HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 McIntosh blir ersatt med McIntosh :)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
drkim Posted - 2006/01/25 : 15:53:12
Som ni kanske sett så ämnar jag sälja mitt McIntosh MC 7100 ett helt otroligt litet steg som verkligen fått mig att bli McIntosh fantast - så vad göra om man skulle vilja ha lite mer effekt

MC 7100 steget är som sagt till salu - mer info om det hittar ni Här!

Nu växer inte McIntosh i den övre skalan på träd direkt - inte i Sverige i all fall. Köpa nytt är uteslutet med priserna som dessa underverk betingar...

Bara att leta utomlands Audiogon.com verkade vara en vettig plats att börja leta på - det finns mest USA prylar som inte skickas utanför staterna - varför är dom så inskränkta? Nåväl 110 volt är nog inte rätt vag att gå ändå...

Hur som helst så hittade jag ett lämpligt steg i Abu Dhabi - Förenade Arab Emiraten och en mailväxling utan like påbörjades. Det hela slutade med köp och med allt vad det innebär av osäkerhet, förskottsbetalningar, moms och tull osv. Måste ändå ge Hifi människor stor Cred - Sibu en Indier bosatt i Abu Dhabi har skött denna försäljning föredömligt och visst är det härligt när man kan lita på att folk håller vad dom lovar

Idag en månad senare ringde poståkeriet som ombud åt TNT Courier och sa att dom hade något förskräckligt tungt att leverera, med en viss desperation frågade bilföraren om det fanns hiss i huset

Så här såg det ut när jag släpat in paketet i hallen:



fortsättning följer

Mvh
Jocke
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
drkim Posted - 2006/02/22 : 12:10:57
Nope - Mayro, du har så rätt

Mvh
Jocke
mayro Posted - 2006/02/22 : 01:54:49

Om den inte läser mp3 så har du inte uppgraderat till en Denver 141 i alla fall..
drkim Posted - 2006/02/22 : 01:10:42
Hehe - jo det skulle vara det då - en Ipod ingång
Visst är dom läckra i designen McIntosharna - där ser man vikten av att träffa rätt direkt...
Tror även att denna envishet i designen gynnar priserna på begagnatvärdet.

Jag läste nyligen ett gammalt test på en för- och slutstegskombination från McIntosh, i artikeln står det att alla deras slutstegsmodeller med ett fåtal undantag konstruerade med utgångstransformatorer sedan 1949 och att den klassiska svarta glasfronten suttit på deras elektronik sedan 1959.

Det står vidare att för McIntosh konstruktörer så har inte innovationer något egenvärde och använd inte förren de bevisat sin duglighet - man prövar därför nya lösningar i flera år innan de hamnar i konsumentledet.

De menar vidare att köparen ska garanteras lång problemfri användning där 15 år är ett minimum - de kan leverera reservdelar till nästan alla modeller de haft och 80 % av allt de hittils sålt sedan 1948 används fortfarande

Det var lite fakta om McIntosh - sånt som gör att jag gillar märket skarpt

Vad det gäller MP 3 spelning osv.. så stämmer det Yamahan (som oxå spelar MP 3) är numera utbytt - dock inte såld än... Vad den är utbytt mot kommer i en annan tråd Kan dock avslöja att nya maskinen inte kan läsa MP 3

Mvh
Jocke
teflon Posted - 2006/02/20 : 19:53:30
Det är det enda jag saknar på min MA-6500.. en Ipod-ingång. Skojar bara. :)
Onekligen ett läckert slutsteg. Nåt speciellt med den där McIntosh-designen ändå.. I feel a connection to the Dark Side..
drkim Posted - 2006/02/20 : 19:05:02
Gus!

Du har så rätt vad det gäller effekten - det påverkar så mycket mer än att just kunna spela högre...
Vad det gäller nyinvesteringen så ska den hämtas upp under morgondagen inte alltför långt från dig - nämligen i Ronneby

Mvh
Jocke
Gus Posted - 2006/02/19 : 21:44:46
quote:
Ska bli kul att se vad som händer när jag stoppar in min nästa investering i anläggningen

Mp3-spelaren.....
Kul läsning,bekräftar vad jag alltid har trott,man kan inte få för mycket effekt.
Inte ebart för att spela högt utan mera då för att få "distinktare" kontroll av allting.
(Jag har själv vandrat lite fram och tillbaka i effektskalan och varje gång det har uppgraderats till högre effekt har jag tyckt att det låter behagligare även på låg volym.)





drkim Posted - 2006/02/19 : 20:41:54
Jaha - är detta då en uppgradering

Jodå tveklöst, jag skulle vilja påstå att jag knappt kunde ana hur mycket ett simpelt slusteg kan göra för ljudet...

Vad är då bättre

Det lätta svaret vore ju att helt enkelt svara - ALLT!

Men om jag ska bryta ner det lite, Engelholm sa en rätt bra grej när han var och lyssnade i igår - han sa: "Ja du Jocke, förut när vi spelade med det lilla McIntosh steget så sa du att det här är helt otroligt, detta borde inte funka, men det gör det... MEN det gjorde det nog inte riktigt".

Det lilla steget spelade med pondus och slagkraft, men i jämförelse orkade det inte riktigt med i basen - detta resulterade i att det lät fylligare, mer "bashäng" och även om det aldrig lät ansträngt så var det nog ansträngt trots allt...

Det nya steget har gjort ljudet otroligt transparent, det låter ofärgat och äkta - mer stramt och inte alls lika svullet som det kunde finnas en tendens till med det lilla steget. Det känns som de andra komponenternas egenskaper lyser igenom mer nu, det vill säga att det inte känns som steget tillför någon direkt egenklang (det gör det säkert - men jag jämför ju med det lilla steget nu).

Musiken känns flera klasser bättre vad det gäller definition, luftighet, korrekthet, det är väldigt svårt att beskriva men sånt som djup och bredd och höjd i musiken känns mer påtaglig men samtidigt mer korrekt...

Merkurius frågade om baskontroll - jag skulle vilja säga att steget är otroligt bra på att hålla alla frevenser där dom ska vara, inte bara basen - där det finns duktigt med muskler, det känns som högtalarna går djupare i basen men samtidigt mer oansträngt - samma sak i mellanregistret där fler dimensioner nu kan urskiljas, mer detaljer framträder och musik känns bra mycket mer mångfacetterad än tidigare. Samma sak i diskanten - mer detaljer men samtidigt helt oansträngt, aldrig vasst.

Jag tyckte i början att detta gick ut lite över musikaliteten i musiken, men detta är helt klart ett ljud som vinner i längden - musikalitet finns det nämligen i mängder ändå

En annan egenhet är att det går att spela högt, mycket högt till och med - det har hänt ett flartal tillfällen att man gasat ordentligt och inte tyckt det varit speciellt högt... Till man böjar prata och kommer på att man måste skrika till varandra för att överhuvudateg höras - rent och högt alltså

Överlag så är detta ett otroligt lyft, mina högtalare kan fortfarande upplevas som lite "basiga" vid viss musik - steget har fixat problemen till stor del, resten är nog tyvärr rummet...

Jag skulle ändå säga att det funkar till 98 % och det är jag ganska nöjd med, ljudet är av den karaktären som jag från början sökte - mjukt detaljerat, korrekt med värme, lite laidback men musikaliskt och med dynamik och pondus - jag är nöjd

Ska bli kul att se vad som händer när jag stoppar in min nästa investering i anläggningen i mitten av nästa vecka

Mvh
Jocke
drkim Posted - 2006/02/19 : 19:57:42
Hittade steget på Audiogon - jag handlade från Abu Dhabi, det hela var en lite chansning då säljaren ville ha förskottsbetalning...

Men vi hade flitigt informationsutbyte både via mail, sms och telefon - mannen ifråga, en väldigt sympatiskt gästarbetande Indier skötte verkligen allt exemplariskt... och ibland måste man våga för att vinna

Vill egentligen inte snacka om vad jag gett, men jag kan ju nämna att jag hittade två likadana steg i Tyskland på http://www.audio-markt.de Där skulle dom ha mellan 50.000 - 60.000 Kr plus frakt - enligt de annonserna låg nypriset på mellan 8.500 och 9.500 Euro.

Jag har gjort en bättre affär...

Men eftersom det innebär tull och moms vid import från ett icke EU-land så är det inga jättestora vinster

Kan nämna att det inte fanns ett fingeravtryck på slutsteget när jag öppnade paketet - jag hade varit nöjd om jag köpt steget nytt och det var i detta skick - förhoppningsvis kan det ju även bli en bra affär vid en eventuell försäljning senare

Kommer med ett omdömme snart

Mvh
Jocke
EngelholmAudio Posted - 2006/02/19 : 18:15:45
Även jag fick en körare i lördags med detta slutsteg!

StefanL Posted - 2006/02/19 : 17:52:44
Om man får fråga: Var köpte du steget och hur mycket fick du ge? Vet att du handlade det från Dubai, men en affär, annons?
Merkurius Posted - 2006/02/19 : 08:52:12
Jag lyssnade på två monoblock från McIntosh på hifistället för ett tag sedan och maken till thight bas har jag aldrig hört tidigare Hur är det hos dig på den punkten
cittroman Posted - 2006/02/18 : 21:35:45
quote:
Den tekniska specen ser bra ut. Ett par "ovanligheter" hittar jag ändå.

Dämpfaktorn är relativt låg jämfört med andra transistorsteg. Rent tekniskt bör man vara medveten om vad det betyder om man kopplar in högtalare med låg, men oregelbunden, impedans.



Den låga dämpfaktorn hänger väl ihop med att detta steg har utgångsjärn?

Snyggt är det.
drkim Posted - 2006/02/18 : 20:13:23
Jaha - då har ju de flesta intryckan lagt sig till rätta och det har blivit dags för en liten utvärdering

Tänkte dock inleda med lite fler dammiga bilder:

Tänkte börja med ett par bilder på försteget, detta är alltså ett Densen Beat 200 - kan tyckas att detta inte borde räcka till nu när högtalare och inte minst slusteg är uppgraderade ett par (minst) klasser prismässigt. Densen försteget kostar 12.000 Kr nytt plus fjärren Gizmo som kostar ytterligare 2.500 Kr.

Jag tycker dock inte att Densen försteget gör bort sig på nått sätt, det har snarare en förmåga att växa med uppgiften och är mkt transparent ljudmässigt - men det lägger kanske till en uns musikalitet och det gör inte någon skada enligt mig, snarare tvärtom.

Dessutom är handhavandet mkt trevligt och det har en i och för sig, outnyttjad processoringång - fyra (4) utgångar till slutsteg och uppladningsbar fjärr





Sedan går vi vidare med ett par bilder på själva steget - det har ju inte varit så många bilder från baksida och från sidan - det ska jag ändra på nu:









Och så en sidobild:



Så tar vi väl ett par bilder till på själva steget, fast i ett par udda vinklar :







Och så slutligen ett par hyggligt "normala" bilder:





Så tar vi specen en gång till:



Nå vad tycker jag nu då Kommer steget att stanna, är det en uppgradering

Svaret kommer snart, i en dator nära dig

Mvh
Jocke
drkim Posted - 2006/01/30 : 16:14:06
Tackar så hjärtligt för alla grattis - jag återkommer med slutliga lyssnings intryck om drygt en vecka

Mvh
Jocke
datar Posted - 2006/01/30 : 14:51:10
Grattis till ditt nya McIntosh. Det ser ju hur bra ut som helst där hemma hos dej!!!

Men det kanske ska heta Mac In Touch
Anti-mono Posted - 2006/01/28 : 18:45:00
Grattis till ett drömsteg!

Mitt drömsteg är ett McIntosh MC500, men detta skulle nog räcka långt

jaja... Säg till när du tröttnat på det (kommer väll inte att hända)
drkim Posted - 2006/01/28 : 12:27:19
Hehe - Vilka snygga ögon

Tackar för omdömmet...

Kan bara hålla med - kommer en längre utläggning om vad tag tycker lite senare

Mvh
Jocke
krang Posted - 2006/01/28 : 11:43:41
Efter ett besök hos "drkim" igårkväll. Kan man konstatera två saker.



1) Min ögon kommer i fortsättniningen alltid vara ljusblå och fyrkantiga.

2) Det här steget är makalöst. Många ggr bättre än jag kunde föreställla mig. Den har lite annorlunda karaktär mot det förra steget eller är det en högre transparens som släpper fram mer karaktär från övriga komponeneter i systemet? Otrolig upplösning och precision. Vi spelade riktigt starkt men ändå levererade steget skrämmande behagligt ljud. Men mest imponerad blev jag av det stora dynamiska omfånget som gör musiken mångt mer livfull än något jag tidigare hört.
StefanL Posted - 2006/01/26 : 17:16:21
Otroligt snyggt steg! Har sjælv sneglat på ett sådant, men inte hittat ett tyværr. Men sen någon gång kanske
johan.björklund Posted - 2006/01/26 : 15:52:18
Jag hade aldrig vågat låta det mindre steget stå under det stora

McIntosh är verkligen ett kultmärke som fortfarande har flaggan på topp. Lite avis är jag allt
FBK Posted - 2006/01/26 : 12:09:50
quote:
Kan bara hålla med - tackar för alla vänliga ord känns som jag köpt nått poppis
köpt nått poppis, Bara förnamnet... detta är dröm steg för många inkl mig själv
EmilH Posted - 2006/01/26 : 09:17:50
Grymt snyggt... otrolig design!
Kan knappt vänta på dina kommentarer kring ljudmässiga skillnader mellan det gamla och nya!!

Ledsen för detta drkim men... noterade ni andra också möjligheten med parallel mode... dreggel... 700W..
Två sådana bestar... ghaaaa!! En vid varje högis!! slurp


Edit: stavning.
mayro Posted - 2006/01/26 : 01:09:55

Edit. ser nog fel. mätaarna står lite upp bara... glasögon bör man ha då man kollar
Zalve Posted - 2006/01/26 : 01:00:44
Kan bara hålla med om att du har införskaffat en snygg och stilig polare
drkim Posted - 2006/01/26 : 00:53:18
Kan bara hålla med - tackar för alla vänliga ord känns som jag köpt nått poppis

Mvh
Jocke

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000