HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Recension av Peerless XLS 10 och annat...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
epkpeng Posted - 2003/01/28 : 21:43:19
Hejsan,

Tillsammans med Nagref en sunkig tisdagskväll har det blivit en del lyssnat, och till och med en öl för den icke ikväll bilburna undertecknade.

Det hela började med lyssnande på Admon. En stativare modell större, med Skaaning sexa tillsammans med en Scan Speak Ring Radiator, allt ihopfnulat i en alu+dämplim+mdf+dämplim+mdf, samt en äkta trä i frontbaffeln.

Högtalarna är av projektutvecklingstyp från Engelholm Audio, och är döpta till Admon...
Internt sitter Cross Coil, MCap ByBee och lite specialkablage, say no more!

Jag började med att köra lite musik för Nagref; Sophie Z, Four Play, Diana Krall samt även lite klassiskt - Paganini mer specifikt.

Efter mina skivor drog så Nagref igång Soundtracket till 5'th element, en skiva med två flickor som galer högt tillsammans (Delibes, Lakmé, Flowers Duet). Senare skulle det även komma fram lite reggy.

Nagref får själv kommentera med sina intryck av Admon högtalarna.

Admon var ena anledningen till besöket, Peerless XLS 10 den andra anledningen (3'e var att träffas )

XLS basen är kort och gott mäkta imponerande rent visuellt. Rejäl slaglängd, effekttålig som få samt inga drömmar om lådor stora som hus; Nagrefs låda är på ~22 liter. Vem har inte plats med en sån?

Liten och behändig är förnamnet!

...men potetent och hifimässig?

Vad är en kväll utan att mäta lite?

Ni som orkar kan verifiera på DST's hemsida!

Fortsättning följer...

// Pär Engelholm
22   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
epkpeng Posted - 2003/04/13 : 12:31:06
Brummel:

Är det ett problem med blåsljud heter lösningen slavbas...rädd för linjära maxlaglängde? Isf heter lösningen slavbasAR.

;-)

brumel Posted - 2003/04/12 : 23:59:25
Angående XLS sub:
Hur vore det med dubbla portar för att öka utblåset. Fast avstämningen kräver väl ett lååångt rör likafullt.
nl Posted - 2003/04/12 : 21:16:03
Hej

Jag var på salongen i går "Fredag"
Tycker att det var rörigt på Billjudsavdelningen.
Niklas Nord Posted - 2003/04/12 : 20:20:34

jag va på salongen IDAG lördag...
epkpeng Posted - 2003/04/10 : 22:57:44
Hejsan,

Nagref är inte hemma vid sin egna dator, så han kan nog av den orsaken inte svara.

Jag kommer inte ihåg, mer än att det var ett lååååångt rör, ca 50 cm. Tror att det var Bilteam eller nått liknande. Lådan var på ca 23 liter. Har för mig vi skrev nått om det i början (?).

Lådan var ytterst provesorisk, och jag var väl tvungen att blunda för att slippa se spånlådan (aka portföljen). Bra lät det, men fult var det!

ulrik Posted - 2003/04/10 : 21:51:52
Hejsan!

Kan ni berätta mer om lådan?
Dimensioner på röret, dämpmaterial inuti lådan?

mvh /Ulrik
markih Posted - 2003/02/07 : 20:53:41
Hej Anders!

Jag har 2 st XLS 12'or med slavar liggandes hemma, som jag inte provat under ett helt års tid. Nu blev jag lite sugen när jag läste denna tråd. Jag vet ju också att du har saftigt material hemma att jämföra mot (15-tummarna), så det känns lite roligt att du inte tyckte att xls lät skit (om jag nu uppfattade dig rätt). De är ju mycket välbyggda och stabila påjäser tycker jag. Sen oroar jag mig lite för avstämmning och sådant men jag har ett förslag som jag ska prova.

Hur var det hos pioneer? Vad hände där?

Mvh Mårte
markih Posted - 2003/02/06 : 08:36:41
Intressant tråd
brumel Posted - 2003/02/01 : 21:12:15
Nagref:
En liten fundering. Om röret är långt och förhållandevis smalt kan det inte bli turbulens och blåsljud?
Om q-värdet är så lågt som det är på xls:en hur kan basen få styrsel och djup. Men det kanske klaras av opampen
mag Posted - 2003/02/01 : 00:27:03
ses där :) antar att du följer med ut på öl mat och whisky efter ? :)
j.persson Posted - 2003/01/30 : 12:53:42
Ska jag ta detta som ett halvt hot, halvt löfte?

quote:
Originally posted by epkpeng

J Persson,

Visst är det en stooor sexa. 6.5 stämmer mer väl överns med diameter på membranet. 205 mm stämmer bättre på en åtta...

Vem har sagt att Nagref kommer först med XLS tolva? ;-)

// Pär E

epkpeng Posted - 2003/01/30 : 12:51:33
J Persson,

Visst är det en stooor sexa. 6.5 stämmer mer väl överns med diameter på membranet. 205 mm stämmer bättre på en åtta...

Vem har sagt att Nagref kommer först med XLS tolva? ;-)

// Pär
j.persson Posted - 2003/01/30 : 12:45:51
Det ser roligt ut på bilden med den till synes trötta Nagref - inte Nagref då alltså (eller jo kanske), utan att den "lilla" 6,5" flex unit från skaaning nästan ser lika stor ut som den stygga XLS-10" från Peerless... skoj!

En ytterdiameter på 205mm är sannerligen väl tilltaget för en 6,5".

För övrigt: mycket intressant läsning! Nagref: när kommer subbasvarianten med dubbla XLS-12"?

/J.Persso
epkpeng Posted - 2003/01/29 : 16:38:54
Hej,

Tack Nagref. Under helgen blir det test och moddning för att se om man kan få fram lite mer välljud i i synnerhet övre mellanregistret. En barnlek, verkar det som, enligt mina beräkningar och simuleringar.

Scan Speak's Ring Radiator har givit mersmak! Den har bra energi ända upp. Paganini som jag körde ett par ggr under kvällen, trollar med med skalorna och är ett bra musikstycke tillika som ett bra test för att testa diskantens homogenitet!

Nagref - välkommen tillbaka, och lämna gärna kvar XLS subben nästa gång...
;-)

// Pär
epkpeng Posted - 2003/01/29 : 10:41:34
Hsivp:
Bara en tråkig, men den är säkert på "fel" pryl:

// Pä
hsivp Posted - 2003/01/29 : 10:39:19
Flera bilder?.... ;
epkpeng Posted - 2003/01/29 : 10:38:19
quote:
Originally posted by pricer

Snygga tapeter.

Tack tror jag...

/ Pär
goldfish Posted - 2003/01/29 : 07:35:21
Nu är jag än mer betsluten att bygga en XLS subba.

Tack till epkpeng och Nagref
pricer Posted - 2003/01/29 : 00:36:28
Snygga tapeter
epkpeng Posted - 2003/01/28 : 22:57:08
Själva uppkopplingen gjordes enkel; ett aktivt filter med gain till LP utgången kopplades in efter Holfi-cd'n. Från Filtret till ett NAD 2100 (rätta mig om jag har fel?) för BAS, och till min integrerade värsting från Holfi och sen vidare ut till Admon.

Extra kablaget var av märke "Nagref" och jag hörde nått om EKK 4*2kvm, vilket drev basen. En viss religös konflikt var på väg att bryta ut ( ), men tiden och NAD'ns h-terminaler gjorde att vi inte hann med nått labbande av högtalarkablage till XLS'n.
Filtret i all sin enkelhet:

Test XLS
Först en felaktig subplacering. Längs kortväggen. Nej. Usch! Brummigt, nästan dånande, trots låg volym.
En förflyttning till brevid den högra högtalaren med porten riktad åt kortväggen och elementet ungefär i riktning mot mig som lyssnare.
Så där ja! Lite hög nivå. Nagref vred ner nivån på XLS - JÄKLAR vad känsligt det är med nivån!!!

Lite vinkling, puttning och till sist upp med lådan på Holfi's fötter. Nu spelade XLS subben mycket fint tillsammans med Admon, och ljudbilden var rent ut sagt, tja STOR, för att inte säga enorm! Ljudbilden växte på höjden märkbart mycket, med subb.

En till synes trött Nagref och undertecknad konstaterade att det är ett par viktiga Hz, dom däringa längst ner...

Uppmärksamma Timbre noterade "diagonalt". Japp! Mitt rum är lite för smalt, för att lyssna på längden. Denna diagonala uppställning har gjort 2 ting:
* bättrat upp basen
* trollat bort väggarna

XLS spelar förvånansvärt hifimässigt. Jag tvivlar inte på att man kan få integrationen mellan basen + Högtalare nära nog perfekt! Ett mer avancerat filter, kanske med parametrisk EQ och varför inte ett subbsoniskt filter? Sen har vi det där med kablar...

Vi fick till det mycket bra under bara några timmars pulande. Vi saknade möjlighet till att ha samma nivå på bas+Admon, av den enkla anledningen att nivåerna inte följde varandra iom slutsteg vs. int.förstärkare. Här var det ett trixande varje gång en ny låt skulle spelas...

Sammanfattning
Subb är bra. XLS är en bra subb.
Subb ger ett tillskott till, ja, musiken! Klassisk musik, till och med små uppsättningar med endast ett fåtal violiner kan ges höjd och luft, med en bas.
XLS är ett mycket trevligt alternativ iom ett vettigt pris (list pris 1445 per tia), enkla krav på lådvolym och slutlgen; bra ljud!
Under kvällen lades även till Norah Jones, Pinetop perkins, större klassiska orkestrar, Jewel, Joe-nåting-nånting (White?) mm mm. Norah Jones lät verkligt övertygande!

// Pär Engelholm
Edit och PS.
Får tacka Nagref för testet och en trevlig lyssnings/mätnings/ätnings-stund! Trots slutna ögon på kortet, var det kul och glatt med intressanta diskussioner.
Bitte
Niklas Nord Posted - 2003/01/28 : 22:56:04

Fasiken så bra, äntligen lite tester på den XLS -basen!
Jättefint hemma hos dig nu!!

[|)
Timbre Posted - 2003/01/28 : 21:53:46

Diagonal uppställning...
Kul![8D

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000