HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Tannoy
 Förstärkare till Arden

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
adi6606 Posted - 2009/08/10 : 20:41:08
Snart ska mina Arden komma hem Nya kanter är förhoppningsvis på väg från Australien (mycket strul med Aussies!?), elementen ska renoveras och kanske ngt mer ska fixas med högtalarna. Sedan är det dags att spela! Jag har en Thorens TD-124 med SME 3012 och en Pioneer DV-668AV som muskikällor. Dessutom är jag lite av en vintagefreak vad det gäller estetiken, charmen och utseendet åtminstone. Ljudet ska vara punchy, snabbt och stort men icke attackerande. Det ska vara harmoniskt, musikaliskt och varmt.

En vän till mig påstår att jag ska absolut skaffa en klass A transistor förstärkare, typ Luxman L-550 eller liknande. Andra tycker att det är rör typ 300B eller 6C33C-B som gäller. Tredje berättar lyriskt om gamla 50- eller 60-tals rörförstärkare; Eico, Fisher eller Scott (totalt renoverade förstås)

Vilka förstärkare använder Tannoy vänner här på Forumet?

Själv har jag följande som ska testas:

En integrerad ASL på 2 x 18 watt och 6C33C-B i utgången.

Sentec SC-9/ACM-1 kombo (snabb och neutral). Till den har jag lite olika RIAA steg.

Fisher X-100-A. Gammal goding, renoverad och samtliga rör utbytta med Telefunken NOS.

Dynaco PAS 3/ MK III kombo.

Och en Thule integrerad som används som slutsteg bara. Olika försteg finns att tillgå, så klart .

Jag vet tex att PAC kör med Zapsolute grejer.

En kompis till mig har ett par Sentec M-30 monoblock som han använder tillsammans med olika Tannoy högtalare. Låter mycket bra, tycker jag.

Vad säger ni andra?
9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Io Posted - 2010/06/14 : 13:34:22
Chevioten är enklare att driva. Arden är en lite knepigare högtalare.

/O
govinda Posted - 2010/06/14 : 11:20:18
quote:
Zapsolute har svårt att hävda sig mot ett bra rörsteg

Jag håller med Pac om det han beskriver vid det angivna tillfället jag var där.

Men som sagt det finns lite olika Zapsolute-Modeller.

Jag använder själv Zapsolut modellen med 2x80 Watt. Funkar bra på mina TANNOY CHEVIOT.

Mvh Anders.S
Imperial Posted - 2010/06/14 : 11:16:55
Tjenare!

På Tannoy mania'n i Götet så hade Preben med sig sin Radford.
Jag har för mig att det var en STA25.
Det var i vilket fall en rör häck med pp kopplade EL34 som slutrör.

Tannoy coaxena som sitter i Arden har väldigt mjuk upphängning så dom
klenare förstärkarna kommer att ha svårt å få full kontroll i basen.

/
Io Posted - 2010/06/14 : 10:43:10
Jag kör sedan årsskiftet till och från med http://www.xtz.se/se/produkter/elektronik/class-ap100-svart/silver och det driver Arden helt OK. Inte optimum vad gäller ljudbild eller upplösning, men fullt anständigt! Ruggigt prisvärt!

Annars använder jag ett par Audio 300B-slutsteg men de kostar 30.000 till...

Och låter bättre. Men som budgetalternativ är XTZ ett fynd!
adi6606 Posted - 2010/06/12 : 09:53:57
Nu igen

Har varit hos TobbeL och hämtat ASL förstärkaren med 6c33c-b rören i utgången.

Tidigare har jag skaffat ett par Sentec M30 och Naim för och slutsteg kombination.

ASL låter bra, ganska bestämd och snabbt för att vara en rörförstärkare. Men den i sig hörs när den är påslagen. Inte i högtalarna men trafoerna utgör en ljudmatta som märks först när man stänger av förstärkaren. Otrevligt.

Sentec M30 är lite gosigare än ASL med en Musical Fidelity förförstärkare. Bytte till en Sentec SC 9 och det lät genast mycket bättre. Det ska inte för mycket av det varma och gosiga till M30. Bäst lät den dock direkt inkopplad till variabel utgång på en CD spelare. Så, ett passivt försteg måste införskaffas för att Sentec M30 ska komma till sin rätta.

Naim 62/90.3: "mycket disko över det hela" för att låna TobbeL:s ord . Mycket snabbt, punchy ljud men för mycket bas. Basen tar över det hela.

Så, Sentec M30 med ett passivt försteg är mitt val. För närvarande

Io Posted - 2009/11/03 : 09:43:15
Jag har haft en Sugden A21SE hemma över helgen och jag är djupt förälskad! Den driver Arden som hand i handske!!! Mycket bra basåtergivning. Fullödig 3D, dynamik och detaljer.

Inte samma upplösning som mina 300B-slutsteg men mycket bra för att vara transistor. Men bättre baståtergivning och en ljudbild som snarare ligger bakom än framför högtalarna och med bra djupverkan. Bakväggen flyttade sig bakåt. Audionstegen är mer livliga och lägger ljudbilden närmare mig.
De är båda väldigt lättlyssnade och avslappnade.

Sugden kostar närmare 25.ooo men den är ändå bra mycket billigare än den andra transistorförstärkare som fungerat bra; franska Mimetism 15.2 som kostar nästan 55.ooo.

Det finns säkert fler bra alternativ men det här är mina guldägg.
Io Posted - 2009/08/10 : 22:56:46
GM70#8230; Jeezez. Den #8211; Hesselvall the Dream - driver Arden mycket övertygande. Men till ett aningen högt pris. Jag använder Audion Silvernight mkII med två 300B i utgången.

Det är skönt att lyssna på anläggningen efter att ha njutit en billig bilstereo i tre veckor. Och det blir ngt av sanningens ögonblick #8211; vi vänjer oss ju successivt vid alla fel och brister. Och efter tre veckors stereoskugga så hör man alla fel! Men det lät alltså riktigt bra. Fast the Dream är fan så mycket bättre.

Jag lånade hem en H/K 980, 80 Watt per kanal och femtusen kronor. Massor med Ampere, men den var alldeles för anemisk. Alltså inget budgetfynd för Arden-entusiasten. Kanske XTZ Class A100 skulle fungera bättre?

Liter dyrare; Naim? Eller Sugden som Micke är inne på. Jag har tyvärr inte kört deras underbara integrerade på Tannoy, men vill gärna höra!

Om ngn lyssnar på Sugden & Tannoy så skrik till. Jag är mycket nyfiken!

Eller gamla Krell? KSA-80, som är mindre färgad än KSA-50/100 kan vara mycket intressant!

/Io
Pac Posted - 2009/08/10 : 22:16:37

Hemma hos mig har dina Arden mest drivits med VK150SE på 4ohms tappen. Alla HPD'er, Arden inkluderat, påverkas mycket av slutstegets dämpfaktor/utgångsimpedans.

Zapsolute har svårt att hävda sig mot ett bra rörsteg. På "Tannoymania - ABC" hade Preben hade med sig ett litet rörsteg som jag inte kommer ihåg namnet på som spelade riktigt fint på de bägge "småbröderna" Berkley och Cheviot.

Testa runt med de stegen du har och var inte rädd för att koppla om på rörstegens utgångstrafos, det påverkar basåtergivningen mer än vad man kan tro...

quote:
Ljudet ska vara punchy, snabbt och stort men icke attackerande. Det ska vara harmoniskt, musikaliskt och varmt.
Välkommen "hem"!
Micke Y Posted - 2009/08/10 : 21:02:34
Kolla i min medlemstråd så ser att jag testat ganska många olika varianter och hos mig funkar 6C33 bäst utan konkurrens (om man undantar GM70). Nu har jag inte samma element som du så det är inte riktigt att jämföra. Vi får se vad Io säger han har ju samma högtalare som du.

När det gäller trissesteg så tror jag också att en zapzolute skulle funka bra men hellre tror jag att Sugden har de starkaste alternativen.

Jag kan tänka mig att något som en McCormack DNA0.5 är kanon eller en AR classic 60

Micke

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000