T O P I C R E V I E W |
Dennis |
Posted - 2010/08/22 : 13:56:14 Äldreomsorg på SA-706
HJÄLP! Var får jag tag i belysning till VU-mätarna igen? mina är helt döda :'(
Har min gamla Pioneer förstärkare där hemma. Faktiskt en Pioneer SA-706. funkar helt okej för sin ålder men varför inte modda om man kan? Så första modden var att bytta terminalerna mot speakon kontakter lyckad mod med ett löd fel hehe. Men sen fastnade den på hyllan igen. tog fram den i fredags kväll efter praktiken och tänkte nä nu j****r ska den funka fint. så Första saken denna gången är at byta ut kablaget till speakon terminalerna.
Låter bilderna visa
Kunde kopplat det lite snyggare kanske :P
Gratis ESD handskar på jobb och den är ju rätt skitig så varför inte tänkte jag.
Fronten åkte av.
poten spm ska få lite nya kablar till sig.
De nya kablarna. Trippel skärmade för bästa resultat enligt mig då dem ligger precis brevid trafon och strömkontakten. så tog det säkra före det osäkra.
Och jag som tyckte det var gott om plats . ja eller hur lagom pilligt att löda fast kablarna där nere :P
Moraliskt stöd :P
Måste flytta ena kondingen för att få plats med ny kabel dragning och få in poten igen :P
Så på plats igen :D
Nästa sak var att fronten såg gamal och sliten ut så fixar det också.
Efter massa Buffande,autosolande och waxande blev resultaten över förväntan.
Saker som fortfarande ska göras är. *Nya rca kontakter ska monteras. *Nya kondingar ska på plats. *Nya dioder i fronten ( Fixat nu ) *Kanske wimafiering. *Byta ut resten av kablaget i den. *Byta alla små kondingar i den mot nya. *fixa så att VU-mätarna blir belysta igen.
Någon som har kondingar de vill göra av med? Just nu sitter den Elna 12000 uf och 63v kondingar men behöver itne den kraften då denna förstärkare bara driver mindre högtalare har ett DIY kondings pak med kondingarna är inte av bästa kvalitet.
PMA om ni har Vill fortsätta med min äldre omsorg. |
13 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Dennis |
Posted - 2012/07/29 : 14:22:50 hade hanskarna mest för och slippa bli skitig om händerna :P 20 år gammal stärkare som spenderat 5 år på ett lager och aldrig blivit rengjord så va riktigt skitig :P |
pix |
Posted - 2012/07/28 : 20:39:20 Dennis, quote: Gratis ESD handskar på jobb och den är ju rätt skitig så varför inte tänkte jag
För att få ett ESD skydd måste du (eller hansken) kopplas till jord (via ett högohmigt motstånd) Att meka med halvledare utan riktigt ESD-skydd kan ge mycket konstiga fel. Köp ett riktigt ESD-armband på Kjell&Co för några tior Mvh /Pix
|
Dennis |
Posted - 2012/07/28 : 19:00:32 Har den som lite sido projekt nu. Vill ju självklart ha igång den igen då jag gillar ljudet i den. anledningen jag byta som jag gjorde var pga en god väntill mig (också HiFi intresserad och bygger mkt förstärkare ochliknande själv) han sa de inte skulle bli några problem. men så blev ju inte fallet.
Men just nu får den ligga och vänta pga ett högtalar bygge ska igång nu och kommer sluka mycket av min tid. |
Bernt Jansson |
Posted - 2012/07/28 : 10:16:18 Ett par regler jag fått lära mig den hårda vägen... (En lång arbetskarriär inom process- och oljeindustri) 1. Rör inget som fungerar. 2. Än en gång: Rör inget som fungerar.
Sen kan vi lägga till att "Gammalt" innebär inte automatiskt att det är dåligt.
Trist att den gamle tystnat. quote: Bytade kondingarna i den som planerat o nu bränner den bara dem.inklusive när ja bytade tbx till orginalet.
Går kondingarna sönder alltså, även de gamla? I så fall tror jag att de kondingarna du satte i pajade pga lägre spänningstålighet. (lägre volttal som du skriver) När de pajade så pajade de troligen likriktardioderna också, det blir ofta så. Sen hjälper det inte att byta tillbaka till originalkondingarna. Det är min gissning. Det är nog ide att kolla dioderna. |
soundbrigade |
Posted - 2012/07/28 : 10:06:56 OJJJ!!!! Det fungerar inte alls! Du måste byta mot kondingar med samma spänning eller högre och samma kapacitans eller högre. Begreppet "rappare bas" har diskuterats på olika håll, och vad det betyder är det just ingen som kan säga mer än att begreppet inte är överdrivet "vetenskapligt". Ska du ha en bra bas, rapp eller ej, måste du ha ett bra nätaggregat och det får du inte om du underdimensionerar det som du gjort. Tvärtom du får troligen ett sunkigt trött ljud och en förstärkare med begränsad livslängd.
Så till skalbelysningen; en god vän och gammal kollega tog fram den här beskrivningen hur man ska göra: Att fixa skalbelysning |
rannagarden |
Posted - 2012/07/27 : 23:36:27 Vid byte av kondingar gäller det att vända polerna rätt, inte ha lägre volt på de nya jämfört med de gamla och samma µF eller något mer (iaf i din applikation). |
Dennis |
Posted - 2012/07/27 : 23:27:38 ja dem. bytte mot kondingar med mindre kapacitans och mindre spänning. ville ha rappare bas för lyssnar mest på psychadelic o ville basen skulle va med bättre plus dem började ju bli gamla ( 20år + ) |
soundbrigade |
Posted - 2012/07/27 : 18:44:47 Du menar att du bytte kondingarna i nätdelen? Bytte du dem mot liknande med samma kapacitans och spänningstålighet? |
Dennis |
Posted - 2012/07/27 : 17:20:49 Bytade dem stora. hjärn släpp och glömt vad de heter dem går till :P bytade till ett par färska. ett litet hemma byggt paket mengick åt skogen :( Det lilla packet man ser på en av bilderna i början :) |
MagArne |
Posted - 2012/07/27 : 12:25:41 Kolla om dessa lampor kan vara något? Har för mig jag använde någon av dessa lampor till ett liknande ditt renoveringsobjekt
http://www.kjell.com/sortiment/el/belysning/ljuskallor/speciallampor |
soundbrigade |
Posted - 2012/07/27 : 08:43:42 Vilka kondingar bytte du? Bytte du dem i nätdelen eller några till VU-mätarna? Vad gäller belysning av slika mätare har jag någonstans en länk till en himla bra beskrivning hur man fixar ny belysning. Dock tar det mig ett tag att hitta tillbaka dit. |
Dennis |
Posted - 2012/07/26 : 21:08:29 Stackaren e död :( Bytade kondingarna i den som planerat o nu bränner den bara dem.inklusive när ja bytade tbx till orginalet. nån idé va somkan gått snett?
|
B-200 |
Posted - 2010/08/22 : 20:14:21 Ser mycket trevligt ut det du gjort hittills. |