HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Kraken 212

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
deka_erik Posted - 2013/11/14 : 17:59:18
En redovisning av byggnationen av 2st bashorn. Tack till Jonasw som hjälpte till med bygget.

Nu kör vi.

Mera spånskivor åt folket

2st pussel utsågade
24   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
PetterPersson Posted - 2013/11/24 : 12:06:10
Jag har för mig att Barco lade på 5,9 meter. Enklast är att koppla in topparna och kolla när utsläckningen vid delningen är som störst. Fasvänd sedan topparna.
deka_erik Posted - 2013/11/24 : 09:36:44
Håller med om att det är ett rumsfenomen. Jag har provat lite olika tidskompenseringar vid lyssning. Hur mycket skall man teoretisk lägga till för horngången?

38hz måste naturligtvis åtgärdas med någon form av basfälla. Men det känns lite knepigare med den djupa dippen vid 60-80hz.

Mätningen säger ju att utsläckningen är som störst mot mitten av rummet och blir bättre närmare bakväggen.

PetterPersson Posted - 2013/11/24 : 08:27:26
quote:
Nu har jag kopplat in båda krakarna. Just nu är jag inte riktigt nöjd med hur dom spelar. Bas finns i massor och lika så med kapaciteten den är det inget fel på. Men jag saknar det riktiga klippet i basen den känns ganska tungfotad.

Titta på den mätning som är tagen på höger krake:

Bortsett från toppen vid ca 38 och dippen vid ca 42 Hz ser mätningen
helt rätt ut baserat på simuleringar och Barcos mätningar. Eftersom
topp och dipp blir värre ju längre från hornet du kommer beror detta
på rummet. En djup svacka mellan 40 och 90 Hz tar bort allt tryck i
trummor och basgitarrer. Ingen baslåda i världen tar hand om den
djupgående resonansen i rummet, det är ett akustiskt fenomen och
alltså inget som har med ditt bygge att göra. Hur ser rummet ut i
övrigt? Har du tidskompenserat dina krakar när du lyssnat på dem?
RuneStone Posted - 2013/11/23 : 21:43:11
mät igen precis inne i mynningen utan smoothing.

som circlo skriver kan det vara lite lurigt med basen i betongrum. jag har samma erfarenhet, att djupbasen lätt blir svulstig och tung.

prova ställ dom längre från vägg
Circlomanen Posted - 2013/11/23 : 18:33:44
Du ser ut att ha en elak rumsresonans vid ca 38 Hz.

Eftersom du spelar dem i ett rum med betongväggar så får du nog räkna med lite akustikjobb för att få basen tämjd och jämn(are).
Det är min erfarenhet att (för) djupt avstämda tappade horn förvisso kan prestera djupbas från helvetet, men oftast saknar den där ljuvliga attacken, den hårda välsvingade släggan eller vad man nu vill kalla det. Börja med att dämpa rummet, för att få bort den fula peaken i den lila grafen. tror det kan hjälpa mycket.

Mvh Johannes
deka_erik Posted - 2013/11/23 : 15:29:33

Grön kurva = ordinarie mätpos
Lila-rosa kurva = ordinarie mätpos samt vä krake mute
Blå kurva = 10cm från port hö krake
sladdbarn Posted - 2013/11/23 : 15:26:12
Med den kurvan förstår jag att det inte låter riktigt rätt.. ingen aning om vad det kan bero på dock?
deka_erik Posted - 2013/11/23 : 12:35:47
Nu har jag kopplat in båda krakarna. Just nu är jag inte riktigt nöjd med hur dom spelar. Bas finns i massor och lika så med kapaciteten den är det inget fel på. Men jag saknar det riktiga klippet i basen den känns ganska tungfotad. Så för att se hur det ser ut kopplades mätmikrofonen in. Så här ser resultatet ut.

grön kurva = mätning ordinarie lyssningspos
Röd kurva = mätning 40cm närmare duk
Lila kurva = mätning 80cm närmare duk

deka_erik Posted - 2013/11/15 : 19:44:38
Dom är byggda i 22mm spån. Jag vet inte vad dom väger men jag läste om någon som byggde dom i mdf och då vägde dom 140kg/st så mina borde vara lite lättare.

Tills vidare får mitt gamla Nad 2600 stå för krafen.

Vi får se om häftmassan behövs då bion huserar i en betongbunker i källaren men visst det finns säkert något som skramlar där också.
Tomas J Posted - 2013/11/15 : 19:01:26
Vad blev det för materialtjocklek?

Vet du hur mycket de väger?
RuneStone Posted - 2013/11/15 : 18:37:53
quote:
Jag rekomenderar att du köper på dig en massa häftmassa.

höhö..
Kan tänka mig TS ringer till hifikit eller någon liknande butik och säger "Hej, jag vill ha ett stöddigt monstersteg med ordentligt med watt och så en sjuhelvetes massa häftmassa tack.."

Circlomanen Posted - 2013/11/15 : 17:49:40
Det är riktigt kul att se lite stöddiga hornbyggen.
4 st tappade 12or i en hemmabio borde nog kunna prestera som få andra subbar kan. Se bara till att du inte snålar med kvalitets-watt. Ett bryggat QSC RMX 1850HD eller två borde kunna hålla saker i kontroll.

Ser fram mot lyssningsintryck. Jag rekomenderar att du köper på dig en massa häftmassa. Du kommer höra rasslande saker överallt när du ventilerar dessa subbar, och häftmassa är bra för att de-rasslifiera hemmet.

Mvh,
Johannes
deka_erik Posted - 2013/11/15 : 16:44:30
Det är en renodlad bio. Visst händer det a jag ser på koncerter i bion men mest kommer det att handla om film.

Jag har räknat med att dela vid 70-80hz lite beroende på vad som låter bäst.

sladdbarn Posted - 2013/11/15 : 10:20:53
Ser fram emot lyssningsintryck
Tomas J Posted - 2013/11/15 : 06:43:06
Ska du ha dem till bio eller Hifi, eller både och?
Hur högt i frekvens har du tänkt att spela med dem?

Fina och diskreta blev de ju i alla fall, snyggt byggt!
deka_erik Posted - 2013/11/14 : 23:09:57
Bygget har pågått under lite längre tidsrymd än 4h säg 2 veckor. Jag fotade lite under bygget och prioriterade byggandet före trådskrivandet så ni får hålla tillgodo med efterhandsinformation

Jag har inte haft möjlighet att lyssna så mycket ännu men kapaciteten finns där. Jag måste först möbla tillbaks rummet för att kunna utvädera resultatet. Mätningar kommer också i det skedet.
deka_erik Posted - 2013/11/14 : 23:08:19
Bygget har pågått under lite längre tidsrymd än 4h säg 2 veckor. Jag fotade lite under bygget och prioriterade byggandet före trådskrivandet så ni får hålla tillgodo med efterhandsinformation

Jag har inte haft möjlighet att lyssna så mycket ännu men kapaciteten finns där. Jag måste först möbla tillbaks rummet för att kunna utvädera resultatet. Mätningar kommer också i det skedet.
Jojje66 Posted - 2013/11/14 : 22:50:57
Visst. Det blixtrade bara till. Dryga 4 timmar innan det var klart från första bilderna. Spännande. och hur låter det då. År frun bara nöjd med hur bra dom smälter in i rummet eller tycker hon att det låter bra också?
Ryssen Posted - 2013/11/14 : 22:18:59
Öhh,det gick fort!
deka_erik Posted - 2013/11/14 : 22:15:19

En låda målad och på plats

Vi snabbspolar bygget av den spegelvända lådan så här ser det ut just nu...

Notera att de vita lådorna som utgör högtalarstativ till de temporära frontarna är carlssonkopior det ger en hint om storleken på Kraken.

Jag inser även att 1500lit spånskivehorn inte är ett problem i en hemmamiljö. Efter att ha vält upp lådorna mot väggen från att legat på bockar under bygget säger min fru "Men var tog dom vägen, jaha är det där du har ställt dom"

Detta öppnar byggmöjligheter för alla er som funderar men undrar om dom är nog diskreta
sladdbarn Posted - 2013/11/14 : 20:54:03
Grymt! Heja heja
deka_erik Posted - 2013/11/14 : 20:01:06
Budget för en låda

Element 2100kr Material ca 1000kr
Tomas J Posted - 2013/11/14 : 18:44:49
Roligt att se, ös på med bilder!

Skulle gärna bygga ett par också, men med min tidsplanering så dröjer det väl några år innan jag kommer till skott :)

Edit: vad är byggkostnaden på ett par föresten?
deka_erik Posted - 2013/11/14 : 18:09:22

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000