HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ska bygga 8st bashorn - Hjälp Önskas

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Roboo Posted - 2013/01/21 : 11:32:55
Hej alla! Första posten så hoppas jag postar i rätt avdelning.

Sökfunktionen visade något SQL-serverfel så ursäkta om det redan finns en liknande tråd.

Nu till topic..
Jag och en kompis ska bygga bashorn. 8st närmare bestämt.

Vi hade nästan bestämt oss för Rog Mogales 1850 horn (www.speakerplans.com) men sen ju mer jag läste på diverse forum så såg jag att folk inte rekommenderar de längre då det finns "bättre". Folk skrev att de inte spelar tillräckligt djupt för dagens musik. Att de spelar lägre i volym än andra motsvarande lådor. Att de lät "burkiga" osv..

Så nu är jag väldigt kluven, vad är "bättre" egentligen?

Har kollat runt på www.freespeakerplans.com samt http://hornplans.free.fr/ och det finns ju så många konstruktioner att jag vet inte vad längre.

Så nu hoppas jag någon kunnig bastokig person kan ge oss tips på en konstruktion som passar oss.

Önskade specifikationer är egentligen bara att de ska spela så högt som möjlig, passa dagens "clubmusik", mycket kickbas och elementen får inte kosta mer än 4000kr per låda.

Tack på förhand!

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Roboo Posted - 2013/02/14 : 18:19:33
quote:
Varför behöver du galler? Elementet är ju skyddat i och med veckNingen. Att sätta galler i mynningen kommer bromsa luftflödet där det är som störst. Du kommer alltså att tappa känslighet. Är det värt det? Sätt då hellre fler stag i mynningen så folk inte når in.

Tänkte att det skulle bli snyggt och stilrent, ser ut som fabriksbyggda lådor. Men om det nu är så att man förlorar så mycket känslighet så får det bli utan galler och skum.

Men hur gör de stora högtalartillverkarna?
Mäter de lådorna utan galler och skum och monterar de efteråt för att det ska se bättre ut på pappret?

Nu har jag fixat lite svart epoxy färg:

PetterPersson Posted - 2013/02/13 : 17:59:12
Varför behöver du galler? Elementet är ju skyddat i och med veckNingen. Att sätta galler i mynningen kommer bromsa luftflödet där det är som störst. Du kommer alltså att tappa känslighet. Är det värt det? Sätt då hellre fler stag i mynningen så folk inte når in.
more10 Posted - 2013/02/12 : 16:04:34
quote:
Tänkte på om det går att förlänga stagen i mynningen ända ut så kan man skruva gallret i det.

Finns det några nackdelar att göra så?

Dom kan bli fladdriga. Du kan göra tvärstag också så blir det stabilare.
more10 Posted - 2013/02/12 : 16:02:32
quote:
montering av islagsmuttrar.

Använd m5 rampamuff istället. Finns på http://www.tools.se/.
Roboo Posted - 2013/02/11 : 17:18:22
En liten fundering..

Det är tänkt att vi ska montera galler och skumfront men det vore bra att ha lite mer stödyta till gallret.

Tänkte på om det går att förlänga stagen i mynningen ända ut så kan man skruva gallret i det.

Finns det några nackdelar att göra så?

Bild som visar hur jag menar:

Och har någon av er tips på vart jag får tag i bra galler?
Roboo Posted - 2013/02/10 : 19:39:34
Mer bilder kommer så fort vi bygger mer, just nu står det lite still då vi måste köpa ett element för att kunna kolla bultcirkeln inför förborrning och montering av islagsmuttrar.

PetterPersson Posted - 2013/02/09 : 19:26:43
Många horn är alltid trevligt! Mer bilder!!
Wing Zero Posted - 2013/02/09 : 18:25:20
Spännande.
FForsman Posted - 2013/02/09 : 15:30:22
Det här är kul att se.

/mvhff
emil Posted - 2013/02/09 : 15:01:57
Kul och se att ni är igång
Roboo Posted - 2013/02/08 : 00:32:57
Tänkte bara säga att vi la ner hela byggprojektet och köpte 8st såna här istället:

Nej då, vi har kapat, kapat och kapat. Inte speciellt kul i en sån liten verkstad vi har fått låna.

Första sidan med alla vinklar ritas upp:

Köpte lite lim:

Bitar över 45 grader körs i hyveln:

Förborrning:

Skruv+lim:

Första vinkeln monterad:

Fler lådor:

Tobbe_L Posted - 2013/01/28 : 17:43:11
Tråden ligger ju under bildreportage så självklart förväntar vi oss massa byggbilder
FForsman Posted - 2013/01/28 : 14:29:34
quote:
Om det är någon som är intresserad så kan jag lägga ut en bygglogg med bilder
Självklart är vi det! Utan reportage och inlägg så blir det inte mycket till forum så kör hårt.

/mvhff
Roboo Posted - 2013/01/28 : 12:35:11
Björkplywooden kom i fredags så vi började kapa ut bitarna för de 2 första 1850 hornen. Som toppar blir det X-tro.

Om det är någon som är intresserad så kan jag lägga ut en bygglogg med bilder

Roboo Posted - 2013/01/24 : 15:50:15
quote:
Lite förslag på lämpliga topplådor.

SMT-212 med fördelen att de är relativt lätta och billiga att bygga. Finns en hel del som kör dessa tillsammans med 1850 hornen. Kan delas 100 Hz HP utan problem.

X-Tro om man vill satsa lite mer, även dessa kan köras från 100 Hz. Ganska avancerad och svårare att bygga men ger betydligt mer output än SMT-212.

Ett lite mer vågat alternativ som jag egentligen tror skulle kunna bli riktigt bra är att kombinera det korta HD15 hornet med en hornladdad 12" och en 1" driver. det finns en hel del diskussioner på speakerplans om detta. Finns en hel del kommersiella lådor med liknande designer. Själv föredrar jag 1" drivers före 2" om man har möjlighet att dela lite längre upp i frekvens. Brukar låta snällare och dom faller inte lika snabbt uppåt i frekvens.

Hur svåra de är att bygga spelar ingen som helst roll.. Så effektiva som möjligt bara.

Ja jag ska ta och kolla upp den där hybridtoppen med HD15, det kan ju kanske vara nåt.

emil Posted - 2013/01/24 : 11:15:53
Lite förslag på lämpliga topplådor.

SMT-212 med fördelen att de är relativt lätta och billiga att bygga. Finns en hel del som kör dessa tillsammans med 1850 hornen. Kan delas 100 Hz HP utan problem.

X-Tro om man vill satsa lite mer, även dessa kan köras från 100 Hz. Ganska avancerad och svårare att bygga men ger betydligt mer output än SMT-212.

Ett lite mer vågat alternativ som jag egentligen tror skulle kunna bli riktigt bra är att kombinera det korta HD15 hornet med en hornladdad 12" och en 1" driver. det finns en hel del diskussioner på speakerplans om detta. Finns en hel del kommersiella lådor med liknande designer. Själv föredrar jag 1" drivers före 2" om man har möjlighet att dela lite längre upp i frekvens. Brukar låta snällare och dom faller inte lika snabbt uppåt i frekvens.
more10 Posted - 2013/01/24 : 09:47:57
Ritningen till hornet finns ju, så det går att simulera 4 st Mogale horn tillsammans i Hornresp. Det är lite pyssel men antagligen värt besväret.
Wing Zero Posted - 2013/01/23 : 19:11:11
Hade kanske varit värt att titta lite på Speakerstore.nl. Dom har horntrattar upp till 15" (Limmer - 085). Dock inte helt gratis men ett par sådana och en rejäl 2" horn på toppen borde funka hur fint som helst.
Roboo Posted - 2013/01/23 : 18:55:51
quote:
Runt 100-120 Hz bör vara en lämplig delning för 1850 hornen, det är såklart inte hugget i sten utan beror lite på vilka topplådor ni tänkt använda.

Med fyra bashorn per sida blir det lagom med typ två dubbel 15 med en rejäl driver och horn per sida. Alternativt bygga något hornladdat men tänk på spridning osv om ni ska täcka större ytor. En stor fördel med två större topplådor är att ni kan dela systemet i två om ni ska spela på mindre ställen dvs två basar och en topplåda per sida.

Tänk också på att mäta upp delay osv om ni använder konventionella högtalarlådor till topp eftersom det blir en viss fördröjning mellan hornkonstruktionen och de konventionella högtalarlådorna.

Eftersom 1850 ger väldigt bra output över 50 Hz så tycker jag inte att man bygger för stora lådor i onödan speciellt med tanke att du faktiskt får respons längre ner i frekvens när du kör flera lådor tillsammans.

Samtidigt så finns det en hel del andra konstruktioner, THAM-lådorna har fått mycket fina vitsord och verkar riktigt schyssta om man kollar på specifikationerna. Dessutom lätta att hantera vilket är en klar bonus för mobilt bruk.

Som det ser ut nu så kommer vi bygga 1850 lådorna.

Toppar ska vi också bygga

Vi har tittat på olika horntoppar, först ut MT122(speakerplans.com) men den ska delas vid 120hz, har läst att vissa tycker 1850 låter illa så högt i frekvens.

Sen har vi tittat på X-tro(freespeakerplans.com) som delas vid 90hz, men har läst att den har en nackdel att inte kunna köras fler än 2st.

Så har ni tips på horntoppar så är det utmärkt!
emil Posted - 2013/01/23 : 11:33:41
Runt 100-120 Hz bör vara en lämplig delning för 1850 hornen, det är såklart inte hugget i sten utan beror lite på vilka topplådor ni tänkt använda.

Med fyra bashorn per sida blir det lagom med typ två dubbel 15 med en rejäl driver och horn per sida. Alternativt bygga något hornladdat men tänk på spridning osv om ni ska täcka större ytor. En stor fördel med två större topplådor är att ni kan dela systemet i två om ni ska spela på mindre ställen dvs två basar och en topplåda per sida.

Tänk också på att mäta upp delay osv om ni använder konventionella högtalarlådor till topp eftersom det blir en viss fördröjning mellan hornkonstruktionen och de konventionella högtalarlådorna.

Eftersom 1850 ger väldigt bra output över 50 Hz så tycker jag inte att man bygger för stora lådor i onödan speciellt med tanke att du faktiskt får respons längre ner i frekvens när du kör flera lådor tillsammans.

Samtidigt så finns det en hel del andra konstruktioner, THAM-lådorna har fått mycket fina vitsord och verkar riktigt schyssta om man kollar på specifikationerna. Dessutom lätta att hantera vilket är en klar bonus för mobilt bruk.
martinsson Posted - 2013/01/23 : 07:34:10
Hur var det nu med summeringen av 4st stackade FLH's jämfört med sumeringen av 4st TH's, kan man i all enkelhet i den simulerade världen köra simuleringen i 0,5Pi för att få resultatet av en stack om 4st i båda fallen, eller föreligger där någon skillnad i hur man ska tolka resultatet med avseende på nedre användbar frekvens ?

Jag vill minnas att det varit delade meningar i forumen om detta, dvs att TH's inte summerar på samma vis som FLH's, min tanke är att detta (dvs om så är fallet vilket jag inte är klar över) har med mynningsarean att göra, och då en större mynning ifallet med THAM18 inte skadade själva simuleringsresusltatet (tvärt om) så kanske den summerar annorlunda (bättre?) i stacknings konfiguration än exempelvis THAM15 som har en betydligt mindre mynningsarea och att THAM18 i det fallet kanske är mer lik ett FLH i hur den summerar.

Beträffande omfång, den feedback jag får från användare säger att en nedre användbar gräns på 40Hz täcker normalbehoven mer än väl, och då är det inte bara rock'n'roll utan även elektronisk musik i både live och klubbinstallations sammanhang, jag själv känner inte att jag har tillräckligt med erfarenhet av THAM lådorna använda live för att bekräfta eller dementera detta, men feedbacken är omfattande och jag får helt enkelt förlita mig på den i detta fall.
FForsman Posted - 2013/01/22 : 21:30:43
- intressant Petter, det har jag inte tänkt på tidigare.

/mvhff
manw Posted - 2013/01/22 : 21:27:35
"Kickbas" låter som det är registret 70 - 100 Hz.
PetterPersson Posted - 2013/01/22 : 20:29:59
Jo, men det beror ju på vad man vill optimera efter. Över 52 Hz är 1850
helt överlägsna ljudtrycksmässigt, men om du vill spela djupare än så
så har du ju byggt dessa stora lådor helt i onödan. Ett frontladdat
horn har maximal slaglängd vid hornets jämförelse medan ett TH har
minimala konrörelser vid hornets avstämning. Det gör att ett TH alltid
kommer ge mer SPL per lådvolym än ett frontladdat horn. Därför måste
ett frontladdat horn delas högre än dess avstämning för att maximalt
kunna utnyttja dess ljudtrycksförmåga.
emil Posted - 2013/01/22 : 19:44:18
Du behöver inte dela så högt som 52 Hz, 40 Hz räcker fint dom går lägre ner men med mindre output såklart.

Med fyra per sida antar jag att du har bra output ner mot 40 Hz. Lägre behövs knappast till dena applikation.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000