T O P I C R E V I E W |
Circlomanen |
Posted - 2018/02/26 : 20:56:43
För att skapa rätt stämning av allvarlig och tungmodigt seriös utveckling så börjar vi tråden med en bild på vår andlige ledare och förebild. Han vakar över oss och vårt arbete och är med oss i våra hjärtan.
Storsonen min har köpt två st Alpine 8 tums bilbasar, och vi har funderat på vad vi skall göra med dem. De har ett ganska högt Qts vilket hörs i bristen på attack och punch. Det är inte så illa som man kan tro när man ser databladet.
För att vinna tillbaka lite punch och attack så har jag "uppfunnit" en ny avstämning som är en hybrid mellan en tappad pipa och ett CompoundHorn - därav namnet på denna tråden. Jag kallar principen TPCH i all enkelhet.
Fördelarna är:
1# den tappade pipans konstanta tvärsnitt vilket ger en rimligt liten och lättbyggd låda för elementet.
2# CH-delen ger ett väldigt stort användbart passband - det största jag någonsin fått fram i tappade konstruktioner.
3# Den ger en naturlig peak i midbasen likt ROAR. Det stora passbandet ger dessutom en rejäl utsträkning nedåt, vilket är en rolig kombination ihop med midbaspeaken.
Det kommer mer information imorgon.
Mvh Johannes |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Circlomanen |
Posted - 2018/04/03 : 19:20:02 Röd kurva är mätt med mikrofonen 3 cm från framrutan på höger sida där de satta mätmikrofonen när vi spl-mätte TPCHn. Gul kurva är såklart en jämförande sim.
Idag hade jag en gnutta energi samtidigt som bilen fanns hemma medans det var ljust.
Här är första mätning på SPL-ROAR8-lådan i bil, dvs i sitt naturliga habitat.
109 dB vid ca 1 volt drivspänning (0,25 watt) borgar för mer spl än nöden kräver. |
Circlomanen |
Posted - 2018/04/03 : 16:06:40 Det är både limmat och skruvat. 18 mm plywood håller bra när de största ostagade ytorna är 25 x 75 cm. ROAR8an är ett rent one-note-wonder spl-monster utan krav på ljudkvalitet. Jag valde en ren insida utan flödes-störande stag i vetskapen om att jag troligtvis förlorar lite energi på lådflex istället. Om vi blir nöjda med denna låda och vill satsa på en febrig jakt efter varje potentiell dB så kommer vi köpa ett bättre element och öka på materialtjockleken påtagligt. Detta har dock väldigt lite att göra med ljudkvaliteten. Den är väldigt ond och ilsk. Man aktar sig för volymkontrollen. |
Kaktus |
Posted - 2018/04/03 : 13:57:08 Imponerande att lådan håller. Det är bara limmat? |
Circlomanen |
Posted - 2018/04/02 : 12:05:39 Det skall bli ett nytt batteri och en ny jordpunkt. Vi skall även dra om jordkabeln från batteriet till chassit. Det finns att göra men tid och ork tryter.
Jag hade tänkt att mäta upp baslådan i bilen, men Malin körde iväg för att köpa plank. Det kommer förhoppningsvis mätningar i eftermiddag.
Det infrästa handtaget är en fröjd. Det är inte perfekt placerat, men det är till en enorm hjälp när man skall lyfta i och ur lådan. Jag rekomenderar lite dött utrymme i baslådorna era, så ni kan fräsa in riktiga handtag. |
sladdbarn |
Posted - 2018/04/02 : 10:45:15 En stor kondensator (1 Farad kanske?) tror jag skulle gjort mycket för er del, ingen jätteinvestering.
Angående distortionen, jag har dålig koll, vad är bra respektive dåligt i bassammanhang? |
Circlomanen |
Posted - 2018/04/02 : 09:41:38 Det är inte direkt ett nöje att lyssna på denna senaste skapelsen i bilen. Visst, allt får en härlig punch och midbassmäll, men det är på ett mystiskt och konstigt sätt. Även vid ganska låga nivåer så får man en obehaglig tryck-känsla i öronen, inte helt olikt känslan av att kupa händerna och slå till över öronen. Detta sker redan vid ca 5 - 10 watt. När man börjar spela med lite mer effekt så att man ser lamporna i bilen dimma till vid varje balspuls (200 watt? vi har ett uselt batteri) så är det direkt smärtsamt.
Den är rejält fysiskt dominant och kraftfull. Allt surrar och flexar för varje baspuls, även inomhus.
Det får bli både öronproppar och hörselkåpor när vi skall pressa lite dB ur konstruktionen...
Jag vill utfärda en generell varning för att bygga ROAR-baserade one-note-wonder lådor. Dom verkar bli rätt obehagliga typer. |
Circlomanen |
Posted - 2018/03/30 : 22:22:01
THD mätt enligt bild ovan.
Group Delay. |
Circlomanen |
Posted - 2018/03/30 : 22:12:28
Såhär mäter det.
Det är sim vs mät. Matchar rätt bra. Den är extremt punchy och fysisk trots en total avsaknad av djupbas. Den låter oväntat balanserad och lyssningsbar trots peakigheten.
Det skall bli kul att stoppa den i bilen. Den kommer troligtvis vara en rätt otrevligt överväldigande liten krabat. |
Circlomanen |
Posted - 2018/03/30 : 22:05:36
Såhär mätte vi. |
Circlomanen |
Posted - 2018/03/30 : 18:10:04 Det är bara en skoj utmaning att se hur mycket vi kan få ut ur en billig begagnad 8tummare.
Många av dem ägnar sig åt dB-dragrace lägger enorma mängder pengar och tid på sina projekt.
Vi vill se vad vi kan göra för några få tusenlappar och en rejäl skopa IQ istället. Det är väl inte vidare svårt att spela högt i bil om man vräker tvåhundratusen kr på problemet. Det är ett enligt mig betydligt roligare och mer utmanande projekt att locka många dB ur små billiga saker.
Grabben läser teknisk linje på gymnasiet så han lär sig massor av våra projekt. Skolan är allt för teoretisk idag så jag ser det som min plikt att hjälpa honom med den praktiska sidan. Empirisk kunskap av en bråkig, lynnig och betydligt mycket mer mångfaceterad och komplex verklighet ger en bättre förståelse för det teoretiska. Man behöver bränna sig på svetsloppor, få stickor i fingrarna, misslyckas hårt pga nån tillsynes obetydlig detalj osv - för att bli en bra ingenjör.
Jag tycker mest att det är skoj och lärorikt att få testa mina ideer i olika sammanhang. Jag måste hålla mig sysselsatt med nått för att inte bli galen av år efter år av tung och överdjävlig sjukdom. Byggandet är min sjuk-rehab och mitt sätt att hålla mig borta från det stora djupa svarta hålet som alla långtidssjuka försöker undvika till varje pris. |
Amatören |
Posted - 2018/03/30 : 17:50:36 Circlo, en liten nyfiken fråga: Varför måste ni kunna spela så vansinnigt högt? Över 140 dB! Hörseln lägger av innan ni är halvvägs upp i dB, ju! För egen del så avnjuter jag musik och film bäst vid 70 - 100 dB. Högre än så blir det bara jobbigt för öronen även om det är "distorationsfritt" och otvunget återgett. I bil, denna lilla volym, så är det jobbigt långt tidigare...ju! Eller det är bara "min är större än din" som gäller? Hoppas du förstår min fråga?
|
Circlomanen |
Posted - 2018/03/30 : 12:16:36
Alla delar utom sista locket är limmat och skruvat på plats. Vi borde vara nån timme från provspelning nu. |
Circlomanen |
Posted - 2018/03/29 : 20:15:30
THD-mätning av TPCH8.
Inte illa för en ensam 8tummare. Jag behöver en bättre mikrofon så jag kan mäta vid 130 dB istället. Det får bli en framtida uppgradering det. |
Circlomanen |
Posted - 2018/03/29 : 20:09:43
Här är TPCH8ans respons i bilen vår. Mikrofonen stod nära framrutan på vänster sida.
Det är allså inte ROAR8an som vi bygger för närvarande. Den är inte klar än.
En rejäl peak vid 57 Hz. Pipan går ner till 26 Hz med kraft och vitalitet. Den är riktigt riktigt rolig att lyssna på (via). Den är oerhört fysisk på ett sätt som inte kräkreflex, bandpass eller slutna lådor klarar av att vara. Även på rätt rimlig volym så känns basen i kroppen. Vissa toner känns i ryggraden. Vissa i magen och andra ger en känsla av att det slår lock för öronen.
Den kan flytta luft. Toapapper flyger 10 cm in och ut genom mynningen vilket indikerar en rejäl luftpelaramplitud.
Detta är skoj! |
Circlomanen |
Posted - 2018/03/28 : 16:56:55
Trots liten klen åttatummare så gör vi ett gediget elementmontage med låsta islagsmuttrar och infällt element.
Jag använder dubbel tjocklek på strukturellt kritiska bitar. Jag vill ha stag men i så här små gångar är jag mer rädd för turbulens än lite flex. Baffel och bakstycket är båda i 36 mm plywood och i detta lilla formatet ger den en enorm styvhet. Vi hoppas att det räcker så. |
Circlomanen |
Posted - 2018/03/28 : 16:49:18
Ett tomt utrymme i lådan omvandlast raskt med en överhandsfräs till:
Ett handtag och samtidigt ett förvaringsutrymme för kabel å sånt när lådan skall förvaras eller fraktas. |
sladdbarn |
Posted - 2018/03/28 : 12:00:08 Nice!
Men krävs det inte en helt våldsamt brutal stagning för att prestera 140dB+? |
Circlomanen |
Posted - 2018/03/27 : 15:16:11
Om man klär ena sidoväggen med div mellanbitar så ser det ut såhär. En riktigt trevlig liten låda. Enligt sim så skall den dessutom ha en våldsam output i vår bil...
|
Circlomanen |
Posted - 2018/03/27 : 10:25:51
Här är en första spl-comp ROAR för en 8 tums Alpine bilbas. Målet är 150 dB men jag känner mig tveksam. Vi ser väl detta som ett test för att sedan ta avstamp ifrån erfarenheterna vi får. Når vi 146 dB så är jag nöjd med detta första testbygget. Jag tror vi måste bygga hela lådan i dubbla limmade lager björkplywood där alla kanter rundas med minst 15 mm radie. Stålstag och högglanslackad/epoxistruken insida mm detaljer gör såklart sitt till när man jagar de allra sista dB. |
sladdbarn |
Posted - 2018/03/26 : 14:22:31 Helt otroligt för en liten 8-tummare |
Circlomanen |
Posted - 2018/03/26 : 12:35:30
Två simuleringar jämförda i REW.
Röd kurva är med 90 cm L23 (TP-sektion) och grön kurva är med en 111 cm lång L23.
Det känns väldigt konstigt att ha en så kort L23 som endast 90 cm. Visst för att frontresonatorn massladdar den tappade pipan, och kanske än mer i en trycksatt bilkupé, men ändå. 90 cm! Det ser löjligt kort ut när man ritar ut det på ena sidan av bygget.
Vid stora tryck så kommer trycket i kupén massladda hela konstruktionen rätt rejält så antagligen så borde jag väl satsa på en 80 cm lång L23 för att anpassa den för vad som sker norr om 145 dB snarare än i frifält. Jag har svårt att förmå mig till nått så extremt då jag redan tycker 90 cm känns löjligt. |
Circlomanen |
Posted - 2018/03/26 : 12:12:06 Mycket vill ha mer heter det, och det är synnerligen sant när det gäller storgrabben efter helgens spl-mätning. Yr av dB-framgångarna som en våryster ko på årets första grönbete tvingar han mig till Hornresp-slavande.
Bilkupén peakar runt 53 - 55 Hz och grabben har en Alpine Type-R 8-tummare till. Med hjälp av Hornresp och min och Martinssons ROAR-princip så kan man uppenbarligen locka fram en och annan dB ur en ren dB-dragrace-avstämd ROAR. Enligt våra beräkningar så har vi ca 10 dB cabingain runt 54 Hz. Målet är såklart den magiska 150 dB gränsen... Undrar om vanliga hörselkåpor räcker eller om man skall komplettera med ett par öronpluggar under hörselkåporna så som vi gjorde när vi sköt GRG i lumpen? |
Circlomanen |
Posted - 2018/03/26 : 10:12:24 https://youtu.be/Dy6gecpA_So
Här spelar vi lite Deadmau5 med slutsteget nergainat för normal vardagslyssning. Det blir lätt så brutalt fysiskt att mikrofonen klipper när man spelar på lite. När vi spelade 134,8 dB så var det MYCKET MYCKET MYCKET högre. |
Circlomanen |
Posted - 2018/03/26 : 04:38:03 quote: Men vad ska man med 135 dB till?
135 dB innebär bara lite marginal vid vanligt lyssnande. Det låter aldrig ansträngt och pressat vid tex 110 dB.
Detta är samma sak som att de flesta bilar har motorstyrka nog att gå betydligt fortare än 110 km/t, trots att det är den vanliga lagliga gränsen för max hastighet på svenska vägar. Man behöver de extra hästkrafterna när man skall köra om eller accelerera i en uppförsbacke eller liknande. Du kan lekande lätt bli av med körkortet i en Toyota Aygo med sina 68 hk, men en Porsche är betydligt roligare att köra även om du alltid håller dig inom hastighetsgränsen. Den känns pigg och energisk på ett helt annat sätt.
|
Circlomanen |
Posted - 2018/03/24 : 19:23:24
135 dB är roligare än 125 dB. Man bör dock ha hörselskydd på sig.
Eftersom mycket väldigt sällan är nog så fick jag i uppgift att försöka locka fram fler dB ur ett annat element som grabben har liggande. Vid ynka 135 dB så kan hörseln ändå överleva en stund. Vid 155 dB så går den fortare över.
|