T O P I C R E V I E W |
Maartin_87 |
Posted - 2010/04/13 : 10:46:48 Hejsan!
Jag hade tänkt att ge mig på ett försök att tweaka min Förförstärkare (Nad C162) & Effektförstärkare (Nad C272)
Har egentligen ingen anledning till detta förutom att det verkar vara en kul grej och se om det fungerar och att jag kanske lär mig nått på vägen, vilket är målet. =)
Är ganska novis inom området, har aldrig tweakat förr.
Jag skapar denna tråd lite p ga att jag som sagt är ny inom detta och kan behöva lite tips & råd samt eventuellt bli stoppad innan jag gör nått helt galet
Tänkte börja med effektförstärkaren Nad C272:
1. Öka elektrolytbanken i nätdelen.
2. Parallelkoppla elektrolyter
3. ev byta op-amp - orginal sitter en TL082cp https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/b2b/init.do?shop=ELFA_SE-SV#item=73-118-22; Funderar på att sätta dit en OPA2604AP https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/b2b/init.do?shop=ELFA_SE-SV#item=73-174-72;
* Kom gärna med förslag på fler/andra sätt.
Såå... En bild på effektförstärkaren: Här ser vi befintliga elektrolytbanken 4* 10000uF 100v Jag tänkte använda mig utav dom två lediga platserna och sätta dit 2*10000uF 100v. Eller är det bättre att byta ut dom befintliga mot större?
|
20 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Maartin_87 |
Posted - 2010/05/08 : 16:24:26 De sitter några lm317/337 där tänkte jag sätta dit lt317/337 som är "samma" fast bättre data. ...Dioderna: http://www.svalander.se/tips/dioder.htm man ska få bort lite störningar... visst, ja är lite skeptiskt själv till det men i längden så får man kanske bättre förutsättningar för resterande komponenter. |
Puristen |
Posted - 2010/05/08 : 14:44:11 Byta spänningsregulatorer, OK du vill ha tystare matningsspänning. Återigen, kolla att den nya typen verkligen är kompatibel så att du inte får stabilitetsproblem. Hur stor/liten kapacitans klarar utgången? En brunnen förstärkare är inte bra alls!
Byta dioder? Vilka då och varför? Vilken parameter hos dioden är det du vill förändra och varför skulle det ge bättre ljud? |
Maartin_87 |
Posted - 2010/05/07 : 15:19:01 hehe, dom har bara 2år på nacken... så jag kanske inte kommer märka så mycket, men många bäckar små (kanske)... ambitionen är att ersätta många fler komponenter mot bättre typer... Nästa steg blir att byta ut alla dioder och spänningsregulatorer (i förförstärkaren)
|
Puristen |
Posted - 2010/05/05 : 19:31:27 Det sitter ingen elektrolyt i något återkopplingsnät varken i C162 eller C272 så det spelar ingen roll. Däremot gör det det i den NAD106 jag bytte komponenter på. Med linjeförstärkaren menar jag det som inte är RIIA-steg, alltså all förstärkning mellan CD-in och pre-out. Det finns säkert något bättre ord för det. Det sitter däremot några elektrolyter som filter/DC-block i signalvägen på både C162 och C272 som man kan byta. På C162 är det C332/C432 och C344/C444. På C272 är det C104/C204, C301/C401.
Hur gamla är förstärkarna? En stor del av framgången när jag bytte är helt säkert att försteget är 15 år gammalt. |
Maartin_87 |
Posted - 2010/05/03 : 17:12:42 Kul =) Nu vart jag ännu mer taggad!
Efter att ha stirrat ett tag nu på schemat över förstärkaren, så måste jag erkänna att jag inte riktigt hänger med på vad återkopplingsnätet är för nått :P
När du säger linjeförstärkaren menar du då Nad Line in module & line out module?
Bild där jag följt upp ena signalvägen (?): http://img219.imageshack.us/img219/2084/nadc162.png
Nad C162 Servicemanual: http://www.speedyshare.com/files/22249973/C162SM.pdf
Nad C272 Servicemanual: http://www.speedyshare.com/files/22250008/C-272.pdf |
Puristen |
Posted - 2010/05/02 : 23:24:16 Mitt elektolytbyte i NAD106 gick till så här: Jag började med att försöka leta upp nytillverkade versioner av orginalkomponenterna. När det inte gick att få tag i blev det istället (relativt sett) svindyra ELNA silmic II till de 2*3 platserna i signalvägen i linjeförstärkaren (inte RIIA-steget). Ljudet blev nu mycket klart men basen försvann. Hur det nu kan göra det, det borde ju vara tvärt om när kapacitansen minskar i en åldrande seriekopplad komponent. Bästa teorin är att orginalkomponenterna är specade som "Low Leakage" medan Silmic II har lite högre läckage, eventuellt tillräckligt mycket för att biasera om transistorerna. Jag hade gärna haft mer på fötterna för den teorin men bestämde istället att köpa Jamicom LK series, LKR101M1EG16VU, som fanns på ELFA. Nu verkar de ha utgått ur sortimentet. Det bytet var lite av en religös "HallelujaJesusLever"-upplevelse. Basen kom tillbaka och det blev så underbart klart och luftigt ljud. Det är helt fantastiskt att ett relativt enkelt byte av några kondensatorer till en kostnad av några tior ger en ljudförbättring som skulle kosta många tusenlappar att få med ett nytt försteg.
Nästa steg blev att byta ut några elektrolyter i matningsdelen och RIIA steget. I ett försteg är det ju små strömmar och därmed små kondensatorer som är relativt billiga. Bytet i matningsdelen gav ingen för mig hörbar ljudförbättring, vilket jag knappt förväntade. RIIA-steget borde gett något men där är förmodligen en del av problemet för dålig signalkälla.
Med denna lilla historia vill jag säga att min erfarenhet är att komponenter i signalvägen påverkar ljudet mycket (och allra mest i återkopplingsnätet) så där skulle jag lägga mest krut. När det gäller nätdelen är det stor skillnad på ett försteg och ett slutsteg så det kan mycket väl påverka mer än vad jag märkte när jag bytte.
|
Maartin_87 |
Posted - 2010/04/30 : 00:06:31 @ Puristen - Okej, då var bytet av OP ganska onödigt i förförstärkaren :P hehe, ska testa att byta i slutsteget så får vi se hur det blir. är det elektrolyterna i nätdelen eller i signaldelen du hade bytt?
@ kilgore - Ja precis, märkte ingen skillnad av att paralellkoppla glättingarna. Men jag sitter och väntar på 2st 10000uf som jag ska sätta dit, beställde för 2veckor sedan verkar ta lite tid med elfa :/
|
Kilgore |
Posted - 2010/04/28 : 17:24:25 Välkommen till Forumet Puristen, trevligt att se dig här :)
Visst är det så att byte till bättre elektrolyter aldrig är fel, speciellt inte om grejorna börjar få några år på nacken.
Maartin87: Parallellkoppla de befintliga glättningskondingarna i slutsteget vet jag inte om det blir så mkt bättre köp hellre färska kondingar av bättre kvalitet, och prova om det får plats, 2 el 4 ggr så stora kondingar, dvs om det är plats på bredd och höjd till större doningar :)
Har funderat på att uppgradera komponenterna i mitt eget försteg, då tillverkaren har en uppgradering som kostar 800 pund, så måste det betyda att de inte använt de bästa komponenterna från början... |
Puristen |
Posted - 2010/04/27 : 16:55:05 Blev just medlem för att kunna tycka lite på den här tråden. Har själv en C272 och en NAD 106, därav intresset. OPn i slutsteget verkar ge någon form av feedback från audioamplituden till matningsdelen. Skulle tro att det är NADs Power envelop teknik (som man skröt så mycket om en gång i tiden) som är åtminstone en del av OPns funktion. OP-bytet verkar ju ha gått bra, annars skulle jag inte rekommendera ett OP byte i det här fallet. Den nya OPn verkar vara bra på många sätt, bland annat har den större bandbredd (25MHz) vilket kan vara bra men också ge stabillitetsproblem. Har du otur ligger den och självsvänger på höga frekvenser utan att du märker det. Kanske händer inget mer än marginellt ökad strömförbrukning eller så brinner den upp. Men som sagt, den kan också fungera utmärkt.
OPn i förförstärkaren driver hörlursutgången och inget annat.
Har själv bytt elekrolyter i mitt försteg med riktigt bra resultat :) |
Thzar |
Posted - 2010/04/18 : 19:32:06 Det ät volym - potentiometern som ej är av 100% kvalite. Kan även ge obalans mellan höger och vänster kanal. Har inget med elektrolytbanken i förstärkaren att göra. |
Maartin_87 |
Posted - 2010/04/15 : 18:38:46 Nu har jag parallelkopplat dom stora lytarna i effektsteget. En sak jag la märke till; när jag vrider ner volymen i botten så kommer det fortfarande byte lite ljud ut till högtalarna. Det har det inte vart förut. Känns inte som operationen i effektförstärkaren kan ha påverkat detta, kan det ha att göra med op-amp bytet i försteget? |
Maartin_87 |
Posted - 2010/04/14 : 15:53:50 Testade idag att byta op-amp i Försteget, från NE5532P (orginal) till en OPA2604. Vart ingen större skillnad, jag tyckte att det blev lite mera bas, men jag vet inte... ljudet vart inte sämre iallafall =) |
Ryssen |
Posted - 2010/04/13 : 22:40:05 Ser ut ha vara nån skydds krets,DC skydd kanske. Har inget med ljudkvaliteten att göra. |
Maartin_87 |
Posted - 2010/04/13 : 22:07:31 Så här ser op-amp delen ut, som jag förstår det så verkar den redan vara avkopplad? Nån som vet vad den används till här?
|
rannagarden |
Posted - 2010/04/13 : 20:08:49 Blir bra. Gärna en ytterligare mindre. 0,1µF passar till det mesta. |
Maartin_87 |
Posted - 2010/04/13 : 18:39:51 Då blir det till att handla upp sig lite mera då =) Blir 10uF bra att parallelkoppla dom stora lytarna med? |
rannagarden |
Posted - 2010/04/13 : 17:11:21 Innan du er dig på att löda loss Op-ampen skulle du kunna prova på att avkoppla den. En liten 0,1µF på vardera strömförsörjningspin mot jord eller så bara tvärs över + till -. Det kan ge trevliga resultat ljudmässigt. (om det är en dual Op-amp vilket utgår jag ifrån). |
Lindgren |
Posted - 2010/04/13 : 15:59:45 Nu är jag verkligen ingen guru på op-ampar, men jag skulle inte tro att den op'n är i signalvägen, och min spontana gissning är att det tillochmed skulle kunna försämra funktionen i förstärkaren, alternativt ingen skillnad alls. |
Maartin_87 |
Posted - 2010/04/13 : 13:44:32 Okej =) Ja det ska bli väldigt spännande. Har beställt lite grejjer på elfa! Inga synpunkter angående byte av op-amp? Är det overkill att byta de i en effektförstärkare?
|
rannagarden |
Posted - 2010/04/13 : 12:53:07 Jag tycker det låter som en bra start för den som vill tweaka lite. Som du säger så har ju tom två tomma elektrolytplatser för ändamålet. Perfekt. Gör också som du tänkt och prallellkoppla med mindre kondingar i strömförsörjande krestar, typ nätdelen, så får du se/höra vad som händer med ljudet. Tänk på polaritet och volten bara. |