T O P I C R E V I E W |
Virevare |
Posted - 2010/10/16 : 13:24:27 Jag sökte på forumet innan jag valde att posta och fann ingen annan som valt att tillämpa diy-subban som jag nu blivit klar med, nästan...
Jag använder slutna högtalare i övrigt, naim ariva, med sitt speciella beteende att med viss musik låta fantastiskt trevligt, andra gånger vara väl förlåtande och ibland riktigt störiga. Detta har förbryllat mig länge. Det förlåtande har jag funderat ut att jag kanske kan lösa i framtiden genom att skaffa nya högtalare men skit i det, jag har löst problemet med att de ibland är riktigt störiga. Vad är det som stör då, jo vid lyssning av vissa låtar som har fylligt, lite resonant ljud i basregistret kan det låta som om det är något som tar emot. Som om ljudet vill ut men det kommer inget. Någon slags akustisk förstoppning kan man säga. Inte alls konstigt, det är ju en sluten låda. Jag tror man kan få en sluten låda att låta riktigt bra om man bygger den riktigt stor och styv, men vem orkar ha såna högtalare. Så va gör man då, jo man chansar på att en sub hjälper upp detta. Efter 6 månader har jag nu funnit en lösning jag är nöjd med, tillräckligt nöjd för att posta om det.
RCF L12P300
In med det i en relativt liten sluten låda.
Så här ser det ut inuti, hoppas ni förstod att de andra bilderna var utsidan!
Hur kan det bli bra då, de flesta använder ju tappade horn och basreflex, men jag byggde först en basreflex, som dönade på fint ner till 25Hz, men den passa liksom inte riktigt in i mitt system! Här kommer Elliot sound in i bilden med projekt P48 rev. A. Han är nämnd i andra trådar men jag tror inte att detta projektet fått någon uppmärksamhet innan på HF, rätta mig om jag har fel. Tricket han använder är en förenkling av vad Mr. Linkwitz, (som uppfann likwitz-filter) har konstruerat, en equalizer för lågbas, men i Elliot projekt 48 använder man en förstärkning på 20dB vid önskad frekvens, som standard 18Hz. Därifrån faller det med 12dB / okt. båda upp och ner i frekvens. Vitsen är att tvinga elementet att röra sig lite extra vid låga frekvenser, typ där basreflexen annars är aktiv. Men varför inte bara använda en basreflex då? För att det är svårt att bygga dem utan hörbar distortion från resonskammaren. Sluten låda skickar inte ut ljudet från sin kammare, därav ingen dist från den. Tricket jag nyttjat funkar, jag lovar, rent och fint. Ljudet från bas och övriga högtalare går ihop, inget krångel med att ställa basen i andra sidan rummet i ett hörn eller så.
Här ser man vad som driver suben, den lilla lådan med röd diod är själva Elliot P48 rev. A Slutsteget ligger i delar under.
Akustiken är bättrad med mina "absurders" ( absorbers & diffusers kombinerat ) De känns nog igen av många som har kollat akustikplattor förr.
Ursäkta denna väl mörka bild. |
12 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Virevare |
Posted - 2010/10/24 : 11:21:58 Jag blev tvungen att få bort missljud i basen från golvhögtalarna på annat vis och denna gången lyckades jag nog.
Har försökt öppna dessa tidagare men idag löste det sig med lite extra våld. Syl och hammare, till sist släppte det blå limmet.
Kul att lådan varken var av spån eller mdf utan av limträ! Stagen kom på fint, precis mitt för där jag kunnat känna vibrationer tidigare.
En bild av filtret.
På tal om missljud från ventilationen av spolen så har ju iallafall inte Vifa några sådana problem som man ser på bilden, fritt blås! Nån som vet varför man ibland väljer en mer kapslad konstruktion med portar? |
Joda |
Posted - 2010/10/19 : 10:41:58 LF15G401 Man hörde ganska mycket när det testades hemma. Men när dom kom upp i sporthallen så överröstades det hela väldigt enkelt. Och med en kapacitet på 127dB så är det de minsta som skramlar. Så man får hålla lite koll på just ventilation om man bygger så öppna högtalare som TH. |
Virevare |
Posted - 2010/10/18 : 21:26:48 http://www.lautsprechershop.de/pdf/rcf/l12p300.pdf Här står det Fs 40Hz, jag blandade kanske ihop det med frekvensomfånget som är ner till 35Hz.
Joda - vilket element har du använt? Liknande problem? Du hörde inte så mycket av det när det väl var monterat du heller? Jag jämförde med ett 18sound 12MB600, samma folk som ritat dem ju, lite missljud även där. |
Joda |
Posted - 2010/10/18 : 20:06:02 Detta är parametrarna som jag hade i databasen på L12P300
BL Factor BL 21.2 T x m Effective Moving Mass Mms 71 gr Resonance frequency Fs 51 Hz DC resistance Re 5.7 Ohm Mechanical factor Qms 8.0 Electrical factor Qes 0.29 Total factor Qts 0.28 Equivalent Cas air load Vas 55 liter Effettive piston area Sd 0.053 m2 Max. linear excursion (7) Xmax 6.5 mm Voice - coil inductance @ 1KHz Le1K 2.15 mH
"Sjukt mycket missljud från ventileringen till magneten" Har lite dålig erfarenhet av just detta och RCF. Gjorde dock inget i de PA TH då blåsljudet inte ökar nämnvärt vid hög volym.
Fs spelar ingen större roll när man gör låda av denna typen. |
Virevare |
Posted - 2010/10/18 : 19:33:01 Ah, jag vart ju förvånad när jag inte fick nån träff vid sökning på hela forumet för AES-principen men sökmotorn kan ju inte veta allt, du har provat innan Circlomannnen! Jag använder ett element från RCF, modell L12P300. Det tillverkas nog inte längre. Det har ganska lågt FS, 30Hz nånting, hade gärna fått vara ännu lägre till detta men det funkar. Gummiupphängd och sladdrig kon. Sjukt mycket missljud från ventileringen till magneten men i en sluten låda spelar det ingen roll alls, ljudet håller sig inne i lådan.
Förresten har jag hunnit lyssna mer, missljuden från mina naim ariva framträder med viss musik ännu, de är bara en aning ursäktade av djupbasen. Någon som har haft ett par som vet hur hårt man måste slita i basarna för att få loss dem? Jag är sugen på 2 stag till per låda men har inte lyckats få av elementen... |
Magils |
Posted - 2010/10/18 : 18:59:33 RCF L12P300 |
Circlomanen |
Posted - 2010/10/18 : 18:19:06 Jag lekte en del med den principen runt 2002. Det funkar riktigt bra. Det ger små subbar med obegränsad djupbas. Jag hade två st Cervin Vega bilbasar i en 40 liter stor låda och ett hemmaknåpat 400 watts slutsteg. Ett par TL 072 och lite passiva komponenter.
Du har gjort ett snyggt bygge! Kul att se andra prova detta. Vad är det för element?
|
Pac |
Posted - 2010/10/18 : 16:58:09 SÅ där ja,, tråden flyttad enligt virevares önskan. |
Virevare |
Posted - 2010/10/16 : 18:14:01 http://sound.westhost.com/project48a.htm - Här är djupare förklaring och ritning på själva "trollerilådan" http://www.linkwitzlab.com/sys_test.htm#Mic - Sån här mätmic byggde jag för nåt år sen men gick bet när jag försökte ljuga ihop en phantom-matning till denna mätmic. Jag tar gärna tips på ett mätprogram som nån av er andra här använder och hur ni då får in mätmicens ljud i datorn med rak frekvensgång. (trådlänk gärna!)
MAO finns det inga mätningar med mic, men jag har "mätt" med örat efter inspelade toner vilket funkde fint. Linjär är denna sub inte, men det låter himla bra och det känns viktigt! Själva AES-dosan skapar en önskad olinjäritet som nyttjas. Jag har 24dB / okt. delning i slutsteget vid cirka 100Hz, plus denna "AES"-box från elliot sound som ger ytterligare 12dB / oktav dämpning med start vid 18Hz. Alltså väldigt mycket dämpning vid 100Hz. Den spelar bara mellan 18-50Hz cirka, men mina naim-högtalare funkar ner till 40Hz nästan så denna sub funkar fint att biffa upp golvhögtalare som saknar den sista oktaven. Det är alltså en SUB i sann mening, inte en bas som många andra kanske bygger. Exempelvis ett tappat horn som spelar ner till 50Hz kan ju aldrig vara en sub.
Detta gav mig, med lite skicklighet och ett gott mått tur en fin lösning på mitt störiga, trängda ljud i basen från mina slutna golvhögtalare! |
PetterPersson |
Posted - 2010/10/16 : 16:35:30 Det blev ju en söt liten låda
Har du några mätningar på den? Det skulle vara intressant |
bearwik |
Posted - 2010/10/16 : 14:59:15 Intressant bygge, hur funkar delningen? Har du någon ritning och vad kostar element mm? |
Virevare |
Posted - 2010/10/16 : 14:05:07 Jag vill påpeka att jag hört en hel del basreflex-konstruktioner som jag verkligen gillar ljudet från, så inget ont om basreflex eller horn allmänt, men till just detta system duger det inte! |
|
|