HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Quick, Dirty and Easy - sidoprojekt.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Thzar Posted - 2010/08/04 : 20:51:26


Quick and Dirty
vid-sidan-om-projekt.




Efter lite stagnation med mitt gainclone bygge, jepp kretskort som gäller. Så gick jag lös på ett gammalt Logitech A340 2.1 system.
Hammare, yxa och skruvmejslar.
Gav mig in på att bygga två små söta dipol högtalare av resterna. Men det grusade sig. Så hittade jag det lilla chippet och tänkte att nå varför inte. Någon gång i framtiden, men framtiden kom ikapp och nu iveckan började jag börja på ett fulprojekt. Det som man minst vill bli vackert blir det av någon anledning. Man ska inte ta saker för seriöst för då svettas man ihjäl.

En dag gick åt att rensa ett gammalt lyxigt nätaggregat från en dator. Tiden gick åt till att skrapa bort klistermärke etc.
Chassit var fullt med guldpläterade skruvar och galler och hade det fetaste EMI filter jag någonsin har sett. 3 uppsättnignar och med en fet Henry på på undersidan av locket.

Komponenter fick bli det jag hade i "skräplådan".
Filade, skruva och borrade lite. Det tog hela dagen men resultatet blev ett färdigt chasi som väntade på ett fläskigt innehåll.
Ett söndersågat "jag tar vad jag haver för kretskort" fick det bli och en gammal cpukylare. Kom på att jag hade tre feta ELNA kondensatorer liggandes. PSUn blev på ca 16000uF. Poawer =)

Trafon togs från det slaktade Logitech systemet, 14.4Vdc output och 10A. Skärmad!

Monteringen tog ytterligare en dag. Kanske lite pilligt med all kabelmonteringen eller på grund av för stora nävar helt enkelt.

Blir aldrig bra vid första försöket ;)
Massa likström på utgångarna och väldigt knepigt beteende med en volymkontroll inkopplad. Kylflänsen blev stekhet, 70 grader+ varm.
Bomber och granater.

Efter bortkopplandet av volymkontrollen *host* kontrollerna, testade flera så funkade den utmärkt. Chippet är bryggkopplat. Om det har någon betydelse för volympot eller inte.

Någon idé varför det knivar sig med en vilympott inkopplad. Och Ja, den är rätt inkopplad.

fortsättning följer...


15   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Thzar Posted - 2010/09/09 : 22:57:24
Update:

Och nu pajade volympotten. Ah...

Lite tveksam till zobelfiltrets placering, steget är bryggat och de zobelfilter jag sett är på bryggade steg är att de använder sig av två stycken, en på vardera utgång och sedan ner till jord.


Thzar Posted - 2010/08/05 : 20:41:22







Thzar Posted - 2010/08/05 : 20:36:46
På den nedersta bilden ser ni lite rester från det massiva EMI filtret som satt där innan.
Nu återstår
1. Ferritebead (4-5 varv)
2. Spole
3. 0.47uF X2 kondensator
4. 33kR resistor.
Thzar Posted - 2010/08/05 : 20:30:48







Thzar Posted - 2010/08/05 : 20:24:19


Bryggat: Pout. 0.1-10W 0.03% THD (enligt databladet)
Thzar Posted - 2010/08/05 : 20:16:09








Thzar Posted - 2010/08/05 : 16:13:06



Thzar Posted - 2010/08/05 : 16:12:18
Två kondensatorer efter volympotentiometern och det funkar.
Var väl något med återkopplingen och yada yada nånting.

Mickel-mackel Posted - 2010/08/05 : 14:57:31
Jättejobbigt med den hoppande bilden !!!


Jag tycker du ska ha volympoten före ingångskondensatorn.

Om chipet själv lägger på DC-offset på ingången så går det en ström via volympotten om den ligger direkt på ingången.
Din musikkälla har antagligen en konding på sin utgång, så det korrekta borde vara källa (med egen konding) -> volympot -> ingångskonding -> chipförstärkare.
Magils Posted - 2010/08/05 : 11:36:26
Haha, kul med rörliga bilder....
Thzar Posted - 2010/08/05 : 11:30:21
Allt är kopplat enligt schemat ovan.
Med ingångskondensatorer ligger där ca 20mV på högtalarutgångarna.

Skumt fenomen med volympotentiometern inkopplad. Blir precis som när man mister Rin på övriga chipamps.
Lite knapphändig information på nätet om chippet, det är populärt i länder som turkiet och mexico.


Edit: Ingångskondensatorerna är före den tänkta volympotentiometern. Kanske skall det sitta ett par efter den också. Något med återkoppling eller yada yada nånting.






Mickel-mackel Posted - 2010/08/05 : 10:33:45
Har du monterat avkopplingskondingarna på ingångarna? (C1 och C2)

Annars kanske det kan bli likspänning.
Thzar Posted - 2010/08/04 : 21:46:11

Thzar Posted - 2010/08/04 : 21:03:45
TDA 7377
Schema


Thzar Posted - 2010/08/04 : 20:54:26
Den tänkta volympotentiometern får sitta där som atrapp sålänge, kan inte skrota den ursprungliga designen för det.
Om ni undrar vad det är för "ratt" så kommer den från en JVC vinylsvarvare. Jag plockade bara på mig "rattarna" satt satt på spelaren men lämnade resten. Man får sina ryck ibland.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000