HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Marantz CD94 + Lampizator

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
UBT466 Posted - 2011/11/04 : 21:48:30
Hej alla duktiga hemmatweakare.

För det första så ska jag inte utge mig för att vara proffs på något sätt, men har labbat med enklare TDA1541-baserade CD-spelare ett tag utan att förstöra någon än så länge. :-) Detta är med andra ord inte den heliga skrift, så ta inget som hugget i sten.

Jag har till slut lyckats lägga vantarna på en Marantz CD94 MkI, och oavsett om någon är intresserad eller ej så ska jag modda den med rörutgångssteg á la "Lampizator.eu". Min fråga är om nån vill veta vad jag pysslar med, i så fall lägger jag gärna ut lite bilder och kommentarer om hur det går.

Kan nämnas att jag gör det här bara för att jag nyss gjort samma sak med en CD65 MkII, metod: råttbo-kablage och vad som fanns i skrotlådan. NOS-mod också. Och eftersom redan den slår det mesta jag hört i CD-väg tidigare så tänkte jag göra om konststycket, noggrannare, med en bra spelare som bas och se vad som händer.

Kommentera gärna så jag vet om jag ska skapa en seriös tråd eller ej.

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
mayday Posted - 2011/11/22 : 11:30:09
Blir naturligtvis bildtrådar på både cd-50 och cd-60 när jag börjar renovera och modifiera dem =)
Bubbel Posted - 2011/11/21 : 23:33:26
quote:
Ja vad jag förstått skiljer det väl endast i utgångar samt funktioner?

Absolut är det så på CD60 som jag har är det en hörlursutgång med volym när jag väl bygger om så är det den som hamnar i skrotlådan plus en massa annat som inte behövs.

Anders
mayday Posted - 2011/11/21 : 21:10:31
Ja vad jag förstått skiljer det väl endast i utgångar samt funktioner?
Bubbel Posted - 2011/11/21 : 19:33:28
CD40, CD50 och CD60 är samma spelare men med mer grejor ju högre nummer den har dvs delar moderkort/mönsterkort för hela serien.

Anders
UBT466 Posted - 2011/11/21 : 19:24:09
Det är helt OK för min del, men det rätta är väl att skapa en ny tråd eftersom det rör sig om ett nytt bygge.
Lättare för andra att hitta dit också.
johan1 Posted - 2011/11/21 : 19:22:27
Kan jag lägga upp bilderna i denna tråd?
mayday Posted - 2011/11/21 : 17:51:00
Självklart ska du lägga upp bilder
johan1 Posted - 2011/11/21 : 11:18:10
En mycket trevli tråd med fina bilder, ett kanon bygge enligt mig!

Jag har själv modiferat en Marantz CD40 enligt Lampizators rekommendentioner med vissa förändringar.

1. Först började jag med att modifiera nätdelen med kondn med lågt ESR värde, dvs utan järntrådar.
2. Sedan bytte jag ut kondn till dac och SAA7220.
3. Ersatte kopplingskondn till dacn.
4. Tog bort översamplingen från digitaldelen.
5. Byggde om nytt analogsteg med SRPP fast med ryska miniatyrrör 6N16.

Jag upplevde samma känsla som du att det stora lyftet kom med punkt 5 och rören för mellanregistret. Röster och piano klingar ut som jag knappt hört innan.

Annars var den stora överraskningen för mig att byta ut elektrolytkondn i nätdelen till nya med lågt ESR, men även parallellkoppla zenerdiod med kondn. Större ljudbild, bättre detaljseparation.

Fördelen för mig att jag har 2 likadana cd som jag hela tiden kan koppla tillbaka till originalutförande för att höra skillnaderna.

Jag kanske ska återkomma med bildreportage på mitt bygge.
mayday Posted - 2011/11/20 : 15:00:08
Fått bekräftat att jag ska få hem en CD-50 samt en CD-60 =)

Blir en att ha till lurstärkare i sovrummet samt en till stereon.

Kör ju USB-DAC, men ibland använder den bättre hälften datorn...med en cd-spelare kan jag lyssna på musik då med

Ska bli roligt att få modda lite igen!
UBT466 Posted - 2011/11/20 : 14:06:31
Kul! Du kommer säkert att bli nöjd oavsett hur du kommer att modda dom, jag börjar inse att TDA1541 är en helt outstanding DAC med rätt elektronik bakom sig.

Mina egna lyssningsintryck av CD-94 efter en helgs lyssning, jag ska försöka beskriva så gott jag kan även om jag inte har "audiofilvokabulären". Och tänk på att det även kan vara lite stolt-pappa-syndrom inblandat...

Maskinen spelar nu bas på ett helt fantastiskt sätt. Det är tight och rappt där det ska vara det, men den stora upplevelsen är djupbas, det känns som att den plötsligt går en oktav längre ner än nån annan CD jag hört. Och har förmågan att hålla isär tonerna även där, jag har hört många anläggningar som har förmåga att gröta ihop det där nere.

Diskantområdet är klart och rent utan att vara vasst, inga ess-ljud här. Det var det i och för sig inte förut heller, den var redan bra och kanske blev något bättre.

MEN den stora aha-upplevelsen kom i mellanregistret! Nu förstår jag vad som menas med "liquid midrange"! Det låter inte längre som att förstärkaren trycker ut ljudet genom högtalarna, utan det låter som att det flödar ut av sin egen kraft.
Man hör nästan vilken färg på plektrumet gitarristen har, och om sångerskan använder läppglans eller inte. Jag har hört många helt nya mikrodetaljer på skivor som jag lyssnat på hundratals gånger förut.

Bredden på ljudbilden ökade också en bit utanför högtalarna utan att för den skull tappa något fokus på det som ska finnas i mitten.

Summa summarum är jag helt otroligt nöjd med den här modden, och är övertygad om att detta nu är en av de bästa CD-spelare jag någonsin hört, om inte till och med den allra bästa!
En av mina vänner sitter på både en Esoteric och en Accuphase, och jag är rätt säker på att han får spö när vi A/B-jämför nån gång i framtiden! :-)

mayday Posted - 2011/11/20 : 12:35:12
Har förhoppningsvis en CD-50 samt en cd-60 på ingång som båda skall modifieras
UBT466 Posted - 2011/11/18 : 17:49:30
Ja, jag gillar det som sagt också, men kan inte riktigt bestämma mig för vad som är bäst. Trafo låter j-ligt spännande, du får starta en tråd så vi får se hur det går! Man vet aldrig förrän man testat.

Glömde svara på din fråga också, S1:an kommer från min CD85 som tyvärr är ras i nån kontrollkrets, displayen visar alla tecken på en gång och inga knappar funkar. Tänkte att jag aldrig kommer att klara av att laga den så jag lånar DAC:en och filter tills vidare.

Och till sist, äras den som äras bör:

Bubbel Posted - 2011/11/18 : 17:30:42
quote:
Både gjorde jag NOS-mod på, men kan inte bestämma mig för om det är bättre med eller utan. Det är olika ljud helt klart.
Det enda jag är helt säker på är att rör är bättre än kisel!

Jag gillade NOS när jag hörde det då hade jag haft min CD60 ett tag (loppisfynd) de skillnader jag kunde jämföra var till NOS'ens fördelar.

Jag skall varken ha rör eller kisel jag tänker satsa på trafo på utgången jag hoppar över en massa som är i signalvägen om jag gillar det eller inte är en helt annan grej.

Anders
UBT466 Posted - 2011/11/18 : 12:01:43
Ja, det är inte fel det heller! Jag har funderat på om jag ska NOS:a den här eller inte. Jag har byggt om två stycken CD-65II före denna, en med JFET-utgång och en med rör.
Både gjorde jag NOS-mod på, men kan inte bestämma mig för om det är bättre med eller utan. Det är olika ljud helt klart.
Det enda jag är helt säker på är att rör är bättre än kisel!
Bubbel Posted - 2011/11/18 : 11:49:19
Jag har följt tråden med intresse då jag har en Marantz CD60 som skall genomgå en radikal förändring som även omfattar lådan även NOS efter att jag har hört en Naim CDI så visste jag vad slutmålet skulle bli en Nos konvertering. Just nu samlas delar till allt som skall bytas ut och ersättas men någon rörbuffet blir det inte även om det har lockat jag har tänkt att ta en annan väg istället efter ett tips från en forummedlem.

Vart fick du tag i S1 dacen de växer ju inte på träd? Jag skulle gärna uppdatera från A modellen vid ett senare tillfälle om man hittar en sådan.

Anders
Cliffan Posted - 2011/11/18 : 10:55:52
Min planerade ombyggnad kommer att se ut som ett fågelbo...tur att det inte kommer att synas...
mayday Posted - 2011/11/18 : 08:36:42
Intressant och snyggt!
AlfaGTV Posted - 2011/11/18 : 07:22:41
Toppensnyggt jobb! Och reportage med bilder! Deltar med nyfikenhet och tar sats inför mitt eget första moddningsförsök: montera en nätbrunn på min gamla Rotel RCD-855 !

Med vänlig hälsning, Micke
UBT466 Posted - 2011/11/17 : 21:32:43
Tack för smickret!
Tar man det bara lugnt, surfar mycket på diverse forum, och tänker efter lite före så tror jag att de flesta klarar av det.

Och nu är den faktiskt igång. Jag kan inte säga så mycket mer än att den är tyst, tack och lov! Inget brum eller andra konstigheter.
En sista-sekundengrej blev rördämpning i form av o-ringar, då jag märkte att rören är ganska mikrofoniska. Det hjälpte, men tyvärr måste jag erkänna att det är vanligt gummi, köpt på Verktygsboden.
Jag inser naturligtvis att jag borde köpt Silent-o-matic Super-Overdrive specialtriodringar fyllda med 100% äkta ormolja, men kunde inte riktig motivera prisskillnaden från 2:- till 100:-/styck för mig själv.

Så! Nu återstår bara seriös provlyssning.
Jag tänkte låta den stå på lite måttlig volym nån dag och se så att inget exploderar eller börjar brinna innan jag skruvar ihop den och samtidigt låta rören bränna in sig lite.
Så en fredagkväll med en flaska schysst vin och finlyssning känns som en plan!
Kan dock redan nu efter några minuters kvick lyssning på en favvoskiva säga att den inte går att känna igen jämfört med originalmaskinen. På ett positivt sätt!

opethic Posted - 2011/11/17 : 01:59:38
Helt underbart!
Vilken kreativitet och nogrannhet, snyggt

Tyvär så insåg jag ganska snart att jag aldrig skulle klara av denna modd själv, synd...
UBT466 Posted - 2011/11/16 : 23:25:53
Tack, Cliffan! Jag tycker faktiskt till och med själv att det blir helt OK.
Det blir mycket bilder i den här tråden, men ni vill ju ha det så skyll inte på mig.
Baksidan har jag inte visat mycket av så här är ett par, spänningsväljaren fick som sagt stryka på foten, och man ser att trafon hamnade rätt nära plåten.

Nya RCA-kontakter är monterade. Jag lödde loss originalen från kretskorten och de nya passade perfekt i hålen. Jag kanske är löjlig, men den röda tråden med hela det här bygget har varit att spelaren ska gå att återställa till original utan att det syns om man nu skulle vilja det.
Glöm inte isolerbrickor på båda sidor, RCA-jord får inte vidröra chassit här.

Handmatchade (båda mäter 2,18 uF om det nu skulle göra nån skillnad) ryssar provmonterade , en bockad aluminiumplåt blev utmärkt som fäste, och som vanligt gott om plats åt alla håll och kanter.
Antingen har jag tur hela tiden eller också planerade Marantz redan på ritbordet att man skulle kunna göra så här. Plåten vidrör inte RCA-kontakten, det är faktiskt 5-6 mm mellan.

Dagens sista insats blev att montera kylare på DAC och digitalfilter, stenålderskretsar blir ganska, för att inte säga väldigt, varma och återigen - det kan knappast göra nån skada.
Självhäftande kylare för RAM-minne är som gjorda för detta!

Cliffan Posted - 2011/11/16 : 22:39:12
Smart lösning av stjärnjorden och övrig kabeldragning ser också mycket bra ut!
UBT466 Posted - 2011/11/16 : 20:01:07
EFTERKONSTRUKTIONER avskyr jag.
Jag märkte vid provtillkoppling att glöden lyste upp j-ligt kraftigt i en sekund. Givetvis beroende på strömrusning genom kalla glödtrådar. Det kan ju aldrig vara nyttigt i längden. Och läser man databladet (vilket jag inte gjorde tillräckligt noga) för ECC81, eller vilket 12V-rör som helst, så står det tydligt att man måste använda strömbegränsning.
OBS att detta inte gäller om man kopplar glöden parallellt och alltså virar ihop pin 4+5 och lägger andra polen på pin 9.
Men då blir det inte pinkompatibelt med exempelvis ECC88 eller 2N1P, och jag vill ju kunna skifta rör snabbt.
Alltså en snabb konstruktion med ett relä, en trissa och en konding som fördröjningskrets.
När man lägger på spänning på denna så kör den glöden genom ca 10 Ohm extra motstånd i fem sekunder innan reläet drar och kortsluter motståndet.
Börjar på 6 volt över rören och klättrar upp till drygt 10 volt innan reläet släpper på fulla 12V, och då är rören varma.
Inte så snyggt, men funkar.

Och varje gång man tror att det är fullt så går det med skohorn och vaselin att få in en grej till...

Kom nu gärna och påpeka att jag kunde gjort detta 100x enklare på nåt annat sätt så blir jag glad!

UBT466 Posted - 2011/11/16 : 17:14:47
Då rullar vi på...
EKK är bra till mycket! Här använde jag en bit som stöd till en "luftledning" för att få över spänningarna från kondensatorbankarna till rören kortast möjliga väg, jag gillar inte att dra högspänning kors och tvärs mellan RCA-kontakter och annat, och så tycker jag det blir rätt snyggt också.

En plastsköld som kortslutningsskydd bakom kondingarna kan väl aldrig skada, även om det kanske inte är helt nödvändigt.

Här är hela härvan på plats, det gick bra till slut med lite omsorgsfull sortering av kablar. Den lilla vippbrytaren kopplar om mellan serie- och parallellkoppling av glöden för att enkelt kunna använda både 6- och 12V-rör.
Kan hända att man får byta effektmotstånd i nätdelen vid seriekoppling. 4,7 Ohm ger perfekta 12,4 V med parallellkopplade rör, jag har inte testat vad det blir i serie än, men det borde teoretiskt bli runt 300 mA last då också och därmed runt 6,2 V per rör utan modifieringar.

Många jordkablar blir det! Återigen en liten bit skalad EKK som fästs i en befintlig skruv som jag tänkt använda som chassijordpunkt.

Lite lödtenn senare så borde det här funka som helt OK stjärnjordning.

Upp och ner med hela rasket och anslutning av insignal från DAC:en till Lampizatorn. Pin 6 och 25 är I-out höger resp. vänster. Skärmen på kabeln är bara ansluten i denna änden för att inte få skumma jordslingor. Där kablarna är lödda så sitter det två byglar på ovansidan av kortet, dessa måste lyftas för att koppla bort ordinarie, värdelöst utgångssteg. Här ska också en jordkabel kopplas till DAC:ens jord och dras upp till jordpunkten, det höll jag på att glömma.

Cliffan Posted - 2011/11/16 : 16:01:49
Mycket lärorikt, känns riktat till mig då jag alldeles strax ska börja jag också.

Gör en Alfons Åberg, "jag ska bara" göra en låda till mitt slutsteg först, och helst göra klart lådan till mitt rörbuffer steg, och hur var det med planerna på det där passiva försteget?...i alla fall något av ovan måste bli mer än halvfärdigt!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000