T O P I C R E V I E W |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2011/01/06 : 21:20:08 Jag ska försöka redovisa lite vad Kalle och jag pysslat med under hösten, far och son projekt.
Allt börja i september med att vi läste på diverse länkar. FForsman. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74930&SearchTerms=tabaq I samma veva var Bibl igång med med ett TABAQ projekt som vi föjde mycket noggrant. Bibl:s tråd. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=80095&whichpage=2&SearchTerms=tabaq Bibl:s tråd. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=80095
Det visade sedemera att FForsman hade byggt TABAQ:n som redovisas här på forumet. Vi sluka den tråden också, rakt av.
Både FForman och Bibl har varit till mycket hjälp, tack för det kära vänner.
Jag "snodde" en av FForsmans bilder och visa min dotter Karolina. Fejkat med svart front.
Ja vist pappa, så ska dom se ut, sa hon.
23 år gammal var jag när jag köpte Philips "Högtalar-byggboken", för 29 kr. Sen dess har tanken på att få bygga ett par högtalare legat och grott i nästa 40 år, i det "undermedvetna". Nuuuuuuuu......skulle det äntligen bli av....tillsammans med Kalle.
Men om man inte har några verktyg, så är det något man måste skaffa först. Hmmmmmm.....överhansfräs, workmate diverse borrar och så vidare. Men det viktigaste som måste införskaffas var min kära hustrus "välsignelse". Välsignelsen och en överhandsfräs fixades först och enkelt i tidiga september.
Efter som Björn på Bibl:s tråd sagt att TABAQ:n funkar utmärkt, hängandes på väggen, utgick vi från Björns koncept rakt av.
Björn Johannesens koncept: http://coolcat.dk/bjoern/TABAQ_TL_for_TB.pdf
Slutet av september bar det så iväg till Beijer med ett sågschema i handen. Vist de....skivan var dyrast i stan men ingen kapnings- kostnad var det tal om. Nu är det äntligen på gång, firades på ett fik med kaffe och wienerbröd.
Vi hemkomsten lastades skivmaterialet till 4 st TABAQ:n av.
I första veckan i oktober skickade vi så iväg en beställning till Europe Audio på rubbet, det hade Bibl gjort med framgång, så då gör vi lika dant. Men det dröjde till den 26 innan vi fick mail på att grejerna var på väg.
Så var det efterlängtade paketet hemma på Lybecksvägen.
"Du pappa.........den var liten den.....", sa en något skeptisk Kalle.
Nu återstår det att hitta en "Workmate".
Men det får jag ta i morgon....
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2011/02/25 : 12:20:13 OT
quote: Men gud vad mäktiga gamla timmerplank hon har där.
Det var första gången jag var där hos henne i Älmhult. Och jag reagera som Du Mickel, jag stod där och glodde i taket.. Det som är riktigt häftigt är att alla plankor i taket har olika bredd och ohyvlat!
Men det påverkar väl ljudet, så mycket OT är det inte.
EDIT Jag glömde att berätta om "takhöjden" som är allt annat än standard. Det ser högre ut än vad det är, för dörrarna av den "kortare modellen".
|
Sundström |
Posted - 2011/02/25 : 11:40:05 Så långt som att få in en hembyggt högtalare i finrummet har inte jag kommit. Grattis! Väldigt snygga! |
Mickel-mackel |
Posted - 2011/02/25 : 11:35:30 Lite offtopic Men gud vad mäktiga gamla timmerplank hon har där.
Helfräckt! |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2011/02/25 : 11:26:33
Sådär ja!
Då var det färdig..........tror jag.
Jag var hos min dotter Karolina och montera dom två andra TABAQ:na. på väggen. Kontentan är att hon är helnöjd och det glade mig mycket. Hon har inte möblerat "optimalt" för HiFi. Utan har en soffa i varje hörn av rummet.
(ursäkta dom "snea" biderna)
När vi satt och provlyssna konstatera vi att ABBA:s "Gimmel Gimmel Gimmel", låter mycket bra i basen som var ren och snygg. Men styrkan på basen varierar beroende på vad man sitter. Men som Karolina konstaterade; "vet man bara om hur basen uppför sig spelar det ingen roll. Basen behöver man inte skämmas för".
Jag frågade henne vad hon tyckte om "designen", lång och smal. "Du ska veta att jag aldrig gillat dessa stora kuber, som folk har i sina vardagsrum", sa hon och tillade; "om det bara handlar om att kunna spela högt, föredrar jag en snygg design och lägre volym". När jag nämnde "bokhylle varianten"; "men pappa, bokhyllan har jag på övervåningen. Det är ju här jag har gäster och här vill jag ha CD:n". Det är väll detta som kallas "WAF".
Bokhylle versionen tror jag är ett "super vasst" komplement.
Ja detta var mycket lyckat, och tack för all support!
"TABAQ, BT W3-871, enlgt Björn Johannesens koncept", kan jag verkligen rekommendera.
Edit
Lite bildstrul bar, hoppas det fixar sig.
|
BjornJ |
Posted - 2011/01/24 : 09:20:08 Hej Gubben i Kalmar och alla andra.
Skisten till en box variant.
http://www.coolcat.dk/bjoern/TABAQ_BOX_Draft_paper.pdf
Nu skal jag bara beräkna "cut plan" och bygga en.
Vil forsöka få den publicerat i Audioxpress. TABAQ och min "osynliga" sub har varit i Audioxpress - lite skoj
PS: Har testat TABAQ 4 tummaren med mindre dämpning. Jag tok ut 30 gram, men stopppade det inn igjen. Du får en mycket renare bas med den originelle, hårda dämpningen. |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2011/01/21 : 09:14:25
quote: Jag har skissat snabt.........
Skulle Du behöva ha hjälp med ritningar, "tegninger", kan jag säkert hjälpa Dig.
Men "tegningerne" i Ditt PDF-underlag till är annars helt OK och mycket tydliga.
|
BjornJ |
Posted - 2011/01/20 : 21:22:28 Hej Bibl Bokhyllemodellen har öpningen närmare enheten, hvilket ger et bätre resultat. Vil fundera på detta :-)
|
asto |
Posted - 2011/01/20 : 17:50:44 W4-657 har två ganska elaka resonanser så dessa bör inte användas som bredbandare. W4-1320 är nog ett mycket bättre val. |
BjornJ |
Posted - 2011/01/20 : 14:19:20 Hej vänner ! Jag ser nu at det faktisk är en W4 1320 SB jag använder, sorry. Jag skal teste denna mera mot 3 tummaren. Jag har skissat snabt på en bokylle variant 41,9 x 14,4 x 25 - men skal dubbelkolla. Filter 2,0 mH og 6,7 ohm ser det ut som til en 3 tummare - eftersom fronten är bredare. Tack för länkarna, bibl. Mycket interessant. Jeg skal studera dom ! Kan hända jag får revidera min skiss :-) |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2011/01/19 : 16:01:41 Björn@
quote: ...jag jobbar på en ide till bokhylle variant av TABAQ.
Jag tycker det låter som en bra idé att "jobba" vidare med "TABAQ:n". Ditt koncept är enkelt att följa...och W3-871 har bra kvalitéer, pris och prestanda.
Kalles TABAQ:n ska vi hänga upp på väggen vid skrivbordet. Men när vi testat med olika "pluggar" i Cubase kan vi bara konstatera att, som monitorer fungerar TABAQ:n mer än helt tillfredsställande även i basen. Om vi då talar om "4 strängad elbas". Bassyntarnas lägsta toner "tappar lite" i volym. Men å andra sidan vet jag inte vad vi ska så långt ner i oktaven och göra.
Klassisk orgel musik, 5 strängade dansbands basar kanske kräver lite mer. Men det vore mycket roligt om det går att "förädla" detta fina TABAQ- koncept med en "bokhylle TABAQ".
Hör gärna av Dig när/om Du "sätter bokhylle-TABAQ i sjön".
emanuelgbg@
Det var det lilla vi kunde göra, med tanke på det underlag av DIY- trådar med mera. Banan var snitslad, om man säger så.
Men vill Du ha ett par bra högtalare, så kan jag rekommendera Björns "TABAQ:n".
|
reVintage |
Posted - 2011/01/19 : 15:28:17 Hej Bjørn! Efter vår förra kontakt körde jag MJKs Mathcad-blad och med 1320 ser det förträffligt ut. Har för mig att det var lite snack om det elementet i "din" Tabaq-tråd på diyaudio.
FOUND IT, post 186! http://www.diyaudio.com/forums/full-range/88787-tabaq-tl-tang-band-19.html |
emanuelgbg |
Posted - 2011/01/19 : 11:44:35 Får passa på att tacka för en bra bildtråd "Gubben"! Helt klart nyfiken på att bygga något litet lätt och billigt bara för att sysselsätta mig under vintern (har ju så otroligt mkt tid över nu när vi är med en 6mån dotter!). =) |
emanuelgbg |
Posted - 2011/01/19 : 11:40:40 Ska jag tolka att w4-657 fungerar (liksom w4-1320)? Skillnader på filtret gentemot det rekomenderade? |
bibl |
Posted - 2011/01/19 : 11:35:40 Hej Björn, jag vet inte om du har missat den här tråden TABAQ Mod men jag byggde i höstas en bokhyllemod utifrån omräkingar på DIY-audio av en kille från Taiwan som moddat din TABAQ orginal. Ljudbilden är mycket lik och filtret är detsamma som i orginalet, öppning i botten framåt även det lika som orginalet. |
BjornJ |
Posted - 2011/01/19 : 11:25:32 Hej Lars, jag har en TABAQ med 3 tummar och en med W4-657. Den sista vil jag testa med lite mindre dämning. Den är mycket ren i bassen, torr - som jag vil ha det, men vil prova med 30% mindre dämpning. Bokhylle varianten borde (i teorien) låta som den vanliga varianten eftersom jag bibehåller alla innvändiga mått. Hilsen Bjørn |
reVintage |
Posted - 2011/01/19 : 09:35:51 W4-1320. Har ett par till övers om ngn behöver. |
emanuelgbg |
Posted - 2011/01/19 : 08:28:28 Hej Bjorn! Vilka 4" är det som kan vara aktuella för bokhyllevarianten eller för den del vanliga Tabaq? Skulle de billiga W4-655/ 657 fungera? |
BjornJ |
Posted - 2011/01/18 : 23:26:12 Hej Tommy, jag jobbar på en ide till bokhylle variant av TABAQ. Samma design, samma volum internt, med "folded" så den blir mere som en traditionel högtalare at titta på. Öpningen kommer i toppen, bak, så väggen kan hjälpa till med basen. Beräkning av filter blir annorlunda, eftersom fronten blir bredare. Hilsen Bjørn Johannesen |
BjornJ |
Posted - 2011/01/16 : 17:31:00 Hej, snygt arbete ! Kul at andar enn jag tycker om konstruktionen. Kommentar till dämpning, som är mycket tät/hård: Det beroro på at volumen er stor för denna enheten, og Qts er hög. Men om du tycker det låter bätre med mindre dämpning, skal du köra med mindre dämpning. Jag har en TABAQ med 4 tummar, samma kabinet, samma dämpning - med vil tetsa med 30% mindre dæmpning (fortfaranande 2/3 av kabinettet. Hälsning från Bjørn Johannesen |
bibl |
Posted - 2011/01/15 : 21:55:23 Ett tips till nästa gång är att skippa penseln och köpa en fin roller istället, du får en mycket snyggare yta då med mindre randning.
Typ en sån här. Använde själv penseln till grundmålningen och sedan rollern till färgen. Stoppar du dessutom rollern i en treliters plastpåse, efter avslutad målning, och ser till att sätta ett gummiband eller påsförslutare om det hela så att det blir lufttätt. Håller sig rollern utan att torka ut mellan måleriomgångarna, i alla fall om det inte är mer än typ 24-36 timmar mellan strykningarna. |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2011/01/15 : 20:13:12
Karolina inspekterar före slutmålningen. Hon tyckte det lät bra om den "pluttinuttiga" högtalaren.
Så var det uppställning för slutmålning med "antik vit". Penseln ska vara en "bra" pensel. I alla fall kosta den någon tia mer än den vi använde vid grundmålningen. Jag vet inte om den "grova" "grundmålnings penseln" var orsak till det ojämna resultatet. Kanske bara en bidragande faktor. Men nu! Ny fin pensel.
Men nu målade vi bara en sida i taget. Och var inte nöjd med ytan. Vad gör man då? Jo, slipar, slipar och slipar lite till.
Nu blev vi så engagerad av att få en fin yta så vi glömde helt bort kameran. (kanske lika bra de, de hade bara blivit mer "slipabilder")
Här ligger dom nu, två lager antikvit. Dax för det svarta!
Nu ska jag berätta att efter allt arbete med handslipningen gjorde vi så att vi spacklade uppe på grundfärgen. Sedan slipades det hela plant. Och det är den ytan som syns på bilden.
Jag vet inte om Ni ser men lite bättre blev det. Inte lika "randigt" som det vita.
Slutmonteringen gick enligt planerna.
Såhär ser dom ut!
(Finnes-penseln hänger i bakgrunden)
Kolla så ser Ni att det blev slätare med spacklingen på grund- färgen.
Klart för första leverans och installation!
Förväntningarna är stora......så här på 13:dan.
Kalle helnöjd och kör Cubse! Inte klok vilken skillnad.....man hör hur lätt som helst hur pluggarna ska "EQ:as".
Nu ska jag ner till Karolina och installera hennes TABAQ:n i Älmhult var det lider. Få se om det blir någon bild därifrån senare. Hon kör lite mer "vanlig" HiFi.
Lite vid sidan av....Kalle undra om vi inte kunde bygga ett par TABAQ till. För högtalaren i TV:n anser han vara helkass nu mera. Då får vi nog hänga på Bibl, FForsman, Börn och MM igen och bygga "bokhylle-TABAQ:n".
|
Gubben i Kalmar |
Posted - 2011/01/12 : 20:27:34 quote: .....högtalarna står i Malmö.....
Dom som fick dom är nog glada...för det är fina grejer.
Nu var det detta med "ytbehandling". Att ytorna ska vara släta det fattar jag. Men hur viktigt det är med ett bra/perfekt grund arbete fatta jag inte till en början. Detta resulterade mycket slipning mellan dom olika momenten.
Första slipningen var att slipa själva MDF:n så att det blev gämn övergång mellan skarvarna.
Den runda slip trissan visade sig vara perfekt att använda. Med "100" papper gick det kanonfint. På denna bilden är det lim och papper som ska bort. Ni ser dammsugaröret vi sidan om TABAQ:n. Slipa lite och dammsuga, slipa och dammsuga, osv! Det gäller att hålla frugan på bra humör.
Nu var det tid att spackla. Snickerispackel framför allt på MDF:ns "snittytor", som inte var roliga att jobba med.
Sicket kleeeeet, grabbar!
TABAQ:n i förgrunden är färdig slipad efter spacklingen (första varvet).
Mer klet! Här är det baksidan, som ska jämnas till.
TABAQ:n till höger på golvet är färdig. Och då var nästan allt spackel avslipat.
Här syns en sida som...just det;....slipa och dammsuga, osv!
Jag trodde jag hade en bild på alla "spackel-sipade".
Men vi få ta ett seg direkt till "misstag Nr 5", grundmålningen. Men vet Ni, det blev inte en "slät" yta efter målningen. Ändå måla jag två gånger med, vist, slipning mellan.
MDF:n är skapligt slät som den är, utom på snittytorna. Så när vi hade grundmålat.....vad tror Ni vi fick göra då? Börja på nu kula igen; slipa och dammsuga, osv!
Mycket sandpapper och slipa slipa.
Nu är det dagarna för julhelgen och Karolina har kommit hem. Och då var det dax för en "första lyssning" i skarpt läge.
Min favorit test CD; "Glöd" med Glasriket Big Band, Nybro modetkör och Våghalsarna. Mickel-mackel sa att "hakan hänger". Ni som har ett par TABAQ:n vet vad han menar. Och nu vet vi det också och kan tillägga att dom omdömen som TABAQ:n fått här på forumet inte är överdrivna.
Nu kändes det mer inspirerande att lägga mycket jobb på att få dom snygga. Det är dax för den slutliga målningen, antikvitt.
|
bibl |
Posted - 2011/01/11 : 21:53:20 Jag tror att jag stoppade något förbi elementet men jag kommer faktiskt inte ihåg och just de högtalarna står i Malmö varför det inte är direkt enkelt att droppa förbi och kolla.
|
Gubben i Kalmar |
Posted - 2011/01/11 : 19:11:26
Tack för Era kommentarer.
Vi for runt på Era trådar för att få ett "hum" om detta med stoppningen. Man kan ju undra vad som är viktigt. * Antal gram stoppning. * Att stoppningen är utbred i hela 2/3 av högtalar volymen. * Att stoppningen är jämnt packad, dvs har samma densitet i sin utsträckning.
Björn simulera/beräkna med 0,99 lb/ft3 => 107 grams stoppning. FForsman är inne på 0,6 lb/ft3 => 65 grams stoppning. Vi packa våra TABAQ:s med 125 gram => 1,16 lb/ft3.
All kanske är en personlig "smak-sak", jag vet inte. Björn var ju inne på den linjen. Men hur jag än vrider och vänder på det, så måste jag säga att man blir "impad" av det "rena" (distorsions-fria) ljudet, även i basen.
quote: Jag är inte säker på att den rekommenderade mängden är optimal. Minskar man dämpningen får man en liten "kick" på SPL-kurvan i basen precis innan den faller av med 24 db/oct.
Nä sista ordet är säkert inte sagt om detta, och det är i botten mycket kul.
quote: Jag tryckte bara ner min i pipan,....
quote: ..96 gram ull på väg ned i ena högtalaren, blev bara 84 gram i den andra. Undrar just om det har så stor betydelse?
0,89 lb/ft3 i ena och 0,78 lb/ft3 i andra.....det kanske inte är så kritiskt! Men vet Du hur mycket av volymen Du fyllde?
Det ska tilläggas att Du kör med "prima vara" lamull. Och vi tog den enklaste och billigaste "högtalar stoppningen" (förmodligen täck- jacks foder).
|
bibl |
Posted - 2011/01/10 : 22:53:03 Jag tryckte bara ner min i pipan, inget lim här inte. Jag har svårt att tänka mig att den kan röra på sig in någon större omfattning med tanke på att elementet tar emot en del förutom friktionen mot väggarna. Dessutom satte jag ju lite bitumen på fram och bakvägg och den ökar ju på friktionen ytterligare. |