HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ryssens Stereo Saker --> Just nu 811A SE

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Ryssen Posted - 2012/03/24 : 18:34:48
Då mina gammla trådar har en förmåga att bli arkiverade innan dom är färdiga startar jag en ny.
Då jag lyckat få igång min subförstärkare har jag gjort ett par mätningar på min TH Sub
De sidohögtalare jag använder är 2 vägs

TH subben:

Mätning i mynningen på TH:

Det ser ju ut precis som på simmen om inte bättre.

1meter från mynningen ser det ut såhär!:

Varför?Är detta normalt?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Ryssen Posted - 2024/11/21 : 23:12:51
Jag har provat 3st bc560 och fick ett exakt par direkt men tar ca 2-3 minuter innat DMM har stabiliserat sig,så det var ett tråkigt jobb,ska fortsätta imorgon.
Fuling Posted - 2024/11/21 : 22:45:51
Såna siffror känns inte riktigt realistiska utanför laboratoriemiljö, och jag tror inte det är så nödvändigt heller.
Ryssen Posted - 2024/11/21 : 22:40:33

Det står att om man matchar till 0,5mv så måste temperaturen hållas inom 0.2grader ...får sluta andas då..
Fuling Posted - 2024/11/21 : 22:18:53
Bra fråga. Känns som att transistorer är väldigt temperaturkänsliga, ska det bli helt riktigt ska man väl helst hålla till i ett temperaturreglerat rum, inte röra vid dem med fingrarna och mäta efter exakt lika lång tid så att de värms upp lika mycket av testströmmen.
På hobbynivå går det nog att lägga ribban en bra bit lägre än så.
Ryssen Posted - 2024/11/21 : 21:56:19
Matcha lite BC550 och BC560 som behövs till div förstärkare och lurförstärkare,
Men hur tight ska man matcha? Mätinsrumentet går till 0.1mv.

Ryssen Posted - 2024/11/21 : 20:54:17
Har lyssnat på några skivor nu.
Och det låter ganska bra,om jag jämför med Pass M2x,som jag tycker fn,
låter bäst av dom först. jag har (Lufo och 811A) så tycker ja att 811A är lite återhållsam i diskanten,men det tror jag går att fixa med lite EQ. Ska equa nån dag fåse....
Fuling Posted - 2024/11/21 : 20:07:46
Jag har en Arduinostyrd lindningsmaskin som jag byggde av skrot från gamla cnc-maskiner, det är inte ens roligt med den
Halva eländet tycker jag är att lyckas terminera lindningarna på nåt sätt så att det går att koppla in sig på dem när trafon ska användas, helst också utan att råka rycka av nån tunn koppartråd eller få kortis mellan två sektioner.

Jag har dock lyckats få tag på några bobbiner med ingjutna lödstift, nån gång ska jag prova att linda ett par utgångstrafos på dem.
Imperial Posted - 2024/11/21 : 19:59:15
Ja har en trumma m några kilo belagd koppartråd för trafos å drosslar om nån e sugen.
Ja har lindat drosslar å handjagat dom.
De va ju måttligt underhållande.
De blev måttligt roligare när ja bytte veven mot en skruvdragare
Fuling Posted - 2024/11/21 : 18:31:37
Jag var inne på att be Piemme Transformattori att linda en åt mig men jag slog till på en polsk dunderklump idag, fick ändå lov att beställa grejor från TME.
Har varit inne på att linda själv också men det är dyrt och svårt att få tag på material. Och otroligt tråkigt...
Ryssen Posted - 2024/11/21 : 18:02:42
Du får be "ask jan first" linda en åt dig höll inte han på och lindade på EI kärnor?
Eller kan inte du linda en då. :)
Fuling Posted - 2024/11/20 : 23:13:42
Jo, men ingen som riktigt passar. TME har en som täcker allt utom glöden till slutrören, men de lindningarna vill jag egentligen ha på separata trafos så det gör inte så mycket. Risken är väl att man betalar ett poar tusen för nåt som vibrerar hörbart...
Ryssen Posted - 2024/11/20 : 22:45:32
Har inte Lundahl nätrafo oxå?
Fuling Posted - 2024/11/20 : 22:05:31
Ja, inköpen är halva nöjet ibland. Utom nu när jag behöver en *bra* nättrafo till mitt 300B-bygge, verkar omöjligt att få tag på nåt vettigt.
Ryssen Posted - 2024/11/20 : 21:59:42
quote:
Synd att det är mycket roligare att dra igång nya projekt än att avsluta gamla, har mycket som skulle behöva göras fär

Ja man får tvinga sig att göra klart ett project i taget.
För det är ju så roligt att vara på internet och klicka hem saker till nästa project...
Ryssen Posted - 2024/11/20 : 17:12:33
quote:

Jo, och framför allt vill man ha nåt att göra!

Jovisst är det så.
Fuling Posted - 2024/11/20 : 16:55:46
Ja, i vanliga AB-steg med transistorer är det ytterst sällan man ser nåt annat än bara trafo, likriktare och kondingar. Behövs inget mer avancerat än så heller, såna kopplingar har en helt annan immunitet mot skräp på matningsspänningarna än vad t.ex. SE-steg med rör har.

Sen går det alltid att filosofera en del kring hur kondingbanken ska vara uppbyggd, vissa menar att flera små kondingar är bättre än två stora.

quote:
Nej egentligen räcker det ju med en förstärkare och ett par högtalare.
Men mycket vill ha mer..

Jo, och framför allt vill man ha nåt att göra! Synd att det är mycket roligare att dra igång nya projekt än att avsluta gamla, har mycket som skulle behöva göras färdigt.
Ryssen Posted - 2024/11/20 : 12:05:06
quote:
Den här hobbyn handlar inte om vad man behöver, den handlar om vad man kan pressa sig till...!

Nej egentligen räcker det ju med en förstärkare och ett par högtalare.
Men mycket vill ha mer..
Ryssen Posted - 2024/11/20 : 06:44:45
quote:
Nätdelen blir nog inte alldeles billig.

Jag frågade om en CRC skulle funka då svarade han att det skulle funka med en C .
Så jag frågade om en nätdel
med 2x20000uF skulle funka.ja svarade han.Det är en som har varit med och konstruerat den.
Ryssen Posted - 2024/11/19 : 22:32:52
quote:
Reply
Den här hobbyn handlar inte om vad man behöver, den handlar om vad man kan pressa sig till...!

quote:
Förresten, kolla avståndet mellan trissorna sen, det är inte alldeles omöjligt att det stämmer med skruvhålen i ett par riktigt stora kylare jag har hemma.
Ryssen Posted - 2024/11/19 : 22:13:26

Jag har redan en färdig låda från ett Pass projekt som inte blev av..
Fuling Posted - 2024/11/19 : 22:19:21
Nätdelen blir nog inte alldeles billig.
Förresten, kolla avståndet mellan trissorna sen, det är inte alldeles omöjligt att det stämmer med skruvhålen i ett par riktigt stora kylare jag har hemma.
Ryssen Posted - 2024/11/19 : 22:13:26
Jo den ska gå att köra med 1200VA och få ut 240W 8ohm 430W 4ohm.
Men vem behöver så mycket effekt,jag behöver ju inte den effekt som 800VA ger,men men...

Fuling Posted - 2024/11/19 : 21:42:01
Ser stöddigt ut det där.
Ryssen Posted - 2024/11/19 : 21:32:07
Detta damp ner i postlådan idag.
PCB till Wolverine,ett framtida projekt som fått bra resensioner.
Jag kommer att använda en 800 VA trafo vilket ska ge 160w/8ohm
samt 280W/4ohm.

https://www.diyaudio.com/community/threads/diy-class-a-b-amp-the-wolverine-build-thread.385920/

Fuling Posted - 2024/11/19 : 17:54:23
Gott så långt då. Med 8dB Schade och rejäla Hammondjärn borde den kunna sköta basen ordentligt.
Ryssen Posted - 2024/11/19 : 17:33:38
Tja bara hunnit lyssna ca 20 minuter från en lista från Tidal med Frank zappa och Genesis mm (musik som jag alldrig lyssnar på...
Ska försöka lyssna på lite musik i min smak framöver.
Hur det låter,jodå klart och tydligt,även basen finns där i mina bokhyllehögtalare..

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000