T O P I C R E V I E W |
ChristianN |
Posted - 2017/06/07 : 16:31:52 Hej!
Startar en byggtråd med bildreportage och frågelåda för mitt kommande bygge av två monoblock med 300B rör kopplat i single end.
Jag titulerar mig nybörjare och detta blir mitt första rörförstärkar-bygge. Att bygga 300B SE monoblock har funnits i tankarna under många år men jag har alltid dragit mig för kostnaden men nu dök det upp ett tillfälle att handla 8 stycken transformatorer för en tusenlapp. Bara att slå till och starta ett bygge med andra ord.
Jag tänker så här. Ni svarar på frågor och hjälper mig med råd så att jag fixar detta projekt utan att ta livet av mig och förhoppningsvis lyckas frambringa något som liknar (väl)ljud. Jag betalar igen med bilder
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
ChristianN |
Posted - 2018/02/08 : 18:22:02 Jag har varit dålig med att följa upp tråden. Vill ännu en gång tacka för hjälpen och alla positiva ord
Rören glöder och sprider välljud, jag är mycket nöjd med prestandan! Det som har gjorts efter att jag lämnade tråden är att jag har satt dit lödstöd invändigt för att hålla komponenterna stadigare och något plåtskydd blev aldrig av. Jag valde att tillverka två skyddshuvar av klar akryl. Jag ville inte dölja rören och jag gillar faktiskt även att titta på alla trafos
Nästa steg, förutom att njuta av väljud, är att mäta upp prestandan. Jag letar efter lämpligt oscilloskop och läser in mig om hur man bäst använder ett sådant. |
time |
Posted - 2017/11/17 : 10:55:47 85mA är nog för högt för att röret ska överleva någon längre tid med den anodspänningen men det funkar säkert. JJ rekommenderar max 70 med fixed bias vilket det verkar som du har.
|
time |
Posted - 2017/11/17 : 10:44:25 Nej, det är nog inte transformatorproblem om trafon är en 90mA men visst kan man få dist om strömmen är för hög och det var väl det det blev ? prova att dra ned lite till. Som jag skrev tidigare i tråden rekommenderar jag Duelunds förtennade kopparledare av de två tunnare modellerna, billiga och bra.
Komplicerad konstruktion, det kan ju vara i drivsteget också så du får nog åka till någon för att koppla upp den till ett oscilloscop |
lampuradio |
Posted - 2017/11/15 : 10:07:15 Jag vet inte om det finns nån policy här om att trådar grenar iväg från huvudämnet, men hursom:
Tror inte på transformatorproblem. Transformatorer är gjorda med kärnor som inte ska kunna permanentmagnetiseras. De kan bli "mättade" om man har för hög likströmskomponent (som i en OT för single-end), men det märks isåfall direkt, inte efter en tid. Lösningen är helt enkelt att minska anodströmmen (eller byta till en trafo med större kärna/luftgap).
Du kan behöva kontrollmäta alla likspänningar igen, under drift (dvs allt inkopplat o igång, men ingen signal). Kontrollera lödningar och eventuella kontakteringar som inte är lödda (skruv/stick/klämkontakter). Obs att signalbanan i ett single-end-steg även innefattar sista filterkondingen i B+ strömkällan. En dålig ellyt där kan ge märkliga fenomen. Är rörsocklarna av bra kvalitet så att det inte kan bli dålig kontakt där? |
TIC37 |
Posted - 2017/11/15 : 00:45:13 Tackar redan för att det finns intresse att hjälpa till här.
Som vissa påpekat så var jag lite ute och reste men eftersom jag hade bråttom när jag skrev min fråga så hann jag göra lite fel.
Helt riktigt att 850 mA är helt fel, istället är det 850 mV som jag mäter när jag ställer in biasströmmen och det kan i sin tur omräknas till 85 mA.
Förstärkaren har ritats och designats av Tom Christensen som idag driver Neurochrome där han säljer egendesignade skapelser. När jag köpte kitet med kretskort för förstärkaren så låg det mesta materialet ute på nätet men efterhand som han startat företag runt sin hobby så måste man helt enkelt köpa hans produkter för att kunna få tillgång till kopplingsschema och liknande. Jag tänker respektera detta vilket innebär att jag inte delar med mig av direkt schema men jag länkar till hans hemsida så ni kan se själv vad som är tillgängligt i beskrivning av förstärkaren samt vissa grova skisser.
https://www.neurochrome.com/300b-set-amp/
https://www.neurochrome.com/300b-set-amp/300b-set-amp-driver-circuit/
https://www.neurochrome.com/300b-set-amp/300b-set-amp-power-supply/
Det jag dessutom kan dela med mig av är generella utdrag ur hans arbetsbeskrivning för att verifiera vissa strömmar respektive spänningar, så får vi se om detta hjälper till. Jag skall även skriva till Tom om detta problem men eftersom jag sedan tidigare vet att han är upptagen så förväntar jag mig inget snabbt svar utan jag hoppas på hjälp här.
Jag använder rekommenderad strömtrafo från Classic Tone 40-18069 samt utgångstrafo från Lundahl LL1623, 90 mA vilka jag kollat med Tom att dessa fungerar, han hade rekommendation på 120 mA version men trodde att det skulle fungera väl med 90 mA version också.
På de olika pinnarna på rörhållaren till 300B rören har jag +4,97 V (ut från universal glödtrådsregulator från Tom) för glödtrådsspänning, ca +387 V på (skall enligt beskrivningen ligga på +400 V men jag måste ha större kylfläns på Maida regulatorn för att klara detta) anodspänning samt -225 V gallerspänning.
På rörhållaren för drivrören som är 6N6P så har jag på pinne 1, ca. 85 V, pinne 2 beror på den inställda biasströmmen men innan bias justeras så hade jag ca -98 V vilket var inom angivna börvärdet, vad den mäter just idag har jag inte kollat. Pinne 3 har ca -225 V, pinne 6 ligger på ca 170 V. Pinne 7 har 0 V. Mellan pinne 4 och 5 har jag glödtrådsspänning på 6N6P som är +6,29 V och på pinne 9 har jag 0 V. Alla värden ligger som de skall och biasströmmen mäter jag stabilt varje månad till 850 mV plus/minus 25 mV vilket ger 85 mA som är precis enligt beskrivningen. Jag vet att det ligger högt i förhållande till många andra 300B förstärkare som jag sett beskrivna men enligt Tom så har han velat ligga så högt av olika, för mig lite obegripliga, anledningar. Har för mig att han diskuterat detta någonstans men kan för mitt liv inte hitta det just nu men det finns som sagt en förklaring.
Jag kan i nuläget bara se att jag måste gå igenom alla lödningar, samt se till att allt blir kopplat som det skall med avsedda jordpunkter osv. för just nu är den inte vacker, kopplad i en trälåda, utan ordentlig jordning och med signalkontakter i fria luften#8230;#8230; Tror och hoppas på att det bara skall till riktig låda så ger sig mycket av det andra men som sagt om någon har uppslag på var jag skall titta extra så shoot, jag är inte blyg och tar emot tankar och idéer.
När vi ändå är inne på att koppla saker och ting, kan någon tipsa om en bra kopplingstråd för detta bygge (och andra byggen såklart) så hade jag varit ytterst tacksam för det jag använt nu är rena skräpet och jag tänker inte ens berätta var jag köpte det.
|
time |
Posted - 2017/11/12 : 13:51:59 Hade fel om bias, det ska vara närmare 75V enligt WE. DG 300B verkar avancerad, troligen fixed bias vilket kanske inte är helt safe med dyra 300B, försvinner biasen går röret upp i rök. |
time |
Posted - 2017/11/12 : 13:21:55 Om man kör alltför mycket ström genom trafon kan den om den har liten kärna kanske magnetiseras ? har varit med om det i interstagetrafo som lät konstigt och till slut blev nästan tyst. Kolla strömmen ! |
time |
Posted - 2017/11/12 : 12:13:31 85mA är för mycket för de flesta 300B, borde ligga runt 55-60mA om det är WE spec på dem. Better safe then sorry. Gallret drar ingen ström så man kan mäta strömmen, tror bias borde vara runt -38V ? Om du kan ta en bild på schemat eller en beskrivning kan det hjälpa till. |
lampuradio |
Posted - 2017/11/11 : 20:51:38 En 300B -stärkare är nog många rörentusiasters dröm. Det är kul att det finns entusiaster som gör verklighet av detta.
Emellertid är det så (enligt min uppfattning) att single-end slutsteg är mycket beroende av att man träffar rätt på arbetspunkt och belastningsimpedans, dvs att man har rätt gallerförspänning, rätt anodspänning och rätt utgångstrafo.
Din beskrivning av "biasnivån" skapar vissa frågetecken. "Bias" är den likspänning som styrgallret har i förhållande till katoden (glödtråden i 300B-fallet). Den ska nog vara [minus ett antal Volt] och kan inte beskrivas som en ström (mA). Man kan ställa in "bias" genom att mäta katodströmmen, dvs man justerar gallerförspänningen för att få en viss verkan, en viss ström genom röret. I fallet 300B kan den inte vara ens i närheten av 850 mA, för då lär röret ge upp innan man hinner göra mycket åt saken alls. För att få vettiga synpunkter kan du behöva beskriva lite mer detaljerat hur röret arbetar (drivspänningar etc). |
TIC37 |
Posted - 2017/11/11 : 13:56:58 Lånar tråden här lite grand eftersom jag har lite problem med en #8221;Damn Good 300B#8221; som har börjat låta som den inte skall. Först vill jag säga att jag är riktigt imponerad av ditt bygge här ChristianN och jag inser att kunskapsnivån hos dig ligger på ett helt annat förståelseplan än mitt eget, det är just därför jag lånar tråden en stund.
Jag köpte en byggsats från Tom Christensen i USA (numera bosatt i Canada och aktiv på DIYAudio) på en väldokumenterad 300B förstärkare. Satte ihop den och placerade den i en temporär trälåda för jag var #8221;hied#8221; (skånska för otålig) att lyssna på resultatet. Jag fick för mig ganska tidigt att där fanns någon form av distorsion som inte skulle vara med men insåg att jag låg lite högt i bias på rören så när jag sänkt biasnivån till rekommenderade 850 mA så lät det sanslöst bra#8230;. tror jag! Efter att ha lyssnat på den nu i ca 8 månader så har jag sakta fått mer och mer känslan av spader då där sakta har krupit in en distorsion i basen som kommer in redan vid ca 500 Hz och nedåt och irriterar mig mer än vad förstärkaren ger mig glädje. Har därför kopplat ur förstärkaren då jag bestämde mig för att åtgärda detta missljud samt skall färdigställa lådan ordentligt då jag vill ha den snygg också. Trodde ett tag att det var högtalarna som kunde spöka men då jag bytte förstärkare så försvann distorsionen så det är helt klart förstärkaren som spökar.
Har inte kollat lödningar och komponenter men skall börja riva förstärkaren här i helgen men tänkte att någon kanske har ett uppslag om var jag skall börja leta, OPT, strömförsörjning, signalbana???? Jag har inte tillgång till Oscilloskop.
Hoppas någon kan komma med uppslag då jag inser att min egen förmåga med rörförstärkare är begränsad när det kommer till felsökning men jag vill inte ge upp eftersom jag vill ha en fungerande 300B förstärkare och det ligger ganska mycket pengar i projektet så ge upp, det finns inte på kartan. Jag skall skicka ett mail till Tom också men jag vet att här finns många lokala förmågor som kanske kan hjälpa till så jag ställer frågan här först, kanske det till och med finns någon inom köravstånd från Malmö om det skulle krävas. |
time |
Posted - 2017/09/25 : 10:57:52 Som internkablage kan jag rekommendera Duelunds nya kablage 22AWG. Gjorde en test med omkopplare till mitt slutsteg (2dm) och det är ett hörbart trevligare sound än tex silver och vanlig EK, kostar heller inte heller mer än en flaska gott vin. Gamla förtennade kablar låter nästan lika bra om du hittar i någon gammal apparat. Jag har skippat allt tidigare kablage till förmån för Duelund, låter helt enkelt mer homogent och lättlyssnat och är som grädde på moset mycket billiga. |
time |
Posted - 2017/09/24 : 15:31:08 Var sen i tråden, väldigt snyggt bygge ! nu är det ju lite sent men det kanske hade passat med ett likritarrör till detta bygge. Spänningen kan man justera lite med val av rör, typ 5U4 ger mindre spänning. Fördelen är softstart och man slipper dioder och annat grus på drivrören. Två dioder på likriktarröret mot jord måste till för att få någon spänning att tala om, finns beskrivet på Lundahls hemsida, låter rätt bra i det jag har testat. Släng sedan JJ röret i reservdelslådan och skaffa ett vintage 6SN7 så är det fullbordat ! Kopplingen låter lite snällt och en pentod (C3g, 717) hade fått lite mer sprutt i den fast det är personlig smak som gäller naturligtvis. Kolmassemotstånd ger lite varmare ljud med mer klang om det behövs. |
ChristianN |
Posted - 2017/09/05 : 18:36:18 Det där med digital volymkontroll och försämrat ljud kände jag inte till. Kan man räkna ut hur mycket dämpningen försämrar ljudet? Om vi tex tar en iPhone som streamar till en Chromcast Audio och ljudet dämpas med hjälp av iPhonens volymkontroll. |
Ryssen |
Posted - 2017/09/03 : 22:49:30 quote: Kör man det med 6L6-spänningar är det inte så exotiskt...
Det är det jag var rädd för..Jag kör min på 350v...och jar en OPT på 5K Skulle jag öka spänningen så får jag antagligen skaffa en OPT med högre impedans,eller?
Nu kom vi visst ifrån ämnet.. |
lampuradio |
Posted - 2017/09/03 : 22:27:04 En 807 är ju i princip ett 6L6G på steroider. Kör man det med 6L6-spänningar är det inte så exotiskt... Jag använder 6SL7GT som drivsteg och steget är byggt för att jobba helt utan nån gallerström (lågt utnyttjande av 807). 6SL7 ger bra förstärkning och det var önskvärt just pga att jag ville testa lite med motkoppling; den äter ju gain likaväl som distorsion... |
Ryssen |
Posted - 2017/09/03 : 22:22:42 Ok,nu blev jag ju nyfiken,vilket drivrör du har till din 807SE..? |
lampuradio |
Posted - 2017/09/03 : 22:20:30 Jo, det jag har kunnat läsa mig fram till (och även mina praktiska övningar...) antyder att motkoppling ger bättre dämpning och ljudet kan då tyckas bli lite "stramare" i basregionen. Inte så att det blir svag bas, men mer kontrollerat (svårt att beskriva). Man kan säkert trixa med andra varianter också, bland annat borde ett motstånd parallellt med anodlindningen ge bättre dämpfaktor, men det blir ju samtidigt en effekttjuv. Problemet ligger i pentodernas nästan oändligt höga inre resistans. En signal utifrån, vilket är så att säga grundbulten i dämpningsresonemanget, kommer att "se" en hög impedans i högtalaranslutningen i och med att anodlindningen arbetar mot en mycket hög impedans. Belastningslinjen för slutrören har visserligen en viss impedans, men den matchar inte rörens inre resistans i pentodfallet. |
lampuradio |
Posted - 2017/09/03 : 22:13:09 För att exemlifiera mitt förra inlägg: Jag har en liten PP triodförstärkare som har ett rätt fylligt och "soft" ljud, medan min SE pentodburk (807) är mera "tajt" på nåt sätt. Den senare har motkoppling, triodförstärkaren har det inte. Samma högtalare, samma rum, samma signalkälla. |
Ryssen |
Posted - 2017/09/03 : 22:11:55 quote: Därmed får enkla pentodslutsteg en lägre dämpfaktor än enkla triodslutsteg.
Hur bär man sig åt för att öka på den för pentodsteg då? Öka motkopplingen eller? |
lampuradio |
Posted - 2017/09/03 : 22:06:25 Ang fylligt ljud och dämpfaktor:
Det finns en artikel här: https://en.wikipedia.org/wiki/Damping_factor
Skillnader mellan förstärkare (alltså rörförstärkare) uppstår framför allt genom val av motkoppling eller inte och i vilken grad motkoppling finns. Mycket kortfattat kan man säga, att spänningsmotkoppling som innefattar utgångstrafon sänker utgångsimpedansen och ökar dämpfaktorn. Sedan är det det skillnad mellan trioder och pentoder. Pentodens inre motstånd (alltså inte bara Ua / Ia, utan hur den reagerar på anodspänningsändringar "utifrån") är mycket högre än triodens. Därmed får enkla pentodslutsteg en lägre dämpfaktor än enkla triodslutsteg. Principiellt är det nog inte nån grundskillnad mellan SE och PP, men man kan ju tänka sig att andra konstruktionsfaktorer spelar in, som exvis om det finns motkoppling. |
Stormen |
Posted - 2017/09/01 : 21:54:44 Vill man justera ända in så är en gammal tumregel att gallerläckan är 1/10 av gallergromsen. Har räknat på lite olika ingångskretsar o rör o det är ganska kul med sina diagram där man får vara vaksam på olika parametrar.
Genom att testa blir man klokare, om inte annat av sina misstag :-) |
lampuradio |
Posted - 2017/09/01 : 14:12:55 Ett "klassiskt" sätt att hålla ordning på signalnivåerna är ju en justerbar dämpsats, ofta i form av en potentiometer :)
Om man vet vilken utimpedans ens signalkällor har, kan man ju helt enkelt välja en pot i det området och använda den som volymkontroll. Fast dämpsats är ju lite olyckligt, om man vill välja till nån ny signalkälla, som inte har samma höga nivå som de andra, därav att justerbar är smidigare, tycker jag. Man kan ju göra den som stegvis (nån form av omkopplare), eller steglöst variabel.
Rent praktiskt: om man vet (som exempel) att utgångarna man vill använda har en utimpedans av runt 10 kOhm, så väljer man en 22 kOhm pot (log) och kopplar den som volymkontroll till ingångssteget. Man behöver ju inte ha en ratt, utan det kan ju utföras som en "trimpot", fast den bör ju vara lätt åtkomlig såklart. |
Ryssen |
Posted - 2017/09/01 : 13:30:18 quote: frekvensomfång och dist
Ska bli intressant att se hur du gör för att mäta disten. |
peterh |
Posted - 2017/09/01 : 12:07:58 10 k i serie och 10k mot jord kommer att lasta föregående steg hårt. 100k + 100k kanske är rimligare, speciellt om den drivs av en typisk rörutgång. |
Fuling |
Posted - 2017/09/01 : 11:20:27 100k i serie med ingången kommer att bilda ett lågpassfilter ihop med första rörets ingångskapacitans, dålig praxis. En spänningsdelare med t.ex. 10K i serie följt av 10k mot jord ger en mer förutsägbar dämpning (6dB om man bortser från övriga resistanser runt omkring). |