HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Tv högtalare

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Eriksson Posted - 2011/03/18 : 21:21:38

En till som påbörjades i sommras, här kommer fortsättningen på den. Den här passar sig tycker jag väldigt bra som biosystem högtalare. 4 stycken av den här till ett 4.1 system skulle nog bli kannon. Men den klaras sig alldeles utmärkl själv också, utan extra basmodul.



Slipning, jobbigt, jobbigt.



Basröret är för långt för att få plats inne i lådan. Därför måste röret placeras utanför lådan. Då måste röret givetvis vara utfört i samma material som lådan för ett snyggt resultat. Den här lådan är på 4.5 liters bruttovolym. Så här små lådor blir känsliga för hur mycket man stoppar in i lådan, skulle man trycka in hela basröret inuti lådan skulle det påverka resonsnfrekvensen högst avsevärt.




Grabben tillverkar trummor, samtidigt som jag håller på med mitt.

2   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Eriksson Posted - 2011/03/30 : 18:39:50
En sån här kan man behöva. Detta är en tallriksslip. En sådan kan man oftast tillverka själv billigt. En gammal nedväxlad motor och en svetskunnig kompis, så är det fixat. Min kostade en whiskey flaska.



Observera att det går bara att slipa ändträ med en sådan, om det är frågan om ädelträ.

Eriksson Posted - 2011/03/28 : 18:05:23
I och med att det här är ett Mahogny bygge, tänkte jag att det kanske är några som undrar över hur man kan göra för att bygga i mer massivt ädelträ till skillnad från fanèr. Jag har nästan för mig att jag skrivit om det här förut, men det skadar väl i så fall inte med en gång till. Det finns kanske inget egentligt bra skäl att välja den här metoden före fanér, mer än att det kanske på sätt o vis kan ge ett gedignare intryck. Det blir gedignare på så vis att det bildas rejält ändträ där en sida möter och går över i en annan. På en plan sidoyta finns det väl inga fördelar mer än att man har hur mycket slipmån som helst. Fanér är nog ganska lätt att slipa igenom, om man är oförsiktig. Den här metoden tål en mycket hårdare hantering, och det är ju naturlgtvis också ett starkt skäl före fanéring.

Arbetssättet blir i stort sätt lika som med vilket plattmaterial som helst, med undantag för en mycket viktig detalj. Ädelträ måste slipas i sin fiberriktning, annars blir det repigt. Vanliga plattmaterial såsom spån och Mdf kan utan vidare slipas hur som helst kors o tvärs, men det går inte med tex Mahogny. Det här gör det lite omständigarre att jobba med ädelträ. Likaså är det känligt för sågning tvärs emot fiberriktningen, kapning alltså. Det uppstår väldigt lätt spjälkningar om man sågar för fort. Kör man stycket i en maskinsåg, gäller det att mata fram mycket långsamt. Längs med fibrerna är det vanligtvis inga problem.

Det finns dock ett stort problem med ädelträ, och det är att det gärna vill röra på sig. Därför kan man inte enbart göra en låda av bara träet, om man inte bygger med rejält kraftiga bitar förstås. Man måste först göra en grundlåda av vanligt plattmaterial, som man sedan klär med ädelträet. Det blir egentligen ingen skillnad snickarmässigt mot att klä en grundlåda i spån med tex Mdf-board, som nog är en vanlig metod. Är man van med det, kan man det här lika bra.

Mahogny skivor finns inte normalt sätt att köpa färdiga. Inte mig veterligen i alla fall. Man får åka till en trävarufirma som för ädelträ. En sådan är tex #8221;Bröderna Holm#8221; i Sala. Där kan man köpa ett helt ämne, som brukar gå att få ut 3 skivor av om man väljer en tjocklek på skivorna på ca 12-13 mm. När man väljer ut sitt ämne bör man vara uppmärksam på att man tar en bit som ser #8221;snäll#8221; ut. Inte en tjurig tjurbit. Sådana kan ha kraftiga innre spänningar, som gör att det kan jäklas ordentligt vid sågningen. Spänningarna i träet kan vara så kraftigt att sågen nyper fast. Det här är också ett skäl till att ta det lite extra försiktigt när man jobbar med äkta trä, det kan uppstå obehagliga överrasknignar, som man inte är van vid från den vanliga plattvärlden.

När man väl sett ut sin planka, åker man till ett snickeri som har resurser att klyva den. Det brukar gå bra med en större bandsåg. Efter sågningen planhyvlas plattorna. Nu har man om man haft tur, och biten räckt till, tre skivor ädelträ att förgylla sina lådor med. Och i stort sätt lika lätt som med ett plattmaterial.



Så här kan ett ämne/planka se ut som man får tag på hos Bröderna Holm:




Efter klyvning och hyvling har man en skiva som kan se ut så här:




Det är mycket svårt att kapa till bitar som passar direkt. Det enklaste är att låta en liten bit sticka ut över kanterna, som sedan slipas ned jäms med lådans sidor. Här kan man med fördel använda den hemmagjorda planslipen, som redovisats i egen tråd.


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000