HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 MayDac (TDA1541A) m rörutgång, Spelar!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
mayday Posted - 2011/12/19 : 02:19:55
Kommer beställa följande PCB i veckan.


Sen kommer jag köpa på mig delar och befolka kortet i den takt ekonomin tillåter.

Kommer när DAC:en är klar att användas till min PC som är den huvudsakliga digitala källan, cd-spelarna är digital källa mestadels när fästmön använder datorn...och så gott som hela tiden nu pga bättre ljud än så länge. Förhoppningsvis kommer PC-ljudet vara väldigt nära cd-ljudet när denna DAC är klar
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
mayday Posted - 2012/04/26 : 08:55:41
Det enda som återstår på detta bygge är att lacka toppen svart och montera front och sidor i ek.
Får se när jag får tummen ur.

Kan hända jag experimenterar med parallella TDA1541A och annat digitalfilter med, men jag är ruskigt nöjd med den som den är.
mayday Posted - 2012/04/14 : 14:55:50
Kan meddela att denna DAC bara växer mer och mer i mina öron. Sitter mer än nöjd och MayDac är i mitt system för att stanna
tomano58 Posted - 2012/04/12 : 15:23:48
quote:
Det har inte att göra med 3- el. 4-fläta, jag gillar pseudobalanserat som signalkabel vilket enklast görs med 3-fläta. Inuti räcker det normalt med att tvinna.

Förstår. Hur är Panduros silvertråd och vilken dimension brukar du använda till signalkabel resp internkablage?
mayday Posted - 2012/04/12 : 14:10:23
Vill minnas att kabeln ska vara lite självskärmande, dock har jag inte en blek om varför.
pix Posted - 2012/04/12 : 14:03:31
Kan någon förklara teorin bakom 4-fläta geometrin?
/Pix
mayday Posted - 2012/04/12 : 13:18:12
Det skulle väl även (krångligare iofs) kunna göras med 4-fläta samt skärmstrumpa och kabelstrumpa?
Ansluta skärmen i källans jord?
reVintage Posted - 2012/04/12 : 13:15:41
Det har inte att göra med 3- el. 4-fläta, jag gillar pseudobalanserat som signalkabel vilket enklast görs med 3-fläta. Inuti räcker det normalt med att tvinna.
tomano58 Posted - 2012/04/12 : 11:48:21
quote:
Köper min rena silvertråd på Panduro Hobby.

reVintage: Vilken är det du använder .5 eller .8? Är den mjuk nog för att fläta utan problem?

Varför tycker du att 3-fläta är att föredra framför 4-fläta (fick den uppfattningen)?
mayday Posted - 2012/04/12 : 11:13:36
Det får bli när jag ska göra kabel mellan usb-dac och lursrärkaren
reVintage Posted - 2012/04/12 : 11:08:11
Rekommenderar att du testar 3-fläta(1+1+1) pseudobalanserat med jorden ansluten i sändande änden. Vore kul om du gjorde en lyssningsjämförelse.
mayday Posted - 2012/04/12 : 10:06:37
quote:
Ang. din silvertråd så är säkerligen skillnaden i flätning av långt större betydelse. Men silvret ska utvnnas från någon speciell gruva?dPersonligen brukar jag köra 3-flätat pseudobalanserat. Har du testat?


Jo det är klart silver hackat ur berg i Nepal av oskulder låter nog bättre
Nej, jag har bara kört fyrfläta (2+2), men flätar mkt noga och alltid in mot mitten i brist på bättre förklaring.
pix Posted - 2012/04/12 : 10:04:44
quote:
Genom att glödströmmen går igenom katodmotståndet blir detta så lågohmigt att ingen ellyt behövs.

Ja just det. Du har både Ik och Ih genom katod-resistorn, dvs låg resistans
Mycket snygg lösning!
/Pix
reVintage Posted - 2012/04/12 : 10:02:17
Ang. din silvertråd så är skillnaden i flätning det som kanske kan vara av betydelse. Personligen brukar jag köra 3-flätat pseudobalanserat. Har du testat?

Men silvret ska kanske utvinnas från någon speciell gruva i Långtbortistan enligt förståsigpåaren du haft kontakt med? Har iofs hört talas om skillnader i kristallstrukturen beroende på om tråden är extruderad eller inte. Köper min rena silvertråd på Panduro Hobby.

mayday Posted - 2012/04/12 : 09:45:23
quote:
Jonas,
Låt det där med att byta I/V resistorn vara. Glöm inte att det är på tok för mycket hype i den här ankdammen.


Jag är benägen att hålla med. De AMRG jag använder idag är de dyraste motstånd jag köpt i mitt liv. Valde dessa då I/V som jag förstått är en rätt så kritisk placering. Svårt att tänka mig att jag skulle hitta bättre för pengar som inte också skulle räcka till mer än en skjorta.

Har mkt headroom kvar nu med Arcam Alpha8 integrerad som försteg/slusteg åt topparna...det kan iofs ändras när jag byter till B1 med rör till topparna.

EDIT: samma kille sa att det är skillnad på silverkabel och silverkabel. Han hintade åt att mina 99,99% rena silvertrådar (0,6mm) i PTFE kanske inte var lika bra som finsilver av annat märke. Det har jag svårt att tänka mig.
Kollade på rullen för min tråd, verkar vara norskt företag och finsilver tråden är vad jag förstår avsedd som säkringstråd.
reVintage Posted - 2012/04/12 : 09:40:04
Lars,
Hela syftet med arrangemanget är att just slippa en förhatlig ellyt i signalvägen. Genom att glödströmmen går igenom katodmotståndet blir detta så lågohmigt att ingen ellyt behövs. Ex.vis en LED har högre dynamisk resistans.

En LM317 kan lätt elimineras och ersättas av en diskret krets. Kan vara värt att pröva. Nackdelen med arrangemanget kan ev. vara att det ger aningen mätmässigt brustillskott.

Jonas,
Låt det där med att byta I/V resistorn vara. Glöm inte att det är på tok för mycket hype i den här ankdammen.
mayday Posted - 2012/04/12 : 09:19:54
Fick som förslag att NeOhm motstånd vid I/V skulle vara väldans mkt bättre?
Lyckas inte hitta så mkt info, eller en hitta dem för privat personer i svenska affärer.
Tycker det AMRG som sitter där nu låter bra, men dessa ska tydligen vara i en klass för sig.
Nån som har input? Ändrar inget om det inte blir hörbart bättre.

EDIT: rördelen låter jag vara nu reVintage, den spelar som sagt i en helt annan division än opamparna gjorde.

Ska testa opa627 som jag ändå har på ingång via single till dual adapter i min hörlursstärkare. Nån skrev något om 470uF mot railsen, hur skulle man sätta dessa lytar? + och - in mot jord?
pix Posted - 2012/04/12 : 08:40:36
Lars,
Ja tycker LM317-CCSen var både intressant och snittsig
Jag grävde lite djupare i mitt eget förslag om att AC shunta katod resistorn.
Men då jag tidigare upplevt oscilleringar när jag lastat div regulatorer kapacitivt, så ville jag undersöka om/hur knasigt mitt eget förslag var

LM317 har en induktiv utgångsimpedans på ca 5uH, och med en kapacitiv last (katod resistor shunt) bildas resonanser.
Dessa resonanser kan undertryckas genom en relativt hög ESR, varför normalt tantaler rekomenderas med en ESR på ca 1-3 Ohm

Det strider ju lite mot vad vi normalt vill använda som katod resistor shunt
Vi vill ju gärna använda E-lytar med riktigt låg ESR på ca 0.5 Ohm

Det fina i kråksongen (-eller din koppling ) är ju att filamentet (glödtråden) i så fall ligger i serie med katod resistor shunten, och ger en resistans på en hadfull ohm. dvs en mycket god dämpning av resonanspiken.

Slutsatsen jag gör (hoppas jag inte rörde till saker o ting här, men så här blir det innan jag fått i mig minst 3 koppar kaffe ) är att det finns inget hinder att shunta katod-resistorn med en låg ESR e-lyt på vanligt sätt som AC shunt

/Pix
pix Posted - 2012/04/12 : 07:47:38
Lars,
Jag kanske tänker fel i mitt inlägg ovan om AC-shunt av katoden
Är det LM317-CCSen som agerar AC-shunt?
/Pix
reVintage Posted - 2012/04/12 : 07:30:49
OT:

Mayday, ändra inget detta var bara ett uppslag för långt framtida projekt.

Lars,
Om du försökt få katod och anod CCS att fungera när du kört samma ström kan jag förstå att det inte funkar exvis i en LTP. Men i detta fall är det glödströmmen på 220mA som styrs av den nedre CCSn. LM317 är nog iofs inte optimal.

Bardis,
Kommer inte ihåg vad du hade för problem, men vad jag förstått var arbetspunkterna stabila. Det skulle de inte vara om CCSerna jobbat mot varandra. Du testade väl aldrig med en diskret tvåtransistors CCS? Brus kan nog LM317 bidra med. LED som jag anvisade dig(finns i tråden) att testa med fungerar så varför inte.

Om man är orolig för interaktion kan den övre CCSn lätt göras om till gyrator med ett par extra komponenter. För den intresserade har jag färdiga kort och komponentsatser där det även finns möjlighet att köra kaskodkopplad CCS/gyrator.

En enkel lösning om man vill slippa aktiv CCS nertill är att använda 12-24V DC och ett seriemotstånd, se nedan. Passiv CCS.



pix Posted - 2012/04/12 : 07:24:45
Lars,
Tyvärr har jag inte hinnit med att lus-läsa Bardis tråd om DHT-utgångssteget, men från detta schema har du tre aktiva komponenter på varandra (CCS-DHT-CCS)
Jag har använt både Anod-CCS (Ixys som är snarlik med Supertex DN2540) och Katod-CCS (LM317), och var och en av dessa är inte sådär jättesvårt att få i spinn.
Spontant känner jag en oro, för oscillering i denna koppling.
Vet du någon som provat detta och sett att det funkar tryggt?
/Pix

[Edit, ahhh jag ser nu!
Katoden är R-kopplad, LM317 är enbart för glöden. Smart ]

[Edit II LM317-CCS ger ju en fast DC-bias över R11, men hur blir det med AC? Kan det vara en god idé att prova att AC-shunta R11?
Går det i simmen att se hur Zut påverkas?
Bardis Posted - 2012/04/12 : 05:51:03
3A5 låter som bara DHT kan göra. Men det är väldigt känsligt för mickrofoni och inducerat brum. Så nu sitter det skärmkåpor över rören.

Glöden med LM317 som konstantströmkälla fick jag aldrig att fungera optimalt. Så nu sitter det laddningsbara batterier till glöden och LED-bias. 3A5 är från början tänkt att operera med batterier. Nu har strömbrytaren på baksidan tre lägen: ladda, avstängd och påslagen. Inkopplinen och urkopplingen av batterierna till rör vs laddare sköts av ett tvåpoligt relä.

Nästa gång använder jag nog inte batterirör om jag inte tänkt köra batterier hela vägen. Sedan hjälper det inte till att en 1545 NOS-DAC spyr ur sig lite alla möjliga störningar utan filter på utgången.
mayday Posted - 2012/04/11 : 22:08:00
Tack för schemat Lars, men jag sitter för stunden otroligt nöjd!
Naturligtvis sparar jag det för vem vet när uppgraderingsdjävulen griper tag i mig igen.
reVintage Posted - 2012/04/11 : 21:59:49
Nästa steg i evolutionskedjan är att gå upp i spänning och arbeta med DHT. Till höger ses den konstruktion som jag gjorde åt Bardis TDA1545, men här anpassad till TDA1541. Som synes är topologin densamma och även förstärkningen är identisk. 3A5 är dock ingen lek att handskas med, så detta är inget projekt man ger sig på i brådrasket.

pix Posted - 2012/04/11 : 21:03:58
quote:
Det är inte rörkretsen som är bra, det är OP-ampar som är dåliga!

Enkelhet låter (nästan) alltid bättre än komplexa lösningar
/Pix
mayday Posted - 2012/04/11 : 19:12:32
Inget mer byggande på opampar för min del, blir rör för lågnivå. Blir dyrt att driva mina 15" dipolbasar med rör annars hade jag gjort det med.
Musiken är otroligt blixtsnabb nu :)
Dynamiken startar och stoppar otroligt fort, t ex virvelslag.
Sitter fortfarande med ett löljigt stort smile och lyssnar

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000