T O P I C R E V I E W |
Io |
Posted - 2012/10/10 : 13:43:25 Mark Pitcher säljer filter till äldre Tannoyer på brittiska Ebay, han jobbade tidigare med Roger på Lockwwod som numera har gått i pension.
Vad tror ni om detta?
http://www.ebay.co.uk/itm/New-pair-hand-made-speaker-crossover-TANNOY-Silver-Red-Gold-HPD-SRM-etc-/160886040222?pt=UK_ConElec_SpeakersPASystems_RL&var=&hash=item6b211c7de9
/Olle |
20 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Tobbe_L |
Posted - 2013/03/25 : 07:23:22 Tack för en trevig eftermiddag
Allt kul att lyssna på klassiska Tannoyer. Om jag ska något idé om skillnaderna mellan filtren så tror jag att det mesta beror på spolarna o kondingarna men så har vi också en liten sänkning i nivån runt 2-4khz. Den kan nog bidra till att man upplever den som lite lugnare.
En liten förklaring till nedre bilden. Gul kurva är originalfilter i lyssningsposition, grön kurva är originalfilter i samma position som staplarna.
Sedan så skulle Ardenlådorna behöva en bli betydligt stabilare
Om du vill göra något åt din rumnod så tror jag att en Helmholtz-resonator bakom lyssningsplatsen kan vara lösningen.
|
Pac |
Posted - 2013/03/25 : 03:59:36 Riktigt intressant Olle. Tack. |
Io |
Posted - 2013/03/24 : 22:17:22 Igår passade jag på att montera det gamla filtret eftersom jag skulle få finfrämmande idag.
Och efter ett antal månader med det nya filtret kan jag inte påstå att skillnaderna är revolutionerande. Men. Originafiltret är mer påträngande och inte alls lika harmoniskt sammanshängande på höga mans- och kvinno-röster. Med originalfiltret får jag oxå aningen bättre upplösning. Nedåt vette 17 om jag hör någon skillnad.
Jag misstänker att skillnaderna skulle bli mycket större med ett par mer välgjorda lådor.
Idag kom The Tobbe och hälsade på. Vi - d v s Tobbe - mätte lite och här är två bilder som visar frekvensgång från båda högtalarna ca två meter från elementen.
Original-filter:
Nytt filter:
Det här är mega-intressant. Jag tänker köpa en XTZ-apparatur!
BTW. Högtalarna mäter ungefär likadant på lyssningsplats. Största skillnaden är att RTA-mätningen är jämnare i basen.
Stort tack till Tobbe!!!
/Olle
|
Brandmästaren |
Posted - 2012/12/14 : 22:48:36 Läste någonstans på nätet om en som moddade gamla Tannoy. Enligt honom fanns en hel del att säga om de gamla filtren och ändringarna var klart synliga på mätkurvorna.
Sen kanske inte 37 år gamla kondensatorer håller samma kvalité som en nyare MKP eller liknande ? |
Io |
Posted - 2012/12/14 : 20:03:17 Tobbe - kaffet är måhända inte lika gott som det du serverade, men jag kan kompensera det med utsökta bullar! Du är hjärtligt välkommen. Hojta till när det funkar för dig.
Äntligen har jag kunnat spela vinyl. Det här är bra på riktigt! |
Tobbe_L |
Posted - 2012/12/14 : 08:05:09 Spännande
Jag har en XTZ roomanalyzer o kommer gärna på besök. Men jag är inte tillbaka i 08-land förrän i början av januari.
|
Io |
Posted - 2012/12/12 : 22:56:02 Nu har jag kört ca sex timmar med filtren men inte mer än tre minuter seriös lyssning. Det första intrycket är tydligare midbas samt högre upplösning hela vägen.
Samtidigt infinner sig ju givetvis alla paranojor - att det låter bättre beror väl främst på att elementen behövdes efterdras... Och står verkligen högtalarna på exakt samma plats som tidigare? Men som sagt; nog allt blir efterklang tydligare och diskanten skirare.
Samtidigt undrar jag över frekvensgången. Finns det ngn kollega här med portabel mätutrustning i närheten av Farsta som är sugen på kaffe med bulle och Tannoy i mellandagarna? Jag är nyfiken på att dels mäta frekvensgång vid lyssningsplats dels närmätning samt fas/impedans
Jag blev glad av att se mitt namn på bubbelplasten. I den lilla påsen hyses skruvar och distanser.
Och så ser filtret ut. Jag beställde med Tannoys plugg på plats - som man bara ansluter till själva elementet.
Filtret är alltså inte hårdvirat, å andra sidan är kretskortbanorna breda som lagårdsdörrar. Nästan.
De båda vänstra spolarna har metallkärna. Till skillnad från originalfiltren finns ingen transformator i diskantdelen.
Bilden är tagen uppifrån, när lådorna ligger på rygg. Och ja, jag firar med extra mycket musik den 17 februari varje år. Om två månader blir högtalarna 37 år. Ett stort tack till BB!
Tills vidare får det duga med lite buntband. Men en sak som jag undrar lite över - är det idé att ersätta dämpmaterialet med ngt annat? Lådorna är inte direkt påkostade, jag tror att dämpningen är vald med plånboken snarare än örat.
|
Io |
Posted - 2012/12/11 : 22:55:56 Fy för jul. Fy för arbete. Båda sakerna inkräktar på min välsignelsebringande välljudstid.
Men i vilket fall. Jag har hämtat paketet och testat det ena filtret och kört med en löst liggande högtalare. Och det funkar.
Bilder kommer, om inte 23 uppacknings bilder. I vilket fall, det ser ut att vara välgjort!
/Io |
Tobbe_L |
Posted - 2012/12/11 : 12:15:59 Spännande
Då får vi snart en första utvärdering |
Io |
Posted - 2012/12/11 : 11:57:20 Har fått en avi idag. Misstänker att det är filtren. |
Io |
Posted - 2012/11/23 : 21:53:12 Jag får ett par A i julklapp - 272 pund inkl frakt. |
ninja |
Posted - 2012/11/23 : 17:33:45 Io, vilken variant har du köpt? Jag funderar på T, A eller O serie. |
Pac |
Posted - 2012/11/23 : 17:04:25 Tannoy har alltid använt högkvalitativa komponenter i sina filter och de var de första högtalartillverkarna som utvärderade internkablagets inverkan.
Det skall bli väldigt intressant att få läsa om dina upplevelser IO. |
Io |
Posted - 2012/11/23 : 14:31:22 Nu har jag betalt filtren. Ska bli mycket intressant att se vad det är. Har ngn läst om filtren på ngt annat Tannoy-forum?
/O |
flygarjanne |
Posted - 2012/10/14 : 10:01:35 Jag har fått lite mera info från herren som inte tycker om filtren på Ebay.
Dock inte av det slaget som skulle avskräcka från köp, verkar mera vara en personlig inställning till någon som bygger något och kanske tjänar en liten slant.
Så vi får väl hoppas någon köper och kan dela med sej av intryck. har inte lusläst hans betyg från köparna men det såg ju bra ut vid en första snabb genomläsning.
janne |
govinda |
Posted - 2012/10/12 : 19:41:08 quote: det kanske man bör göra.
Tycker ämnet är mycket intressant. Skulle vara trevligt om vi kunde få lite mer feedback
Mvh Anders.S |
flygarjanne |
Posted - 2012/10/10 : 23:13:46 ville absolut inte verka negativ, men då jag varit i kontakt med denna andre som både är trevlig och kunnig blev jag förvånad då han var ganska frän i kritiken mot dessa filter, är man det så bör man ju kunna stå för det. jag har ej frågat han mera ingående om varför han tycker så, men men.....det kanske man bör göra.
janne |
flygarjanne |
Posted - 2012/10/10 : 23:10:58 En annan "profil" inom äldre tannoyhögtalare är ganska upprörd för just dessa, han anser dom är dåliga samt alldeles för dyra. Men jag tycker nog det verkar både intressant samt överkomligt.
luktar lite avundsjuka samt onödigt gammelmodigt, kanske har han hört dom, men det vete fasiken.
|
Io |
Posted - 2012/10/10 : 22:45:20 Synnerligen. Får se om det inte blir årets ljudklapp. |
Micke Y |
Posted - 2012/10/10 : 21:56:24 Jag har ingen kunskap men min känsla säger att byta kondingar är mycket lockande. Gör man det kan man lika gärna byta klabbet så slipper man oroa sig.
Micke |