T O P I C R E V I E W |
Sundström |
Posted - 2011/07/08 : 19:36:35 Oj vad det tar tid! Massa smågrejjer att knåpa till hela tiden. Nu är det mest tidsödande arbetet över (tror jag). Ok snart ska jag gjuta i formen här nedan. Träformen ska vara kvar för att få en plan yta mot elementträbiten som har en mitten fas.
Innerytan har fått trälim för att skyddas mot fukten och en näve sand på limmet för att cementen ska fastna. Borde väl funka?
Tejpade till inre hornväggen.
Gör inre hornväggen styv med fogskum.
Vänsterdelen behövde lite hjälp för att det blev ju små veck längst ner. Det skulle gå fortare om jag inte tittar efter småfel hela tiden. Och säkert finns det enklare sätt att lösa allt på. Men vägen mot målet är ju en del av det roliga också. |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Sundström |
Posted - 2012/01/12 : 10:46:59 Nu när jag lärt mej att använda cement så tror jag att det hade gått mycket snabbare om jag gjutit nederhalvan av hornet först. Sedan gjort en avgjutning av nederhalvans form för att ha den som gjutform för överdelen.
Ja, jag har fyllt på med basfällor i all hast för att stoppa de grövsta resonanserna i rummet. Se http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52379
Jag fortsätter där med mätningar av alla 4 högtalarna inom ett par veckor. Här är en bild på dörren som ställde till det. Mätningarna får utvisa om den stör, men jag vill ju även komma in i rummet....
|
Sundström |
Posted - 2012/01/12 : 09:49:07 Det där booooong-ljudet försvann ju när betongen torkat en vecka till. Nu har jag lyssnat till musik ett antal timmar med lite olika ljudnivåer och eq-anpassningar. Jag hoppas hinna göra lite frekvensmätning närmaste veckan. När jag kör frekvenssvep från 20 till 120hz är nivån stabil mellan 60-100hz. Efter 100 stör rummet lite grann och strax innan 120 märks att ljudnivån ökar smått. Konen är ju lätt på Eminence-elementen kanske dessa JBL skulle funka bättre: JBL 2206H i bra skick. Typ: Bas/mid Membranstorlek: 12 tum Membrantyp: Papper Impedans: 8 Ohm Frekvensomfång: 45-3500 Hz Effekt: 600 W Känslighet: 95 dB/SLP Resonansfrekvens: 52 Hz Vas: 62 L Qts: 0.32 Bl: 18,1 Yttermått: Ø 311 mm Monteringshål: Ø 280 mm Vikt: 7.8 Kg
Jag tänker att lite tyngre kon behövs för att kunna gå upp från Eminence BL på 13,5 till 18,1 för JBL utan att den kraftigare magneten ska medföra högre nivå ovanför 200hz. men högre BL ger impedanstopp runt 65 hz. Eftersom jag sällan spelar högt så tror jag att kvalitetsvinsten inte blir så stor så att annat element behövs. Övertala mej gärna och kom med elementförslag.
Men musiken låter riktigt bra redan! När jag kör med högre ljudnivå behöver jag eq:a svagt från 200hz med 3-4 db ner vid 400-500hz. jag delar vid 60 och 500 hz just nu. Det är riktigt mysigt att murriga toner känns i kroppen utan att det är jättehög volym.
|
Sundström |
Posted - 2011/11/20 : 23:04:27 Sista delens form uppstagad. Det blev betong hela vägen...
...men sen lät det boooooong när jag knackade på de sista 20 centimetrarna och då tänkte jag ju, faan att jag inte gjorde sista 40 med dämpade träskivor istället. Längden på hornet på översta punkten blev 158cm istället för planerade 154cm och på sidorna (55cm ovan golv) slutar hornlängden på 168cm.
Men med en 20 kilos betongsten ovanpå så blev hornet stumt igen
|
sladdbarn |
Posted - 2011/10/02 : 10:25:33 Coolt!! Heja Sundström! |
Sundström |
Posted - 2011/10/01 : 21:08:44 Inget (feg-)test innan Jag tycker egentligen att det känns lite smalt de första 30 centimeterna. Sen runt 60cm börjar det bli okey area. Om det inte funkar bra så får jag hitta mer passande element. Jag närmar mej slutdelen och det verkar lovande med avstånd till sidvägg och så (Jag styr bra i 0,00075 meter i timmen). |
PetterPersson |
Posted - 2011/10/01 : 20:31:32 Ser spännande ut! Har du byggt ett testhorn i spån först? Tänk om T&S-parametrarna inte stämmer helt... |
Imperial |
Posted - 2011/09/18 : 10:14:35 Tjenare!
Det där blir strålande. Byggs det horn finns det hopp.
Jag skulle själv vilja bygga horn men det är långt kvar tills ens golv ligger
/ |
Sundström |
Posted - 2011/09/18 : 08:18:55 Och tak på del 2 av hornet. Gick faktiskt lättare än jag trodde. Det blev lite panik på ena hornet men med en sten går det lätt att slipa ner felaktigheter efter ett till två dygn.
Form till del 4. Jag visste inte att det sjulle vara så lättsamt att gjuta, om jag hade vetat det innan så skulle jag ha gjutit dessa delar klart innan jag rensade musikrummet för installation. Trodde att del 3, 4 och 5 skulle bli gjorda i spånskiva. (Del 5 kanske blir med spånskiva.) Lite småtrevligt entimmesarbete. Sedan ett par dygns väntan.
Jo, lite trött på att det tar lång tid... Men se, gjutningen blev åttakantig precis som formen. Då blir man glad igen! (Del 3 syns under del 4)
Edit: Det känns lite grann som att musikrummet blir skoglikt. Mjuka dyner och stora hårda stenblock, ihåliga stockar och kvittrande element. Det gillar jag! Det är därför jag har tålamod med denna långsamma arbetsprocess. |
Sundström |
Posted - 2011/09/01 : 09:50:52 Långsam framåt pga tidsbrist. Här syns den fasplugg som inte kommer att användas pga sin för optimistiska litenhet (kanske används för andra syften senare).
Och gjutning av den tredje delen som är mellan den 63:e och 83:e centimetern på hornet.
Del två av hornet gjorde jag först som ett tak....
....men det visade sej att millimeterpassningen var lättare att åstadkomma på golvnivå.
Under mot betonggolvet har jag tre lager linoliumgolvmatta. Egentligen kanske man borde haft mer mjukt för att minska risken för ljudet att vandra ner i golvet. Det kunde kanske ha gjorts genom att ha ett tjockare mjukt underlag och sedan lägga en spånskiva som underlag för hela hornet. Nu kommer delarna ligga var för sej. Del två ska ha fogskum som fasthäftning mot del ett och en lager husfix som tilljämning av skarven; två fördelar, lite stomljudsisolation och möjlighet att ta isär och flytta hornet i bitar vid senare tillfälle. |
reVintage |
Posted - 2011/07/22 : 16:50:35 Hej igen Petter!
Skulle inte slösa min tid på dylika experiment då jag som nämndes inte anser mig ha "obegränsade resurser". Dessutom är jag lat.
Dock förstår jag varifrån du fått att jag skulle "dissa" att ställa ett icke fullstort horn dikt an mot sidovägg vilket torde vara en självklarhet? Jag har ju vid ett flertal sagt sidovägg/golv. Det kan väl inte tolkas som annat än att det ska stå an mot både väg och golv! Precis som du har jag inte heller ngt som helst att tillföra i den aspekten.
Har iofs en fundering om att en flexibel dörr vid mynningen kan ställa till det.
Ang. Tractrix-baffeln ansåg författaren att hornen inte fungerade som tänkt utan denna. Kan väl iofs kanske bero på att drivern inte varit den optimala. Som kuriosa kan också nämnas att de använde analogimaskin(den tidens dator) vid beräkningarna!
Bättre att nu återgå till Sundströms spännande, pragmatiska sysselsättning! |
PetterPersson |
Posted - 2011/07/22 : 15:51:09 quote: Menar du, som jag förmodar, med "naturlig invinkling" att man genom den mindre bredden i bakänden kan vinkla hornet mot lyssningsplatsen?
Ja, helt rätt
quote: Köper inte din dimensionering, men tycker inte att det är idé att vi drar i gång detta igen, då det räcker med tjatet för några år sedan. Med obegränsade resurser vore det dock spännande att bygga efter båda koncepten för att se resultaten IRL.
En fundering bara, varför gör du inte det? Skillnaden i geometri jämfört med två raka sidor och två svängda är ju marginell vid låga frekvenser = där man vill utnyttja speglingen. Vid högre frekvenser så utgör hornet iallafall tillräcklig akustisk last men då behöver man istället invinklingen pga hornets riktverkan. Tractrixkurvan merger som tidigare sagt avslut på 90 grader även om hornet delas med 4. Mina egna experiment talar för att det är viktigt att hornet står dikt an sidoväggen för ett icke-fullstort horn. Jag har inget mer att tillföra i denna aspekten men är nyfiken på varför du "dissar" det.
quote: Plattorna gör ju också att man får ta ett rejält skutt när man ska komma åt basen för ev. justering. Dock har jag ett vetenskapligt "paper" från 1955 där man konstaterar att Tractrix har bäst funktion med baffel(runtom), iaf i frifältsmätning. Kan maila om du vill ha.
Tack för erbjudandet, men det gäller ju alla horntyper, att den akustiska belastningen ökar i två pi jfr frirymd och det simuleras rätt lätt |
Sundström |
Posted - 2011/07/22 : 15:06:23 Estetiken kommer i tredje hand . Först måste jag vilja gå in i rummet utan att det ska kännas allt för krångligt (Jag har redan vänt dörren till att öppnas utåt. Känns mycket bättre ur utrymmningssäkerhet att den öppnas utåt också då det bara finns en utgång från rummet). Hornet blir för basfattigt om jag har det 120cm långt och fri dörrpassage. Hornet tar för mycket plats i rummet om det skulle vara 210cm och avslutas efter dörren. Det känns ok att smita igenom en 35cm öppning eftersom den bara är ca 1 meter hög.
Vi tar jämförelsen med teorier och andra mätningar senare...om detta blir klart någon gång. Halva cementeringen av tractrixutbredningen fram till 29centimetern ligger och brínner. Bara 125cm kvar |
reVintage |
Posted - 2011/07/22 : 12:57:36 Yo Pelle-mannen!
Aldrig mer "Lasse", s'il vous plait! Jo, kommer nu ihåg vad jag bråkade med David om. Han kapar ju ett förminskat Tractrix från fram-änden, vilket bör vara felaktigt. Hornet beräknas ju från munnen.
Menar du, som jag förmodar, med "naturlig invinkling" att man genom den mindre bredden i bakänden kan vinkla hornet mot lyssningsplatsen?
Mina prototyper till Tractrix HR midbasar blir faktiskt bara kapade nertill enligt Voigt-konceptet och får därigenom möjlighet till "invinkling".
Din variant blir dock klart kortare och speciellt i kombination med inåtvinklingen kan det vara gynnsamt för direktstrålningen.
Köper inte din dimensionering, men tycker inte att det är idé att vi drar i gång detta igen, då det räcker med tjatet för några år sedan. Med obegränsade resurser vore det dock spännande att bygga efter båda koncepten för att se resultaten IRL.
Plattorna gör ju också att man får ta ett rejält skutt när man ska komma åt basen för ev. justering. Dock har jag ett vetenskapligt "paper" från 1955 där man konstaterar att Tractrix har bäst funktion med baffel(runtom), iaf i frifältsmätning. Kan maila om du vill ha.
Sundström! Arrangera om så att midbasarna mynnar bakom dörröppningen! Estetiskt kommer det också att bli ett lyft. Tyckte att mina 210cm är lågt men du vinner.
|
Sundström |
Posted - 2011/07/22 : 12:17:47 Rummet är 337 cm brett och ca 198 cm högt. Jag mäter lite på om plattorna gör skillnad eller inte när det är klart. Hmm, hålla mej längs väggen.... Tyvärr har jag ju en dörr på högra sidan; jag förlänger gärna ytterkanten på hornet lite flackare med två 50*50 betongblock på varandra så slipper jag ojämlikheten. |
PetterPersson |
Posted - 2011/07/22 : 11:15:46 quote: Yo Petter!
quote:Skala ner till 1 element.
Tillbaka till det som påbörjades i den andra tråden idag.
Tjena Lasse-mannen!!
quote: Menar du att Am ska minskas till en 1/4-del? Har för mig att jag var inne på samma linje för några år sedan men fick mysko simuleringar. Du har ju din 4-elements klar, hur ser simuleringen ut när du skalar ner?
Ja, minska hals- och mun-area till 1/4. En simulring i 1 pi med dessa mått och ett element blir ju missvisande eftersom hornresp trunkerar hornet i framkant. Tanken var att bygga hornet med fyra lika svängda sidor så att en naturlig invinkling åstadkomms. Eftersom derivatan är kontinuerlig så måste även nu sidorna sluta med 90 graders vinkel jfr. hornaxeln men med 1/4 av 4-pi-arean.
Plattorna tror jag gör marginell skillnad eftersom det iallafall är öppet uppåt.
|
reVintage |
Posted - 2011/07/22 : 10:40:14 Inga gula plattor alls! Platt mot sidovägg och golv. Kan ev. ge problem med direktstrålningen. Kolla horntråden i Teknik&Diy.
"Men jag vill korta ner avståndet mitt emellan litegrann"
Varför? Hur stort är rummet? |
Sundström |
Posted - 2011/07/22 : 10:29:14 quote: För att följa Tractrix-utvidgningen något sånär bör nog sidorna som inte ligger golv/vägg följa denna med 90gr avslutning.
Menar du de gula plattorna? Att de ska vara helt utan vinkel? Men mittersta skulle ju vara snygg och fin med en rundad form.
Nej, du menar nog att hornavslutningen borde vara så nära väggen som möjligt. Men jag vill korta ner avståndet mitt emellan litegrann. |
reVintage |
Posted - 2011/07/22 : 09:57:31 Yo Petter!
quote: Skala ner till 1 element.
Tillbaka till det som påbörjades i den andra tråden idag.
Menar du att Am ska minskas till en 1/4-del? Har för mig att jag var inne på samma linje för några år sedan men fick mysko simuleringar. Du har ju din 4-elements klar, hur ser simuleringen ut när du skalar ner?
För att följa Tractrix-utvidgningen något sånär bör nog sidorna som inte ligger golv/vägg följa denna med 90gr avslutning. |
Sundström |
Posted - 2011/07/22 : 09:23:39 Och nu är jag nere (uppe) på Petters förslag, 154cm långt. Tyckte jag hade gjort en bra kompromis i förra inlägget för att få det jag vill, men denna design behöver inte justeras lika mycket som ovanstående inlägg. Jag vågar bygga fast mej med detta då hornet även klarar andra sorters element bra.
Element ska nog vara lite längre ner än på skissen. De gula skivorna längs fram kanske inte kommer att bli kvar, lyssningstest (ev. mätning) får avgöra.
|
Sundström |
Posted - 2011/07/18 : 06:41:03 Jag inser att jag får nöja mej med 70hz som nedre gräns (kvalitetsmässigt).Jag tackar för det jag lärt mej om impedans och fjädring och tar med det i nya simuleringar.
Kammaren kommer att bli varierbar mellan 18-80 liter. 18 liter ger impedanstopp på 13ohm vid 68hz. 80 liter ger platt impedans ner till 70hz (vill se om jag hör ljudskillnader...kanske har val av förstärkare större betydelse). Sen kommer jag givetvis att testa med och utan faspugg eftersom faspluggen redan är gjord, S1 100cm2 med och 280cm2 utan.
Slutarean på hornet kommer jag att ha varierbar till en början. sista 50cm av det 172!cm långa hornet ska varieras mellan 8000 och 15000cm2 som test. 11500cm2 ger bäst impedanslinje. |
PetterPersson |
Posted - 2011/07/17 : 21:18:52 Du behöver minska bakkammaren till ca 18 liter. Annars får inte elementet rätt arbetsförhållande i hornet. Du måste också simulera i 4pi när du använder horn med fullstor mun (tractrix, KW, Lé Clèach). Använd fyra parallellkopplade element för att sedan när du bygger det, skala ner till 1 element.
quote: Gör det något att spl vid 60hz ligger 2db lägre än vid 80hz med tractrix?
Ja, det gör det med alla hornutvidgningar. Det betyder att hornet inte är optimalt. Vill man kompromissa, så fine. Om inte, så ska man göra rätt från början och inte tänja på fysikens gränser i onödan. Det kan man däremot göra när det är andra saker som också är viktiga, t.ex. mobilitet och storlek i PA-sammanhang men knappast i hemmabruk. |
Sundström |
Posted - 2011/07/17 : 20:16:29 Ja, det blev area dessutom . Går jag från 380 liter och neråt så börjar 10ohm linjen böja av mot 10,5ohm vid 200 liter.
Gör det något att spl vid 60hz ligger 2db lägre än vid 80hz med tractrix? |
PetterPersson |
Posted - 2011/07/17 : 16:26:06 En bakkammares storlek mäts i liter.
Minska bakkammarens storlek tills impedansen blir jämn, kolla på min simulering. Tractrix har överlägsen impedansanpassning över koniska hornet. Jag skulle välja det alla dagar i veckan. Gillar inte dippen vid 100 Hz. |
Sundström |
Posted - 2011/07/17 : 14:53:47 Vad skulle blir hörbart bättre av nedanstående måttjämförelse, 60-300hz? Eller kan ett annat element ge större fördelar?
Jag visar upp vad jag har att välja mellan:
Kortare horn för conical är en komfortabel fördel
Bättre impedans för tractrix
Bättre kurva vid 20 grader för conical (jag gillar också att det är en liten dip vid 100hz för conical)
Bättre gruppdelay för tractrix
Vad tror någon om kammarens storlek? Vad finns det för fördelar och nackdelar. 340cm2 vs 78cm2.
|
PetterPersson |
Posted - 2011/07/17 : 12:09:57 quote: Det bästa är att impedansen går ner vid 60hz igen.
Jag tycker impedanstopparna ska ligga på rät linje för att det ska bli bra. Dvs, den impedanstopp lägst i frekvens ska vara högst. Detta har jag funnit empiriskt och har inga andra belägg en personlig erfarenhet av detta designkriterium.
Jag som var glad åt att hornet verkade kunna krympa till 112cm, nu är det långt igen . Funkar inte S1 på 100 om jag spelar på lugn ljudnivå heller?
Nej, jag tror att elementet inte orkar driva hornet ordentligt och då kommer mycket distorsion skapas då det är en fjädrings och inte massakontrollerad rörelse. |