23
Jag tycker det är svårt att få en uppfattning om hur den låter. Nu satt jag väldigt illa till men volymnivån var allt för låg för att jag ska kunna göra något direkt bedömning. Den första låten lät i och för sig ganska bra men det lät å andra sidan inte speciellt mycket heller om man ser på låten rent innehållsmässigt och det var ju just därför den kunde spelas med något lite högre nivå.

Det hade varit trevligt att höra den igen, på ett par högeffektiva och välljudande högtalare.



Men som första förstärkare i ungarnas anläggning skulle den ju fungera ypperligt! Så det får nog bli en sån nån gång framöver.

Snoop Posted - 2006/03/01 : 19:10:22
Labbe, den har inga problem med svamparna på mer lättdrivna högtalare
Labbe Posted - 2006/03/01 : 19:09:17
Tyvärr så tycker t-amp inte om de infekterade svamparna.
Men om man bortser från det missödet så låter den väldigt bra.
mayro Posted - 2006/03/01 : 17:42:30
att den får ljud ur dom är förvånande.. och att ni får tala om "innan den klippte" är ännu mer förvånande..

Mirage M5 är inte direkt en lek att driva...dom älskar kraft.. Även om dom är snällare än m1 o m3 självklart...
Cliffan Posted - 2006/03/01 : 17:39:28
Instämmer, den fick fort andnöd av m5:orna... tyckte dock den lät hyggligt innan den klippte.
n1o_0 Posted - 2006/03/01 : 16:33:15
Dubbelpost...
n1o_0 Posted - 2006/03/01 : 16:31:18
quote:
Som sagt var så har den moddats och befinner sig just i "fas 1" där RCA-kontakter samt högtalarterminaler har bytts ut mot lite bättre varianter. Den hemska klämlisten är ett minne blott. Kommande moddar omfattar vad jag förstår både annan nätdel och nytt kabinett.


Mycket riktigt!
Hoppas att nästa träff består av högtalare med högre känslighet så t-ampen får visa vad den kan
Snoop Posted - 2006/03/01 : 14:53:35
Det är lite roligt då kablarna väger mer än själva T-ampen
EuphoniC Posted - 2006/03/01 : 14:27:54
Mycket snack som sagt var om den här lilla pjäsen och ni har säkert sett n1o_0's moddartråd rörande just det här exet vilket han tog med i bröstfickan till den här träffen så att vi kunde få kika och klämma men inte minst också få höra vad alla snackar så om.



Som sagt var så har den moddats och befinner sig just i "fas 1" där RCA-kontakter samt högtalarterminaler har bytts ut mot lite bättre varianter. Den hemska klämlisten är ett minne blott. Kommande moddar omfattar vad jag förstår både annan nätdel och nytt kabinett.



Kablage av relativt grovt kaliber ansluten till den här lilla plutten... ser minst sagt lite märkligt ut.
EuphoniC Posted - 2006/03/01 : 08:12:57


Ett febrilt kopplande pågår, ja det gäller att ha förstoringsglaset nära till hands och hålla tungan rätt i munnen samt vara stadig på handen.



Nej men vad nu då! Um, vart tog den vägen nu då den var ju här alldeles nyss... Nedrans rackliga småpiller!



Aha, där är den ju

Snoop Posted - 2006/03/01 : 07:16:47
Var sak ha sin ti, de kom en da imaran mé , under tin ni vänt så kan ni glise på de fine natur bildern ibörjan av trån
mayro Posted - 2006/03/01 : 01:00:49


Rannagarden.. Man riktigt SER hur den norrlänska sävliga coolheten rinner fram här i repotaget..


Ja jäklar .. Man kanske skulle ta sig en sommarresa uppöver o kolla in "grabbarna BUS" där uppigenom ..
rannagarden Posted - 2006/02/28 : 21:40:37
HAHAHA - Underbar tråd... Skrattar ju så man gråter.

Mera! Vad hände sen?

M
Snoop Posted - 2006/02/28 : 17:48:01
Lite OT bara, men fasen vilken snö det har kommit nu .

Tur det var snöfritt på resan kan jag säga
Metal Posted - 2006/02/28 : 16:07:26
Lampan är åtgärdad och även en viss prislapp som ngn påpekat via pm.....
EuphoniC Posted - 2006/02/28 : 13:34:29
Här lyssnas det å det intensivaste



Den som är skrapögd kan kanske se vad som är på gång här här nedan. Något som många är nyfikna över det kan jag lova, lika så jag efter så mycket snack och skriverier som har figurerat runt detta.



Metal, din vänstra vägglampa är sned, åtgärda omgående (!) och sluta slita i sladden när du pillar på dina leksaker
Metal Posted - 2006/02/28 : 13:23:59
Ingen möbel Swen men 2 riktigt stora blommor brukar stå på golvet.....

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000