T O P I C R E V I E W |
McGyver |
Posted - 2011/11/13 : 18:41:05 Hornbachdiskanten
Denna diskant kom till av en ren slump och var egentligen tänkt att bli en testpanel för att prova olika coatings till mina stora ESL-paneler.
Den är gjort på enklast möjliga sätt och jag hoppas att den kan få en eller annan DIYare att inse att det är ganska enkel att bygga en ESL-panel från scratch.
Well, her we go.............. |
23 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
pix |
Posted - 2011/11/16 : 11:14:27 Kul med lite anorlunda byggen McGiver Skulle vara kul att lyssna till dem på någo diy-mässa framöver Mvh /Pix |
McGyver |
Posted - 2011/11/16 : 08:45:33 Glömmer alltid stänga av den ena kanalen.
Röd kurva är vänster kanal som ej används, den blå är höger som mäter panelen! |
Mickel-mackel |
Posted - 2011/11/16 : 06:35:39 Vad är den röda linjen? och vad är den blå? |
McGyver |
Posted - 2011/11/15 : 22:31:42 Solhaga: Har tyvärr inga tips på trafos.
Jag har använt de jag haft liggande på hyllan. Har "primären" ej varit 6V, så har jag helt enkelt tagit bort den helt och sedan lindat på tråd till 6V uppnås (~10-15varv på en 50-80VA kärna).
Ett första svep på panelen:
500Hz - 20 000Hz
Roger |
solhaga |
Posted - 2011/11/15 : 17:42:57 quote: Toroiderna kopplas "baklänges" och används sedan som audiotrafos.
Jag ser från länkarna att det inte går med vilka toroider som helst, har du något förslag på (lätt)tillgängliga dylika? |
McGyver |
Posted - 2011/11/15 : 12:58:49 manw: Mylaren är inga större svårigheter att få tag på! MFT finns i Sverige och du har filmen hemma efter ett antal dagar. Jag har handlat från HongKong via E-bay, och hade filmen hemma innom en vecka. Jag har även ett par rullar stående, så vill någon prova att bygga så kan jag orna fram film!
Coatingen, som krävs för att göra filmen svagt ledande, går att göra själv eller så köper man färdig via t.ex. MT-Audio.
Vill du bara testa principen, så går det bra med diskmedel eller sköljmeden som gnuggas in i filmen och sedan torkas av. Mer hållbara hemmarecept är:
- Skollim (dopat med carbonblack eller bläck) - Lim + antistatmedel (T.ex. Biltemas vinylpolish) - Antistatmedel för elektronik
m.m.
Mycket info om trafos, coating m.m hittar ni här!
Ex. du använder 1mm spacing och två 220V/6V trafos
220V/6V <=> ~1:80 1mm <=> 1500V
1500/80= 18.75V som motsvarar ~45W i 8Ohm
Ett rörsteg somm klarar 1000V skulle passa utmärkt!
Roger
|
manw |
Posted - 2011/11/15 : 12:38:06 Ser riktigt spännande ut! Det svåra är väl att få tag på Mylarfilmen, som är elektriskt ledande antar jag, annars skulle det ju inte fungera. Hur stort är spänningssvinget till modulationsspänningen? Ett alternativ till upptransformering kanske är en rörförstärkare som kan hantera stora amplituder? |
McGyver |
Posted - 2011/11/15 : 11:14:39 solhaha: Hade helt glömt MFT - köpte min första Mylar därifrån!
pix: Hur svårdrivna de är beror helt på hur du bygger ditt HP-filter! Problemet är att vid höga frekvenser så agerar panelen i det närmaste som en kortslutning. Detta löses enkelt med att använda en serieresistans på ingången till audiotrafon på 1-2Ohm.
Jag kör mina fullrangepaneler (2st 250x1500mm, 1nF resp 600pF) på en enkel GainClone-förstärkare med LM3886or och den har ännu inte lämnat in! (mycket misshandel när man labbkopplar friskt med labbsladdar på golvet)
Du kan ha ännu tunnare tejp om du vill men du kommer troligtvis att behöva ytbehandla statorplåtarna för att slippa överslag. Jag valde 1mm för att det var den tejp jag hade hemma!
Med endast luft som isolering så kan du räkna med ~1500V/mm
1mm tejp = max 1500V bias 0.5mm tejp = max 750V bias
I verkligheten så kommer värdet att vara något lägre p.g.a. feltoleranser på plåt, tejp o.s.v.
I min testpanel med 1mm tejp och omålade statorplåtar så använder jag 1000V bias.
Roger
|
solhaga |
Posted - 2011/11/15 : 09:22:07 quote: Var köper man mylarfilmen?
Kolla på MicroFlight http://www.mft.nu/ Även http://www.freeflightsupplies.co.uk/ , men där kan det ta lite tid att få hem det. |
pix |
Posted - 2011/11/15 : 07:17:11 McGiver, Hur svårdrivna är denna typ av diskant/mellanregister? Myten finns ju om att ESL-paneler är extremt kapacitiva, och därmed olämpliga för vissa kännsliga förstärkare (dock blir ju förståss arean en bråkdel i dessa diskant/mellanregister i gjämförelse med en fullregister elektrostat) Har du märkt något av detta?
Jag tänke även på verkningsgraden, Har du provat med tunnare tjocklek på Biltema tejpen? Eller är det så att man behöver ha 1mm mellan film - stator för att inte få genomslag?
Mvh /Pix |
McGyver |
Posted - 2011/11/14 : 21:53:35 quote: Du får det att verka så enkelt, men är det verkligen det? :) Hur låter dem måste jag ju självklart fråga också?
-Ja, det är enkelt att bygga en panel som spelar mellanregister/diskant!
Hur de låter? Som ESL-diskanter, lent, luftigt, korrekt och helt enkelt ........underbart!
quote: Var köper man mylarfilmen?
Mylar går t.ex. att hitta på Ebay, men vill man bara ha mindre bitar för att bygga dessa diskanter så har jag film!
Jag har inte hunnit, men jag skall ta och mäta upp panelerna med ett par enkla trafos så fort jag hinner!
/Roger
|
Mickel-mackel |
Posted - 2011/11/14 : 21:06:48 Var köper man mylarfilmen? |
Hornta |
Posted - 2011/11/14 : 20:48:32 Du får det att verka så enkelt, men är det verkligen det? :) Hur låter dem måste jag ju självklart fråga också? |
FForsman |
Posted - 2011/11/14 : 15:58:33 quote: Ytterligare ett projekt till min todo-lista ...
Jag var väldigt nära att skriva något liknande men så kom jag på hur många projekt jag startat men inte kommit hela vägen i mål med, än ...
Sällar mig till skara imponerade betraktare - så länge ...
/mvhff |
Mickel-mackel |
Posted - 2011/11/14 : 14:23:27 SHIT !!!!
Ytterligare ett projekt till min todo-lista ...
Tack för tråden. |
FForsman |
Posted - 2011/11/13 : 22:04:06 Fint illustrerad och tydligt tråd McGyver. Rolig läsning!
/mvhff |
McGyver |
Posted - 2011/11/13 : 19:26:36 PIX
Det är inga stora strömmar, utan µA så dina inverterare är en smutt lösning om du har dem på hyllan!
Toroiderna kopplas "baklänges" och används sedan som audiotrafos.
6V lindningarna i parallell och 220V i serie för ~1:80 som räcker långt till dessa små diskanter!
Ang. EHT så är en vanlig lösning att ta två kretskortstransformatore och köra 220V=> 12V(t.ex.)=>220V och sedan en spänningsdubblarstege till lämplig utspänning. Denna lösning kräver få komponenter och är okomplicerad att sätta ihop!
|
pix |
Posted - 2011/11/13 : 19:18:36 McGyver, Om lite funderingar kring elektroniken Jag förstår att panelerna inte drar någon EHT ström Tror du två sk "inverters" dvs två display drivare skulle kunna funka?
De vi använder på jobbet är på 5:600V/5mA och borde ju gå att montera i serie (1200V/5mA) Storleken är bara som en halv tändsticksask dvs mycket smutt och snygg lösning
Använder du toroiderna som signaltrafos?
Mvh /Pix
|
pix |
Posted - 2011/11/13 : 19:02:11 Härligt McGyver Följer med spänning /Pix
|
McGyver |
Posted - 2011/11/13 : 18:42:23 KLART!
Nu har jag byggt ett antal paneler tidigare, men en normalhändig person bygger ihop två paneler på en timme eller två.
För att få panelen att spela behövs även ett EHT på 1000-2000V och två 220V/6V/50-80VA toroider, men även detta byggs ihop utan några kostigheter ganska billigt.
OBS!
Skall panelerna inte byggas in med något beröringsskydd, så måste statorplåtarna isoleras! (förslagsvis med polyester eller någon isolerande lackering)
|
McGyver |
Posted - 2011/11/13 : 18:42:04 Jag skär sedan bara loss elementen med en mattkniv och vänder på det.
En "biasloop" limmas på bestående av 5mm koppartejp (larmtejp). (vanilg aluminiumtejp fungerar utmärkt den med, men är lite jobbig att löda på)
När koppartejpen är på plats är det dags att belägga filmen (och loopen) med coating. I mitt fall använder jag färdig coating från MT-Audio, men det finns en uppsjö av hemmarecept som går att anväda istället.
När coatingen har torkat är det bara att ta av skyddsplasten på den andra statorhalvan och lägga ihop dem båda till ett paket.
|
McGyver |
Posted - 2011/11/13 : 18:41:47 Nästa steg blir att löda på anslutningskablar till de olika statorhalvorna.
Jag har använt lödtenn för aluminium men det går även bra med vanligt tenn bara man har en ordentlig lödkolv och skrapar bort aluminiumoxiden under tiden man löder.
När kablarna är på plats är det dags att limma på distanserna, i det hör fallet bestående av 1mm dubbelhäftande tejp från Biltema.
Dubbelhäftande tejp snabbar upp bygget avsevärt och underlättar även monteringen av filmen.
När tejpen är på plats är det dags att spänna Mylarfilmen. Jag har här använt 6µm, men 2µm är ett ännu bättre val, dock betydligt mer svårjobbad!
Den spänns löst för hand på en plant underlag och krymps sedan m.h.a. en varmluftspistol. Jag gör detta för att få en mer väldefinerad inspänning av filmen.
Filmen spänns m.h.a. en fiskvåg til ~1.5kg/5cm
Sedan är det bara att ta bort skyddsplasten på tejpen och lägga på en statorhalva.
|
McGyver |
Posted - 2011/11/13 : 18:41:27 Grunden till panelen är en 0.8mm hålplåt i aluminium köpt på Hornbach.
Plåten är 1000x120mm
Då den endast är 0.8mm tjock klipptes den till lämpliga mått m.h.a. en vanlig pappersskärare.
Klippt i fyra lika stora delar (250x120mm)
Efter att bitarna klippt till så gradas alla kanter. Då vi skall ha relativt höga spänningar så vill vi ha så få vassa kanter som möjligt.
|