T O P I C R E V I E W |
Tobbe_L |
Posted - 2010/10/25 : 18:48:39 Man kan ju inte bara bygga högtalare
Ibland får man även göra lite annat. Tex. en låda till ett par klass-D moduler från Abletec. Närmare bestämt ett par Abletec ALC0180 moduler
Då toppdelen på en Audion låda inte gick o använda till mitt SE-steg med 6L6 rör så fick den stå till tjänst nu.
Lite anslutningar måste man ju ha
O så insidan då...
Trevligt med moduler med inbyggda nätdelar
Nu är det dax att börja med själva kabeldragningen.. Sedan ska jag försöka mig på o hitta en bit rostfritt galler. Ska ha det liggande i något hörn... Tänkte sätta det över håller på ovansidan..
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Tobbe_L |
Posted - 2010/11/26 : 06:55:42 Jo då jag har hunnit lyssna en del.
Helt klart en mycket trevlig liten förstärkare. Jag skulle vilja säga att den är rätt analytisk i sin karaktär. Kanske lite väl för min smak Jag gillar ju rör.... Den har bättre detaljupplösning än min Onkyo 989. Onkyon är lite mer avrullad o ljudet.
Anledningen till att vi valde den lilla modulen är ett när man kör den bryggad så har den lägre dist än vad den större har om man tittar på 8 ohm last, samt att den ger lika effekt.
För de 1400-1500:- som ett par ALC0180 kostar med frakt o moms (om man bara köper ett par) så är det ruggigt prisvärda modular. De är ju kompletta med nätdel o allt...
|
jhf |
Posted - 2010/11/26 : 00:22:37 Hej Tobbe. Har du hunnit lyssna in dig på Abletec modulerna ännu? Hör gärna om dina intryck hittills. Att snickra ihop ngt liknande verkar vara ett lagom julpyssel för mig.
Såg på Profusions sida att specarna vad gäller dist skiljer sig mellan de olika modulerna. Har du någon info om de också skiljer sig åt vad gäller upplevd ljudkvalitet med tanke på att du inte köpte de modulerna med bäst spec?
mvh
/J
|
PetterPersson |
Posted - 2010/11/08 : 17:36:00 "Stativhögtalare" var allt under 500 liter kom vi fram till i Göteborg för några år sedan va?! Här är ett praktexempel på en stativare i normalstorkek |
softishman |
Posted - 2010/11/08 : 17:10:57 Fler bilder!!!!! |
Tobbe_L |
Posted - 2010/11/06 : 21:33:33 Jag har xlr-kontakter på det här bygget o det är kopplat för balanserad drift, men använder det obalanserat. Så på xlr-sidan i kabeln är -in o jord ihopkopplade. I själva lådan är xlr-jord kopplad till jord in (pinne 8 CON2)
Men som sagt nu spelar båda modulerna i bryggat läge.
Jag har haft lite mail-växling med Profusion så vi gör så att jag skickar tillbaka den modulen som har strular så for de kolla upp den.
|
Pabo |
Posted - 2010/11/06 : 21:02:51 Hej Tobbe
Jag vet inte om du har fått svar på dina frågor ifrån Abletec så jag tänkte att jag svarar dig så länge.
När du kör med en single ended signal (signal-jord) in så måste du jorda ihop denna signal med modulen. Om du använder metalldistanser för att skruva fast modulen på sekundärsidan så blir modulen jordad i chassiet. Då behöver du endast koppla RCA-kontakterna direkt till chassiet d.v.s. skippa isolerbrickorna och därefter mäta differentiellt på dessa kontakter med själva modulen (+IN, -IN). Gör du så skall det fungera fint. |
Tobbe_L |
Posted - 2010/11/04 : 19:30:09 Jo de blev lite dyrare nu när jag bara beställde två. Nu blev det hela 1450:- med frakt o moms..
|
PetterPersson |
Posted - 2010/11/04 : 19:09:32 Najs! De verkar ruskigt prisvärda dessa moduler! |
Tobbe_L |
Posted - 2010/11/04 : 19:06:29 Jag kunde inte låta bli så jag beställde två moduler till från Profusion i England.
Fick dem idag
Så nu spelar det lilla stegen med två moduler |
Tobbe_L |
Posted - 2010/11/03 : 06:29:29 Stämmer bra det. Igår så fick det spela ihop med Tannoyerna o även min Fane TQWT o div andra högtalare. Det är ett jäkla driv i det O nu är det bara en modul som spelar. Det är lite mer analytiskt jämfört med min Onkyo. Onkyon är en aning varmare o lite mer avrullad i ljudet.
Kombon ett bra rörfösteg o Abletec kan nog bli riktigt ruggigt bra |
Bernt Jansson |
Posted - 2010/11/02 : 20:14:52 Mitt tips är att de ska driva dessa - vilket nog gör oss andra stackare till B-skådisar...
|
Audiovector |
Posted - 2010/11/02 : 17:53:20 Spännande! Denna tråd ska jag följa. Vilka högtalare ska den få driva? |
Tobbe_L |
Posted - 2010/11/02 : 16:50:14 Flytning av kablar hjälpte inte
Så nu är det omkopplat så att det bara är en modul som spelar. 2x90W i 4 ohm.... Men efter de få minuter som jag har lyssnat så verkar detta väldigt lovande |
Bernt Jansson |
Posted - 2010/11/02 : 11:59:00 Aha, då är jag med. Trodde först att de hade såna här moduler. Vet inte om fullbridge ger bättre dynamik. |
Ryssen |
Posted - 2010/11/02 : 10:59:18 quote: Ryssen, jag ser inte Abletecs moduler i din länk ?!? Finns det en 700W därifrån?
Nej,D654 är på 700w fast Cadaudio moduler. Eller syftar du på att jag var OT..
Edit:Det finns med SMPS Cadaudio längre med på sidan.
Edit 2:Stämmer det som jag läst att "Fullbridge" ska ge bättre dynamik än singlebridge? |
Tobbe_L |
Posted - 2010/11/02 : 08:27:05 Jag kommer att testa lite mer ikväll. Får jag inte ordning på det så kopplar jag om det så att jag kör med en modul. |
Bernt Jansson |
Posted - 2010/11/02 : 08:05:51 Jag har hört en del om de där modulerna. De ska tydligen vara bra sägs det och jag har varit på väg att beställa men inte kommit till skott.
Det ska bli intressant att höra vad du kommer fram till sen när oljudsproblemet löst sig.
Ryssen, jag ser inte Abletecs moduler i din länk ?!? Finns det en 700W därifrån? |
Tobbe_L |
Posted - 2010/11/02 : 07:05:16 Har redan mailat Abletec samt Profusion som har sålt modulerna.
Jag ska testa att flytta runt kablarna. |
Pac |
Posted - 2010/11/02 : 06:49:54 Vad jag förstått så är det en färdig modul? Flytta på kablarna så att du inte fått koppling mellan någon intern del och tex ingångskabeln, Mer än att flytta på kablarna kan du knappast göra. Det är en komplicerad kretstopologi i en sådan där...
Om det inte är kabeldragningen hade jag snackat med företaget som sålt den och bett dem byta |
Tobbe_L |
Posted - 2010/11/02 : 06:27:13 Nu spelar steget..... nästan. Ena kanalen funkar fint. Men den andra har ett missljud så inte är att leka med... Låter som en upphackad signal på runt 500Hz, musiken hörs lite i bakgrunden.
Någon som har någon idé om vad det kan vara? Jag har kollat så att allt är rätt kopplat o båda stegen är kopplade likadant.
|
Ryssen |
Posted - 2010/10/30 : 22:58:05 Kan ju tipsa om denna firma: http://www.cadaudio.dk/cadpwmmodules.htm Har beställt en 700w fullbrygga till min TH sub. |
Tobbe_L |
Posted - 2010/10/30 : 21:39:20 Kan nog funka riktigt som sub-steg. Abletec har även moduler mer lite mer drag i |
Joda |
Posted - 2010/10/30 : 20:04:59 Intressant! Kanske skulle fungera fint till inbyggt sub-steg. Finns ju inte så många plate-amp som har rätt delning så då kan man ju lika gärna köra extern aktiv delning.
Skulle vara kul om du testade att koppla till någon lämplig sub och inte bara till fullrange. 180W lär ju räcka långt till en väl dimensionerad sub. |
Tobbe_L |
Posted - 2010/10/25 : 21:29:59 Jo det ska bli riktig spännande få testa dem.
Varje modul är alltså på 2x90W i 4 ohm. Jag kommer att bryggkoppla dem så jag får ut 2x180W i 8 ohm. 2x180W i en låda som är 190x215x70 mm tycker jag är rätt imponerande o då är det inkl. nätdel
|
Pac |
Posted - 2010/10/25 : 20:56:31 Det här är spännande! Pabos idéer brukar vara riktigt bra. Jag ser fram emot att få lyssna till dem i Uppsala. |