T O P I C R E V I E W |
Wing Zero |
Posted - 2013/04/17 : 10:52:02 Nu är det dax för mig att ta mig i kragen och börja lägga upp lite bilder här. Har varit medlem på detta forumet nu i ett antal år utan att visa upp vad det är man har gjort så nu är det dax att skärpa till sig lite (skäms på mig) och visa vad man sysslar med. I höstas så pratade jag lite med Ingvar om att jag ville ha någon rolig låda till mina JBL E130 och han visste direkt vad dom förtjänade. Sagt och gjort så beställde jag ett "litet" kit från han och så här såg det ut då.
en liten brädhög på över 80kg landade hemma i hallen. Någon som kan gissa vad det ska bli?
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Wing Zero |
Posted - 2013/10/14 : 18:05:04 Var där inne efter jag skrivit detta. Betar av del för del på forumet efter att ha varit på en välbehövlig semester i några dagar och inte haft tid att kolla vad som hänt under tiden. |
marens |
Posted - 2013/10/14 : 10:21:30 http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32384&whichpage=15
|
Wing Zero |
Posted - 2013/10/14 : 10:17:40 Härligt att höra. Jag tror att det kommer ge dom ett rejält ljudlyft. |
marens |
Posted - 2013/10/10 : 12:14:21 Nu ska högtalarna få sina efterlängtade filter iaf. |
Wing Zero |
Posted - 2013/09/10 : 17:36:44 Tror faktiskt att du har rätt för när jag ställde högtalarna där fönstrena finns så lät det mycket bättre och då stod dom även en halvmeter ut från väggen. Vi kan absolut prova att ändra om filtret om du vill och har tid. Du har ju själv ett väldigt intressant bygge nu på vårat grannforum som jag följer. Modigt av dig att bege dig på en 4-vägare. Jag tror inte att jag hade vågat med tanke på hur komplicerat filtret kan bli. /Kristofer |
marens |
Posted - 2013/09/10 : 10:05:05 Tror det delvis är avståndet till väggen som gör svackan kring 100Hz. Den syns å andra sidan även på närfältsmätningarna men inte lika mycket, ev. är det fasskillnad mellan ljudet från hornöppningen. En reflektion i hornet som tar sig ut om man inte dämpar hornet jättemycket.
Hade ju varit kul att höra hur det vart med nya filtret för att räta ut nivåhöjningarna mellan 250Hz-4kHz, ev. kanske jag har några komponenter liggandes som vi kan prova med om du vill. Har ett par stora luftlindade spolar med tjock tråd bl.a. på 2mH eller 2,2mH, kommer ej ihåg vilket. |
Wing Zero |
Posted - 2013/09/06 : 14:42:42 Vill meddela alla här nu att jag kommer inte att fortsätta göra något mer med mina QW-1 högtalare och istället sälja dom i nuvarande skick främst för att dom helt enkelt tar för mycket plats här hemma och har inte råd att lägga ut så mycket mer just nu på dom. Känner nu att jag skulle ha valt modellen mindre istället men nu blev det som det blev. |
Wing Zero |
Posted - 2013/08/30 : 08:28:10 Det har jag inte provat. Ska göra det idag. |
Wing Zero |
Posted - 2013/08/30 : 08:27:46 Det har jag inte provat. Ska göra det idag. |
R1 T |
Posted - 2013/08/30 : 04:33:23 Prova att plugga igen porten så det blir som den slutenlåda, då ser du om det är utsläckning mellan port och element.
Mvh Åke |
Wing Zero |
Posted - 2013/08/29 : 13:48:25 more10: En mätning utomhus hade varit skoj att göra. Det är nog inte helt omöjligt att man kommer testa det när tillfället ges. Dom står redan nu mot väggen och invinklade rakt mot lyssningsposition. Flyttade jag ut dom från väggen blev problemet bara värre.
Mathias: Har gjort det på diverse ställen i lådan för att testa mig fram med blandade resultat men inte sådant resultat som jag var ute efter. Har då använt mig av både skumgummi och vanlig dämpmatta under testen.
Jag vet att detta problemet kan åtgärdas genom att byta ut baselementen men tyvärr så finns inga pengar för det just nu. Om man bortser från basen så låter högtalarna riktigt bra. Kan absolut inte klaga på mellanregistret eller diskanten överhuvudtaget även om jag vet att det kan bli bättre. |
Mathias på Öckerö |
Posted - 2013/08/29 : 12:45:08 om det är utsläckning pga fasvänt ljud ifrån porten, kan man inte försöka trycka upp nåt ludd som dämpar 100 Hz?
|
more10 |
Posted - 2013/08/29 : 12:36:07 Gör en mätning utomhus om du har möjlighet.
Står högtalarna med baffeln ungefär 90 cm från väggen? Pröva att ställ dom närmare väggen i så fall. |
Wing Zero |
Posted - 2013/08/29 : 11:56:38 Har precis börjar labba med hornresp så jag ska testa att lägga in mitt element och låda där sen när jag kan mer för att se exakt hur det ser ut teoretiskt. Men det konstiga är att jag testade nu att byta placering på högtalarna och satte dom vid andra sidan väggen och då helt plötsligt så lät dom mycket kraftfullare i basen. Jag vet att mitt rum spökar lite med dessa lådor men nu börjar det bli irriterande. Där jag testade dom nu kan dom tyvärr inte stå även om det lät bäst där. Får ta mig en funderare hur jag ska göra. |
more10 |
Posted - 2013/08/29 : 09:21:07 Det är inte utsläckning från golvstuds i alla fall, den ligger på 400 Hz.
Jag tror att det är portbidraget som är för stort. Du får utsläckning för att det som kommer ur porten är fasvridet i förhållande till elementet. Du kommer att se detta väldigt tydligt i hornresp. |
Wing Zero |
Posted - 2013/08/29 : 07:28:08 more10: Kommer göra det under dagen. |
more10 |
Posted - 2013/08/29 : 00:31:01 quote: Det konstiga är att mäter man port och element för sig så mäter allt jättebra
Kan du lägga upp de mätningarna också?
Och kanske göra en hornrespsimulering av lådorna med de element du använder? |
Wing Zero |
Posted - 2013/08/27 : 17:55:46 Mätningen är på båda högtalarna ca 3.5 meter från varje. Imorgon ska jag mäta dom var för sig och testa alla funktioner som finns i programmet. Mätte dom så här nu för att se svackan som man upplever. Det konstiga är att mäter man port och element för sig så mäter allt jättebra. Känns som att där är fasproblem mellan basen och porten. Funderar faktiskt på att göra mig av med basarna och köpa sådana som du har Åke. Dom borde passa mycket bättre vad jag har hört. Dessa JBL element är gjorda för stora horn och tråkigt nog så hade inte det funkat hemma hos mig. |
R1 T |
Posted - 2013/08/27 : 17:31:24 Hur långt sitter du från högtalarn? Är mätningen på en eller båda högtalarna? Mvh Åke |
Wing Zero |
Posted - 2013/08/27 : 15:13:12 Har nu fått igång mitt mätprogram och lekt lite med det och detta är vad jag fick fram. Miken står i öronhöjd vid lyssningsposition.
Här syns svackan i den högre basen som jag upplever tydligt från lyssningsposition.
Några kommentarer om mätningarna? Vet ej om jag mätt korrekt men jag tror det. Första gången som sagt. |
Wing Zero |
Posted - 2013/07/14 : 11:07:45 Ser fram emot det. |
maal |
Posted - 2013/07/13 : 22:58:58 Kul att det börjar ordna upp sig. Dags för ett besök hos dig igen! Vi ska testa mitt slutsteg och mitt nya försteg hos dig. Ska hinna med en resa till västkusten först. |
Wing Zero |
Posted - 2013/07/11 : 17:12:53 En liten uppdatering om vad som har hänt. Har spelat in basarna lite mer nu. Låter dom spela med en 10 hz ton under nätterna då dom inte stör någon och nu idag när jag lyssnade så kan jag pusta ut säga att jag är inte ett dugg orolig för svackan i basen mer då den är mer eller mindre helt borta. Det enda som behövdes var en jäkla massa inspelningstid för att lösa problemet och dom behöver säkert mycket mer för att prestera maximalt. Ska låta dom köra några nätter till sen så borde det räcka. Där är bra med kraft redan nu i basen ner till ca 30 hz med full kraft och fullt användbar bas ner till ca 25 hz när jag kör frekvenssvep på dom så jag är nöjd. Nu ska jag bara fixa till det nya filtret så dom sista bitarna faller på plats. Längtar som bara den. |
Wing Zero |
Posted - 2013/06/29 : 13:35:10 Då var det nästa test. Tog bort all extra dämpning jag hade lagt dit utom den som ska vara kvar i lådorna.
Lade en bit dämpmatta precis bakom baselementet och häftade fast den på ett par ställen så den ska stanna kvar där. Dämpmattan sitter inte spänd utan löst så den kan röra sig mer eller mindre fritt.
Och nu börjar det hända grejer. Blev lite mer botten än förut. Måste också berätta att basarna fick sig en rejäl inspelning från igår till idag. Satte basarna så som jag berättade innan och lät datorn skicka en 20 hz ton in och skruvade upp så basarna rörde sig några millimeter. Hade först lite kul innan jag fasvände den ena lådan med att leka med frekvenser mellan 30 och 50 hz. Tallrikar och glas dansade i köket, fönstret i grabbens rum skramlade så pass mycket så jag trodde att det skulle gå sönder och även maskerna som sitter bakom ena högtalaren dansade lite för sig själva. Visst, svackan är kvar men den har faktiskt försvunnit mer och mer. Nu måste jag bara fixa filterkomponenterna sen så tror jag inte att jag kan göra så mycket mer med lådorna förutom måla dom.
|
marens |
Posted - 2013/06/24 : 18:20:37 Ja, kanske lite inspelning med radiomusik, en spole med lite mer resistans och induktans i och sedan börja forska i vart det är enklast att fixa bastappet som är kvar. Så slipper man oroa sig i onödan sas.
Tack maal, du har e-post. Kan finnas fördelar med att smida vidare nu när bollarna är i luften. |