HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 6th order BP till en ungdomsbil

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Circlomanen Posted - 2019/07/14 : 22:11:52


Två spegelvända stolar?!?


Storgrabben lovade en fd skolkompis att hjälpa till med lite vettig bas i hans gamla Volvo 240.

Med hänsyn till de valda basarna och tillgängligt utrymme så föll valet på en enkel och rimligt lättbyggd 6e ordningens bandpasslåda.

De två GAS PRO10D2 skall sitta där materialet är dubbel tjocklek.

Hornresp fungerar inte på ett rimligt lätt sätt på min Raspberry Pi 3b+, så simmar får komma senare.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Circlomanen Posted - 2019/08/11 : 11:34:32


Jo... Ca 55 sekunder in i videon när basen kickar in på riktigt så blir det rätt vilt för att vara två 10or och 2 kilowatt. En video och en skräpig mobiltelefon-mikrofon kan aldrig göra den fysiska känslan minsta rättvisa.

Klart kul på ett ungdomligt och testosteron-stint sätt.
Mullis Posted - 2019/08/11 : 00:31:14
Galet, galet, galet...
Skrattade till videon, lite luftförflyttning i rörelse.
Eller trött i huvudet?
Circlomanen Posted - 2019/07/19 : 19:57:48
Den övre midbasdistortionspeaken har fortsatt att pocka på min uppmärksamhet och nyfikenhet. Normalt borde distortionen minska med ökad laddning och följande minskad konamplitud, men här ökar distortionen till direkt stötande nivåer..

Efter lite grubblande och funderande så är jag tillbaka på den vågforms-brantande positiva akustisk-mekaniska återkopplingen. Detta förklarar de rika nivåerna av högre ordningens distortions-komponenter och den imponerande förmågan att återge midbas-smäll så att det känns i hela kroppen även utanför bilen. Detta var inte något som jag förväntat mig från hög-Qtsiga bilbasar och trånga flåsande helmholtzhål.

Det är spännande att höra denna positiva återkoppling förvandla små 3 watts entaktkopplade klass A förstärkare till frustande urtidsmonster av hårdhänt konkontroll, ROAR till detalj och upplösnings-extremister och denna enkla 6de ordningens bandpasslåda till en hårdslående pålkran.

Positiv återkoppling är den breda motorvägen som leder via icke-linjäritet och branta exponetiella/hyperboliska kurvor (Trioditet) till full galen kaos. Väldigt roligt. Synd att man inte kan få element med mindre förluster. Jag antar att man får kombinera tex 18IPAL med en förstärkare som har en rejält negativ utgångsimpedans om man vill ha mer av dessa galenskaper.
soundbrigade Posted - 2019/07/18 : 16:20:34
Du behöver ju inte vara rädd för att kidsen drar till Pruttgarden och lassar bilen full med fulöl ....
Circlomanen Posted - 2019/07/18 : 16:07:37
https://youtu.be/oDr0o3Kl7Y0

En video om monstret där den ligger och stör friden i en vid radie omkring.

Idag verkar värmen ha gått hårt åt generatorn, bilbatteriet eller elektroniken då den inte alls går att spela lika högt med. Bilen skakar ändå så våldsamt att den plötsligt började läcka bensin från tanken.

Man får väl se det som akustisk rostborttagning inte helt olikt ultraljudstvätt av vinyler.
Circlomanen Posted - 2019/07/18 : 15:45:54


Efter några timmar av lyssnande och analyserande så har vi kommit fram till lite förvånande slutsatser angående detta port-baserade bilbasbygget.

Den har en förvånande midbas-smäll. Riktigt trevlig faktiskt, och det sitter långt inne för mig att erkänna.... Vi funderar på hur det kan komma sig, och vi har våra teorier och ideer.

En starkt bidragande faktor är den positiva akustiska återkopplingen där elementens acceleration driver låda och port i samma riktning som portens luftpelare. Detta är såklart mest påtagligt där elementet gör sin största acceleration.



Med ca 2400m/s2 acceleration (@ 1200 watt) vid 95 Hz och 380 gram rörlig massa så är det en rätt så påtaglig mängd energi som lådan skall hålla stången utan att flexa eller vibrera. Vad bättre än att med hjälp av en akustisk positiv återkoppling vända denna energi till en fördel istället för en dämpande och komprimerande förlust. Detta kommer såklart överdriva vågformen likt en Triod till att bli expanderad och peakig istället för avrundad och komprimerad. I detta fallet med en "Ooohmpfh!!!-törstande bilburen tonåring så är det absolut en fördel då den låter rejält mycket mer aggresiv och energisk än vad elementval, avstämning och den relativt lite stagade lådan normalt skulle medge.
Circlomanen Posted - 2019/07/17 : 14:43:10
quote:
och då finns där oftast någon annan i deras närhet som tycker alla högtalare är för stora och fula, inte underligt att hifi marknaden är nerlusad av små sativare med svullen och därmed odefinirad imponatorbas som kommer med att en 6,5" ska spela till 30Hz i en liten låda


En lika pricksäker som dyster sammanfattning av konsumentHIFI-marknaden idag.

JBL borde återuppliva E130 fast med ett rejält mycket stöddigare Nd-magnetsystem. Ett Qts under 0,1 och en Bl över 30. Korta gärna talspolen så att elementet får lägre Le och slipper en massa onödig oanvändbar xmax. 1 mm xmax räcker och blir över i hemmamiljö. Vill man ha mer bas så köper man fler element.



Max spl från en ROAR415 med JBL E130 och max 1 mm slaglängd.

Circlomanen Posted - 2019/07/17 : 11:41:26
quote:
Men seriously, mellanregister- och diskantelement, ska det dit sådana också


Vet inte.... Behövs sån trams? Hör du någon skillnad när dina trumhinnor ändå klipper våldsamt av tryckvågorna som sliter inredningen i stycken och får all bilplåta att flexa flera centimetrar i takt med bastonerna?
Man kan knappt köra bilen med några få kilowatt genom denna baslådan. Det är svårt att fokusera blicken på vägen eller trafikskyltar när allt skakar så våldsamt.


quote:
Det var flera ord jag inte förstod och fick leta upp i SSANGOL (Svenska SnuskAkademins Grova OrdLista)


LMAO!!!

Circlomanen Posted - 2019/07/17 : 11:37:30


Såhär skulle jag vilja smida en hemma-hifi högtalare från ett par JBL E130.

En trevlig liten ROAR som går från 40 till 180 Hz i hemmamiljö.
105 - 107 dB/w/m i 1,0 Pi. Ljudtryckskapacitet som får de flesta att hålla för öronen innan elementet är ansträngt. Troligtvis ett mycket trevligt basfundament till ett par frontladdade horn med Lowhter PM4-A. Le på 0,4, Qts på 0,19 och ca 45 gram rörlig massa borgar för transienter skarpskurna nog att klyva nanokolfiber på längden med.

Troligtvis skulle de ha en så ruskigt hög upplösning och detaljeringsgrad att man skulle fastna i en ändlös cykel av felsökning då man plötsligt hör detaljer man aldrig hört från inspelningar förut. Man tror lätt att det är talspolen som skrapar i eller nått som ligger och surrar, de de flesta bashögalare effektivt maskerar dessa små skarpa icke-sinusoidala moduleringarna av bastoner.
soundbrigade Posted - 2019/07/17 : 11:28:50
Det var flera ord jag inte förstod och fick leta upp i SSANGOL (Svenska SnuskAkademins Grova OrdLista) .

Vi vår förresten träffas nån gång så får du titta vad man kan göra med hatthyllan i min Peugeot ...

Men seriously, mellanregister- och diskantelement, ska det dit sådana också eller är ska det bara spelas rocksymfonier för ståbas och pukor?
Circlomanen Posted - 2019/07/17 : 11:16:04
quote:
Såg att Ljudia sålde ett stort JBL-element för små pengar, men det kanske var Jiu Bang Ling-element ... (made in China alltså)


James B Lancing vänder sig i sin grav och kommer att hemsöka och störa dagens såkallade "ingenjörer" på JBL i årtionden framöver.

Att kalla sånt för JBL är som att kalla en fläck magsjukediarre för "diamant".

Snacka om att roevkränga sitt företags renomé med en rejäl vårtig åderpåle på det mest sadistiska sätt tänkbart.

Från D130 till "det"...

http://www.audioheritage.org/html/profiles/jbl/d130.htm
martinsson Posted - 2019/07/17 : 06:49:51
quote:
Det skall vara smärtsam imponatorbas från 25 Hz till 100 Hz. Allt annat är underordnat.

Håller tragiskt nog med om att det är så det ser ut, det är en sjukdom, och dessa mäniskor växer sedan upp och ska skaffa sig hemma ljud, och då finns där oftast någon annan i deras närhet som tycker alla högtalare är för stora och fula, inte underligt att hifi marknaden är nerlusad av små sativare med svullen och därmed odefinirad imponatorbas som kommer med att en 6,5" ska spela till 30Hz i en liten låda... bara en reflektion.
Circlomanen Posted - 2019/07/16 : 22:54:13
quote:
vill kidsen bara ha 130dB i basen, eller ska det vara rak frekvensgång från DC till 20kHz??





Lägg till ca 6 dB cabin-gain.

Det skall vara smärtsam imponatorbas från 25 Hz till 100 Hz. Allt annat är underordnat.

Såklart det finns folk som satsar på ljudkvalitet, men basen är oftast den viktigaste aspekten av billjud.
soundbrigade Posted - 2019/07/16 : 22:26:10
Såg att Ljudia sålde ett stort JBL-element för små pengar, men det kanske var Jiu Bang Ling-element ... (made in China alltså)
(https://www.ljudia.se/produkter/bil-bat/hogtalare/10/jbl-s3-1024).


Jag grubblar över en sak: vill kidsen bara ha 130dB i basen, eller ska det vara rak frekvensgång från DC till 20kHz??
Circlomanen Posted - 2019/07/16 : 22:15:34
quote:
- Är du döv, eller?
- Va?!?




Redan med ca 50 - 60 watt så rasslade det mesta i bilen. Dörrar, luckor, tanklock, inredning osv...

Min telefon kunde inte driva slutsteget till högre effekt än så, och hans bilstereo dog en horribel död av en felkoppling.

Den låter hård, slagkraftig och brutal. Precis allt som en bilburen 18åring med en rostig Volvo 240 full av Wunderbaums vill ha. Imorgon blir det ny headunit som kan driva 2000-watt steget till klipp.

Det är kul att bygga och testa sånt här.
Amatören Posted - 2019/07/16 : 21:08:38
- Är du döv, eller?
- Va?!?

Circlomanen Posted - 2019/07/16 : 17:46:44


Rätt så hög Group Delay. Skillnaden mellan en kvartsvågsbaserad sak med hög GD och en HH med hög GD är rätt så påtaglig. HH låter inte massiv, brutal och "pålkransk" på ett energiskt och övertygande sätt bara för att man tillåter lite rikligare GD runt nedre avstämningsfrekvens. HH med mer GD låter mest mullrig och odefinierad jämfört med en kvarsvågsbaserad sak.

Nu låter denna inte alls illa för det. Den är riktigt rolig och helt annpassad för bil, där den låter just riktigt energisk och kraftfull.


Det skall bli skoj att höra den i bil med en bättre och mer seriös installation och ett bra steg. Min lilla horribla Ebay-förstärkare på 2 x 10 watt är inte så värst kul på något sätt.
Circlomanen Posted - 2019/07/16 : 17:38:55


Distortionsspektrumet visar att det är Helmholtz-konstruktion. Tredjeton dominerar runt de två avstämningsfrekvenserna för Helmholtzen. Vid 74 Hz så peakar tredjetonen på ca 6,8%. Detta trots den rätt branta bandpass-filtreringen.
Circlomanen Posted - 2019/07/16 : 16:52:29


Närfältsmätning jmf med Hornresp-sim.

Rätt så bra matchning mellan sim och mät.

Nu ligger den ner i bagageluckan i en Volvo 240. En rejält tight fit, men ägaren får plats med ett flak öl, ett extra batteri och ett slutsteg, så han är nöjd.

Det hörs att det är ett bilbasbygge. Visst finns det bas i överflöd. Den kan spela rejält högt redan med 10 watt. Det blir kul att höra den med 2000 watt. Porthastigheten i mynningen blir rätt så hög, men jag har sett väldig mycket värre. Porten är ändå stor nog att stoppa in huvudet i.

Den övre puckeln i spl-kurvan ger lite schwung i midbasen och den branta flanken ovanför passbandet håller distortion i schack och gör den lättdelad till toppsystemet.
Circlomanen Posted - 2019/07/16 : 16:47:11




Hornresp-data och simmad spl respons i 0,5 Pi.
Circlomanen Posted - 2019/07/16 : 15:58:36


Bygget fortskrider med oförminskad galenskap. I sann volvoragg-stil så klottras innandömet fullt av trams och obsceniteter.
soundbrigade Posted - 2019/07/15 : 19:30:23
Tror du två filsingar räcker till dämpmaterial??

Har du inte byggt vådliga bilhögtalare av bilburen ungdom förut?!
Circlomanen Posted - 2019/07/15 : 18:46:54
quote:
Verkar inte som att grabbarna tänkt åka på en tvåmånaders roadtrip i Europa med full packning ...


Tandborste och två par fillingar kan man nog få in i porten...

Musik återgivet med bristande fundament är en styggelse.
Circlomanen Posted - 2019/07/15 : 18:43:35
quote:
men nu, tredje gången, är det svårt att se det som något annat än ett rop på hjälp.





Detta är ett ungdomsbygge för Volvoraggare. Portflås ingår i konceptet, och lådan är redan stor nog. Jag kunde inte få in en 210 ROAR eller HROAR i den bagageluckan.

Men visst.... Sist jag frossade i portar så fick jag akut pankreatit och hamnade på sjukhuset med skyhöga infektionsvärden i 2 veckor.

Portar borde vara hårt reglerade av lag. Det är farliga saker.

soundbrigade Posted - 2019/07/15 : 18:01:08
Verkar inte som att grabbarna tänkt åka på en tvåmånaders roadtrip i Europa med full packning ...

Spontant: har tar man i!

Mindre spontant: Minns ett projekt i Klang&Ton när man fyllde skuffen i Golf eller Polo med ett bashorn ...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000