T O P I C R E V I E W |
Audiovector |
Posted - 2010/08/08 : 16:25:21 Hej!
Jag tänkte göra egna RCA-kablar m.h.a. Kjell & Co:s Hi-End-kontakter.
http://www.kjell.com/?item=37096
Frågan är om det är enkelt eller svårt att göra dessa för en nybörjare som mig, samt vilken kabel som är mest välljudande?
Jag har även en 5-meters rosa Biltema-kabel liggandes, kan det vara en lämplig kabel att DYI:a med? |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Gastone |
Posted - 2010/10/19 : 20:55:19 Sladdbarnquote: Tycker du ska prova med lonworkskabeln ändån, jag använde min mellan dac och förstärkare. Kabeln är billig, löd ihop ett testkablage!
Japp, det har jag gjort nu, med den LoneWorks-kabeln du skickade, 7704NH, (4 ledare, två par). De jag har lyssnat på innan är 7703NH(2 ledare), båda med folieskärm.
Idag har jag också DIYat signalkabel av RG62 och den går utanpå de andra två vad gäller basåtergivningen, iaf i min anläggning. Jag har skickat en bit till dig så du kan lyssna själv.
Ursäckta för trådkapningen... |
Gastone |
Posted - 2010/10/06 : 21:25:38 Som sagt inget nytt ... grundläggande för beräkningar av den utstrålande energin i antener ... energi och vågutbredning vid given frekvens. |
AlfaGTV |
Posted - 2010/10/06 : 20:42:02
Så kan man se det tydligen! Nåväl, jag har lärt mig nåt nytt idag iaf.
Jag tyckte liknelsen med ljud som transporteras via luft var beskrivande och även jag begrep hur författaren menade.
Tack för lästipset! |
RuneStone |
Posted - 2010/10/06 : 19:59:31 Joda: Jo det hela är väldigt intressant, men egentligen ingenting okänt.. http://amasci.com/miscon/energ1.html läs denna artikel, ganska omfattande men den förklarar bra det jag menar samt refererar till artiklar av bla. Faraday.. Det som för mig är obegripligt det är hur allt detta kan vara känt, men ändå okänt.. Man vet om hur det är men ändå lär man ut fel. Dock när du kommer upp på högskolestudier så brukar läromedlen vara korrekta..
AlfaGTV: Jo jag menar allvar.. man jag ska förklara lite bättre.. Energin färdas som ett fält av elektromagnetiska vågor som omger kopparkärnan, alltså inte i kopparen utan runt om.. Tänk dig en ren koppartråd med ett elektromagnetiskt fält runt om som färdas från källa till mål. I detta fall är luften isoleringen. Lindar du ex. PVC runt kopparen som isolering så kommer den elektromagnetiska vågen att färdas genom PVC'n och bromsas till den hastigheten som tillåts av materialets egenskaper..
soundbrigade: jo om det inte var några fler egenskaper som spelar in för att energi ska kunna transporteras så.. |
Joda |
Posted - 2010/10/06 : 10:06:43 Tror RG62 har isolering i plast och inte teflon. Men är inte helt säker på vad som verkligen är i kabeln. Kan ju vara olika. I de kablar jag har så ligger en "fläns" som spiral runt ledaren och ger mycket låg kontakt med isolatorn. Hastigheten ligger på 84-88% av C enligt uppslag. |
Bardis |
Posted - 2010/10/06 : 07:38:39 För att fylla ut lite i resonemanget om isolationsmaterial i kablar: Har ni sett en RG62 i genomskärning? Teflonplasten är inte solitt dragen runt ledaren utan denna hänger som i blad eller fjädrar. Vilket gör kontaktytan/mängden plast avsevärt mindre i kontakt med ledaren. |
esl |
Posted - 2010/10/06 : 00:12:35 Vet inte om jag har missat nåt.... Men är inte detta en BILDTRÅD??
Hmm måste va fel på min dator för jag ser inte en enda bild... då kan man lika gärna flytta tråden.
Gnällig ibland... |
AlfaGTV |
Posted - 2010/10/05 : 21:20:10 quote: Hängde du med ?
Deltagit, men ej förstått kan man väl säga... "Energin färdas i isoleringen"... Menar du allvar?
Jag trodde isoleringen hade som uppgift att... isolera... Dvs erbjuda det ledande materialet bästa möjliga förutsättningar att leda elektronflödet.
Jag köper dock resonemanget till fullo om att energin inte kan förstöras/skapas, bara omvandlas. Och visst övergår en del av energin i värme, både i motorn (transistorerna) och det som sätts i rörelse (talspolen i högtalarelementen)
Men den som vill får gärna skicka mig ett pm med länkar till ytterligare info, om ni inte vill diskutera detta i tråden. Det har ju en tendens att spåra ur som ni vet! |
Joda |
Posted - 2010/10/05 : 21:10:45 "Energin är en elektromagnetisk våg som färdas i kabelns isolering, alltså inte i kopparkärnan. Detta framgår inte av vanlig ellära, men detta är grundläggande fysik och finns redovisat av bla. Michael Faraday i början på 1800-talet"
Har du någon referens? Låter intressant. |
soundbrigade |
Posted - 2010/10/05 : 20:47:42 Då behöver man ju bara en kabel och kan strunta i jordkabeln, juh! |
RuneStone |
Posted - 2010/10/05 : 20:26:47 AlfaGTV: Energin(inte elektriciteten) alltså Effekten per tidsenhet transporteras från A till B inte fram och tillbaka.. Elektronerna däremot rör sig fram och tillbaks(oscillerar). Energin är en elektromagnetisk våg som färdas i kabelns isolering, alltså inte i kopparkärnan. Detta framgår inte av vanlig ellära, men detta är grundläggande fysik och finns redovisat av bla. Michael Faraday i början på 1800-talet, tyvärr har det blivit en accepterad missuppfattning att energin går fram och tillbaka..
Ganska logiskt eg. att den inte går åt två håll.. Tänk dig hur energi fungerar, att det aldrig kan skapas energi(om ni nu bortser från vissa löst svävande teorier) utan energi kan bara omvandlas, om den då går fram och tillbaka i kabeln, hur kan den då omvandlas till rörelseenergi i motorn ? Går den fram och tillbaka så kommer den aldrig att lämna kabeln och omvandlas i motorn. Omvandlas energin i motorn så har ju energin lämnat kabeln och har således inte transporterats fram och tillbaka..
Hängde du med ?
I en "normal" kabel med "vanlig" isolering bromsas vågen till ca 50-60% av ljusets hastighet(C). I många dyrare kablar bromsas det mindre och du kan få en hastighet på 70-80% av C, i vakuum eller luft färdas den nästa i C. Om detta sedan har någon relevans i hur vi upplever ljudet det låter jag vara osagt, men detta är en av faktorerna som skulle kunna påverka upplevelsen. Sen har vi induktans, kapacitans, resistans, skin-effekt, elektronhopp mellan kardeler(som Jenving hävdar har betydelse), o.s.v
|
AlfaGTV |
Posted - 2010/10/05 : 11:52:31 Det här är för mig fortfarande ett mysterium, trots två år på El-Tele-tekniskt gymnasium... quote: Att det skulle vara riktningsverkan i kablar är inte alls så konstigt som det låter då den elektriska energin alltid går åt ett håll, kan du då tillverka en kabel som leder energin lättare åt ena hållet då kan du riktningsverkan i kabeln.. Men är det hörbart ? svårt att säga.
Om vi då bortser från ev. skärmningar med anslutning i endast ena änden, det är väl ändå en signal med växlande polaritet i våra kablar? Själv vill jag då inte ha nån DC med där... Hur skulle då den elektriska energin flöda i enbart en riktning????
MVH /Micke |
Joda |
Posted - 2010/10/05 : 11:18:27 Har inga guldöron och hör inte så stor skillnad, låter bra gör det iaf, de jag pratat med och som lyssnat har tyckt att de låtit bra. När andra lånat hem och testat har det alltid varit positivt. Antingen en förbättring eller minst lika bra som dåvarande(high end) kabel. Har inte så stor koll på detaljerna då det var pappa som började. Fungerar ypperligt både till signalkabel och högtalarkabel (använder och har använt till båda). Borde gå mint lika bra till både digital och video. Speciellt på korta kablar där RG62(93ohm) tydligen ska vara bättre än RG59(75ohm) och RG58(50ohm) har jag hört.
För länge sen bytte pappa ut kablarna i en gammal replokal/studio mot RG62 (han jobbade på IBM så tillgång fanns det), detta utan att säga till ljudteknikern. När han kom in och skulle börja jobba, startade upp allt och körde igång så slängde han sig på reglarna och undrade vad som hade hänt. Så skillnad blev det. |
sladdbarn |
Posted - 2010/10/05 : 10:39:38 Joda: hur tycker du din kabel med RG62 låter? Eller är den neutral? Var använder du den?
Och hur går det för audiovector??
|
Joda |
Posted - 2010/10/05 : 10:23:49 Jag kör med RG62 och denna kontakt (finns både röd och svart markering) http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=37096&path= Passar perfekt. Har inte hittat en annan kontakt som fungerar så bra. Sitter som en handske utan att man behöver fippla med spännhylsor eller annat. Är lagom storlek dessutom, med bibehållet bra grepp. |
sladdbarn |
Posted - 2010/10/05 : 07:15:56 Har bytt tillbaks till min 100 kronorskabel från Kjell o Co, nu spelas det musik igen
Tycker du ska prova med lonworkskabeln ändån, jag använde min mellan dac och förstärkare. Kabeln är billig, löd ihop ett testkablage! |
Gastone |
Posted - 2010/10/04 : 23:45:55 quote: manw: har du upptäckt några svagheter?
Har lyssnat lite mer och jag gillar inte att jag tappar bas....
Attans tråkigt... jag har av en kompis hört att just "Lonworks" kabel skulle var exemplarisk att använda som lågnivåkabel och därför står jag i startgropen att DIYa alla mina kablar till detta. Nu blir jag däremot villrådig när du säger att du tappar bas, inte bra! Jag har redan (för) lite bas i mina OA14...
Får väl bli RG62 istället då.. |
sladdbarn |
Posted - 2010/09/26 : 20:33:08 manw: har du upptäckt några svagheter?
Har lyssnat lite mer och jag gillar inte att jag tappar bas.... |
manw |
Posted - 2010/09/26 : 19:33:19 Kör själv med RG59 som signalkabel, låter kalasbra :-) |
sladdbarn |
Posted - 2010/09/26 : 17:36:43 Hur går det här då?
Jag har precis gjort en lågnivåkabel av lonworkskabel från elfa, även kontakterna från elfa.
Extremt tidigt lyssningsintryck: mellanregister: definitivt bättre bas: mindre bas, men om den blivit sämre eller bättre är för tidigt att säga. diskant: svårt att säga mina högtalare spelare inte mycket över 12khz... |
CC |
Posted - 2010/08/10 : 08:21:27 Det där lät intressant. Någon som testat? |
soundbrigade |
Posted - 2010/08/09 : 21:33:06 quote: Visst är det så att riktningen har med jordningen av skärmen att göra? Visst är det väl som så att signalkällan ska ha anslutning av jord, medan förstärkaren inte ska ha detta?
Grabbarna på SAABS EMC-lab menade på att skärmen faktiskt kan fungera som antenn och plocka upp HF och att man kan kortsluta antennen genom att lägga en liten konding från sladdskärmen till jord i den ände där skärmen inte är ansluten. |
RuneStone |
Posted - 2010/08/09 : 19:08:31 gcs: quote: Tror ni verkligen på sådant.
Tror och tror.. Jag tycker mest det är intressant att sätta mig in i tekniken bakom, hur det skulle fungera rent fysikaliskt, sen om det verkligen går att höra någon skillnad det är upp till var och en att bedöma. Jag lever iaf i den uppfattningen att kablar gör stor skillnad.
Gubben i kalmar: quote: Vad har Du kommit fram till? Finns det någon substans i "teorin om riktningsverkan"?
Visst finns det lite fakta som skulle kunna stödja teorin, i alla fall på mätnivå, om det sen går att höra en skillnad det kan diskuteras. Håller som sagt på att studera ämnet för fullt och jag har mycket kvar att läsa än.. Väldigt komplext ämne att läsa. Det finns betydligt mera fysik och forskning bakom det hela än jag trodde. Det jag kommit fram till än så länge är att isoleringen på kabeln spelar en väldigt stor roll, men som sagt är det bara på mätnivå, om det är hörbart eller inte det kan jag inte uttala mig om..
Att det skulle vara riktningsverkan i kablar är inte alls så konstigt som det låter då den elektriska energin alltid går åt ett håll, kan du då tillverka en kabel som leder energin lättare åt ena hållet då kan du riktningsverkan i kabeln.. Men är det hörbart ? svårt att säga.
Vox: quote: Som högtalarkablar testade jag bromsrör instoppade i vattenslangar för några år sedan.
Intressant, det är något jag själv tänkt prova då jag får tid, hur lät det ?
Audiovector: Jag personligen hade satsat på flerkardelig kabel med så tunna kardeler som möjligt, min erfarenhet säger mig att det låter bättre, men det är ju som sagt bara att prova, det jag tycker låter bra är inte säkert att du tycker låter bra.. Vi provade en hel del olika kablar ett tag och kom fram till den slutsatsen att flerkardeliga kablar fick bättre och mer detaljerad diskant, bättre upplösning och snällare ljud medans solida ledare fick lite grötigare diskant, sämre detaljer men däremot mycket tightare och detaljerad bas.
|
modernman |
Posted - 2010/08/09 : 15:31:14 Vill bara höja ett varningens finger. Jag snöade in ordentligt på det här med DIY-kabel för några år sedan. Nu sitter jag och min sambo med hela klädkammaren fylld av div. coaxkabel, mikrofonkabel, halvfärdiga enkardelsflätor m.m. m.m. Men kul är det! |
Audiovector |
Posted - 2010/08/09 : 14:40:28 Tackar! |