T O P I C R E V I E W |
DrBoar |
Posted - 2012/12/03 : 14:23:38 Klinger hornen i orginal har ju mynningen riktad nedåt och lådan stående på ben.
I denna konfiguration kan man tänka sig att urtaget av fronten vid hornöppningen är för att anpassa öppningen då lådans öppning är riktat rakt ner i golvet 20 cm ner.
Men när man ser stående horn av Sperrling Sontec och andra undrar jag vad denna förkortning/assymetri av hornet har för syfte.
Jag hoppas att det har ett syfte förborgat för mig och att någon kan förklara det för mig.
Annars kan det vara "cargo cult" dvs att man gör något meningslöst för att någon annan gjorde så (när det var meningsfullt). Inte första gången i så fall Primo Levi har ett kul exempel med tillverkning av målarfärg i Italien i sin bok Det periodiska systemet.
|
8 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
DrBoar |
Posted - 2012/12/17 : 20:34:57 Har mätt Klinger hornen med de olika elementen med Omnimic med micken i hornöppningen 1. Förvånande små uppmätta skillnader 2. Bäst bas har Beyma elementet med ett Fr på 80 Hz och ett Qes på 0.3. Imperial har verkligen rätt om vilka element man skall använda Röd= Beyma Gula är Isophon Fane Eminence och svart Gamma Philips
De tävlande elementen
|
DrBoar |
Posted - 2012/12/12 : 14:17:25 Imperial, och andra! Nu har jag mätt olika element i Klingerhornen och sorterat dem efter Fr
Första raden Fr 25-30 Hz Philips AD 12250/W8 och Gammal LA1231 Första impedanstoppen större än de andra och första impedansdippen vid ca 35 Hz
Andra raden Fr 50-50 Hz Q från 0.4 till 0.6 Isophon30/37A Fane Cresendo Eminence Delta, Seas 30FA De tre huvudtopparna ungefär jämnstora första impednsdippen vid 40 Hz
Tredje Raden Fr> 60 Hz och Q <<0.4 Beyma G320 och HH1200 Första impedanstoppen mycket mindre än de två andra, topp två har en dubbeltopp. Första dippen vid ca 45 Hz. Kryper man in i hornet och knackar på mellanväggarna så låter det en hel del men det är en ljus ton (hög frekvens). Jag kanske skall bygga horn i mjuk masonit och sedan klä dem med 4mm björkplywood?
|
DrBoar |
Posted - 2012/12/04 : 07:35:39 Sista sektionen är ju 34 cm lång och urtaget är 17 cm dvs precis hälften. Urtaget gör ju att hornet utvidgar sig mycket snabbt i en av fyra riktning så man kan ju se det som att man ökar flaren på hälften av sista sektionen. |
more10 |
Posted - 2012/12/03 : 20:48:34 quote: Men så var det det där utsågningen av öppningen
Lathet. Det var väl enklare att sno Klingers ritning rakt av. |
PG Jeppsson |
Posted - 2012/12/03 : 17:56:43 quote: Att inte linnar verkar bry sig mer om det här forumet tycker jag är förståeligt.
|
Mickel-mackel |
Posted - 2012/12/03 : 17:37:39 Att inte linnar verkar bry sig mer om det här forumet tycker jag är förståeligt. |
DrBoar |
Posted - 2012/12/03 : 17:02:28 Jo jag har fattat att det skall vara ett bra horn och jag en pinsamt stor armada av 12" basar att testa ;)
Men så var det det där utsågningen av öppningen, en bra sak kan vara att de vibrerande sidoväggarna svänger med olika mönster. Går det att se i horn simuleringar om det blir någon skillnad alls, Linnar var är du? |
Imperial |
Posted - 2012/12/03 : 16:25:07 Det där är en trevlig konstruktion om man bara bygger efter Klinger bokens instruktioner. Ett vanligt misstag med dessa är att man har bl.a. För låg Fs på basarna.
/ |