HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ljudrum, hur svårt är det?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Pac Posted - 2004/06/19 : 12:25:27
Intresset för att ordna akustiken i sitt lyssningsrum är stort.

Vi har flera byggen på gång och ett antal som är färdiga, elle rså färdig man kan bli med något som alltid bli bättre

- Björn "Bjorn" Wiman's rum har vi nog alla kikat på, om inte kolla in här och här

Björn's vackra och funktionsenliga rum


- Peter G's underbart vackra rum kan du läsa om här och här

En nöjd Peter i Sweetspot



- Plind har åtgärdat sitt rum på ett mycket effektivt sätt.

Peter gömmer sig till vä


- Niklas Nord, HiFiForum.nu's JBL-fanatiker, har fixat till sitt vardagsrum

Fler baselement!


- Epkpeng har justerat sitt rum..
widescreen bild..


- DrKim har fixat sitt rum

Och många fler har gett sig in i detta med rumsakustik, bland annat Stefanb






Stefan's rum kan du läsa om på många ställen här på forumet, bla här och här

Första gången jag såg rummet var det helt kalt och det stod en stor tank i det... När jag åter kom dit var rummet i princip klart så som det ser ut idag



Men, välljudet har inte infunnit sig utan Stefan har problem med hur rummet dämpar. Röster blir nasala och saknar fyllighet och värme. På Diana Kralls senaste skiva låter hon som Vaya Condios i Stefan's rum.

Stefan jobbar vidare med rummet och idag låtyer det lite bättre än vad det gjorde den där första lyssningen, men Stefan är ändå inte riktigt nöjd.

Det var då det slog mig at Björn Wiman hade en ny liten kul pryl som kanske kan hjälpa Stefan att förstå sitt problem. Sagt och gjort en tid bestämdes och Björn kom puttrande i sin fräcka lilla bil(en illgrön SMART..).

Efter lite snack började Stefan förklara sin tankar med rummet och jag Björn och CH lyssnade.

Björn, Stefan och CH. Stefan förklarar sin tankar


Det skall fungera både för tvåkanals stereo och för Bio(dock inte flerkanal än...) och inspiration har hämtats från bland annat Ågren's (Göteborgsk HiFibutik) lyssningsrum.
I övrigt har Stefan tagit mycket inspiration från nätet. Det var i första hand dämpning Stefan satsade på när rummet byggdes. Så här i efterhand har Stefan börjat minska dämpningen och tillför mer reflektion.

Den grejen som kanske skulle ge Stefan lite hjälp var Björn's nya ljudanalysator.

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Niklas Nord Posted - 2004/06/21 : 11:58:49

Tur en annan har en TacT ;)
Jag kanske kan publicera några bilder nån dag
EngelholmAudio Posted - 2004/06/21 : 11:47:19
Hej,

För 3500kr får man ju nästan ett Clio för!
Då kan man ju mäta en massa annat också...

Hur som helst känns det inte besynnerligt att frekvenserna från ca 800 Hz och uppåt INTE är dämpade?!? Dessa frekvenser torde väl vara relativt lätta att få bort.
Har StefanB möjligen testat att luta markplattor mot väggarna och låta dessa absorbera första reflexen?
Har dina dämpväggar blivit en (relativt) smalbandig absorbent för F mellan 300 och 800Hz?
Frekvenssvaret ser just nu ut som ett omvänt och förstärkt (!) BBC-dipp.

Micke Y Posted - 2004/06/21 : 11:34:56
Tack Niklas.

Micke
Niklas Nord Posted - 2004/06/21 : 10:23:09

Analysator, http://www.rockshop.de/html/PhonicPAA2Analyser0112935.html
cirka 3500:-
StefanB Posted - 2004/06/21 : 09:52:21
Det här med rumsakustik är oerhört förvirrande. Det är också svårt att beskriva i ord hur ett rum låter så att Ni förstår och kan ge tips och idéer. Rummet är dämpat, och ger ett dämpat intryck då man pratar i det. I fredags hade vi vänner på besök och vi satt och pratade och spelade lite musik. Dessa vänner som inte är ”hifi nördar” sade att det var en märklig men skön känsla att sitta och prata i detta rum som inte har en massa eko/är dämpat. Det är så jag också upplever det. Det är inte en hårt ekande klang i rummet som det var innan jag byggde mina dämpväggar. Innan var det betongväggar och golv och det var en oerhört hård och skarp klang i rummet.

Däremot kan jag tänka mig att rummet är ojämt dämpat. Och det är det vi ser på Björns mätningar. Hur man sedan kommer tillrätta med detta tål att tänkas på. Man kan ju försöka dämpa bort ”toppen” eller så kan man försöka ta bort dämpning i frekvenserna mellan 250 och 630 Hz. Om resultatet av det sistnämna blir ett hårt ekande rum så är ju inte det så roligt. Om man väljer att dämpa bort ”toppen” och resultatet blir ett frekvensrakt rum som är helt livlöst så är ju inte heller det roligt. Då hör man ”bara” ljudet direkt från högtalarna.

Det är inte lätt detta. Förstår dig Zalve som tar det lite lugnt…..
EngelholmAudio Posted - 2004/06/21 : 09:51:34
StefanB:
Jag har inga misstankar.
Jag undrade hur mkt rumskurvan stämmer överens med högtalarnas.

Pac:
30Hz? Ser ut som att stapeln över 31Hz (~40Hz?) är rätt dominant vilket mycket väl kan vara en rumsresonans.

Jag har mätt i mitt rum men det ser inte ut sådär.
Micke Y Posted - 2004/06/21 : 09:47:51
Jag vill köpa en sådan där manick, någon som vet var man kan göra det?

Micke
Pac Posted - 2004/06/20 : 22:58:47
När jag sitter och tittar på resultatet igen så funderar jag på vad som händer vid ca 30Hz, är det inte en spik där också och ganska smalbandig verkar den vara?
MatsT Posted - 2004/06/20 : 21:04:50
Jag tror att jag håller med sub_sonic. Jag läste på lite om mätaren först och den har en rundtagande mikrofon så en mätning i lyssningspositionen tar med väldigt mycket av efterklangen. Det finns inget annat som kan förklara en så kraftig skillnad mellan 250 och 630Hz och det är tydligt att dämpningen är rätt bra vid lägre frekvenser men obefintlig mellan 300Hz och 3kHz. Tänk en rak linje mellan dessa punkter och resultatet ser RIKTIGT bra ut.

Plankväggar med en spalt dämpar bara lågfrekvent medan lite högre frekvenser studsar rätt bra, mer dämpning med lämpligt dämpmaterial bakom högtalarna, i sidoväggstudsen och om det går i golvet så är du nog nästan hemma.
sub_sonic Posted - 2004/06/20 : 20:23:35
Hej Stefan!

Ditt rum verkar inte vara dämpat över huvudtaget. Det enda dämpande material jag ser är en liten matta, en soffa och tyget mellan högtalarna, plus den där smalbandiga resonansfällan som inte jobbar inom det problem område som finns i ditt rum. Du har ju mycket mindre dämpande material än vad Svensson har hemma, plus att rummet verkar vara mycket litet.

Om jag vorde dig så skulle jag ha satsat på akustikskivor med profilerad yta som dels dämpar och diffusserar effektivt. Har själv sådana och skulle aldrig i världen byta bort dom mot någon annan hifipryl.

Du kan finna lite information på sonic designs hemsida om vad Ingvar Öhman tycker om detta problem.

http://www.sonicdesign.se/oeint9.html


citat:

"I en överaktiv akustik, till exempel ett vanligt modernt vardagsrum med hårt parkettgolv och alldeles för lite textilier och andra dämpande ytor, blir hörseln ofta svårt bländad. Speciellt om rummet är litet också. De kvardröjande ljuden i rummet maskerar de inspelade. Man förlorar då massor av delikat information från inspelningen, och lyssningsglädjen minskar.
I vissa rum kan det till och med vara så obehagligt att lyssna att man hellre har det tyst."


//Lars

StefanB Posted - 2004/06/20 : 18:33:30
Hej Ekpeng. Jag har förstått din misstänksamhet men i detta fall stämmer det nog inte. Visst, GALTIS är inte uppmätta så jag vet inte hur dess frekvensgång ser ut. I de tidigare rummen de spelat i har dock varken jag eller någon annan upplevt dem som nasala. Tvärtom har mellanregistret varit dess starka sida. I källarlokalen är det precis tvärtom.
Då "esl" var på besök så bar vi ner EMBLA för att försäkra oss om att det inte var GALTIS som var problemet. EMBLA lät sju resor värre så den teorin kunde vi snabbt avskriva. (tack och lov)
Nä, jag är övertygad om att problemet varken ligger i elektronik, kablage eller högtalare utan i rummet.
EngelholmAudio Posted - 2004/06/20 : 15:58:27
Helt rätt takter - mät, testa, experimentera och testa igen! Skam den som ger sig!

Får man fråga hur högtalarna mäter? Det ser nästan ut som att baffelkompensation saknas och nasalheten är ju inte sv#229;r att tyda...

Mätningarna hade jag gärna sett med exempelvis HFLS-1 (som högtalare) som ju finns uppmätt och hyfsat dokumenterade.

Zalve Posted - 2004/06/20 : 15:32:21
Va kul att du börjar hitta din väg lite bättre Stefan.
Jag var själv på gång och börja bygga mitt rum, men har nu beslutat mig och vänta, kanske för att ta hit proffes för mätning och rådgöring. Sen kanske jag bygger det själv iaf, eller beställer lite färdiga moduler.
StefanB Posted - 2004/06/20 : 15:24:28
Hej och hå

Det var väldigt itresant att få uppmätt rummet så att man slipper gissa vad som har hänt. Visst, denna mätning gav inte alla svaren men lite ledtrådar fick jag i alla fall. 15 db mellan högsta och lägsta mätfrekvens är om jag förstår det en halvering av ljudtrycket 5 gånger. (eller?) Min tolkning äör att mina dämpväggar fungerar ypperligt i de frekvenser de dämpar, som tyvärr inte är hela frekvensområdet.

Det finns många olika teorier om hur jag nu går vidare. Visa anser att jag skall dämpa MER och då framförallt i toppen, med tex inramad gullfiber (som tavlor). Själv är jag nog inne på att ta bort dämpning ur väggarna och slutligen finns det de som föreslår diffusering i mängder för att få igång lite liv i rummet igen.

Det vore ju trevligt om det fanns en "sann" väg att gå vidare på men tyvärr är det nog inte så enkellt. Hur man bygger sitt ljudrum hänger nog mycket ihop med hur man vill ha litt ljud. Vill man ha det lite livligt, livekänsla så kanske man bör satsa på diffusering i mängder. Björn har gjort på det sättet och i hans rum spelar det väldigt bra. Sedan finns det de som kanske vill ha ett mer studioliknande ljud och de förespråkar kanske mer dämpning eller dämpning i ena änden och diffusering i den andra. Och så finns alla varianter däremellan.

Jag väljer nog Björns skola om jag skall välja ljudfilosofi. Däremot så kan jag inte kompromissa bort estetiken i lkällarrummet eftersom jag inte är ensam i hushållet som nytjar detta rum. I Björns fall har han passerat gränsen för att förfula sitt rum med akustikmaterial, så att det nu är vackert på ett futuristiskt sätt. Själv har jag nog inte samma budget för mitt rum utan försöker att finna enklare och billigare vägar. (om möjligt)

Vad jag idag har gjort är att jag har öppnat upp väggen bakom stereon, dvs en sidovägg. Där har jag plockat ur all rockwool ur de två översta facken och bara sparat isoleringen närmast golvet. 3 sopsäckar fulla blev det. Skall nu försöka bilda mig en uppfattning om hur det låter, om det ändrats något. Skall även se om jag kan göra någon mätning med "esl"s spektrumanalysator som jag fått låna.
Pac Posted - 2004/06/20 : 09:03:39
quote:
Är det bara och ringa efter Björn Wiman så kommer han eller?

Vilken dröm det hade varit, men tyvärr. "Björn's hemtjänst" har inte startat, nej



Här kommer min punkten...

Min punkten på ljudkurvan



...och max toppen.

Max punkten på ljudkurvan


Det skiljer ca 15 dB mellan högsta och lägsta.

Stefan jobbar vidare med sitt rum och jag är helt övertygad om att han kommer att lösa detta så att det blir ett riktigt bra rum. Han har redan ett antal ideér som han funderar på och som kommer att provas. Men jag är övertygad om att han gärna tar emot fler förslag.
hjort Posted - 2004/06/19 : 22:23:04
Är det bara och ringa efter Björn Wiman så kommer han eller?
Matrixen Posted - 2004/06/19 : 21:15:31
Hur många dB skiljer det från värsta topp till dal?
pak Posted - 2004/06/19 : 19:39:00
vad kostar såna paneler som Plind har bakom soffan?
vad fick dom ut av kurvan på instrumentet?
Ampalang Posted - 2004/06/19 : 19:37:28
Resultatet är ju solklart
Pac Posted - 2004/06/19 : 18:21:30
PAA2 är en liten allsidig apparat som man kan göra väldigt mycket med.

Det som i förstahand var intressant denna dagen var att försöka få en ljudtryckskurva för att ge Stefan något att gå på. Det finns fler viktiga parametrar, men de lämnades denna dagen.

Stefan har som sagt gjort en del sedan förra gången jag var i rummet.

Korrigerad bakvägg


Både bakväggen och framväggen har åtgärdats så att de absorberar mindre. Stefan har slagit upp lister som täcker över mellanrummen mellan plankorna vilket ger mer reflektion från väggen. Stefan har också monterat trekantiga lister på framväggen mellan högtalarna för att minska dämpningen även där.



Nåväl, efter det obligatoriska fikat var det dags för mätningarna.

PAA2'an placerades ganska nära sweetspot och sedan spelades det rosa brus från en CD-skiva

Mätning pågår...


Ja, sedan var det bara att titta på resultatet som visades på displayen.

Resultatet


krelle Posted - 2004/06/19 : 18:01:57
väntar med spänning på fortsättningen........mvh Krelle
drkim Posted - 2004/06/19 : 15:07:55
Mkt spännande t o m

Mvh
Jocke
Zalve Posted - 2004/06/19 : 13:27:14
Detta verkar intressat...
sampix Posted - 2004/06/19 : 13:22:11
Spännande
Ampalang Posted - 2004/06/19 : 12:47:08
Det här ska bli mkt intressant.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000