HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 ESS AMT 1B - Revival!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Andreas A Posted - 2011/10/05 : 21:23:45
Hej!

Kom nyligen över ett par ESS AMT 1B högtalare för en rimlig peng, tänkte mest på att det kunde vara kul att ha ett litet projekt över vintern.
Men efter första provspelningen, halvtrasiga som dom var, och desto mera info jag snappade upp på nätet om den speciella AMT diskanten insåg jag att dessa snart kunde komma att få ersätta mina Canton GLE 490!

Nu befinner jag mig alltså mitt i en renovering och förbättring av denna skapelse! Bilder kommer så fort jag hinner men börjar lite med det som jag hunnit med dom senaste dagarna.

Tar gärna emot förslag på nya delningsfilter då jag helst hade kopplat förbi originalfiltrets potentiometrar!

Här kommer en bild på skicket då jag hämtade dem.

Fane studio 12 bass har fått ersätta orginal basarna något år innan jag köpte dem, dock ska dom aldrig ha blivit spelade efter dom byttes!

Om jag inte bygger nya filter så blir det att byta motstånd och byta kablarna som är där idag, dom är ca: 0,30mm2 och verkar närmast vara gjorda av aluminium.

Har börjat förbereda lite inför att limma fast dom nya passiva elementen jag fick från USA. Tog först Mek spray, vi använder den på jobbet för att ta bort färg och lim från lite allt möjligt. Det löste upp limmet rätt bra men sist och slutligen fick jag gnugga som en dåre med fingrarna för att det skulle lossa..tog sin tid men allt gick

Bild på ett av dom passiva elementen, dom var faktiskt över förväntan när det kom till passformen!

Här är en ring färdig putsad och redo för att få sitt nya element fastlimmat, jag hade även loss den svarta ringen runtom och limmade fast den lite extra, bättre att göra det nu än om ett år eller så tänkte jag.

Efter lite meck så var första på plats

17   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Andreas A Posted - 2012/12/18 : 15:01:24
Jo tack, bra låter dom :) Svårt att säga vad dom gör så bra när man vant sig, skillnaden märker man oftast då man är borta och lyssnar på någon annan anläggning och märker att det saknas små detaljer i musiken. Kan inte säga att jag saknar spridning men jag rör mig inte så mycket bort från sweetspot då jag lyssnar, läste någonstans att mot slutet när dom gjorde dessa högtalare så var gummiskyddet under diskanten lite vinklat så att diskanterna blev lite riktad uppåt. Jag har SD kuddar i framkant på högtalaren istället för detta och kan tycka att det vart lite bättre mellanregister efter det. Lämnar det osagt om det berodde på att diskanten riktades mera upp eller basen.

Läste att dom använde dessa diskanter ner till 900hz i någon av AMT 1 modellerna (fanns 4 olika - a,b,c,d) men höjde delningen på dom senare, dock rekommenderade ju ingvar här tidigare i tråden runt 1200hz vilket låter mera rimligt än 900hz då jag har för mig att flera lyckades bränna sina diskanter när dom spelat högt.
more10 Posted - 2012/12/18 : 12:16:00
quote:
och JBL horn?

JBL 2344a
opethic Posted - 2012/12/18 : 11:16:01
Läckert!
Du har mycket roliga grejor

Hur låter ESS-diskanterna?
Att de låter bra tvivlar jag inte en sekund på, men hur är det med spridningen?
Vilka delningsfrekvenser är möjliga/lämpliga?

Jag sitter ju själv med ett par AMT från ELAC (Jet III)
karaktären gillar jag, men spridningen är kass och upplösningen kunde vara något lite bättre - så jag letar så smått efter lämpliga ersättare.

Andreas A Posted - 2012/12/18 : 09:22:13
OT: Några bilder på vad jag meckat med under sommaren.

Fick tag på ett par diskanter från en ESS AMT 10b, testade dem med mina monitorer jag har till datorn.

Renoverat delningsfilter i partyhögtalarna, bestyckade med Beyma rakt igenom.

Senaste projektet, även här renoverat delningsfilter. Beyma 12k200 (föregångaren till G serien?) RCF N580 driver och JBL horn?

Lite bilder från när ja bytte dammkåpa också.

Före:

Nya dammkåpan aningen större.

Klart!

Andreas A Posted - 2012/12/16 : 21:29:30
Längesedan en update, har inte hänt så mycket då man är upptagen med annat men bilen är såld och blev ersatt av en bmw m5 istället :)

Högtalarna fungerar klockrent ännu idag men har inte gjort så mycket åt dem förutom att jag bytte ut dammkåpan då den hade sprickor mm i sig, ska se om jag hittar lite bilder på det kommande veckan, tänkte att jag skulle ta tag i delningsfiltret så småningom också.
opethic Posted - 2011/10/17 : 07:01:01
Riktigt läckra högtalare! kul med en lite udda princip (12" + banddiskant)
quote:
Nästa uppdatering kanske dröjer lite, måste införskaffa nya filter komponenter och tyvärr har växellådan rasat i bilen så den får prio 1
Ouuhh, inte kul alls det där.
Andreas A Posted - 2011/10/16 : 18:33:48
Såja, dags för lite bilder igen.

Ser att jag missat lite när jag målade peak off i lådan men.. det blir ju ändå på insidan så det får vara! Kan inte heller säga att det gjorde någon större skillnad mot innan men lite "dödare" låter det nog vid ett knack test!

Här syns orginal kablarna mot dom nya jag använder.

Så här blev det att se ut efter att jag monterat i det passiva elementet.

Nya kontakterna på plats, dock får jag inte riktigt dit mina banankontakter så jag funderade lite på att skruva dom rakt igenom innan jag målar om allt.

Putsade upp aluminium plåten som håller fast diskanten.

Nästa uppdatering kanske dröjer lite, måste införskaffa nya filter komponenter och tyvärr har växellådan rasat i bilen så den får prio 1
Andreas A Posted - 2011/10/14 : 07:23:49
Igår fick jag dom målade invändigt med Peak off och skulle även börja byta ut orginal högtalar anslutningarna men min lödkolv verkar ha sett sina bästa dar och ja fick inte inte ordentlig värme i den för att all tenn skulle flyta ut som ja ville i kontakterna. Får se om det blir gjort i helgen för nu har förkylningen slagit till rejält

EDIT: Fick lite gjort idag i alla fall! Jag har petat dit mina nya Jantzen terminaler och lött dit 4mm2 kabel in till filtret, bilder kommer snart.
Tomas J Posted - 2011/10/14 : 06:36:27
Snyggt!

kul att kunna få ett par super-högtalare med enkla medel och några timmars arbete!
Andreas A Posted - 2011/10/11 : 20:12:26
Här kommer en liten update:
Efter att ha hört skrapljudet och testat göra min lilla reparation så verkar allt prima igen! Har nu provspelat dem i några timmar och försökt ställa in avståndet från väggar mm men inte riktigt fått till det, problemet är att jag hör vissa basfrekvenser högre från vänster högtalare.

Detta har jag reagerat på redan med mina Canton och det har troligen att göra med att rummet är öppet ut mot hallen på högersida, syns lite på bilden nedan. Anledningen till att jag nog hör detta ännu tydligare nu är nog för att det passiva elementet spelar bakåt.
Funderar lite på en basabsorbent av något slag men tänkte att jag väntar med att börja testa med absorbenter tills jag fått högtalarna helt klara.

Har också bestämt mig för att driva dem med en Thule ia350b, Denon POA-2400 förstärkaren jag testade den mot så hade inte riktigt lika trevligt register tyckte jag.
Min Onkyo får agera som förförstärkare tillsvidare.

Här kommer en bild på passiva elementet under limning, känns väldigt budget med lite papp och någon form av hårdare frigolit (styrox på ålandska ) men funkar det bra så varför inte!

Passade även på att limma kabinetten internt när alla element ändå var borta, lustigt att dom verkar använt lite olika material när dom snickrat ihop dessa lådor. I den andra högtalaren är det ett annat träslag till golv och det ser ut att vara från fabriken.

Ser man noga på bilden så märker man att foten och den svarta toppen på högtalaren börjar bli gammal och grå, har funderat på om det skulle bli snyggt med piano lack över dessa partier och sedan färga träet lite ytterligare mörkare.
Även flockning har jag möjlighet att göra men är lite osäker på hur snyggt det blir på en så stor yta.

Sist men inte minst en bild på förstärkaren.

Nu väntar jag bara på delarna från hifikit och en burk med peakoff som jag tänkte måla insidan av lådan med för att få den så resonans död som möjligt.

Andreas A Posted - 2011/10/10 : 10:33:33
Så kom gårdagen, skulle testa koppla in allt och göra en liten provspelning men hann bara skruva ihop dem innan jag märkte att något var fel på en av basarna.. Tydligen så har orginal skumgummit som sitter i magnetens ventilationshål börjat murkna lite och då har tydligen en del av det åkt in i spolen = skrapljud..
Så i lite hast igår skar jag bort damm kåpan och putsade bort allt så gott som jag kunde, tog lite tidningspapper som jag satte lite nagellacks borttagning på och lirkade ner mellan spolen och magneten. Blåste även ner med lite tryckluft så att eventuellt annat skräp skulle komma bort. Nu är i alla fall allt ihop limmat igen och ska försöka göra en ny provlyssning senare ikväll, får se om det dyker upp mera miss ljud så får jag se hur ja löser det då :/ Spolen i sig såg annars bra ut (repfri) så jag gissar att detta troligen hänt under transporten hem till mig eller när jag konkat runt på lådorna i lägenheten. I värsta fall får jag väl se mig efter andra element eller ersättnings element helt enkelt.

Super tack Ingvar, tror jag skall lägga iväg en beställning från Elfa snart på lite andra saker så får passa på att köpa kondensatorer och spolar då! Är det stor skillnad på luftlindade, bandspolar när det kommer till ljudet? Priset var det i alla fall skillnad på

Imperial: Det är det passiva elementet som sitter på motsatt sida som basen som jag bytt ut, det gamla fanns inte kvar mera då det verkar vara standard att skumkanten ruttnar på dessa. Kostade hela 39 dollar för 2st inkl lim

Här är manualen för Fane 12" elementet också (PDF):
http://www.hifi-studio.de/hifi-klassiker/Fane/Fane_Lautsprecher/12Bass.pdf
Imperial Posted - 2011/10/09 : 09:12:34
Tjenare!

Den där Fane 12" är svår att få tag i å den har väldigt låg fs.
Det är dock inte en vanlig Studio 12b.
Det är en hifi variant av Studio 12
Jag hade ett par sådana tidigare å dom hade fs runt 20.

Så här ska en studio 12B se ut;http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=390689

Det är dock ett par kanon 12" som du har där å tillsammans med
Heil diskanten så kommer det å bli kanon.

Vad är det för skumskiva som du visar en bild på?

/
Ingvar.Ahlberg Posted - 2011/10/09 : 09:04:53
Jag skulle prova ett filter i den här stilen:

Ingvar
Ingvar.Ahlberg Posted - 2011/10/09 : 08:36:10
Som sagt tidigare, fantastiska högtalare.
Vilken tur att tidigare ägare fått tag på ett par Fane Studio 12, det är länge sedan dessa gick ur produktion.

Det är en riktigt bra bas och den har samma känslighet som AMT-diskanten så Du slipper dämpa i filtret.

Dela vid ca 1200, enklast möjliga, gärna 1:a ordningen, det kan vara lite farligt för diskanten om man spelar riktigt högt, då är 2:a ordningen i diskantfiltret att föredra.

Ingvar
Andreas A Posted - 2011/10/08 : 23:47:34
Thule IA350B är nu inhandlad, imorrn skall det testas mot Denon POA 2400 :)
Första inblicken av när ja testade thulen lite snabbt idag var att kontrollen över mina Canton 490 blev enormt mycket bättre både i diskant och bas, djupare bas har dom nog aldrig spelat samt lika upplöst diskant har dom heller aldrig levererat, super nöjd!
Andreas A Posted - 2011/10/07 : 13:11:30
Beställde lite småsaker från Hifikit igår, bland annat nya terminaler från Jantzen: http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=3169
Hoppas bara att dom är tillräckligt långa för att komma igenom väggarna på lådan då jag inte hittade någon längd på dessa.

Har lite småplaner för diskanten också, tänkte att jag skulle limma ihop dom ordentligt igen och sedan flocka plasten för att dölja alla skarvar och dylikt! Funderar också på att försöka få till någon form av pianolack på den svarta delen av lådan, nedre delen vet jag inte om jag vill behålla i faner eller helt byta till något annat material.
Är i valet och kvalet mellan 2 förstärkare också, en Thule IA350B eller Denon - POA 2400
Någon som testat och kan ge lite input?
Bubbel Posted - 2011/10/06 : 21:29:15
Nu blev jag allt lite avis på dig den diskanten är det bästa jag har hört när det gäller banddiskanter även högtalaren i sig är klart godkänd.

Lycka till med renoveringen det är de värda.

Anders

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000