HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Det kom en låda till! Lastad med mer PIO!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Adagio Posted - 2014/10/05 : 10:59:45
Det kom en låda!
" target="_blank">
Nu ska vi inte gå händelserna i förväg:
Förra veckan var läget lite förkylt, musiklyssning var inte optimalt. Vad gör man då?
Jo öppnar och tittar i sina apparater för lite hifiporr.

JJ243 viker ut sig

" target="_blank">
Njaha inget att hetsa upp sig över kanske, de blå ALPSen har börjat raspa lite i början så en ny pot kanske TKD ska väl vara ok som uppgradering i framtiden?
Kanske lite kondensatorer av hög klass?
Över till nästa apparat.
Här är det spännande i dubbel bemärkning! Hög spänning på riktigt, Mao försiktighet och lång tid i urkopplatläge innan man lyfter på locket.

" target="_blank">
(S)Cary,
Första anblicken skrämmer, KAOS! Men efter en del kontemplation så börjar logiken klarna.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Adagio Posted - 2014/10/12 : 11:39:07
Det är nyfikenhet och tidigare erfarenheter som driver mig. Vetskapen hur vissa komponenter brukar låta. Jensens Cu folie PIO brukar göra ljudet: rent dynamiskt och enl mig väldigt behagligt. Kanske inte de mest detaljerade och luftiga komponenterna , men de ger en naturlig musikalitet i alla konstellationer som jag provat.
Ang drosslarna sitter det 3 par av olika storlekar i denna, de som sitter i Pi filtret har gått väldigt varmt. Jag frågade bla Bernt och han tyckte inte det såg alarmerande ut men undrade varför de gått så varmt.
På Cary tyckte de att det såg normalt ut. Jag frågade även Josef Svalander och han sa att det var mekanisk dämpmassa som läckt ut och att detta var relativt vanligt och inget att oroa sig för. Så länge mekaniskt brum inte uppstod var det lugnt.
I samband med konsultationen med Cary såg jag deras uppgraderings-tjänst och rådfrågade vad man kunde göra själv. Resultatet är då detta ovanstående praktexemplar!
Bernt Jansson Posted - 2014/10/12 : 10:39:15
Drosslar är mycket riktigt induktiva filter, spolar. Ofta med järnkärnor. Man ser dom ofta i rörförstärkare.
Mycket effektiva för att filtrera strömmen i nätdelar, i mitt tycke bättre än kondensatorer. Men de är dyra.
AlfaGTV Posted - 2014/10/12 : 09:12:27
Jäklar vad du grejar! Är det mera av nyfikenhet eller känner du att nåt saknas?
Sen skrev du nåt om drossalr tidigare vilket jag tolkade som att du åsyftade ngn kondensator? Men, drosslar är väl någon form av induktiva filter? Alltså spolar?
Vh Micke
Adagio Posted - 2014/10/11 : 23:11:11
Sista bilden för ikväll.
[URL=http://s873.photobucket.com/user/Joakimadagio/media/imagejpg5-8.jpg.html][/URL]
Fullt PIOfierad med Kopparfolie kondensatorer, har kört i kväll och det låter sweet!
Adagio Posted - 2014/10/11 : 23:02:09
[URL=http://s873.photobucket.com/user/Joakimadagio/media/imagejpg4-6.jpg.html][/URL]
Återigen, en på plats, en som ska bort.
Adagio Posted - 2014/10/11 : 22:54:58
[URL=http://s873.photobucket.com/user/Joakimadagio/media/imagejpg3-10.jpg.html][/URL]
Liten skillnad i storlek visserligen 0,22uF 600V vs 2,0uF 630V. CARY rekommenderade upp till 10uF
Adagio Posted - 2014/10/11 : 22:51:23
Fick blodad tand! Mailade CARY AUDIO och frågade vad man mer kunde göra. Jag frågade om man kunde använda de lila HOVLAND tex istället för KIMBER CAPs över lyten eller byta ut de fyra SOLEN som står vertikalt bredvid varje JENSEN?
Svaret blev att båda förslagen ytterligare skulle förbättra ljudet, men de rekommenderade att gå upp i storlek över lyten, det skulle verkligen förbättra soudstage.
Ja varför inte!
Desarmera le monstre från stridsspetsarna och upp på operationsbordet.
[URL=http://s873.photobucket.com/user/Joakimadagio/media/imagejpg1-12.jpg.html][/URL]
Bubbel Posted - 2014/10/06 : 20:25:40
quote:
ALPSen har börjat raspa lite i början så en ny pot kanske TKD ska väl vara ok som uppgradering i framtiden

Jag köpte den sådan för längesedan för att testa och det var den billigaste i deras sortiment det hela har slutat med att jag använder TKD uteslutande i mina byggen p.g.a. att den inte förändrar något i signalvägen.

Anders
Bernt Jansson Posted - 2014/10/06 : 09:06:17
quote:
Det verkar vara standard på Carys konstruktioner, KIMBER CAP på elektrolyterna. Vet någon varför bara det ena i varje par har en Kimber över lyten?
Filtreringen av anodströmmen går via elektrolyt - drossel - elektrolyt. Foliekondingen sitter troligen på elektrolyten efter drosseln. Före drosseln har jag svårt att tänka mig att den skulle göra skillnad.
Adagio Posted - 2014/10/06 : 06:11:34
Ja, det är ju lite av en klenod över den, som en gammal sportbil. Ser svårservad ut vid första anblick. Men när man börjar förstå layouten så är den begriplig. Nya drosslar ska den få också. Vi får se hur det blir med kablage, det låter grymt bra. Har bara kört i tros 100% än så länge. Det är som om den upplevda kraften o kontrollen fördubblats.
plind Posted - 2014/10/05 : 22:15:21
Tjusigt Jocke Nu kommer den att tuffa o gå många mil till
Adagio Posted - 2014/10/05 : 21:39:03
Det verkar vara standard på Carys konstruktioner, KIMBER CAP på elektrolyterna. Vet någon varför bara det ena i varje par har en Kimber över lyten?
Bubbel Posted - 2014/10/05 : 21:16:51
quote:
Likaså funderar jag på att ersätta de KIMBER CAP

Gör för tusan inte det! Kimber cap är de mest neutral kondensatorer jag vet tyvärr går de inte att få tag i längre för jag skulle gärna vilja ha tag i värde till ett riaa.

Tog en titt och såg att de satt på elytarna hmm undrar vad de har tänkt de är bättre än så.

Anders
Adagio Posted - 2014/10/05 : 18:47:05
Undertoner, fritt för tolkning! Nejvars vad jag menade var: ta ett cymbalslag. När man hör själva grundtonen i craschen och de mörkare klanger som gör att cymbalen får den tyngd som den behöver och de övertoner som ofta brukar höras allt för tydligt.
tordnilsson Posted - 2014/10/05 : 15:37:56
Du skriver övertonsspektra å sen undertonsspektra, det förstnämnda vet jag ungefär vad det är men vad är undertonsspektra å hur yttrar det sig i återgivningen ?
/ Tord
Adagio Posted - 2014/10/05 : 15:00:34
Ljudet då?
Ja, vad tusan ska man säga...... Jag hade väl väntat mig en förändring. Jag har ju moddat högtalare med Jensen förut och då har ljudet tagit ett jättekliv, i naturlighet, värme,detaljrikedom, soudstage mm. Men jag var inte beredd på detta!
Redan första anslaget igår var fantastiskt. Men inte som jag trodde, det som förbättrades var klarhet, dynamik, detaljer, bakgrundssvärta jag hade väntat mig värme, kropp och ytterligare steg i naturlig klang. Chockerande nog var det som att ta bort lager av smuts, förvrängning, det var klarheten som slog mig först. Renhet, sen kom förmågan att trolla fram ett mycket rikt överton och undertonsspektra. Soundstage var allt annat än diffus(!) skärpa, då är vetskapen den att det krävs ca 100timmar innan de visar sin rätta halt.
Tomas J Posted - 2014/10/05 : 12:50:45
Då behöver du nog inte oroa dig :)

Ang de andra kondningarna så är det väl enklast att mäta hur hög spänning det egentligen ligger över dessa så kan du se om du kan byta ut dessa till 600v
Adagio Posted - 2014/10/05 : 12:35:15
Ett annat använingsområde för HOVLAND kan vara att ersätta de små svarta SOLEN som sitter vertikalt precis vid de nya kodningarna. Dock ligger de på 630V och HOVLAND på 600V så jag vet inte?
Adagio Posted - 2014/10/05 : 12:31:02
De gamla satt som berget! Nu är det dubbla, och eg sitter kondingen still ändå pga styvheten i de silverledare som kommer ur kondingen. Jag tror att buntbanden o kuddarna tjänar mer som vibrationsdämpare. Men precis som du säger arbetar Newton nedåt
En liten storleksjämförelsr!
[URL=http://s873.photobucket.com/user/Joakimadagio/media/imagejpg1-11.jpg.html][/URL]
Tomas J Posted - 2014/10/05 : 12:11:32
Kul att se!

De där fästkuddarna skulle jag hålla lite koll på, speciellt när de sitter i närheten av värme.
De brukar ha en tendens att lossna.

Men i ditt fall kanske det inte är hela värden då jag misstänker att du vänder på apparaten när du är klar, och då ramlar de ner på bottenplåten i värsta fall!

Adagio Posted - 2014/10/05 : 12:10:46
[URL=http://s873.photobucket.com/user/Joakimadagio/media/imagejpg5-6.jpg.html][/URL]
Orginal sitter KIMBER KABLE PBJ. Hmm teflon? Mångtrådig? Inte min kopp te direkt!
Som alla vet föredrar jag enkardel bomull o silke.
Förberedde detta, men jag tycker man ska göra en förändring i taget.
Likaså funderar jag på att ersätta de KIMBER CAP som sitter på låtarna med de HOVLAND som blev över. De har samma värden.
[URL=http://s873.photobucket.com/user/Joakimadagio/media/imagejpg6-4.jpg.html][/URL]
Adagio Posted - 2014/10/05 : 11:59:54
" target="_blank">
FYRA!

Vad ska man mer hitta på?
Adagio Posted - 2014/10/05 : 11:56:53
[URL=http://s873.photobucket.com/user/Joakimadagio/media/imagejpg10-1.jpg.html][/URL]
Två!

Adagio Posted - 2014/10/05 : 11:52:42
[URL=http://s873.photobucket.com/user/Joakimadagio/media/imagejpg9-2.jpg.html][/URL]
Första kodningen på plats! 3 kvar.
Adagio Posted - 2014/10/05 : 11:39:42
Förberedelse är 90% av jobbet! Noggrann dokumentation och koll på läget.
Först på med bumullstrumpor." target="_blank">
Sen preppar jag själva kondensatorn med dubbla buntband och två självhäftande bunbandshållare" target="_blank">

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000