T O P I C R E V I E W |
Amatören |
Posted - 2019/03/10 : 12:05:07 Ja, bilden är ett montage.
Fortsättning följer... |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Circlomanen |
Posted - 2019/06/14 : 17:35:58 quote: Jag tycker mig alltid uppleva en "slöhet" när elementet ska gå hela X-max, det uppstår en "tröghet" i accelerationen
Acceleration är en kvadratisk ickelinjär funktion. Skillnaden mellan att accelerera en stor kon 1,0 mm och en mindre (och ofta tung kon) 3 mm är inte "tre gånger värre". Man kan aldrig ersätta konyta med konamplitud och behålla ljudkvaliteten om man inte bara strävar efter att återge en simpel sinusvåg. Konamplitud är den största fienden till ett levande ljud och förmågan att återge komplexa icke sinusoidala vågformer. Inte konstigt att fullstora horn med extremt magnetstarka element som endast behöver röra sig några få hundradelar av en mm för öronbedövande ljudtryck i ett vardagsrum kan mejsla fram en oansträngd organisk och "omedelbar" närvaro och självklarhet som inga andra bassystem någonsin kan hoppas nå närheten utav.
Nu har ju HEDDs tower mains 8 baselement per kanal. 8 tiotummare motsvarar ca 2 18tummare. Jag tror nog att de kommer att låta rätt ok, trots lite tyngre "hifielement". Jag själv skulle såklart föredra två st 212 ROAR per kanal istället. Och jag offrar gärna de sista 15 Hertzen mellan 20 och 35 för verkningsgraden, den kopplade ytan, attacken och den enorma detaljeringsgraden som ROAR har.
Förlåt mitt uttråkade trams i tråden. Jag var trött och helt ur gängorna igår. Min "humor" nådde en bottennivå av "östfronten vintern 41/42", som inte lär har varit så värst munter för någon som hade oturen att behöva genomlida den. |
Amatören |
Posted - 2019/06/14 : 17:19:15 Tack Circlo! Intressant tråd men inget nytt, bara en bekräftelse på vad många redan vet. Det jag betvivlar, dock, är detta med långslagiga små baselement. Jag tycker mig alltid uppleva en "slöhet" när elementet ska gå hela X-max, det uppstår en "tröghet" i accelerationen, attacken bromsas...kräver rejäla slutsteg för att "tämja" konen. Nä, fram för stora manliga element i basområdet så man får STORLEKEN på instrumenten och ATTACK! Det är fördelen med separata låg- och hög-bas element (min åsikt). Tyvärr så blir det stora lådor...svårt att få "allt" inom rimlig storlek. Jaja, jag vet, det finns en uppsjö med superhighendhögtalaremedsaftigprislapp för finlyssnarna men nästan alla dessa superduperdyra högtalare kan inte återge en rockkonsert på hög (realistisk) volym utan att "bryta ihop". Kolla hur många som kompletterar med en eller flera 18" Velodyne eller liknande subbar...det finns orsaker till detta!
Jag roade mig med att spela Sara Brightman "Fly To Paradise" från albumet "Hymn", via Tidal i Master-kvalité, på riktigt hög volym (över 100dB) på Fjorgyn-systemet. Inte var dag man sitter med gåshud, tuppaskinn, över hela kroppen när kören tar i för allt de kan och samtidigt med full separation! https://www.youtube.com/watch?v=YM6kKekw3xc
Men, Circlo, jag håller med dig om HEDD. Skulle vara kul att lyssna på om man fick tillfälle.
Vad gäller projekt Idun, jag letar fortfarande på en bra baslösning...
Fortsättning följer... |
Circlomanen |
Posted - 2019/06/13 : 18:28:23 https://youtu.be/SPJu7OUSZU0
Video där en tysk medelålders man med sidokammat hår, belägen straxt utanför Berlin, pratar om forna tiders stordåd och "majestätiska" kvalite#180;r samtidigt som har pratar om renhet och åtskillnad mellan olika typer. Allt med en tysk ingenjörs effektiva och rationella inställning. Tycker även att han viftar lite med höger arm då och då. Helt i min smak.
Denna videon fick mig att tänka på denna tråd.
Mycket genomtänkta lösningar i HEDDs största modell. http://www.hedd.audio/en/tower-mains/ |
Amatören |
Posted - 2019/04/07 : 20:49:35 Mellanbas i portad (sorry Cirlo!) låda. Tänkt delning 80/300Hz. Bör ge bra stamp i mellanbasen...snabb och fysisk! Kommentarer? Någon?
Fortsättning följer... |
Amatören |
Posted - 2019/03/31 : 23:36:33 Jag tycker jag inte känner mig nöjd med "mellanbasen". Någon som har tips på annat element ca. 8-12"? |
nisse.p |
Posted - 2019/03/29 : 01:17:14 18#8221; basar? Ej prövade av mig men.. http://www.bmsspeakers.com/index.php?id=18n862_overview https://www.data-bass.com/data?page=system&id=112&mset=124
4st slutna bör räcka för de flesta människor.
Annars kan det alternativet jag nämn tidigare vara värt att fundera på med basar placerade på sidorna. Motspelande för att minska vibrationer från den rörliga massan. Beroende på elementval kan en hel linje vara så där lagom för mycket. Men däremot 4 per högtalare placerade på lämplig höjd enligt double bass array principen. Eller singel bass array heter det om man inte har en speglad uppsättning basar med delay och motfas. Eller Controlled Acoustic Bass System (CABS). Fler smarta människor har kollat på principen.. http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=14642
|
Amatören |
Posted - 2019/03/29 : 00:32:05 Nikwin, det finns många tillverkare som provat liknande design...
Ok, om vi antar att det blir en 4-vägare så kommer här en Basta-sim på en mellanbas, 9,5":
Enligt Basta så verkar inte baffeln ha någon större inverkan i dessa regioner! Stämmer verkligen det?
Jag ska prova med andra program för att verifiera.
Jo, nu fattas det en rejäl subbas för att komma ner i de lägre regionerna. Hittills är det slutna lådor eller öppen baffel eller DPC som gäller Kanske man ska satsa på någon form av TL/Horn/Pipa av något slag! Någon som har ett förslag som med kraft går ner till i alla fall 20 Hz? Inte alltför stor (relativt) och med ett eller två element som matchar det övriga... Ska bli spännande att se era förslag
Fortsättning följer... |
nikwin |
Posted - 2019/03/28 : 18:58:43 Hittade en katalog i hyllan som på minde lite om din design lite samma tänk. https://pbnaudio.com/master-reference-iii/
//Niklas |
Amatören |
Posted - 2019/03/27 : 22:47:42 Ok, lite mer simuleringar. Jag antar att "Driver distans" gäller mellan Woofer-Tweeter-Woofer. I mitt fall, W-145-T-145-W. Korrekt?
Vill någon vänlig själ förklara för en stackars "Amatören" vad det är som visas och vad man ska sträva efter. Tänkt delning ca. 2,5kHz.
Fortsättning följer... |
Amatören |
Posted - 2019/03/27 : 21:23:08 Misstänkte det! Tack PP/L Hur ser det annars ut, tycker du?
Fortsättning följer... |
PetterPersson |
Posted - 2019/03/27 : 19:14:44 Kul att du kommit igång!
Driver source density visar antalet simileringspunkter i elementen. Prova att ändra, för många tar bara onödig beräkningskraft. |
Amatören |
Posted - 2019/03/27 : 14:05:15 Visar simuleringar i Basta på hittills "valda" element: Diskant:
Mellanregister:
Det jag är lite osäker på är vad "Driver source density" gör? Mer punkter, säkrare resultat?
Kommentarer, tack
Fortsättning följer...
Edit: Försökte lägga in länk till större bilder...totalt fiasko Om någon vill ha större bilder, ge mig ett PM. Edit 2: Bytt bild till mellanregistret då jag gjort ny simulering med nya mått. |
Amatören |
Posted - 2019/03/25 : 16:57:23 Nisse.p, det finns inga "buggar" i min tråd, möjligtvis "lusar" (löss!) |
nisse.p |
Posted - 2019/03/25 : 15:58:05 Edit, jag har hittat en bugg i forumet. Gick tillbaka till sidan innan på mobilen vilket postade inlägget på nytt.
|
nisse.p |
Posted - 2019/03/25 : 06:50:12 Det där med att återge djupbasen i själva synergyhornet är nog inte värt att försöka för hemmabruk. Det finns andra väl fungerande principer för det.
Men jag har ju för ett par år sedan tömt min skalle på min förståelse av synergy horn på faktiskt. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=53283&full=1 Så där är ju en bra plats att börja.
Den jag designade åt en kollega blev ett mindre tvåvägs med bms4550 och Faital Pro 3fe25. https://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/ Låter fantastisk vad jag kan minnas.
|
Amatören |
Posted - 2019/03/24 : 20:26:54 Nisse.p, alla förslag är välkomna men det jag "kräver" är att man lyssnat och bildat sig en uppfattning av det man föreslår. Läsa och förstå är en sak, hur resultatet blir är ofta en helt annan historia. Eller hur? No offence, please
Synergi horn! Ett intressant sätt att bygga. Ex: https://hobbydocbox.com/Radio/66424035-A-white-paper-on-danley-sound-labs-tapped-horn-and-synergy-horn-technologies.html Många har byggt men jag tycker det är svårt att hitta omdöme och tester av dessa uppställda i ett ordinärt vardagsrum. Hur är det med basen? Verkar som om det är svårt att återge djupbas med detta byggsätt eller har jag fel? Rätta mig gärna.
Fortsättning följer...
|
nisse.p |
Posted - 2019/03/24 : 15:01:45 Nej jag har absolut inte lyssnat på det jag ovan förslog. Och jag kan inte utrycka mig i färgstarka ord om hur jag upplever ljudupplevelser. Sedan är det långt ifrån säkert att vi tycker samma sak.. Alla förslag är baserad på andras upptäckter och observationer, därför försöker jag alltid länka till källorna och låta personen som läser dra sina egna slutsatser. Ibland glömmer jag att alla inte är som jag och vill läsa och förstå allt jag kommer över.
Hitentills har jag föreslagit olika typer av lösningar för att begränsa spridningen av mellanregistret eftersom kontrollerad spridning var en av kriterierna. Det enda jag ännu inte förslagit är ett synergy horn. Vilket jag däremot har lyssnat på och kan rekommendera! Det kändes inte som att det passade formen på första förslaget. Men däremot stämmer de bra på alla egenskaper du eftersöker. Principen utesluter inte att diskanten du spikat används heller. Men det blir en helt annan formfaktor.
|
Amatören |
Posted - 2019/03/24 : 11:52:52 PP/L, du får, om du känner för det, gärna hjälpa till med både kravspec och simuleringar
Nisse.p, innan jag plöjer ner en massa tid i dessa dokument, så har jag en fråga till dig: Har du någonsin lyssnat till dessa högtalare och i så fall, hur upplever du dem? Stereobild, släpp, 3D m.m.
Tacksam för all input
Fortsättning följer... |
nisse.p |
Posted - 2019/03/24 : 00:53:31 Det finns ett par mindre #8221;fullrange#8221; element som på pappret klarar sig utmärkt så länge de inte behöver spela topp eller botten oktaverna. Så länge det inte är problem med uppbrytning på konen så bestäms spridningen av baffelbredd och avstånd mellan elementen. Hur är tyskan? För nedan finns ett par alternativ. http://hannover-hardcore.de/infinity_classics/!!!/Quasikoax%201%20Dokumentation.pdf http://hannover-hardcore.de/infinity_classics/!!!/Dokumentation%20Quasikoax%20Prototyp.pdf
I patenten för Tom Danleys synergy horn görs liknelsen att en baffel är bara ett horn med 180 graders spridning. https://patentimages.storage.googleapis.com/f7/b8/42/601accac9016b2/US8284976.pdf figur 8.
|
PetterPersson |
Posted - 2019/03/23 : 22:34:33 Gå gärna tillbaka lite i tråden och börja ställ krav på egenskaper. Simulera spridning och delningsfrekvenser så kommer elementvalen bli lättare. (i all välmening) |
Amatören |
Posted - 2019/03/23 : 21:28:00 Nisse.p, inget är bestämt... quote: Får att inte tappa maximal ljudnivå går det att använda många små och med hjälp av genomtänkt placering påverka styrningen horisontellt.
Du får gärna utveckla resonemanget och ge förslag på lämpliga element. Jag är nyfiken på hur du tänker dig placeringen, gärna en skiss
Fortsättning följer... |
nisse.p |
Posted - 2019/03/23 : 21:12:53 Är du fast besluten på storleken på mellanregistren? Får att inte tappa maximal ljudnivå går det att använda många små och med hjälp av genomtänkt placering påverka styrningen horisontellt.
Och placeringen av basarna kräver ju inte någon precision med tanke på våglängderna för det register de spelar. Men det är bättre än att placera dem i ändarna av lådans höjd.
Ett annat alternativ är ju att ersätta två stora basar/högtalare med många mindre element på båda sidoväggarna för att motverka vibrationer. |
Amatören |
Posted - 2019/03/23 : 17:33:19 Jo, nisse.p, jag förstår hur du menar men, som jag skrivet innan i tråden, den är inte bara tänkt för ETT rum, utan alla slags rum. Det "enda" jag kan styra över är just högtalaren, inte rummet. Men jovisst, intressanta tekniker...får studera detta bättre
För att komma vidare, ska vi säga att vi spikat diskant och mellanregister-element? Eller tycker ni att vi ska ha "nåt" annat? Fältet är fritt... Vilken princip på mellandelen? Öppen eller sluten låda? Efter DPC-principen? Eller...?
Samtidigt är det dags att fundera på basen! Högbas + lågbas eller "bara" en bas? Öppen baffel? Sluten? Basreflex (kräkreflex!)? Annan princip? Storlek? Fabrikat? Beteckning? Förslag emottages med tacksamhet
Fortsättning följer... |
nisse.p |
Posted - 2019/03/20 : 02:29:01 En av fördelarna med att få till Cardioid spridning på mellanregistret är ju att de blir mindre placeringskännslig. Du kan flytta lådorna närmare närmaste väggen helt enkelt då praktiskt taget inget ljud smiter runt baffeln och reflekteras av väggen och kommer tillbaka 180 grader ur fas och skapar utsläckning. Om du då flyttar dem närmare väggen så underlättar det även för basdelen som får bättre stöd av reflexerna. Fördelarna är något 8c utnyttjar.
Och när du ändå designar något som är så pass högt, varför inte placera basarna på baksidan och optimera placeringen enligt double bass array principen. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Double_bass_array På så sätt är det enbart noderna som är relaterade till rummets längd som är problematisk. Om du inte tar hand om reflexen i väggen bakom lyssningsplats dvs.
|
Amatören |
Posted - 2019/03/20 : 00:09:34 Jodå, jag lever och frodas och så gör även projekt Idun!
Vad tror herr- och fru-skapet om att använda 18Sound 6ND430 8ohm som mellanregister? Eller ska man välja 16ohm? Eller helt andra element?
Jag gillar begränsningen i höjdled som D'Appolito ger, men jag ska försöka minska distansen mellan elementen ytterligare för en ännu bättre kontrollerad loob.
NisseW och Nisse.p, man ska kanske prova att DPC:a mellanregisterlådan, ja, det blir troligen gemensam låda, och sätta slitsar på sidorna. Ska studera och räkna på detta...intressant! Om ni kollar på projekt Fjorgyn så har jag använt en variant av denna teknik alla redan, de små portarna som "avluftar" 12"-orna är dämpade på insidan. Blev en mer "levande" återgivning...faktiskt
|