T O P I C R E V I E W |
Eriksson |
Posted - 2010/11/01 : 17:15:32 Har länge velat ta reda på, mest för skoj skull, hur långt det egentligen går att komma med de mest billiga elementen som går att hitta på marknaden. Och då helst den Svenska. Nu när höst mörkret börjar tränger sig på, nu när man inte lika gärna vill vara ute i garaget längre, är det bra läge för att mäta upp sådant man gått å haft i huvudet över sommaren. Bland det billigaste jag kunnat hitta i jakten efter just det billigaste är av fabrikat Response, som saluförs av bla Hifi kit. Då har jag provat en bas som heter TW 5201 i en basreflexlåda på 10 liter avstämd till 65 hz. Av diskanterna har utprovats 3 olika varianter av samma billiga märke, nämligen TD 2006, omdömet om den är att det faktiskt är en ganska bra diskant. Den har bra klang, men blir något vass i sitt översta förlopp. Kandidat nr två var ett som heter 25 DT 104 S, det här elementet fick åtminstånde inte jag ut någon glädje av, lämnades ganska snabbt vidare åt framtida experiment. Trean däremot, en kopia av Philips: ADO 163, (Philps eget namn TD 2163). Den fastnade jag för direkt. Det här verkar så här långt vara ett bra element. Systemet i sin helhet låter faktiskt rätt bra med denna. Elementen var i testuppkopplingen samankopplade via ett andra ordningens seriefilter med impedanskorrigerande konjugatlänkar.
Skulle man bygga klart systemet skulle man få en rätt så hygglig 2 vägare för en låg kostnad. Den totala elementkostnaden blir inte mer än 786 kr. Ett seriefilter av andra ordningen blir däremot ganska dyrt att realisera, här kommer man snabbt upp i ca 400 kr filtret, 800 kr för ett par. Ett parallellfilter blir i regel billigare, men i det här fallet gick det åt ett mycket komplicerat sådant för att bla plana ut baffelverkan, så det hade i det här fallet blivit ännu dyrare.
Det ska sägas att högtalaren för närvarande bara är lyssningstestad i labbmiljö, ett ganska litet rum, och dessutom bara på mätlådan. Det går inte att få full kontroll förrän man har ett komplett par att lyssna på. Men för ett totalpris på ca 1600 kr + lådmaterial, kanske det ändå kan ge mersmak till att orka göra en låda till.
När jag ändå höll på provades 6.5 tums basen TW 6502 tillsammans med Philips kopian. Det här elementet är lite svårare, eftersom i alla fall mitt exemplar har en elak grop vid 2000 hz, något som tyvärr betyder en besvärlig filtrering om man vill ha bort den gropen. Lådan här var en 22 liters basreflex avstämd till strax under 40 hz.
Men även den här kombinationen är godtagbar, kanske under förutsättning att man inte är en allt för kräsen lyssnare, för visst finns det brister. Det är svårt att beskriva ljudintryck i ord, men det man kan sakna i många billiga system, som de här, förutom basens rätta karaktär, är kanske den rätta värmen, den rätta upplösningen. Men jag tycker ändå att de här elementen klarar det jobbet rätt bra. Klangen är helt ok, oavsett vilket filter man går in för. Det här är aspekter som naturligtvis påverkar högtalarens förmåga att spela på ett musikaliskt riktigt sätt. Billiga större element är oftast inte dämpade i tillräcklig utsträckning, basen kan därför bli av den mer bumliga karaktären, men det här är något som även kan gälla dyrare element. I bägge exemplen var en flödesresistans bakom elementen en absolut nödvändighet för ett mediokert resultat. 6,5 tums elementet är för övrigt ett Polypropylen element. Sådana ger en frapperad, ganska lätt och snabb bas, vilket i alla fall faller mig i smaken. Så det samlade omdömet om den här, är att den låter hyfsat bra, med musik med inte allt för hög basenergi, då den lätt kan bli bumlig. Men meningen från början var att detta element skulle provas för att om möjligt kunna fungera som bas till en trevägare tillsammans med en liten 4 tummare som heter Tw 4002. Men här blev det tvärstopp, basen blir av ovanstående skäl alldeles för påträngande, hur mycket man än dämpar lådan, låter det alldeles för mycket, och på fel sätt. En överdämpning riskerar också att basen blir grumlig och trist. Så här måste det nog trots allt till något bättre för att få till det som separat bas. Det är mycket svårt att hitta en ersättare i samma kostnadsläge. Det finns alternativ, men då måste man titta utanför Sveriges gränser, och hur det då blir med kostnadsläget vet jag inte. Poängen med den här utprovningen var ju att göra något lyssningsbart av det billigaste, så några dyrare alternativ har varit uteslutet från början.
Det går säkert att jobba vidare på de här utprovade exemplen, de är inte att betrakta som färdig experimenterade slutresultat. Men de ger ändå en rätt så bra känsla för vad man kan förvänta sig av det billigaste, för billigt är det. Utmaningen blir därför, att få det att inte låta lika billigt. Slutsatserna man kan dra av de här testerna, tycker jag ändå visar, att med billiga element går det bra med de mindre varianterna, värre blir det när man samtidigt önskar en låg undre gränsfrekvens med tryck. Vilket fodrar större element, här kan det lätt bli problem. Men bas är svårt över huvud taget. Jag vill påstå att basen är den absolut svåraste ljudkomponenten att jobba med i ett högtalarsystem. Det kan vara svårt nog med dyrare bättre dämpade element, men en förutsättning för en bra bas är nog ändå element med inte allt för höga Q-värden, då kommer man liksom mer rätt från början. Men sådana element är dyra element. Således kan man nog konstatera att, vill man ha en lagom, hifi-mässig bas, så kostar det.
Det ska också sägas att 22 liters lådan för 6,5 tummaren var testad i en låda i avvikande volym, hur den hade uppfört sig i optimal volym har jag inte provat, men det hade förmodligen betydd en hälften så stor låda ungefär.
Det första exemplet var från början provad i en låda på ca 8 liter. Men här kändes basen lite avhuggen i sitt lägre förlopp. Dessutom blev ljudet ganska lådigt. De få elementdata som finns att tillgå, skvallrar om det borde gå att göra lådan ett par liter större. En 10 liters låda provades därför. Efter inlägget av en bit extra dämpmateial alldeles bakom elementet blev basen väl kontrollerad, fast och dämpad. Ja, faktiskt, det låter skitbra på ren svenska, för så pass billiga element som det faktiskt är fråga om.
Vi får se när hösten gått över till vinter, och åter igen övergår till vår, om det här är något att jobba vidare på. Men helt klart har det varit intressant att utforska de här billiga elementen.
Nu behöver ju inte all världen basproblem enbart bero på elementen. Det kan ju faktiskt ha en del med konstruktören att göra också. Vilket i det här fallet då, skulle vara jag.
Det här var allt från mig den här gången.
Ha en skön höst!
Eriksson.
|
12 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
RuneStone |
Posted - 2012/05/16 : 22:06:49 quote: Jag drabbades av experimentlusta
+1
Det är väl det som driver oss framåt.. |
Eriksson |
Posted - 2012/05/16 : 12:10:33 Hej Mickel.
Jag tycker du sätter pricken över i,et i allt du säger här. Håller fullständigt med dig. Men grejen med det här från början var nog inte att i första hand göra något färdigt av det. Jag drabbades av experimentlusta, och ville se hur långt det gick att gå. Eller kanske rättare sagt hur långt jag kunde få till det.
Skulle det sedan visa sig att det trots allt kommer att funka ganska bra, då kan det ju hända att det är värt att göra dem till något färdigt. Men jag förstår precis hur du menar. Det arbete det för med sig att göra lådorna, är ju lika jobbigt till ett budgetsystem, som till ett bättre. Men skulle det bli fråga om att göra dem färdiga, blir det inget med det förrän jag känner mig nöjd.
Satsningen/proven avstannade pga att det inte gick att få tag i tillräckligt billiga ersättare till basdelen. För det är precis som du påpekar, Respons 6,5 tummare (TW 6502) (om vi nu pratar om samma element) låter inte helt bra. Elementet hade en rejäl svacka vid 2000 hz, dessutom blev det bumligt och okontrollerat svulstigt som bas.
Däremot funkade vissa av de mindre elementen bra. Då kan nämnas i första hand (TW 4002) och (TD 163).
|
Mickel-mackel |
Posted - 2012/05/16 : 10:03:52 Det här kikar jag dock på just nu. http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=299-030 På pappret sjukt bra prestanda för pengarna. Men pappret berättar inte allt.
Men jag misstänker att jag inom kort kommer beställa några par av de elementen. Jag har även simmat en spännande sim för tappat horn med dessa, och där är egenskaperna på pappret betydligt mer träffsäkra. |
Mickel-mackel |
Posted - 2012/05/16 : 09:58:09 Eriksson. Jag gillar egentligen ditt tänk. Och håller väl principiellt med om det. Och jag är medveten att med mycket välgjord konstruktion, rätt val av lådor och tweaks och ev modifieringar av elementen så bör man kunna locka fram en del extra från billiga saker.
MEN, nu kommer brasklappen.
Men, allt jobb runt en välbyggd högtalare är gigantiskt. Man kan ju lägga nästan hur många timmar som helst på bara delningsfiltret. Och nästan hur mycket pengar som helst. Snickerijobb tar en massa tid, finishen otroligt mycket mer tid. (Själv ser jag inget fel med naken spånskiva, men är grymt impad av t.ex. fixarstig's snygga arbtetn, topklass!).
Så att efter så mycket nedlagd tid och möda, och ganska mycket pengar på material förutom elementen, så skulle jag inte vilja ha en gnagande oro för att det kanske skulle vara mycket bättre med lite dyrare element.
Ja det är mina 5 öre.
Jag har två st respons 6,5" i mina gömmor, som skulle användas i enlighet med dina tankar. En del provlyssning gav vid handen att hela mellanregistret lät lite sämre än andra lite dyrare högtalare på ett lite odefinierbart sätt. Jag tänkte sen försöka mig på lite moddande av elementen, jag sprättade bort en dammkåpa för att avgöra om det var komprimering där eller något annat fenomen (spridning, uppbrytning), men det gjorde ingen större skillnad. Sen tänkte jag gå vidare och prova coata elementen med något. Men där någonstans tog energin slut, så det blev inget mer. Jag köpte ett par 2-3ggr dyrare (dvs totalt kanske 600:- mer) audax-element istället, som istället låter riktigt trevligt från första början. Och även de högtalarna har jag inte orkat lagt ner tid på att göra ett ordentligt delningsfilter eller slutfinish. Ja just, MDF är också snyggt, ja ... |
esl |
Posted - 2012/05/16 : 00:16:48 Bille brrrrr...... var en annan tråd om dom nja |
Eriksson |
Posted - 2012/05/09 : 18:16:47 För er som kommer ihåg denna åtminstone för mig nästan avglömda tråd, har jag nu lite, hoppas jag nytt att komma med.
Jag skrev ju sist att Ljudia hade återinfört 6.5 tums elementet som var tänkt att användas till basdelen i den här billighets högtalaren.
Tyvärr blev det som jag nästan befarade från början, att elementet i alla fall kommer att försvinna, så blev det också. Jag vet inte om jag är synsk, eller vad det kan vara. Men jag kände detta på mig.
Nu har jag emellertid kanske hittat ett ännu billigare alternativ. Ja, jag säger kanske, med betoning på STORT kanske för elementet i fråga säljs av Billebro, en firma jag kan konstatera det råder vissa tvivel om.
Men ska det vara billigt, soo What, prova det som provas kan. Jag skall i alla fall prova elementet, så får vi se hur det går. |
Eriksson |
Posted - 2010/11/28 : 21:21:18 Så här ser 3-vägarens tonkurvan ut.
|
Eriksson |
Posted - 2010/11/28 : 16:55:58 Nu gått folk kommer det att fixa sig även med basdelen till den tänkta 3-vägaren. Ljudia har fått tillbaka ett baselement som heter Mgr x-6ms. Det kostar 349 kr, ett pris som står i någorlunda kostnadsmässig relation till de övriga elementen. Det här elementet hade jag tänkt använda redan vid den första planeringen av den här högtalaren, men den hade gått ur deras sortiment, och jag trodde inte att den skulle återkomma. Men så har tydligen nu skett, undrens tid äro inte förbi än. Jag tror att det här kommer att bli kanon. Elementet är så här långt provkört med det övre registret i en 25 liters basreflexlåda. Och det låter faktiskt skitbra, på ren svenska. Det här betyder att om det kommer att fungerar fullt ut, att det faktiskt går att skapa en trevägare för en total element kostnad av ca 1400 kr. Inget kommer heller att hindra att göra basarna som separata basmoduler, som då kan fungera som komplement till 2-vägaren. Hoppas nu bara att inte Ljudia tar bort dem igen.
Men tyvärr kan ja inte göra klart proven till färdiga högtalare förrän till våren, eftersom min snickar verkstad för närvarande står under ombyggnad.
Eriksson.
|
soundbrigade |
Posted - 2010/11/21 : 09:01:42 Min tes är alltid (eller ofta) att bra grejer låter alltid bätter än dåliga. Vidare tror jag att det ibland inte finns en bra korrelation mellan pris och prestanda, vilket gjort att jag ofta sneglar på snuskbilliga element från HiFi-kit, Ljudia och andra ställen. Det jag skulle ville pröva är att stoppa in ett flertal mindre element i en sexkantig låda och göra något lagom rundstrålande, ungefär som en Natural Sound. Just behovet av fler element gör att jag måste tänka ekonomiskt ....
SÅ! genug med egna fantasier. Ska fösöka följa den här tråden och se vad du kommer fram till. |
Eriksson |
Posted - 2010/11/20 : 15:09:12 Hej Silvervarg.
Ja, målet har i stort sätt bara varit att se eller rättare sagt höra, vad man kan förvänta sig av billiga element. Jag håller med om att filtren inte harmoniserar kostnadsmässigt, men å andra sidan är det svårt att göra ett bra billigt filter billigt. Bla har ju kopparpriset som bekant, gått upp rejält de senaste åren. Samtliga utprovade element har en förvånansvärd fin impedansgång, runt 8 ohm, vilket gjorde det lockande att prova med ett seriefilter. De här testerna gjordes mest bara med tanke på att få till det med elementen så bra som möjligt, med filterkoncept som jag är van vid. Så rubriken #8221;Världens billigaste högtalare#8221; är väl kanske lite missvisande. Det hade varit bättre med #8221;Världens billigaste element#8221;.
Det är inte alls uteslutet att det går att göra billigare filter varianter. Jag menade ju också att systemen inte är att betrakta som färdig experimenterade resultat. Men min filter filosofi är att ett filter skall vara så impedans och faslinjärt som möjligt, dock med så få komponenter som möjligt. Vill man dessutom ha systemet att arbeta i 8 ohms regionen, då måste det bli ett seriefilter. Med ett seriefilter är det relativt lätt att få impedansgången att hålla sig runt 8 ohm, genom i stort sätt hela tonområdet. Dock kan den bli lite lätt varierande, speciellt runt delningsfrekvensen. I ett av proven, testades ett parallell filter, men med ett sådant sjunker vanligtvis impedansen. I det här fallet hade det också gått åt en extra spole, för att dämpa ner den baffelverkan som uppstod.
Det kan också nämnas att det finns en gammal Din-norm, som säger att impedansen inte skall avvika med mer än 20 % från den nominella. Det innebär för ett 8 ohms system att impedansen skall hålla sig mellan 6,4-9,6 ohm. Så filterfrågan är inte så lätt, som det kan verka vid ett första påseende. Men i dag är det nog inte många som bryr sig om några normer i någon större utsträckning, de efterlevs i alla fall inte. Det kan man lätt konstatera i vilken hifi tidning som helst, som testar högtalare.
Men jag håller fullständigt med om att det förmodligen är bättre att lägga någon femtiolapp extra per element, för att göra den mer kommersiellt intressant, men nu var ju testet menad det allra billigaste i elementväg, och då var inte filter priset en direkt avgörande fråga i det här testet. Men sett till ett totalpris, är det kanske som du menar, bättre att höja lite i ena änden, och sänka i den andra.
Men allt här i värden är ju relativt, således finns det fog för frasen: #8221;det beror på#8221;. Om ett billigt element måste ha ett avancerat filter för att låta bra, har man ju i alla fall tjänat in på elementen. Skall man då göra alltihop lika billigt, bara för att elementen är billiga, eller ska man ändå gå in för att försöka få det så bra som möjligt, även om det innebär ett dyrare filter. Det här kan bli svåra skiljevägar som skapar svåra ställningstaganden, som jag inte har något direkt svar på hur man ska resonera sig igenom, men förmodligen #8221;beror det på#8221;.
En liknande fråga är ju i så fall också hur man skall göra med den tänkta basmodulen till trevägaren, som också ingick i testet. Där konstaterades ju att 6,5 tums elementet inte hängde med riktigt som ett renodlat baselement. Här är man alltså tvungen att hitta ett bättre element. Det finns alternativ, men inte i Sverige, vad jag kan se. Då tillkommer utlandsfrakt, mm. Och hur prisläget då blir, har jag ringa erfarenhet av, för att säga ingen alls. Ska man då utesluta basen helt, eller kan man acceptera en dyrare bas, till ett för övrigt billigt system. Ja, jag vet inte hur man ska resonera, frågorna blir många.
Men generellt sätt, tror jag kanske det bästa, och enklaste är att hålla sig någonstans i mitten segmentet.
Jag vet inte i skrivande stund om de här provade exemplen kommer att bli färdiga högtalare, det beror på om de kommer att falla till belåtenhet i mer krävande lyssnings samanhang, dvs kompletta system, spelandes i mitt vardagsrum, med mycket varierande musik, under en längre tidsperiod. Men som det verkar så här långt, kommer det i alla fall att bli ett riktigt prov med den lilla 10 liters varianten. Sen får vi se om den hänger med. Gör den inte det, blir det inga färdiga högtalare av den här. Återigen, allt beror på.
Eriksson.
|
silvervarg |
Posted - 2010/11/14 : 22:54:00 Billiga högtalare är alltid roligt att läsa om, så jag vill gärna önska dig lycka till med ditt projekt och hoppas att vi får provlyssna på DIY-träff under 2011. Jag har själv med en hel del hjälp byggt billiga högtalare, så jag känner igen en del av tankegångarna.
Det jag undrar lite över är den ovanliga fördelningen mellan elementpris och pris på delningsfiltret. Är det inte lönsamt att lägga 50-100:- extra (per högtalare) på elementen och därmed kunna få till enklare delningsfilter så att man sparar lika mycket pengar i den änden? Min tanke är att de riktigt billiga elementen oftast har kompromissat ganska långt för att spara pengar, så att lägga några tior extra per diskantelement brukar kunna ge stora skillnader.
Vad är ditt mål med projektet? Är tex främsta målet att lära sig mer eller kanske är det att få ett par välspelande 22 liters högtalare till en låg kostnad som lockar? |
ByggareAndy |
Posted - 2010/11/02 : 21:38:33 Hej, intressant projekt du har på gång, alltid roligt att läsa om hur bra prestanda man kan få för en billig peng. Dessutom tror jag att det är ett bra sätt att lära sig att konstruera högtalare/eller något annat för den delen. Tror att man uppskattar fördelarna med ett bra element mycket mer när man väl jobbar med det sen. Dessutom kan man göra alla misstagen på det projektet för att sedan njuta av visdomen i ett senare. Det billigaste jag har byggt under åren var en lösning från klang o ton baserad på ett bredbandselement utan filter. Hittade ingen pdf från klang & Ton men kommer ihåg att det var någonting med Cheaptrick 193, 194. Elementet jag använde var Monacor SPH-68X, sökte runt lite på nätet hittade ett kit från en svensk firma som jag inte sett tidigare, http://www.eluxson.se/hifi-kit/877-cheap-trick-193.html. Är antagligen högtalarna jag har lyssnat på som mest under åren eftersom de står på kontoret, men jag är nöjd med dem i förhållande till pris/prestanda. Fick dessutom elemeten väldigt billigt. Tror faneringen var det dyraste men framförallt jobbigaste delen av projektet. Tror kanske inte att de uppnår samma prestanda som ditt projekt men total pris på under 1000:- är billigt. För att det skall bli riktigt bra pris/prestanda behövs kvantiteter som t.ex. i HFLS1 fallet.
Hade själv lite funderingar på ett liknande koncept för en förstärkare för något år sedan. Efter ett tags tittande på komponent priser inser man snabbt att en standard lösning baserad på LM3886/LM4780 är ganska svårslagen. Man måste upp i ganska stora beställningar för att det skall kunna konkurera med pris men även prestanda i detta fallet. |
|
|