HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Centerombyggnad

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
fixarstig Posted - 2011/09/05 : 15:55:00
Nu när rörmonoblocken är borta ser det konstigt ut med den här centern. Den låter bra men ser sämre ut.

Alltså blev det till att införskaffa en ny. Valet föll på en begagnad Heco Metas Center 2. 4 Ohm, 90 dB och 34 - 42000 hz. Men den passar inte in färgmässigt. Alltså får det bli en ny låda.

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
fixarstig Posted - 2011/09/28 : 18:06:56
Tack Per, håller med Nu lär det dröja länge till nåt nybygge för min del. Hoppas det kommer in nåt annat byggreportage snart, lite tunnt nu
Schack Posted - 2011/09/26 : 16:10:07
Bra jobbat. Ser mycket bättre ut än den gamla centern

MVH
Per
fixarstig Posted - 2011/09/25 : 13:28:32
Elementen monterade. La inte in nån dämpning.

Ser betydligt bättre ut.

Och mätningen visar att inget konstigt skett med ljudbilden. Blå är Hecolådan, grön nya.

fixarstig Posted - 2011/09/25 : 08:03:37
Tack RuneStone, då får den sitta som den sitter.
RuneStone Posted - 2011/09/24 : 20:05:38
sätter du rören på framsidan får du lite mindre rumsförstärkning men du blir inte lika beroende av placering, sätter du på baksidan blir det tvärt om.. sätt lika som det satt från början..
fixarstig Posted - 2011/09/24 : 16:21:17
Har funderat en del på detta med basreflexröret. Vad ger bäst effekt hörmässigt egentligen? Rör på front eller baksida. Funderar på att kanske det skulle ge mer med två 40mm rör på fronten. Har ju sett en del komersiella centrar med den lösningen.
fixarstig Posted - 2011/09/24 : 15:49:53
Tyckte kablarna var lite korta och kontakterna satt lite halvdant så jag lödde på nya bablar på elementen och satte "sockerbitar" som kopplingar. Blir lättare att ändra på dämpningen, om det behövs, i lådan såhär.
Försökte se vem som gjort elementen men det står kanske under magnetskärmningen och dem rör jag inte.

fixarstig Posted - 2011/09/23 : 16:20:33
Ny packning monterad.

fixarstig Posted - 2011/09/23 : 08:14:56
Satte in basreflexröret och filtret. Filtret fick ingen försänkning då jag inte ens vågade prova den manövern. Skulle bli katastrof. Syns ju inte när högtalaren ligger på plats.

fixarstig Posted - 2011/09/22 : 17:33:13
Lisa intog sweetspot och av de resta riktade öronen att döma så märker hon också en skillnad. Ska bli spännande att se om hon gillar ljudet sen med den nya lådan.
Fick tidigare tips om att en matta kunde fixa lite av akusiken lite så jag åkte till IKEA och köpte en tjock matta. Märkte inte nån direkt skillnad men lite ljudstudsar har väl dämpats. Dessutom var den väldigt skön under pedalerna

fixarstig Posted - 2011/09/21 : 21:12:43
Trodde faktiskt inte att det skulle märkas men man får ju lita på expertisen här på forumet
RuneStone Posted - 2011/09/21 : 20:29:43
Kul att få se en mätning på ett så pass litet ingrepp.. Blev ju ganska stor skillnad ändå..

+1
softishman Posted - 2011/09/21 : 17:12:21
Ser bra ut! Väldigt bra!!!
fixarstig Posted - 2011/09/21 : 16:12:22
Så kom då äntligen kondingarna och blev fastlödda. Var något större än de gamla.

Första mätningen lät lite konstig och kurvan var ingen höjdare. Ut med filtret igen och kolla lödningarna igen. Allt ok

När jag sen tänkte efter så tog jag längsta kabeln till woofern längst till höger utan att kolla kabelfärgen. Den skulle gått till diskanten.
Ny mätning visar att mellanregistret höjts litegrann så kurvan blev lite rakare. Basområdet stämmer ju inte så jag bryr mig inte om den sänkningen.

Då är det bara till att plocka ur allt ur Heco-burken och montera i nya lådan. Imorn ska jag på bokmässan så det får väl bli på fredag.
Cliffan Posted - 2011/09/14 : 20:27:21
Oj vad trevligt detta blir. Man blir inte så lite avundsjuk på finishen, om man ändå kunde komma i närheten på de egna alstren...
fixarstig Posted - 2011/09/14 : 20:01:21
Då har slipdammet blåst ostvart och lådan oljats med Timberexolja. De exclusiva 4,8 x 32mm fötterna är perfekt avstämda på Biltema för att eliminera ev resonanser i hyllan

Nu väntar jag på de nya kondingarna så att jag kan göra en ny mätning på gamla lådan och sen flytta över rubbet till den nya.

fixarstig Posted - 2011/09/13 : 23:18:38
Visst ska det rundas av i samma stil som Fforsmanbyggena men först måste man ju ha raka släta ytor att jobba med så det tar ett tag innan dammet lagt sig i Horlatrakten.
PetterPersson Posted - 2011/09/13 : 21:53:11
Ska du inte kullagerkantfräsa istället? Annars ser det riktigt bra ut
fixarstig Posted - 2011/09/13 : 20:18:40
Äh, hade tråkigt så jag gick ner i källaren och monterade fronten.

Så det får gärna bli uppehåll imorn när excenterslipen ska få bekänna färg. Har lämnat god slipmån, speciellt på fronten så det lär ta sin tid. Kanske får börja med bandslipen för grovjobbet.
fixarstig Posted - 2011/09/13 : 16:30:29
Fixade basreflexhålet med försänkning. Filtermojen får monteras på utsidan, alltså utan försänkning. Vågar inte ens testa försänkning

Hittade lite överblivet material i en byrå i källaren. Bitumen från Biltema räckte precis för de stora ytorna.

Och "äggskum" sattes in med dubbelhäftande tejp på "tjäran". Får väl experimentera lite sen med fyllning och se om det behövs.

Imorn ska fronten monteras om vädret tillåter, alltså regn helst
fixarstig Posted - 2011/09/12 : 18:38:23
Yesss, fick till ett tajt hål som diskanten får pressas ner i.

fixarstig Posted - 2011/09/11 : 19:39:38
Gillar inte att fuska till det så nu ska jag dessutom göra en ny bättre rigg till fräsen. När jag provfräste blev det bra men sen glappade nog skruvningen när jag körde det riktiga hålet med större radie som följd. Småhål är alltid svåra att få till bra.
Mixon1 Posted - 2011/09/11 : 19:03:50
Surt!
Kan du inte klippa till ex. en svart filtremsa att "dreva" med runtom annars?

Lite synd att skrota. -Men ibland tar man hellre tiden och gör en ny, bara för att...

Ett litet tips i mörkret.
fixarstig Posted - 2011/09/11 : 18:12:08
Det får bli en ny front. Skulle bittert få ångra mig om jag monterade detta elände.

fixarstig Posted - 2011/09/08 : 21:13:00
quote:
På basreflex är det nog så det skall vara tror jag.

Men forumets HFLS-1 är ju basreflex med fyllning?. Får väl testa mig fram!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000