HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 8" TH försök

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
OrEs Posted - 2012/09/10 : 10:13:09
Hej

Jag hade tänkt mig göra TH försök med ett par Monacor SPH-200KE som jag har liggande sedan många år.
Jag har inte så höga SPL krav men hade tänkt att de skall fungera till film tittande.

Jag har experimenterat med Hornresp för att få en känsla för var som händer när man ändrar dimensionerna för att sedan gå bakvägen från en önskad storlek.

Jag började helt enkelt med att jag vill ha en så platt låda som möjligt som inte skall vara högre än ca 60cm. Jag begränsade längden till 100cm för att de skall var hanterbara.

Jag utgick ifrån de grova dimensioneringarna jag fått från experimenterandet med Hornresp och ritade upp lådan.

Jag skrev in dimensionerna i hornresp.

Respons vid hörnplacering.

Max SPL.

Detta är tänkt som ett första experiment för att få lite erfarenheter av TH.

/Örjan
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
nisse.p Posted - 2012/10/09 : 15:50:21
Bara för skoj skull slängde jag in ditt element i en låda jag tagit fram för ett billigt tangband element w8-670c, Logitech använde det tidigare tydligen.
http://oaudio.de/Loudspeaker-chassis/Tang-Band/Sub-Woofer/Tang-Band-W8-670C::4532.html

Arean är konstant 154cm2, längd 256,3cm s1-s2 är 12,2cm. s4-s5 är 12,2cm
GD maxar på 17,5ms vid 40hz
Enligt hornresp så är den beräknade volymen ca 40L.
Enligt MJK mathcad blad börjar peakar och dalar jämnas ut med så liten som 100g stoppning längst hela pipan.

Ritningen är med 12mm tjocka väggar. Mycket enkelt bygge. Och för varje cm ökning i höjd ökar pipans längd med 6cm så vill du gå djupare ökar du höjden helt enkelt. Stega dig fram i hornresp med 6cm steg till du är nöjd..

OrEs Posted - 2012/09/19 : 21:33:15
Nu är detta mer eller mindre en pipa då utvidgningen börjar först 50-70cm före mynningen vilket underlättar veckningen.
Ett TH som vidgar sig hela vägen blir mer komplext.

Eftersom jag strävar efter en så platt låda som möjligt så krävdes en annan typ av veckning. Jag är dock inte helt nöjd med att det blir outnyttjad volym i lådan.

/Örjan
FForsman Posted - 2012/09/19 : 21:22:24
Jag är imponerad av din veckningsteknik. Själv har jag lagt ner åtskilliga timmar på varje låda jag veckat trotts att de varit mer konventionella.

/mvhff
OrEs Posted - 2012/09/19 : 21:16:24
Lite alternativa veckningar.

Den första är mindre (890x600x257) än det tidigare försöket med en aning mindre area på s1-s3
på den andra har jag försökt maximera mynnings arean (1056cm2) lådan blir dock större (1000x600x295).

Båda simulerar identiskt och väldigt likt den tidigare.

Vilket verkar vettigast?
/Örjan
Circlomanen Posted - 2012/09/15 : 09:10:27
quote:
Om du simulerar hörnet som en del av hornet så måste du ändra rymdvinkeln för simuleringen.

När jag simmar mina BIBar så räknar jag allt som har kontakt med mynningen som en del av hornmynningen. Det bildas en ganska stor mynningsbubbla som kopplar till omgivande väggar i hörnet när den står inskjuten ordenkligt. Men det är fortfarande ett hörn utanför den mynningsbubblan. Den strålar aldrig i en större vinkel än ett hörn. Snarare en mindre vinkel då hörnets 90 x 90 x 90 graders expansion övergår i en luftpelare som utgör rummets längd. Där försvinner en del av expansionen iochmed ljudvågen träffar tak eller snarare golvet i fallet med mina BIBar.

Jag tror inte att man skall försöka räkna med hela hörnet som del av hornets expansion om inte subben är helt infälld i väggen "flushmounted".

Man kan bara räkna den delen av hörnet där lådans väggar utgör en del. Så fort lådan "slutar" så får man en stor diskontinuitet i expansionen och den blir mindre effektiv som ett horn sätt.

Men om lådan är platt och grund, mynningen nere i hörnet mellan golv, vägg och lådan så kommer det bli en stor mynningsbubbla som bidrar påtagligt till responsen. Skulle tro baserat på hans ritningar att mynningen kommer att vara runt nån m2 i yta.

Mvh Johannes.
PetterPersson Posted - 2012/09/15 : 07:14:12
Om du simulerar hörnet som en del av hornet så måste du ändra rymdvinkeln för simuleringen. Annars räknas hörnet två gånger. Alltså, antingen 0.5pi eller 4pi, med hörntillägg. Då måste dock hörntillägget göras så stort att hornet mynnar med maximal area, dvs precis där den övre delen av den tänkta hörnpyramiden nuddar taket.
OrEs Posted - 2012/09/14 : 21:42:39
Testade att simulera min veckning utifrån att ljudet tar den närmaste vägen. Såg inte så roligt ut.

Det blir stor skillnad eftersom de första vecken "försvinner".
OrEs Posted - 2012/09/14 : 20:47:17
Testade att lägga rummet som förlängning av hornet (infällt i ett hörn) hornresp klagar på att det blir osäker kalkyl pga utvidgningen.
Detta gjorde jag genom att lägga till en en tresidig pyramid med benlängden 150cm vilket gav en extra längd på 86,6cmcm och en mynnings area på 38971cm2

Om detta är representativ så förstår jag att det lätt blir bottentungt om man har en platt kurva i en simulering.

Känsligheten sjunker över 45Hz
Jag testade att göra en simulering med en förlängning på 138cm (benlängd 240) och då blev detta ännu påtagligare

/Örjan
Circlomanen Posted - 2012/09/14 : 08:52:42
Bottenskivan går att göra tjockare istället. 44 eller 66 mm MDF/spånplatta är både dött och styvt.

Man får mata längden som ett "S" genom böjarna. Den genar ganska snävt nära de inre väggarna.

Tror inte det gör så förfärligt mycket. Enligt Hans sim så är det ingen skada skedd om den blir 20 - 40 cm kortare än beräknat. Man får lägga till att mynningsbubblan kommer att påverka en hel del. Detta gör att hornet blir längre och Q kommer att gå ned - större bandbredd åt båda hållen.

Mvh Johannes.
Sundström Posted - 2012/09/14 : 08:42:01
Kom ihåg att även staga bottenskivan. Den har inga stag på ritningen.
OrEs Posted - 2012/09/14 : 08:41:17
Intressant. Får titta på vad genandet i kurvorna innebär i simuleringen och jämföra med mätning när jag lyckas färdigställa.

/Örjan
OrEs Posted - 2012/09/14 : 08:35:55
Hej
Jag har försökt att följa dina råd och jag tänkte att kopplingen mot golvet kunde vara bra. Meningen är att den skall stå i ett hörn så den vänstra väggen får en fortsättning av rummets vägg.

/Örjan
DrBoar Posted - 2012/09/14 : 08:33:59
OrEs
Faktum är att båda sätten att beräkna den akustiska längden runt ett hörn är fel!
Ljudvågen genar genom böjar så den akustiska vägen blir kortare ön den geometriska mittlinjen. Förkortningen enligt en artikel i HFN&RR för många många år sedan anger förkortningen till 0.4 r för 90 graders böjar och 1.0 r för 180 graders böjar.

Fenomenet är studerat också för blåsinstrument, en bra artikel hittar man om man googlar "Acoustic properties of miter bends" den har två referenser man kan nysta vidare i,
Circlomanen Posted - 2012/09/14 : 08:29:31
Kreativt och mycket intressant.

Jag gillar veckningen, formatet och den stora mynningen som är i direktkontakt med golvytan. Detta kommer att bidraga till en stor och väletablerad mynningsbubbla och en bra koppling till rummet. Den kan bli rejält kraftfull och brutal. Om du har grannar så kan denna subb vara ganska stygg mot grannsämjan.

Bygg bygg bygg!!!!

Mvh Johannes.
OrEs Posted - 2012/09/14 : 07:46:29
Ett försök till Veckning.

Vilket gav denna kurva.

/Örjan
Circlomanen Posted - 2012/09/12 : 07:51:02

Mer jämförelser mellan BR och TH.

Samma konrörelse ger 101 dB @ 40 från en TH och bara 93 dB från BR-lådan.

Mvh Johannes.
Circlomanen Posted - 2012/09/12 : 07:49:13

GD från en BR. 45 liters låda med en st Monacor och en 50 cm2 port 40 cm lång.

GD som du räknat fram i din version av min TH-sim.

Räknar man bort de 11 ms GD som PetterPersson nämner så hamnar det tappade hornet på runt 15 ms GD medans kräkreflexen har hela 26 ms GD vid portavstämningen.

Vet inte om jag är så rädd för GD i sig (inom rimliga gränser), men det är intressant att jämföra.
PetterPersson Posted - 2012/09/11 : 19:49:26
Det svarta är alltså en hjälplinje extrapolerad från skivan
PetterPersson Posted - 2012/09/11 : 19:48:54
Se till att de båda röda linjerna är lika långa, då kommer man mycket nära perfekt utvidgning.

PetterPersson Posted - 2012/09/11 : 19:43:06
quote:
Detta är väl inget midbashorn? 30 - 40 Hz - avstämning är bas i min värld.

Tänker du på BuffaloBengts tråd?

Mvh Johannes.

Ja, självklart, Virrpanna2000 Tyckte det var lång grupplöpstid för
ett midbashorn men trött efter ett dagsverket var knoppen i fel
tråd... Oavsett så är det ~11 ms som faslöptiden bidrar med i detta fall
OrEs Posted - 2012/09/11 : 18:14:54
En liten fundering om vilken metod som är mest korrekt när man mäter upp längden på ett veckat horn.

Spontant tycker jag att den cirkulära mätningen borde vara mer korrekt eftersom det yttre hörnet är en lokal utbuktning.

En annan sak är om man har ett veck där hornet utvidgar sig så borde väl arean vara större efter vecket dvs man tar hänsyn till längden genom vecket.

En annan fundering. Johannes nämner att man skall ha så mjuk övergång som möjligt från hornet till omgivningen för bästa transident respons detta får mig att fundera på om man skulle få bäst resultat om mynningen var i en baffel. Dvs Hornet infälld i en vägg.

/Örjan
Circlomanen Posted - 2012/09/11 : 16:14:29
Detta är väl inget midbashorn? 30 - 40 Hz - avstämning är bas i min värld.

Tänker du på BuffaloBengts tråd?

Mvh Johannes.
PetterPersson Posted - 2012/09/11 : 15:38:26
Ni ska räkna bort den grupplöpstid som är opåvead av hornets variation i akustisk impedans. Alltså vid höga frekvenser. I detta fall kan min titta över 10000 hz, ca 10 millisekunder. Eftersom detta är ett midbashorn så är det extra viktigt att faslöptiden är rätt. Elektronisk eller fysisk kompenserIng är ett måste för att få rätt tajming i musiken.

Personligen tror jag inte det kommer låta fint ur ett midbahorn. Men det är en annan fråga. Oavsett resultat vore det kul att lyssna
Circlomanen Posted - 2012/09/11 : 14:57:57
Nej inte riktigt. Det var väl optimistiskt att räkna bort alla 20 mS gruppförsening.

Får titta lite på det senare.

Mvh Johannes.
Mickel-mackel Posted - 2012/09/11 : 12:27:29
quote:
Grafen börjar på 20 mS och det får man räkna bort.

Öhhh ... är det så?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000