HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Gainclone av en elektronik-analfabet FELSÖKNING

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Geografica Posted - 2012/11/16 : 08:34:00
Mitt första inlägg någonsin(och långt blev det tydligen också). Har med glädje läst ett tag på forumet och insett vad mycket coola saker man kan göra. Jag har läst många av bildtrådarna med behållning trots att jag nästan inte fattat någonting av vad ni håller på med.

Jag vill ju också bygga egna ljudapparater. Men med tanke på att jag aldrig läst någon ellära och inte har hållit en lödkolv sedan tekniken på högstadiet (ca 25 år sedan) finns vissa luckor

Det började med att jag bestämde mig för gainclone som start. Ett kit och enklast möjliga konstruktion. På vägen har det växt lite och blivit krångligare eftersom jag har svårt att göra något lagom och enkelt. Ni får se framöver vad jag menar.

Kommer behöva hjälp med vissa saker och jag hoppas någon vänlig själ kommer att titta in här och kanske ge lite tips på vägen.

Eftersom det är en bildtråd så kommer sådana också såklart framöver.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Geografica Posted - 2013/11/19 : 13:58:31
Jordloop verkar det vara. Av det jag har läst skulle jag behöva göra om ledningsdragningen en del om jag skulle ordna det den vägen.

Har läst om två olika "jordloopsbrytare" (korrekt översättning?). En med ett NTC-motstånd mellan respektive kanals förstärkarjord och chassijord.

Den andra är likriktarbrygga+motstånd+kondensator mellan förstärkarjord och chassijord.

Jag har testat metod 1 och den fungerar bra. Höger kanal blev nästan knäpptyst men ett litet sus finns kvar med örat i högtalaren på den vänstra.

Tänkte även testa den andra metoden och se om det kan bli ännu bättre. Finns det fler sätt? Enklare eller bättre?
Geografica Posted - 2013/10/12 : 22:25:17
Var lit nöjd när jag var klar så jag kopplade inte in steget till min nya HTPC förrän förra veckan.

Så fort jag kopplar in det och slår på så surrar det och knastrar. Inget sådant ljud har funnits när jag kopplat in bärbara spelare till den.

HTPC:n spelar med ett Lynxkort. När jag har provat att koppla via min andra förstärkare som försteg så är ljudet detsamma som när jag kopplar direkt.

När jag kopplar till min andra förstärkare och låter den spela så låter det ingenting.

Jordningsproblem? Börjar läsa jordningstråden så får vi se om det ger något. Förslag på vad jag kan börja med i övrigt mottages tacksamt.

//Johan
maal Posted - 2013/05/10 : 20:48:03
Snyggt jobbat!
solhaga Posted - 2013/05/02 : 07:30:11
Ser jättebra ut! Bra idé med att återanvända gamla chassin.
FForsman Posted - 2013/05/01 : 23:33:58
Grattis. Go känsla när den till slut står där I Hillman och spear musik.

Mvhff
ohmega Posted - 2013/05/01 : 22:34:55
Gött att du fick projektet i hamn. Fronten blev ju väldans snygg tillsammans med den strömbrytaren. Det passar stilmässigt så bra ihop. Grattis
Geografica Posted - 2013/05/01 : 20:54:23
Arbetet fortsatte och när jag fick en bit plexiglas måste jag ju använda den. Tänkte först ha den som front men mina habtverkskunskaper skulle göra att det ser för taskigt ut så jag nöjer mig med att ha den som baksida.

Fått dit kontakterna på baksidan.

Förstärkarkort färdigt .

Börjar få dit fler saker i lådan.

Nästan klar.

Borrar lufthål ovanför kylflänsarna. Vet inte om det behövs men varför inte. Försökte också göra något mönster. Blev sådär...

Teakfront bearbetas. En avlång bricka från 60-talet får bli front från tidigare visat företag.

Första provspelning med nya korten. Båda kanalerna fungerade!

Första provspelning på riktiga högtalarna. Det låter helt ok. Lite sus i högtalarna med örat nära, annars tyst.

En vy in från baksidan.

Slutmonterad. Målade lite på toppen med sprayfärg. Blev inte alls bra. Orkar inte göra om. Tänker inte ta fram den för inspektion utan den får stå inne i musikskåpet.

Här pryder den sin plats i skåpet. Den låter riktigt bra.

Från soffan.

Färdig!

Skönt att det blev klart. Det trodde jag inte för någon månad sen.

Geografica Posted - 2013/04/28 : 16:55:49

Gammal trasig CD-spelare slaktad fick bli botten. Börjat mäta ut var allt kan få plats.

Funderade på om jag skulle snickra resten själv. Som tur var försvann den idén snart. Är för dålig att snickra helt enkelt. Ny idé istället blev även locket från CD-spelaren och det här:

Geografica Posted - 2013/04/28 : 16:28:06
Fortfarande okunnig men jag gav inte upp i alla fall. Efter att ha försökt hitta fel och lött av och på komponenter såg kretskorten ut lite som ett slagfält. Jag fixade nya och började om.

Återanvände nätdelen som fungerade fortfarande. Släppte också idén om olika lådor och separat strömförsörjning. Tänkte även först sätta in VU-mätare men ännu fler moment behövdes inte.

Så här blev det till slut...

Geografica Posted - 2013/02/12 : 18:43:36
Jag är som sagt lite okunnig vad komponenterna på förstärkarkortet gör. Jag undrar om det sker någon förändring av något mätbart genom kretsens olika delar så att jag kan ta reda på om något mer är fel.

Kan ju testa och byta ett chip då jag har ett extra hemma. Tänkte bara om det är så att något annat fel finns så jag bränner ett till. De är inte jättedyra men det finns andra saker man vill använda pengarna till...
rannagarden Posted - 2013/02/12 : 15:50:19
Mäter du över V+ och V- så borde du ha dubbla 33.5V dvs 67V, om jag tänker rätt. Mäter du mellan vardera V och Jord så borde det vara 33.5V.
Geografica Posted - 2013/02/12 : 14:17:31
Jag är (nästan) säker på att jag kopplade minus till plus och tvärtom till båda korten när jag skulle testköra en sista gång innan det skulle slutmonteras. Sprängde samma elektrolyt på båda korten på plussidan.

Korten fungerade förut när jag testade och har spelat musik från båda kanalerna.

Nätdelen mäter samma som förut så den borde vara ok. Något måste dock ha gått sönder tillsammans med kondingarna. Ingen blårök kom från chippen (har ju lyckats med det också tidigare) men antar att det inte innebär att de är hela.

Hur många volt ser chippets ingångar om allt fungerar om det är 33,5 volt in i kortet?

Använder chipamps kit både för nätdel och förstärkare
rannagarden Posted - 2013/02/12 : 13:20:17
Det är svårt att hitta en förklaring utifrån bilderna, men som du beskriver det så låter det i mina öron som om det vart en felkoppling med påföljande kortis. Varpå du troligtvis nu har bränt chipen.

Felsökning från vägguttag till högt.utgång med trippelkoll av alla kopplingar/lödningar/ och nya chip till stärkarkorten är nog medicinen. Vild gissning är att det blivit nåt fel mellan nätdel och förstärkarkorten.

Geografica Posted - 2013/02/04 : 20:02:11
Inte gett upp än men nästan. Tänkte förenkla det och bygga en låda i trä för hela paketet. Även om mina snickeriförsök i slöjden blev rätt misslyckade.

Skulle bara testa elektroniken igen efter att ha lött dit en ny elektrolyt på varje kort. Jag fick i alla fall svar på frågan om något mer gått sönder. Mätte 31v på utgångarna.

Var ska jag börja leta fel? Båda korten mätte likadant. Jag har 33,5v in till förstärkardelen.
FForsman Posted - 2013/01/07 : 16:50:48
Isolerade chip är bra. Då slippar man ett bekymmer i alla fall.

7mvhff
Geografica Posted - 2013/01/07 : 16:47:41
quote:
Fick en annan idé, kan det vara så att chippet inte är isolerat från flänsen? I så fall blir flänsen spänningsatt från minussidan. Det blir då lätt kortis på minussidan men jag är osäker på om det kan få lytarna att paja.

Det är den isolerade typen så det ska det inte vara. Har inte haft tid att göra något mer men hann i alla fall löda fast nya kondensatorer idag så jag kanske kopplar in senare och testar igen.

Tack för input och förslag. Det uppskattas.
FForsman Posted - 2013/01/05 : 17:06:09
Fick en annan idé, kan det vara så att chippet inte är isolerat från flänsen? I så fall blir flänsen spänningsatt från minussidan. Det blir då lätt kortis på minussidan men jag är osäker på om det kan få lytarna att paja.

Mvhff
FForsman Posted - 2012/12/28 : 15:40:56
quote:
Varför höll elektrolyterna på minussidan?
Jag vet inte men om jag kommer ihåg rätt blev det så för mig med.

/mvhff
Geografica Posted - 2012/12/28 : 15:36:53
Jag tror att jag gjorde just det. Jag har i alla fall inte kopplat elektrolyterna fel. Det har fungerat utmärkt vid tidigare test. Jag tyckte att jag färgkodat plus och minus så bra men jag tror att jag kopplade tvärtom i alla fall.

Borde vara så eftersom de exploderade på båda korten och jag har separat strömförsörjning till varje kort.

Hade inget annat inkopplat när jag slog på strömmen i alla fall.

Kan något annat ha gått sönder också?

Varför höll elektrolyterna på minussidan? Hade de också exploderat om jag låtit den stå på ett tag till tro? Slog av strömmen snabbt.

Bara köpa nya och pröva igen. Ska kolla femtioelva gångar nästa gång...
FForsman Posted - 2012/12/28 : 15:22:30
Det där har hänt mig också. Då hade jag kastat om matarspäningens + och -. Nya lytar och ändring av inkopplingen av strömmen och allt var frid och fröjd. Kan det vara så att samma sak hänt dig?

En annan gång lyckades jag skicka likström i elementet så att det började ryka om det... Prova gärna på billiga prylar tills då är säker på att kopplingen fungerar som tänkt.

/mvhff
opethic Posted - 2012/12/28 : 13:55:43
Ouuh, ingen rolig syn det där...
Geografica Posted - 2012/12/28 : 13:04:19
Jaha. Då vet man hur exploderande elektrolyter låter och luktar.

Tänkte göra ett sista test eftersom lådorna med nätdelen är helt klara (eller snarare var helt klara). Gjorde i ordning förstärkarkortet och lödde fast kablar osv. Kontrollmätte noggrannt men tydligen fel för när jag kopplade på strömmen exploderade bägge elektrolyterna på plussidan på båda förstärkarkorten. Något är felkopplat eller feltänkt av mig.

Så här ser de ut nu.

pix Posted - 2012/12/16 : 10:25:18
Fint bygge Geografika
Och kul att du lägger upp bilder på ditt bygge

När man behöver lådor och annat, glöm ej återvinningsstationen
Vi slänger ju sjukt mycket fina, användbara saker nuförtiden.
Fikabröd är hårdvaluta även där

När det gäller kylning, så tänk på att försöka få flänsarna stående vertikalt, och att dessa kan andas (utanför lådan)

Du kan i Elfa få en ganska bra uppfattning om ungefär vilken dimension på kylare som krävs för den effekt du måste kyla bort

Temperatur koefficienten anger hur många grader kylaren ökar från rumstemperatur per tillförd effekt.

Om du t.ex tillför 50W och accepterar 50 grader (dvs 30 graders ökning från rumstemperatur) så behöver du en kylfläns med koefficienten 0,6 grader per watt

/Pix

Geografica Posted - 2012/12/16 : 07:59:04
Det tog inte riktigt en månad.

Nu är båda kanalerna provspelade. I stereo på "finhögtalarna". Gick bra när de fick jobba var för sig men när jag kopplade in båda för att köra stereo började den ena dista jättemycket. Jag funderar på om det bara beror på att jag fäste högtalarkablarna med krokodilklämmor. Jag försökte justera men det blev inget bra.

Måste nog skaffa större kylflänsar för de blev väldigt varma på kort tid. Vågade inte testa mer. Kändes dessutom som att ett chip blev varmare än det andra.

Positivt var att de var nästan knäpptysta när jag kopplat in MP3-spelaren.

Så här såg det ut.

Geografica Posted - 2012/12/05 : 21:59:33
Jag tittade på de där också. Vet inte varför men fyrkantiga känns bäst. Får se om de går att integrera här eller om man måste bygga något nytt.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000