HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Söndags service: Technics SL1200 tonarm

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Pac Posted - 2017/03/19 : 20:35:11
Det här med skivspelare är ju jäkligt roligt. Det är kul teknik samtidigt som det rockar som sjutton när man får till det ordentligt.

Roligast är det låter riktigt bra om något man egentligen själv inte riktigt tror att det skall funka. En spelare som alltid fått stå lite i skymundan är Technic SL1200/10 så när Lindome tog med sin spelare på en hifiutflykt och den totalt "ägde" som källa i anläggningen vi besökte så skaffade jag mig en också "bara för att".

Nu har jag hållit på och småpyssla med den lite och det är dags för en tonarms-service och samtidigt som jag gör det så passar jag på att byta lågnivåkablarna.

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Pac Posted - 2017/06/06 : 09:32:59
ESD på en färdiglödd produkt i enstyck? Nu är det ju inte någon "produkt" som massproduceras vi pratar om. Garantiåtagandet är ganska enkelt, pajar den får jag bygga en ny...

För min del är det snarare ledningsförmågan av underlaget som behöver en isolator.
Lovan Posted - 2017/06/05 : 21:23:18
Jag hade nog inte valt just en så ESD-vänlig plast Men man ska onekligen inte underskatta överslagsrisken i sånna högspänningstillämpningar
Pac Posted - 2017/06/05 : 16:22:08
Nja, så varmt blev det inte. det var bara ca 1/2 A, så runt 10W värme på motstånden.

Men plasten är bra att ha med tanke på att kretskortet inte är lackat undertill så någon typ av isolering ville jag ha emot lödpunkterna på undersidan. Så någon tanke fanns det allt med plasten....
Lovan Posted - 2017/06/05 : 14:50:00
Jag gillar iden att lägga "varma" komponenter på svart plast
Pac Posted - 2017/06/05 : 11:30:41
Jajamen, den här skall in i din spelare lindome. Jag bara provlastade, mätte inga prestanda, men funkar den så skall den bete sig ungefär som databladet. Och funkar det gör den . Så den borde ha ca 60dB ripple rejection.

Det blir nog fintfint som fin-reglering till det Pi-kraftaggregatet(eller kanske "dubbel Pi" om trafon har tillräcklig utspänning?) jag tänkt mig.
lindome Posted - 2017/06/05 : 11:17:08
Heja heja
Pac Posted - 2017/06/05 : 10:57:39
Så där ja!
Nu börjar det röra sig med spelaren igen. Jag har precis byggt och provlastat den nya regulatorn.

Jag köpte en billig LM317T-regulator på ebay och byggde om med en zener och lite "krafs" så nu har jag en 21,4V regulator som skall transplanteras in i spelare.
Lovan Posted - 2017/04/17 : 14:54:18
8.3.4
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm317.pdf

Enkel men bra
Pac Posted - 2017/04/15 : 23:30:50
Jag tror att den ligger under 1A vid 21V.
Lovan Posted - 2017/04/15 : 19:19:44
Finns ju lite olika förbättringar man kan göra jämfört med en standard lm317 koppling. Drar den mycket ström?
Bubbel Posted - 2017/04/14 : 22:06:35
Huga vad ni snickrar på, jag blev inspirerad utav ert prat om att ta ut trafon från chassiet. Jag går också i tankar om att göra det på mitt TD125 bygge som sakta men säkert byggs på men en regulator var nytt för mig just till skivspelare och det mesta har jag hemma utom då zenerdioden detta får helt enkelt provas.

Anders
Pac Posted - 2017/04/14 : 10:12:11
Shopping lista är bra att ha!

Det här kan behövas:
beställt- LM317 regulatorer
beställt- 19V zener-referens
beställt- 1N4007 likriktar kit
- Kontaktdon, XLR eller speakon? Har svårt att bestämma mig vad som blir bäst..?
- låda
- Kabel
beställt- effekt motstånd
3xBC2.200uF63V, low ESR - Kondensator batteri
AlfaGTV Posted - 2017/04/13 : 20:58:46
IanMac kostar ca £135 med frakt till Sverige i utförandet med oljereservoir.
Här finns en bild som beskriver lite bättre hur det ser ut.

Min externa nätdel byggdes baserat på samma instruktioner du länkar till Pac, men jag har byggt tillbaka igen av praktiska skäl.
Pac Posted - 2017/04/13 : 16:20:10
MNB har jag sett tidigare men IanMac var nytt för mig. Det verkar seriöst.

Vad kostar IanMac-lagret?

Eftersom Lindome fraktar sin spelare då och då har vi kommit fram till att inte gå "över bord" med kraftaggregatet. Jag tänker snitsa till något med flera nivåer filtrering och på slutet reglera med en LM317, samma som här!
AlfaGTV Posted - 2017/04/13 : 13:59:42
Va? Evil? Jag som är så "snäll"!

Jag är själv väldigt nyfiken på ett nytt lager till min, ett s.k. "IanMac bearing" med oljereservoir är inte ohemult dyrt men ger ett helt annat intryck än originalets mera tveksamma konstruktion.
Och om du hittar ngt köpbart chassi till externa nätdelen så är jag klart intresserad, jag har ju gjort resan en gång men skulle vilja peta in allt strömförande i en vettig låda.
(Alternativt köpa en färdig lösning från e-bukten, de flesta erbjuder önskad spänning, i detta fall 21V DC)
lindome Posted - 2017/04/13 : 13:58:03
Heja heja
Kilgore Posted - 2017/04/13 : 13:09:40
Ah det här blir mer och mer intressant. Känns som gamla 1200:an är dröm för moddare/tweakers :)
Pac Posted - 2017/04/13 : 12:16:26
AlfaGTV du är evil!!!!

Jag har funderat på nästa steg och Lindome har anmält sin spelare som frivilligt försöksobjekt. Den ligger nu i småsmulor i "Vinylspelar SPA't" på bräckevägen(hemma hos mig) för allmänn rundsmörjning och lite lämpliga uppdateringar.

När man läser saker som det här, "I tested 4 variants (needle in air and on the LP, power On and Off). Obviously 50 and 100 Hz are transmitted via chassis as a mechanical vibration. So, I think that external PSU incl. transformer is absolutely right and necessary upgrade." uppbackat med mätningar får man ju funderingar...

Så nu åker nog Lindome's spelare på en flytt och uppgradering av kraftaggregatet. Bilder kommer...

Pac Posted - 2017/04/08 : 12:02:19
Intressant om kraftaggregatet... länk!

Pac Posted - 2017/04/08 : 10:10:49
Q: Har du själv tänkt modda något mera?
A: Jajamen!

Q: Annat lager
A: Har tittat på det, men är inte övertygad än...

Q: utflyttad nätdel
A: Jag är inte övertygad att det gör en skillnad, men det är enkelt att prova så prov kommer det att bli. Gör man det rätt så kan man ju prova både och på samma spelare, en av mina spelare vore idelaisk att prova det på so why not?

Q: bättre regulatorer
A: Vet inte än, får fundera mer på det

Q: andra tassar,
A: Jajamen, det har jag redan. Jag har ställt under ett par Solidtec-fötter(sådana där med gummidämpare) och det blev riktigt bra! Jag går och funderar på en enklare upphängning, men har inte riktigt skaffat delar än.

Q: Annan tallrik
A: Jag är mer inne på att modda orginaltallriken. Jag har två olika versioner och den ena är helt klart bättre så det finns nog en del att hämta i tallriken.

Q: annan tonarm?
A: Ja, det funderar jag på, men just nu fokuserar jag på orginal-armen.

Du glömde fråga om jag har fler äss i ärmen angående orginal-tonarmen. Jo, jag funderar vidare på orginalarmen, jag tror att det finns mycket mer att hämta där.

AlfaGTV Posted - 2017/04/07 : 21:59:57
Det ska jag absolut!
Har du själv tänkt modda något mera? Annat lager, utflyttad nätdel, bättre regulatorer, andra tassar, annan tallrik, annan tonarm?
Det blir lätt en hobby i sig att skruva och tweaka och jag är inte helt säker på att allt
är förbättring heller, snarare förändring!
Pac Posted - 2017/04/07 : 21:47:25
Ge den omvårdnad och omsorgsfull inställning, du kommer att bli förvånad.
AlfaGTV Posted - 2017/04/04 : 20:35:57
Du vet väl att alla bara använder Internet till att titta på katt-bilder numera!
Spelar på min SL-1210 MkII för närvarande med en gammal Ortofon Concorde som fått en OM-10 nål och det låter baske mig bra! Jag skall prova en bättre puppa framöver för att se vad man kan få ut av originalarmen nu när den inte angriper spåren som en jordfräs med punktering!
Pac Posted - 2017/04/04 : 19:36:14
Photobucket har satt in en liten katt istället för mina bilder på tonarmar och annat skojigt! Jag har just anmält problemet så vi får väl hoppas att de hittar mina finfina bilder så småningom.

Under tiden kanske vi skall bli "Kattforum.nu" istället?
Pac Posted - 2017/03/31 : 16:21:22
Jag justerade också Azimuth i veckan. Kan inte säga att jag tycker att det påverkade något nämvärt. Men internkablage-bytet och bytet av kablaget mellan tonarmsbasen och RIIA't gjorde rejäl skillnad på min tonarm. En annan sak som inte skadar är att lasta på armen med mer vikt. Det finns vikter för att både skruva i pickupskalet och att sätta ovanpå pickupen. De påverkar också en hel del med mina pickuper.

P.S: Om du redan vet hur man justerar azimuth är tonarmskablage-bytet en baggis. Det tar lite tid bara.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000