T O P I C R E V I E W |
fixarstig |
Posted - 2012/09/30 : 15:15:02 Jag är väldigt nöjd med ljudet från mina Canton Ergo RC-K. Men färgen, jag vet, svart är ingen färg, stör mig. Hade från början tänkt mig vita högtalare men så dök dessa upp, dom var som jag tänkt mig ljudmässigt.
Så hur svåra kan lådorna vara att kopiera? 18 mm MDF med faner som svartlackats. Blev lite förvånad över den lätta basen. Plastchassi!
Ca 5 cm plastfibermatta runt väggarna.
Två stagningar där den övre håller basreflexröret.
Filtret sitter, monterat genom spolar, på mässingbultar som sitter på en spånskiveplatta limmad mot baksidan.
Ska göra ett försök med 18 mm bok föstärkt med tunn MDF. Måste ju ha något att göra |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Eriksson |
Posted - 2012/11/23 : 17:30:19 Nej, det är inte kul att bara sitta och lyssna på redan färdigt. Du ska gå vidare, fast med kanske med mera egna idéer, kan jag tycka. Du är så pass kunnig, så du kan absolut fortsätta av egen maskin. Det är inte så kul i längden att kopiera redan färdiga högtalare. Det som tar en framåt är eget experimenterande, det är det som så småningom blir kunskapens moder. Och det vet jag att du klarar med bravur. Go on. |
fixarstig |
Posted - 2012/11/23 : 17:00:03 Tack ska ni ha
quote: Det enda jag har att invända, är bultarna genom filterspolarna, påverkar induktansen något då man stoppar metall genom dem.
Det stämmer säkert men så var de monterade i originalen. Syns nog på nån av bilderna. Så det som ändrats där är att filterplattan nu ligger horisontellt istället för att vara lodrätt. Enligt kunniga här på forumet skulle det inte spela någon roll.
Förresten, vad gör man nu. Ska man bara sitta och lyssna nu |
Snutten |
Posted - 2012/11/23 : 10:11:12 Grattis till ett väl genomfört jobb! Kanske kan inspirera mig till att start nästa byggprojekt. |
manw |
Posted - 2012/11/23 : 09:49:37 Suveränt snyggt jobb med fantastisk precision! Där ligger man i lä känner jag :-O
Det enda jag har att invända, är bultarna genom filterspolarna, påverkar induktansen något då man stoppar metall genom dem. |
FForsman |
Posted - 2012/11/22 : 22:01:23 Kul, grattis!
/mvhff |
Kilgore |
Posted - 2012/11/22 : 17:25:54 Snyggt jobbat med lådorna!
Ja det hade varit konstigt om det skiljt så mkt i känslighet på lådorna...bra du hittade skillnaden i offset inställning relativt omgående |
fixarstig |
Posted - 2012/11/22 : 16:50:44 Mysteriet är löst
Gick in och kollade i "options". Där visade det sig att det var olika värden på "offset". Hur det nu gått till. Kan inte påminna mig att jag pillat där
Sen tryckte jag på "Auto detect" på den blå. Då tog den samma värde som röd.
Vände på röds värde på samma sätt!
Kollade fas och distortion på samma sätt.
Ordningen återställd och total sinnesfrid.
Målet att få lika bra värden i snyggare lådor, i mina ögon, blev i stort sett uppnått. Att det skiljer lite i diskanten över 15 kHz stör mig inte för där har jag inte hört nåt på många år Det roar mig i alla fall lite att basen går nån dB högre |
fixarstig |
Posted - 2012/11/22 : 10:30:40 Har nu mätt om och fått dessa resultat. Använde samma volym och samma avstånd (100cm) till båda. Blå = Ny låda. Röd = Canton
Frekvens och känslighet:
Phase:
Distortion:
Hur kan mina lådor ge högre känslighet? Varför olika faskurvor?
Mina lådor har tjockare material. Väger 10,4kg medan Canton väger 8,8. Jag satte basen längre ner, samma avstånd i sida som ner. Kanske det ger fasskillnaden?
|
fixarstig |
Posted - 2012/11/21 : 23:26:28 Funderar på att montera en originallåda och mäta och jämföra med nya lådan imorn. Då vet jag att jag mäter på samma sätt. Originalkurvan är från då jag jämförde "gulingen" med canton. |
FForsman |
Posted - 2012/11/21 : 22:55:22 Jag tror att du bör kolla sin gating. Pröva att stänga av den och se vilka värden du får.
Mvhff |
fixarstig |
Posted - 2012/11/21 : 11:39:41 Mätte idag upp dem och fick lite konstiga värden. Inte sjutton kan mina lådor ha högre känlighet än originalet. Minskade volymen 5 db och fick då kurvan 5 db lägre. Måste ha gjort nåt tokigt den gången jag mätte originalen ( röd kurva ).
Sedan kollade jag fasen och den ser ju helt störd ut (grön kurva). Diskanterna lödde jag tillbaka på samma sätt som de satt. Rödmärkt kabel satt på +fästet. Vad kan detta bero på?
Det var ju lite svårt att komma ihåg hur originalen lät men jag tycker det verkar som om basen är lite tajtare nu, lite olika beroende på var i rummet jag lyssnade. Fick kolla med lurarna och där lät basen rundare. Annars är ljudet helt ok. Nöjd |
fixarstig |
Posted - 2012/11/19 : 06:32:47 Tack allihop för den positiva recentionen. Är just nu så dundrande förkyld att det tar några dar innan jag mäter och lyssnar mera. |
Tompa-T |
Posted - 2012/11/19 : 00:00:32 Jag har följt tråden från start, du är mycket händig, slut resultatet talar för sig själv, ser mycket bra ut !! Ska bli intressant att läsa vad du tycker soundet, förutsättningarna för full poäng även där finns absolut !
//-- Tompa -- |
MagArne |
Posted - 2012/11/18 : 22:04:47 Mycket imponerande bygge. Underbart detaljarbete med fräsen. |
Ryssen |
Posted - 2012/11/17 : 20:38:40 Snyggt! |
Snutten |
Posted - 2012/11/17 : 20:25:24 Fina! Nu måste du skriva hur de låter så fort du kan ge ett utlåtande. |
PG Jeppsson |
Posted - 2012/11/17 : 19:25:00 Snyggt!!! |
rannagarden |
Posted - 2012/11/17 : 16:36:20 Vad tjusiga de blev. |
fixarstig |
Posted - 2012/11/17 : 16:02:27 Monterade filter.
Mycket enklare med vingmutter. Vifta omkring med fast nyckel på en M4-mutter bland kablarna kan vara frusterande
En överexponerad bild på baksidan med terminalen monterad. Diskanterna fick lödas loss.
Kommer inte ihåg varifrån jag köpte detta självhäftande skumgummiband men det är kanon att klippa packningar av. Behöver du så har jag metervis liggande.
Ojämnt lagd men det blir tätt
Tadaa
Lyssnade på dem men kunde inte märka nån skillnad. Ska göra en mätning när lusten faller på.
|
fixarstig |
Posted - 2012/11/14 : 17:50:10 Nej, de ska vara vita. Funderade på nån brytning men tyckte det var "renare" med vit sidenmatt. Baksidan blev svart då anslutningsterminalen är svart. |
emanuelgbg |
Posted - 2012/11/14 : 16:16:49 Tjusigt! Ska bafflarna oxå bli svarta? |
fixarstig |
Posted - 2012/11/14 : 16:13:17 Bafflarna inlimmade.
|
fixarstig |
Posted - 2012/11/13 : 15:17:17 Baksidan svartsprayad. Skulle haft matt men den burken hade torkat ihop. De har inte använts sedan grabbarna höll på med WOW-figurerna för läääänge sedan.
|
fixarstig |
Posted - 2012/11/12 : 07:43:13 Bara glöden glimtar i höstmörkret. Nä, skoja bara. Är på jobbresa till fjollträsktrakten och ska hem idag så snart ska bygget fortsätta. Chassit ska putsas och bakstycket sprayas svart i nästa skede. |
Snutten |
Posted - 2012/11/11 : 21:09:17 Är de snart färdiga? Du har väl inte tänt på brasan hoppas jag.... |