T O P I C R E V I E W |
PetterPersson |
Posted - 2010/10/19 : 18:28:50 Från de djupa Sörmlänska skogarna kommer den riktiga Jultomten och detta år har han i säcken en tokig idé från en galen vetenskapsman till välljudets behag.
Stor inspirationskälla har varit:
och följande design har klurats ut...
Nödvändiga attiraljer
Tomten i egen hög person börjar måtta ut på den obligatoriska 22-mm-spånskivan...
Den galna vetenskapsmannen tar till sågen...
...och Tomten monterar...
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
PetterPersson |
Posted - 2010/11/04 : 18:51:00 Tack Ja, det blev rätt bra tillslut faktiskt. De var väldigt känsliga med dämpningen, så vi får kontrollmäta att det ser bra ut innan vi börjar lira på Uppsalaträffen 13 november |
EngelholmAudio |
Posted - 2010/11/03 : 10:02:27 Kul att se, Petter! |
Tobbe_L |
Posted - 2010/11/01 : 07:09:34
Ska bli riktigt skoj att få höra dem i Uppsala.
|
classe |
Posted - 2010/10/31 : 22:57:55 precis som det ska vara |
hoktuna |
Posted - 2010/10/31 : 22:13:45 Han är duktig den där Petter Det låter kalas nu lungt och fint,inget som sticker ut. Bra verkningsgrad och en skön botten |
PetterPersson |
Posted - 2010/10/31 : 21:46:22 Nu har jag och hoktuna suttit och spisat plattor hela kvällen. De låter rätt bra nu faktiskt, tillräckligt bra för att få följa med på träff i Uppsala I morgon kväll säger jag adjö till dem för en tid då de får åka till Sörmland.
Här är en mätning 50 cm från elementet i rum före dämpningen av porten:
Tyvärr ingen mätning efter, men öronen säger att det är betydligt jämnare samt att midden är något förstärkt då det inte blir lika mycket destruktiv interferens från porten längre. Q-värdet på basresonansen strax över 30 har ju också gått ner lite grann, vilket gör att basen känns mer homogen och följsam. Att tonkurvan är allmänt hackig beror på att mätningen är gjord utan gejtning av impulssvaret. |
primpa |
Posted - 2010/10/31 : 21:23:45 Coolt bygge!
De skulle med till Uppsala va?
Annars får man väl försöka ta sig en lyssning hemma hos Petter. |
Andrén |
Posted - 2010/10/31 : 21:14:36 Keep it up =) |
PetterPersson |
Posted - 2010/10/31 : 16:34:05 På ritbordet igen....Dags för dämpning av porten. Först kapades porten en cm i taget tills stället kring 63 Hz hade jämnats ut. Portarna kapades för långa innan mätningarna startade för att det är lättare att kapa till rätt längd än att förlänga... Därefter började jag labba med dämpning. Resultatet blev att för bästa effekt (valde mellan skumgummi och dacronfiber=täckjacksfoder) skulle dämpmaterial av typen dacronfiber vid halva avståndet element->toppen samt element->botten. Ca 20-30 cm längd i pipan på vardera stället. Resultatet blev då som följer:
Något försämrad verkningsgrad vid grundresonansen, men övertonerna dämpades betydligt mer. Nu ska även andra högtalaren justeras och sedan blir det provlyssning igen |
PetterPersson |
Posted - 2010/10/26 : 21:53:04 Ja, lite grann bara, men det var med 12 dB-filter till basen och det såg förfärligt ut kring delningsfrekvensen. Bra över och under. Har inte provat med nya filtret nu pga tidsbrist. Nu är jag i Göteborg till sent på torsdag kväll. Så finns ingen möjlighet att mäta tyvärr. pm:a din mail så kan jag skicka över filerna. Mina egna simuleringar stämmer rätt bra i basen med det uppmätta men inte riktigt i diskanten, nivån stämmer inte helt, även om tonkurvans inbördes relativa amplitud stämmer rätt bra. |
asto |
Posted - 2010/10/26 : 18:48:12 Petter... Har du mätt även offaxis? Vart har du tänkt lägga delningen? Vore lattjo att simulera lite på filtret, vill du dela med dig av filerna?
Ser faktiskt ut som de kan leverera lite "banka banka" |
PetterPersson |
Posted - 2010/10/25 : 17:29:06 Ja, det kan man säga. Det är liiiite mer och djupare "banka banka" i dessa... |
hoktuna |
Posted - 2010/10/25 : 17:18:07 Det ser ju bra mycket bättre ut än dom första försöken med den andra låddan |
PetterPersson |
Posted - 2010/10/25 : 16:32:30 Jag har hållit på så i in i bomben i helgen med dessa element nu. Filtret är inte 100% spikat, men här är iallafall tonkurvorna på respektive element.
Bas. Giltig över ca 300 Hz.
Diskant. Över 12 kHz ska nivån upp linjärt till +7dB @ 20 kHz pga mikrofonen.
Kruxet har legat i att få elementen att spela i fas vid delningen utan att det blir fasfel över eller under delningen. Detta är ett problem med coaxialer. Som bäst har det blivit med ett 24 dB elektriskt LR-filter med seriemotstånd efter sista parallellkondingen som får agera både delning och impedanskorrigering på samma gång till basen. Till diskanten är det först en parallell RC-krets för EQ av höga frekvenser. Sedan ett 12 dB-filter som tillsammans med den naturliga avrullningen resulterar i ett 24 dB LR-filter också samt ett parallellmotstånd på elementet som impedansutjämning. Vid flackare delningar blev det mycket påtagliga kamfiltereffekter = tonkurvan blir väldigt periodiskt vågig omkring delningen. Speciellt där basen har sina uppbrytningar, ca 2kHz. Ca tre dB verkningsgrad har försvunnit i ett seriemotstånd före alltihopa för att simulera utgångstrafo på rörstärkare samt två spolar, 2 samt 1 mH i serie med baselementet.
Det låter rätt okej nu faktiskt. Problemet ligger i att porten spyr ut oljud vid 200 Hz som ger +5dB och en dal i tonkurvan precis innan. Ska prova labba med dämpning för att se om det går att snygga till.
|
asto |
Posted - 2010/10/24 : 18:56:19 Ja Hasse, vad har du för en highend telefon egentligen? |
huzze |
Posted - 2010/10/24 : 18:31:58 quote: Nu har jag lyssnat och över telefonen lät det helt okej
Mellanregistret måste varit fantastiskt |
Circlomanen |
Posted - 2010/10/24 : 18:23:50 Jag skulle vilja säga att kan man inte få välljud ur ett par PA-coaxer så behöver man en hjärntransplantation.
Skämt på sidan..... Jag vill gärna veta mer om resultatet. Varför inte aktiv delning? Hur låter det så här initialt???
JAg tror på denna konstruktion, även om jag är misstänksam mot den stora tratten i slutet.
Mvh Johannes. |
Imperial |
Posted - 2010/10/24 : 18:17:56 Det var samma när en polares tjejj skulle förklara vad för högtalare polarn hade hemma.
"Sånna där fyrkantiga lådor med ett vitt element med en svart lampa i mitten"
/ |
sladdbarn |
Posted - 2010/10/24 : 18:11:37 Ska bli intressant om hur mycket välljud ni får ut av ett PA koaxial element! |
PetterPersson |
Posted - 2010/10/24 : 14:36:19 Ungefär så uttryckte sig min flickvän också Tur då att högtalaren har designat sig själv. Jag har inte gjort någonting åt själva formen. |
Imperial |
Posted - 2010/10/24 : 13:50:49 Det är ju ett par bleka granar med en kula i varje
|
PetterPersson |
Posted - 2010/10/24 : 13:00:17 Jo, jag har suttit och lyssnat ett tag nu och ska ta och börja fundera på dämpning och mätning i porten. Just nu är det bara lite bakom elementet.
Helhetsbild;
|
hoktuna |
Posted - 2010/10/24 : 09:36:23 Nu har jag lyssnat och över telefonen lät det helt okej |
PetterPersson |
Posted - 2010/10/24 : 09:23:29 Nytt filter...
Och en close up på elementet
|
hoktuna |
Posted - 2010/10/23 : 17:52:46 18 sound 12CX800... http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_product&pid=248 |