T O P I C R E V I E W |
fixarstig |
Posted - 2011/11/20 : 14:34:34 Skulle väl lagt detta på Teknik och DIU
När jag bytte electrolyterna på min Heco Metas 300 mot Mundorf M-Cap blev det ett ganska tydligt lyft. Blå är före bytet.
Tänkte testa samma operation på mina nya Heco Celan 300. Där satt två electrolyter.
Jag bytte dem mot Jantzen Standard Z-cap. Lite stora men det löste sig med lite krympslang för säkerhets skull.
Men resultatet blev inte som väntat som synes av nedanstående mätning. Blå är före bytet.
Inte kan det väl vara sån skillnad på Mundorf och Jantzen? Såg nu att jag satt de nya med texten tvärtom men det kan väl inte påverka? |
3 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Bernt Jansson |
Posted - 2011/11/24 : 10:22:49 OK, mätning av högtalare är inte så lätt tycker jag.
Det är rätt många komponenter i det filtret och det kan ju hända att lytarna sitter i en mindre känslig position. |
fixarstig |
Posted - 2011/11/21 : 20:39:13 Bernt, alla kurvorna är från samma mätning. Holmimpulse. Första är till 0,7 msek sen 10 20 och 30 msek. Förstår mig inte riktigt på tidsperspektivet men det ska väl spegla frekvenssvaret bättre att öka tiden. Asto sa nåt om detta en gång. Man ser i alla fall var basen dyker så. Korta tiden visar lite tydligare det intressanta mellanfrekvenserna.
De lät bra före bytet och jag kan inte höra skillnad efter. Kunde inte höra skillnaden med Metas 300 heller men där fick jag i alla fall tillfredställelsen att tydligt se resultat. Den har jag som center så det är sällan de spelas. Alltså mest filmljud. |
Bernt Jansson |
Posted - 2011/11/21 : 10:53:19 Hmmm, varför är det ett tydligt lyft i den övre kurvan? För att den är rakare?
I de nedre mätningarna så är det lite förbryllande... Är de gjorda på identiskt sätt i exakt samma position osv?
Och, mycket viktigare: Hur låter det? |