T O P I C R E V I E W |
R1 T |
Posted - 2013/06/20 : 16:45:04 Edit: Ändrade ämne på tråden eftersom det mest är simuleringar här, får bli en ny byggtråd senare.
Dags att bygga något nytt igen, har länge varit sugen på MTM som inte blivit av. Men jag gjorde ett test med mina små Fatial Pro som blev ganska lyckathttp://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=89978
Så nu tänkte jag bygga ett MTM system med mellanregister element jag funderat på ett tag.
Basar blir Beyma 15P80Fe
Mellanregister blir 18-sound 6ND430 2.st 16 Ohm per sida
Diskanter har jag inte bestämt ännu, men det lutar åt Mundorf AMT 2510 Den är större än vad den ser ut på bilden, nästan lika stor som Beyma TPL 150
Högtalarna kommer att delas aktivt, enligt de simuleringar jag gjort så borde 1500Hz och 125Hz vara en bra utgångspunkt.
Återkommer med lite simuleringar och mätningar vid vilka frekvenser mellanregistren släcker ut varandra, och hur avståndet emellan elementen påverkar.
Trevlig Midsommar
Med vänlig hälsning Åke |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
R1 T |
Posted - 2013/10/31 : 20:19:02 Ja om de är helt sömlösa vet jag ju inte, men jämfört med de andra filtren så är det en klar förbättring.
Med vänlig hälsning Åke |
HerrD |
Posted - 2013/10/31 : 19:53:27 Läser med intresse! Homogenitet och sömlösa övergångar mellan register tar tid att verkligen höra att det blir rätt. Har haft många system där det fällt avgörandet att gå vidare efter något/några år. Ser fram mot mera grundliga undersökningar och fina presentationer av resultatet. |
R1 T |
Posted - 2013/10/31 : 19:11:58 Har gått tillbaka till aktivdelning igen för att enklar kunna labba. Har fortsatt att labba med första ordingens filter (6dB) på topparna. Har ett överlapp mellan elementen på lite drygt 2.5 oktaver.
Måste få säga att första ordningens filter är det som låter klart bästa, övergången mellan elementen är helt sömlös. De spelar helt oansträngt utan att sakna detaljer ända ner i basen.
Förutom första ordningensfilter på topparna så har jag ändrat delningen till 80hz och petat in ett BR-rör för att de skall gå ner till 80HZ med full styrka, fungerar riktigt bra, hade svårt att få till övergången mellan midbasarna och basarna förut.
Just nu är jag riktigt nöjd med ljudet, men jag kommer att titta lite på baffeln för midbasarna, eftersom den skapar en konstig knyck vid ca 1100 Hz, vilket medför att avrullningen på diskant och midbas inte blir riktigt lika.
Med vänlig hälsning Åke |
R1 T |
Posted - 2013/10/24 : 22:19:25 Tack för svaret, ser fram mot en lite längre beskrivning när du får tid, kan säkert vara intressant för andra också. Mätningarna är på topparna bra.
Har lagt till några länkar på mid-basarna i det passiva filtret, så nu låter det riktigt bra
Med vänlig hälsning Åke |
PetterPersson |
Posted - 2013/10/24 : 21:47:03 Korta svaret är att jag tycker det ser mycket bra ut. Rent av imponerande. Längre svaret får du vänta något med...mycket att göra nu |
R1 T |
Posted - 2013/10/24 : 19:50:04 Ingen som vet vad mätningarna ovan säger och vilken nytta man kan ha av dem
Med vänlig hälsning Åke |
R1 T |
Posted - 2013/10/21 : 19:07:02 Skulle vilja ha lite hjälp med att tolka och förstå några mätningar nedan. Alla mätningar är gjorda i ARTA och på 30cm avstånd
Burst Decay: vad säger den egentligen, är det någon form av efterklangstid
Group Delay: Vad jag förstått så skall den vara så rak som möjligt, men vad är det, är det någon form av fasförskjutning Hur mycket kan den avvika utan att det blir problem
Step Response: Jag antar att den skall vara så snabb (kort) som möjligt. Om man tittar på det som ser ut som ett V, innebär det att elementen är olika snabba eftersom det blir ett V. Vad är bra och vad är dåligt
Vore väldigt tacksam om någon kunde förklara lite om mätningarna.
Med vänlig hälsning Åke |
R1 T |
Posted - 2013/10/20 : 17:59:20 Lite uppdatering Har som sagt byggt om högtalarna så nu ser de ut som timglas. Snyggt eller inte så mäter diskanten bäst så, och off-axis så faller den av mycket jämnare.
Har även börjat labba med ett passivt filter till topparna, lite inspirerad av Martin så har jag gjort ett 1:a ordningens filter. Än så länge så har jag faktiskt bara 2.st komponenter. Har aldrig förut lyckats gjort ett passivt filter med så få komponenter, och som dessutom låter riktigt bra, Kommer nog komplettera med en länk på 18-sound som har en topp vid ca: 5500Hz
Så är ser det ut med det enkla filtret 0 till 60 grader. Lutningen från ca 400Hz är inte så mycket som det ser ut i grafen, den är ca 2.5-3dB.
Här ser man bättre att lutningen inte är så stor som det verkar ovan.
Med vänlig hälsning Åke |
R1 T |
Posted - 2013/09/24 : 12:25:49 Nu har jag justerat filtret, förmycket baffelsteg som vanligt För mycket baffelsteg tar bort allt liv i högtalaren, detaljer försvinner och ljudet blir platt och tråkigt.
Nu låter det riktigt bra, den största skillnaden som jag märker är rumsinformationen på inspelningarna som kommer fram mycket bättre nu. Om det beror på baffelns utformning eller den lägre delningen vet jag inte.
Håller på och testar två olika filter, ett 18/18dB B 1500Hz och ett 12/12dB LR 1700Hz.
Med vänlig hälsning Åke |
R1 T |
Posted - 2013/09/23 : 20:33:57 Ja nu ser det ganska bra ut. Men det lilla jag han och lyssna, så tyckte jag att det var något som inte stämmde, får kolla på filtret i morgon. Tror det var något med diskanten, kanske behöver ett lyfft för att kompensera för den smala spridningen.
Mvh Åke |
asto |
Posted - 2013/09/23 : 15:52:29 Snyggt! Spännande att höra om du upplever någon skillnad på ljudet också |
marens |
Posted - 2013/09/23 : 13:00:03 Ser riktigt fint ut! Lite smal spridning i diskanten enligt min smak, men annars väldigt fina kurvor. |
R1 T |
Posted - 2013/09/23 : 11:23:17 Så här blev spridningen horisontellt med nya baffeln. Det är delat vid 1500Hz, vilket var omöjligt förut utan att få en topp vid ca 2000Hz från 30 grader och uppåt.
0,15,30,45 och 60 grader
Med vänlig hälsning Åke |
R1 T |
Posted - 2013/09/22 : 11:49:58 Den kommer att se ut som ett timglas.
Med vänlig hälsning Åke |
asto |
Posted - 2013/09/22 : 10:02:46 Det ser ut som du kommer att få klart bättre förutsättningar nu Hur ser baffeln ut?
Jag läste att i en äkta d'appolito konfiguration så skall elementens c-c vara 2/3 våglängd av delningsfrekvensen. |
R1 T |
Posted - 2013/09/21 : 19:50:55 Har haft problem med en större svacka vid ca 2000Hz on-axis och en topp vid ca 2000Hz off-axis, vilket har resulterat i att jag måste dela högre än vad jag hade tänkt mig.
Så idag gjorde jag lite tester på 5.st olika bafflar, har gjort väldig många mätningar, men graferna nedan visar skillnaden mellan baffel 1 och 5. Så i morgon blir det till att bygga om topparna.
Skillnaden mellan baffel 1 och 5 on-axis delat vid 1500Hz 18dB Grön Baffel 5
Skillnaden mellan baffel 1 och 5, vid 1500Hz 45 grader off, 18 dB Här har dippen blivit en topp istället, och den har ställt till det en hel del på mina filter. Mörk lila baffel 5
Med vänlig hälsning Åke |
R1 T |
Posted - 2013/09/19 : 17:27:47 quote: Kan det vara så att du blandar ihop elektrisk och akustisk fas? Om elementen spelar i fas (akustiskt) uppmätt rakt framifrån så kan du simulera med phase lag 0 grader.
Tror inte det, det är akustisk fas jag menar i exemplet. Det skiljer 90 grader mellan diskant och mellanregisteret, så om jag polvänder ena elementet så blir det ingen skillnad på frekvensgången.
Med vänlig hälsning Åke |
marens |
Posted - 2013/09/19 : 10:57:57 quote: I normala fall har jag ofta behövt sänka lite mellan typ 600-2000Hz för att röster inte skall ta över helt. När tonkurvan är ganska linjär i alla riktningar så låter det faktiskt ganska bra utan att behöva försköna något register
Jag tycker precis likadant: om man lyckas få till spridningen så bra som du har gjort här ovan så att kurvan blir linjär även off axis så behövs ingen dämpning i presence-regionen som på en vanlig högtalare med platt diskantplatta (spridningen blir mycket bredare och ljudet blir mer energirikt där diskanten tar över). Det låter mera avslappnat och naturligt ändå. Jag drar slutsatsen att vi upplever klangbalansen på ljudet mycket beroende av hur off axis responserna ser ut, men bestämmer riktningen på ljudet beroende på direktljudets frekvensgång. |
asto |
Posted - 2013/09/19 : 10:45:07 quote: Dina mätningar ser riktigt bra ut, om jag förstår rätt så är det en 6,5" och en domdiskant med waveguide
Tack! ja det är Seas H881. I normala fall har jag ofta behövt sänka lite mellan typ 600-2000Hz för att röster inte skall ta över helt. När tonkurvan är ganska linjär i alla riktningar så låter det faktiskt ganska bra utan att behöva försköna något register
quote: mellanregistret ligger ca: 90 grader efter diskanten
Kan det vara så att du blandar ihop elektrisk och akustisk fas? Om elementen spelar i fas (akustiskt) uppmätt rakt framifrån så kan du simulera med phase lag 0 grader. Då kommer du att få 3 lober och den övre är tänkt att peka i taket mitt emellan högtalare och lyssningsposition. Så har jag förstått saken. Jag vet inte hur många som bryr sig om vertikalspridningen egentligen när dom konstruerar högtalare? |
R1 T |
Posted - 2013/09/18 : 18:32:00 Kan någon verifiera att jag har tänkt rätt med Xdir nedan.
Jag har delat 2900Hz 18dB, elementen korsar varandra -3db, mellanregistret ligger ca: 90 grader efter diskanten och det är 150mm mellan diskant och mellanregistret. Vad jag tror, så ser det ganska bra, eller tolkar jag allt fel?
Med vänlig hälsning Åke
|
R1 T |
Posted - 2013/09/18 : 13:35:41 Dina mätningar ser riktigt bra ut, om jag förstår rätt så är det en 6,5" och en domdiskant med waveguide.
Med vänlig hälsning Åke |
asto |
Posted - 2013/09/18 : 09:28:03 Mina mätningar ovan är på en 6,5" och diskant med waveguide. |
Wing Zero |
Posted - 2013/09/18 : 08:04:43 Ahaaa. Då förstår jag bättre. Det är nog inte många som tänker på det. Marens här på forumet berättade något liknande för mig för några år sedan vad en waveguide gör med spridningen och hur den då beter sig off-axis. Det var den första aha upplevelsen jag hade med jämn och fin spridning och då visade han mig att även om man inte är i samma rum som högtalarna så märker man att ljudet håller ihop på ett bra sätt. |
R1 T |
Posted - 2013/09/17 : 23:52:23 Det du skriver är egentligen helt rätt, fast tänk tvärtom. Man vill inte att något skall sticka ut off-axis eftersom det påverkar ljudet du hör från lyssningsplatsen.
Även om du har högtalarna riktade mot dig när du lyssnar så är det inte bara on-axis du hör, utan även off-axis kommer att blanda sig i det.
Har du en högtalare som mäter "bra" on-axis, men har en topp off-axis vid tex. 2000Hz som dessutom råkar vara första reflexen, så kommer du att uppleva ljudet som att du har förmycket diskant och du kommer att få problem med bla. kvinnliga röster.
Så målet är att få högtalaren "Bra" on-axis och att den faller av så snyggt och prydligt som möjligt off-axis, vilket inte är så lätt
Mvh Åke |
Wing Zero |
Posted - 2013/09/17 : 18:43:58 En dum fråga kanske. Är det inte allra viktigast att dom låter som allra bäst pekandes rakt mot en? För om man ändrar på filtret för hur det låter 30, 60, eller 90 grader då ändras ju också ljudet hur det låter med dom pekandes rakt mot en. Är det inte då en liten risk att dom kanske låter kasst pekandes rakt mot en om man nu får dom att låta bra vid 30 eller 60 graders vinkel? Har inte riktigt förstått det där än fastän jag har läst en del om det. |